Flunssan välttäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä tämmönen hauska juttu tuli mieleen, että sattuuko useammallakin ihmisellä olemaan joitain konsteja, vippaskonsteja, tapoja taikka rituaaleja joilla uskotte voivanne välttää sen ikävän, treenikautta kiusaavan paskiaisen: Flunssan?

Elikkäs nyt omia kokemuksia ja uskomuksia kehiin, ei väliä onko lääkettieteellisiä todisteita konstin toimivuudesta.. riittää että itse uskot siihen :)

Itselläni on ollut nyt niin moneen otteeseen flunssat kehissä, että kokeilen 90% vastaajien vinkeistä.

Voisin itse aloittaa kertomalla, että vedän joka päivä maagisen HEVI (hedelmävihannes)-juoman jonka C-vitamiinipitoisuuden ansiosta pitkitän terveenä oloa, lämpötila yöllä nukkuessa on myös tärkeä osa terveenä pysymistä, jotenka pidän tietokonetta useasti auki yön yli jottei vahingossakaan sattuisi vilustumaan ja heräämään yöllä kylmissään. Lämpötila useasti lähenteleekin 25 astetta :D Sukat jalassa nukkuminen kuuluu myös asiaan silloin kun vähänkään tuntuu olotilassa flunssan oireita.

Nyt siis hyviä, toimivia, ei niin toimivia, hauskoja, kokeiltuja konsteja kehiin ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun ei pitäisi tehdä tätä, koska välittömästi tämän kirjoitettuani sairastun. No, EI VOI MITÄÄN.

Eli käsien pesu. Ostin myös desinfiointiaineen himaan, koska luin jostain (aikakauslehdestä) että pelkkä käsienpesu ei välttämättä riitä putsaamaan ihoa basilleista. Eli nämä käytössä. AINA kun tulen himaan pesen kädet. En koskaan kaiva nenää, silmiä, suuta tai korvia pesemättä käsiä ensin. Tämä on vähentänyt sairasteluani huomattavasti.

Aloitin pienimuotoisen kiristelyn vuoden alusta ja olin varma että nyt iskee tauti heti, kun kalorit on vähän miinuksella, mutta ei vielä *kopkop*. Tästä syytän runsastunutta kasvisten ja hedelmien syöntiä. Jopa jokapäiväiset vitamiinilisät on jääneet pois, natustelen sen sijaan porkkanoita, omenoita jne jne tavallista enemmän. Niin ja nukun VÄHINTÄÄN 7 tuntia yössä. Yleensä 8-9, mutta joskus kuuhulluuden iskiessä se jää tuonne seiskaan.

P.S. Tästä lienee jo keskusteltu jossain..?

No, tunnetustihan nuha lähtee nussimalla ja räkä runkkaamalla ;)

Mutta oikeesti siis olen samoilla linjoilla Tähtitytön kanssa eli terveellinen ravinto, riittävä lepo ja hygienia ovat luultavasti avainasemassa. Mummo joskus painotti runsasta valkosipulin käyttöä, tosin sivuvaikutuksena saattavat kaverit kaikota ;)

Toisaalta aloin miettimään sitä, että mikä vaikutus on sillä, että olet tottunut nukkumaan hyvin lämpimässä. Tai ylipäätään miten näkisit oman kylmyyden sietokyvyn muuten? Olen itsekin tosin huomannut, että kylmyys on monesti se lopullisesti flunssan laukaiseva tekijä, mutta olisiko mahdollista, että pikkuhiljaa totuttelisit nukkumaan hieman viileämmässä? En tiedä onko omalta osaltani vaikuttanut flunssattomuuteen se asia että olen aina harrastanut talvisin liikuntaa myös ulkona. Esim. ei ole kovinkaan epätavanomaista, että käyn juoksulenkillä vaikka mittari näyttäisi -20 pakkasta. Äkkiseltään lenkkeily kovalla pakkasella on tietysti vähän kankeaa, mutta olen huomannut pikkuhiljaa kylmyyteenkin osaltaan tottuvan. Etäisesti muistan myös avantouimareiden kehuvan mm. sillä, että säännöllinen talvella pulikointi pitäisi flunssat loitolla.

Mutta... en ole ammatiltani lääkäri joten kaikki tämä on vain arvailua, nämä asiat heitin ihan perstuntumalta. Toivottavasti löydät ongelmaan ratkaisun, varmasti asia on rassannut jo ihan riittävästi.

Kiitollisena täytyy todeta, että itse olen selvinnyt uskomattoman vähällä sairastelulla. Muistelisin että viimeisen n. viiden vuoden aikana päivät jolloin olen ollut kuumeessa tai flunssassa ylipäätään on laskettavissa yhden käden sormilla ja mielestäni en ole mitään ihmeempää noiden em. konstien lisäksi tehnyt. Tässä vaiheessa koputan puuta...

lämpötila yöllä nukkuessa on myös tärkeä osa terveenä pysymistä, jotenka pidän tietokonetta useasti auki yön yli jottei vahingossakaan sattuisi vilustumaan ja heräämään yöllä kylmissään. Lämpötila useasti lähenteleekin 25 astetta :D Sukat jalassa nukkuminen kuuluu myös asiaan silloin kun vähänkään tuntuu olotilassa flunssan oireita.

Heh, mulla on ollut oikea flunssa viimeksi joskus päälle viisi vuotta sitten ja kuumetta muistaakseni viimeksi intissä kymmenisen vuotta sitten. Joka talvi voi muutaman päivän olla vähän nenä tukossa ja joskus pientä alilämpöä, mutta sen kummempi flunssa ei tunnu tarttuvan millään, vaikka esim. duunissa kaikki muut olisivat kipeinä. Ja mulla on talvisinkin yöllä usein ikkunat auki, jos huonelämpötila on yli 20 astetta niin tulee jo univaikeuksia. Mitään vaatteitakaan en nukkuessa käytä. Okei, jos on esim. kurkku kipeä niin saatan yöllä pitää yöasua ja kaulaliinaa, mutta viimeksi tällaiseen on ollut tarvetta joskus toissatalvena pari yötä. Mulla on myös tapana kulkea talvisinkin ohuissa vaatteissa, ohut paita ja ohutvuorinen takki riittävät pariinkymmeneen pakkasasteeseen asti. Päähineen käytön pakkasraja kulkee jossain kymmenen miinusasteen tuolla puolen. Jos joutuu oleskelemaan pitkiä aikoja putkeen pakkasessa niin sitten on toki akuutin paleltumisvaaran vuoksi pakko pukeutua lämpimämmin, mutta noin yleensä tyyli on tuo. Avannossa on kanssa kiva käydä aina joskus talvisin.

Perusterveyden ja tuurinkin on pakko olla kohdallaan että näin hyvin on pärjännyt, mutta kyllä minä itse osan lasken myös sille, että on tottunut talveen ja kylmään eikä varo sitä liikaa, monet itseään kylmältä suojelevat taas ovat automaattisesti viikon punkassa, jos käyvät edes viemässä roskat pihalle ilman toppatakkia.

Itse ainakin ihan reilusti vältän kavereita joilla on flunssa en mene samaan pöytään syömään tai istu muutenkaan vieressä sekä pesen kädet joka välissä kun meinaa syödä/kaivaa nenää. Näiden keinojen kanssa en ole intin jälkeen sairastellut kun yksin asun, jos samassa huushollissa joku sairastaa niin sitten ei oikeen voi mitään.

Ai niin, pakko vielä lisätä vaikken alkoholia mitenkään vastustakaan. Olen vähentänyt käyttöä puolivahingossa jonkun verran. Syksyllä olin 2 kertaa kipeänä -molemmat taudit tulivat kostean viikonlopun jälkeen. Eli alkoholi laskee vastustuskykyä ja hidastaa palautumista, joten ainakin itse välttelen perskännejä näin tautiepidemioiden keskellä.

Samaa mieltä Tähtitytsän kanssa: käsihygienia on kaiken perusta. Länsimainen tapa kätellä on viheliäinen, koska se levittää tehokkaasti pöpöjä. Pitäis kai ryhtyä vaan kumartelemaan kuten japanilaiset.

Tosin tuosta käsihuuhdeasiasta oli juuri juttua Tiede-lehdessä ja siinä kerrottiin, että käsihuuhteet eivät vaikuta esimerkiksi rinoviruksiin, jotka aiheuttavat puolet flunssista. Toisaalta esim. ripulilta ne tuntuvat suojaavan tehokkaasti.

Jos sairastelu on jatkuvaa, kannattaa miettiä olisiko syy asunnon sisäilmassa. Homeet yms. aiheuttavat ymmärtääkseni jatkuvaa flunssaa.

Niin ja tässä ne omat erittäin epätieteelliset metodit:
- ovien kädensijat kuhiset pöpöjä. Jos oven voi avata työntämällä, en tartu kädensijaan
- jos kurkkukipu kolkuttelee, pysähdyn ja lepään hyvällä omallatunnolla

- ovien kädensijat kuhiset pöpöjä. Jos oven voi avata työntämällä, en tartu kädensijaan

En näköjään ole ainut. :eek: Kuulen vaan aina olevani ylihygieeninen hienostelija joiltakin tyypeiltä mutta enpähän ole ole kipeänä kerran kuussa niinkun ne. :david:

Jep, kädet puhtaina, vaikka himassa olis niin silti ne voi olla vaikka missä bakteereissa.
Julkisissa peitän yleensä feissin ettei tule ne kaikki räkäpaskat mitä jotkut siellä yksii niin sisälle asti, jos se nyt edes auttaa.

Ja kaikka ylimääränen syljetään kurkusta yms pois mitä saa irti ja putsataa, sitten vettä päälle.
Ei ole flunssan flunssaa ollut tänä talvena/syksynä, eikä tainnut olla edellisenäkään.

Lämpimänä tsänssi pienenee kans, jos vähänkin on viileä niin takki pysyy päällä koulussakin.

Tuli sitten haettua apteekista tuollainen nokkakannu ja kaupasta merisuolaa. Täytyypi huomenna alkaa testailemaan.

Olen tätä ennenkin mainostanut, mutta tämä todellakin toimii säännöllisesti käytettynä: http://www.allergiakauppa.fi/sarvik..._000035.html?gclid=CMHCpKS92pgCFQVItAodqgpbdQ :rock: Itse olen töissä päiväkodissa, enkä muista koska viimeksi olen ollut flunssassa.

Mulla on lähes jatkuvasti jonkinlaista allergista nuhaa, joten laitoinpa tuollaisen tilaukseen. Jos siitä olisi vaikka hyötyä.
Onkos tuon käytössä jotain erikoista huomioonotettavaa, kuten suola/vesi suhde tms.?

Onkos tuon käytössä jotain erikoista huomioonotettavaa, kuten suola/vesi suhde tms.?

Paketissa on ohje, jonka mukaan yhteen kannulliseen laitetaan niin ikään mukana oleva mitallinen suolaa. Eipä ole tullut mieleen sooloilla ja kokeilla jotain muuta suhdetta. Veden lämpötila mulla tosin on usein vähän sinne päin, mutta ei vielä ainakaan varmaan ole ollut liian kuumaa/kylmää kun ei ole tuntunut pahalta. Ohjeen mukaan pitäisi siis olla kädenlämpöistä.

Ohjeita kannattaa noudattaa huuhtelun tekniikassa niin ei suotta tarvi nieleskellä suolavettä. Nopeasti sen oppii eikä tunnu oikein miltään, huuhtelu näyttää mun mielestä oudommalta kuin tuntuu.

Edit. Omat kokemukset ovat ainakin toistaiseksi positiivisia. Ostin tuollaisen edellisen nuhan aikana ja tuntuu että meni nopeammin ohi kun huuhtelin onteloita säännöllisesti, hengittäminen oli helpompaa aina huuhtelun jälkeen. Tällä viikolla tuntui taas nenässä ja nielussa että nuha saattaa iskeä. Nyt olen huuhdellut aamuin illoin enkä ole tullut kipeäksi. Tuossa välissä en siis käyttänyt kannua ollenkaan. Liekö placeboa vai ei, tärkeintä että auttaa.

Ohjeita kannattaa noudattaa huuhtelun tekniikassa niin ei suotta tarvi nieleskellä suolavettä. Nopeasti sen oppii eikä tunnu oikein miltään, huuhtelu näyttää mun mielestä oudommalta kuin tuntuu.

No, ennen nenän väliseinän leikkausta mulla oli poskiontelontulehdus lähes jatkuvana riesana, joten punktreeraus on tullut koettua "muutaman" kerran. En usko, että tuo oudommalta tuntuu kuin se :)

Mulla on nenäsumutteiden kanssa pysynyt nenä hyvin auki, mutta kun niitä ei viitsi pitkiä aikoja käyttää, kun tuppaa limakalvot ärtymään aika nopiaan. Jospa tämä olisi parempi keino.

Flunssa on usein talven ongelma. Ulkona pitää olla paljon ja kunnolla pakkasillakin. Kyllä käsiä saa pestä ja desinfioida, mutta se ei vaikuta vastustuskykyyn. Nuolette niitä ovenkahvoja ja toisten käsiä ja alasti hankeen. :hyper:

Mulla on lähes jatkuvasti jonkinlaista allergista nuhaa, joten laitoinpa tuollaisen tilaukseen. Jos siitä olisi vaikka hyötyä.

Laita siihen "oikeata" suolaa, ei mitään pan-suolaa. Näin kertoi hyksin lääkäri, joka operoi tuota meikän kolvia.

Laita siihen "oikeata" suolaa, ei mitään pan-suolaa. Näin kertoi hyksin lääkäri, joka operoi tuota meikän kolvia.
Joo se pitää olla siis merisuolaa. Ei maksa paljoa kaupassa:)

Heh, meillä on muutamienkin tuparien jäljiltä suolaa monta pakettia kaapissa (ei tule käytettyä ruoanlaitossa, kun käytetään muita mausteita), tuleepahan niillekin käyttöä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom