Flunssan välttäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu
Mä rehellisesti uskon, että sitä vastustuskykyä pitää kasvattaa bakteerikantaan totuttelemalla. En tarkoita, että pitää alkaa taas maistelemaan kaikkea mitä löytää maasta, mutta jostain jatkuvasta käsien pesemisestä mä uskon olevan haittaa. Mä pesen käsiä wc-käyntien yhteydessä ja ennen ruuanlaittoa, mutta en juuri muuten.

Esimerkiksi mulla on todella typerä tapa purra kynsiä. Sen johdosta mun suuhun todennäköisesti kulkeutuu ennen pitkää kaikki bakteerit, mitä lähiympäristöstä löytyy. Mutta mä oon ollut kipeä viimeksi muistaakseni joskus viime talvena ja sitä ennen heti joskus pari vuotta aikaisemmin.

Toinen esimerkki. Mä kävin armeijan parissa eri joukko-osastossa ja olin tekemisissä joka paikasta ympäri Suomea tulleiden jätkien kanssa samaan aikaan hygienian ollessa välillä aika vaatimaton. Siellä olin pari kertaa kunnolla kipeänä ja varmasti keräsin aika kattavan otannan Suomen bakteerikannasta elimistöön. Intin jälkeen kuitenkaan ei ollut pientä nuhaakaan pariin vuoteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin toistaiseksi olen tältä flunssa-aallolta säilynyt. Olisiko se 1. kertaa eläissäni ottama rokotus auttanut. Työmaalla on kyllä ollut aika tukkoisen oloisia työkavereita ja yleensä mä sairastan nää flunssat ihan ensimmäisten joukossa.

Kop-kop... vieläkin se voi iskeä, joten ei vielä nuolasta.

Ainakin toistaiseksi olen tältä flunssa-aallolta säilynyt. Olisiko se 1. kertaa eläissäni ottama rokotus auttanut. Työmaalla on kyllä ollut aika tukkoisen oloisia työkavereita ja yleensä mä sairastan nää flunssat ihan ensimmäisten joukossa.

Kop-kop... vieläkin se voi iskeä, joten ei vielä nuolasta.

Jos rokotuksella tarkoitat influenssarokotusta, niin se ei flunssalta suojaa. Suojaa vain influenssalta, olettaen, että rokote vastaa kierrossa olevaa influenssakantaa.

Eli olet säästynyt jostain muusta syystä :D

Tietääkseni C-vitamiini kyllä pitää yllä hyvää vastustuskykyä, mutta c-vitamiinilla ei voi lyhentää flunssa kuin ehkä yhdellä päivällä.
Ja olen jossakin nähnyt tutkimuksen että kylmä ei mitenkään vaikuta siihen että sairastuisit johonkin/saisit helpommin tartunnan, onko muilla tietoa?

Mä rehellisesti uskon, että sitä vastustuskykyä pitää kasvattaa bakteerikantaan totuttelemalla. En tarkoita, että pitää alkaa taas maistelemaan kaikkea mitä löytää maasta, mutta jostain jatkuvasta käsien pesemisestä mä uskon olevan haittaa. Mä pesen käsiä wc-käyntien yhteydessä ja ennen ruuanlaittoa, mutta en juuri muuten.

Esimerkiksi mulla on todella typerä tapa purra kynsiä. Sen johdosta mun suuhun todennäköisesti kulkeutuu ennen pitkää kaikki bakteerit, mitä lähiympäristöstä löytyy. Mutta mä oon ollut kipeä viimeksi muistaakseni joskus viime talvena ja sitä ennen heti joskus pari vuotta aikaisemmin.

Toinen esimerkki. Mä kävin armeijan parissa eri joukko-osastossa ja olin tekemisissä joka paikasta ympäri Suomea tulleiden jätkien kanssa samaan aikaan hygienian ollessa välillä aika vaatimaton. Siellä olin pari kertaa kunnolla kipeänä ja varmasti keräsin aika kattavan otannan Suomen bakteerikannasta elimistöön. Intin jälkeen kuitenkaan ei ollut pientä nuhaakaan pariin vuoteen.

Itse ajattelen juuri samalla tavalla.
Nimimerkillä kynsiä pureskellut kohta 30v :D

Kuulemani mukaan juuri tuo liiallinen hygienia on vastustuskyvyn vihollinen kun ei pääse mitään tautia vastaan muodostumaan immuniteettia. Lapsetkin pitäisi kuulemma ruokkia niin että vaikka jos leipä putoaa lattialle, niin kyllä sen voi vielä syödä. Kuulemma lapsien lisääntyneet allergiat johtuvat juuri liiallisesta hygienista ja yksitoikkoisesta ruokavaliosta...?

edit: tottakai kädet pitää pestä kun ne ovat likaiset, mm. WC:ssä käynnin yhteydessä ja myös ennen ruokailua, mutta ei nyt sentään tarvitse desinfioida montaa kertaa päivässä. Pieni määrä pöpöjä on hyvä juttu :) IMO

Juu, itse olen samaa mieltä, että liiallinen hygienia heikentää vastustuskykyä. Eli ihan normaali puhtaudesta huolehtiminen riittää, ei tartte jatkuvasti olla käsiä desinfioimassa jne.

Mitä noihin allergioihin tulee, niin kyllähän ne jotkut tutkimukset väittävät, että jos perheessä on esim. koira tai kissa niin lapsille ei niin herkästi tule pöly- yms. allergioita.

Tähtitytöllä oli hyvät perusvinkit.

Mun mielestä kannattaisi joka päivä syödä omenoita ja appelsiineja. Nykysuositusten mukaanhan ei omenoita tarvitse kuoria, ja niissä kuorissa on 'jokin' vastustuskyvyn kannalta hyvä ominaisuus.
Jos on alkavaa röhinää tiedossa, niin meikkä alkaa litkiä nesteitä kuten marjamehuja etc. Mulla auttaa kurkkukipuun sitruunavesi, eli puristaa puolikkaan sitruunan haaleaan veteen ja kurlaa sillä. Hampaita ei saa harjata tuon jälkeen pariin tuntiin happamuuden takia.

Itse olen huomannut sen, että kun on "todella" hyvässä fyysisessä kunnossa, niin ollaan siinä rajamailla, että vastustuskyky on kiikunkaakun ja flunssat iskee.
Eli pitäisi pystyä olemaan treenaamatta liikaa ja huolehtia levosta. Nukkuminen on vastustuskyvyn kannalta tosi tärkeää. No, sitten kun ollaan siinä yli-pirteässä tilassa, joka on tullut paljosta treenaamisesta, niin eihän se uni meinaa tulla ja kierre on valmis.

Eli sopivaa balanssia vaan kaikkeen ja yleisten tilojen välttämistä flunssaepidemia aikoina (=mitenköhän onnistuu, en tiedä).

Meillä oli lukiossa nyt jo eläkkeelle jäänyt kemian opettaja. Hän tapasi aina sanoa, että kun flunssa tuntuu olevan iskemässä, niin ottaa lusikalla jonkun verran puhdasta C-vitamiinia ja buranan.

Ite olin kesä-joulukuu välisenä aikana raksalla töissä, enkä sairaana päivääkään. Puoli vuotta on varmasti pisin aika mitä oon ollu terveenä. Töihin ajelin autolla ja kädet tuli pestyä aina tauoilla.
Nyt sitten perus flunssa kohta kolmatta viikkoa, eikä Kontiorannassa vapautustakaan saa, koska nuha ja kurkkukipu johtuu kuulemma kasarmin homeongelmasta. Joka aamu olo on ku onkimadolla ja huomenna lähtö jamikseen ekalle mosaleirille.

mosaleiri... muistan kun flunssasena itekkin lähdin omalleni. hermothan siinä meni.

ja leiri oli perseestä. hyi saatana. nojoo, seon suomalaisen miehen osa. :(

tosta nokkakannusta sellaista, että sairaanhoitajamutsilleni oli joku suositellut moista, mutta toinen lääkäri sen sijaan sanonut, että tuollainen kannu levittää bakteereita melko tehokkaalla tavalla ja se on loppujenlopuksi epähygieeninen kapistus. tiedä sitten...

Nyt sitten perus flunssa kohta kolmatta viikkoa, eikä Kontiorannassa vapautustakaan saa, koska nuha ja kurkkukipu johtuu kuulemma kasarmin homeongelmasta. Joka aamu olo on ku onkimadolla ja huomenna lähtö jamikseen ekalle mosaleirille.

Joo kannattaa jo varautua siihen et nuha ja yskä vaivaa koko intin ajan sitten. Ne kun kerran tulee siellä ni ei niistä eroo pääse. Voin kanssa luvata että leiristä tulee vitun paska kokemus flunssasena, koska se oli sitä terveenäkin :D

tosta nokkakannusta sellaista, että sairaanhoitajamutsilleni oli joku suositellut moista, mutta toinen lääkäri sen sijaan sanonut, että tuollainen kannu levittää bakteereita melko tehokkaalla tavalla ja se on loppujenlopuksi epähygieeninen kapistus. tiedä sitten...

Jos tuota käyttää henkilökohtaisena, eikä kierrätä pitkin perhettä niin mitäs bakteereja se nyt levittäisi? Omiahan ne kaikki siinä olevat bakteerit jokatapauksessa on. Niin ja jos sitä "huoltaa", eli pitää puhtaana niin en usko, että mitenkään epähygieeninen on... tai sitten en tajua, että mitä se lääkäri tarkoitti :D

Olen tätä ennenkin mainostanut, mutta tämä todellakin toimii säännöllisesti käytettynä: http://www.allergiakauppa.fi/sarvik..._000035.html?gclid=CMHCpKS92pgCFQVItAodqgpbdQ :rock: Itse olen töissä päiväkodissa, enkä muista koska viimeksi olen ollut flunssassa.

Hitto mulla ei auta :( . Nenä aivan tukossa taas, pinetä tukkoisuutta joulusta asti ainakin. Parhaimmillaan 4 kertaa päivässä tuon huuhtelun tehnyt :D .
Mulla alkoi sairastelut näköjään n.vuosi nykyiseen kämppään muuton jälkeen.

Veikkaan, että tässä kämpässä jotain vialla, tosin kylmä täällä on melkein aina, mutta muutenkin olen alkanut sairastelemaan enemmän kuin koskaan. Muuttoa odotellessa :)

Hitto mulla ei auta :( . Nenä aivan tukossa taas, pinetä tukkoisuutta joulusta asti ainakin. Parhaimmillaan 4 kertaa päivässä tuon huuhtelun tehnyt :D .
Mulla alkoi sairastelut näköjään n.vuosi nykyiseen kämppään muuton jälkeen.

Veikkaan, että tässä kämpässä jotain vialla, tosin kylmä täällä on melkein aina, mutta muutenkin olen alkanut sairastelemaan enemmän kuin koskaan. Muuttoa odotellessa :)

Kannattaisi pyytää joku tekemään vähintäänkin kosteusmittaus kämppään. Voi hyvin olla jotain pientä homekasvustoa jemmassa jossain välissä, sellainen helposti aiheuttaa flunssan tyylisiä oireita ja siihen ei sitten oikein mikään auta, kun kokoajan on altistuneena.

Voiko intis välttää mitenkään tätä flunssaa..? Ekan viikon jälkeen on köhitty ja nenä niin helvetin tukos aina ja päätä särkee koko ajan..

Menee hermot. Kohta on viel tulos monen yön leiri, en saa nukuttua edes kotona ku herään yskään/tukkosuuteen koko ajan. Ei helvetti ei millään jaksais lähtee metsään, toivottavasti heruis vexistä vapautuksia.

Tän vois laittaa kans vitutusketjuun..

Voiko intis välttää mitenkään tätä flunssaa..? Ekan viikon jälkeen on köhitty ja nenä niin helvetin tukos aina ja päätä särkee koko ajan..

Menee hermot. Kohta on viel tulos monen yön leiri, en saa nukuttua edes kotona ku herään yskään/tukkosuuteen koko ajan. Ei helvetti ei millään jaksais lähtee metsään, toivottavasti heruis vexistä vapautuksia.

Tän vois laittaa kans vitutusketjuun..

Ei.

Jos flunssa on tullakseen, sehän tulee. Oireita voi koittaa lievittää juomalla lämmintä, kuumetta ja särkyä alentavaa + c-vitskuu. Tsemppiä.

t. yks flunssanen

Viimeksi muokattu:
Pari päivää nyt ollut tuo sarvikuono käytössä (olen nyt alkuvaiheessa käyttänyt 2xpäivä, eli aamuisin ja iltaisin).

Tukkoisuus vähentynyt, niistämisen tarve vähentynyt, helpompi nukkua. Eli tuntuu toimivan paremmin kuin uskalsin odottaa.
Myös käyttö on helppoa, heti ekalla kerralla onnistui niin, että en joutunut suolavettä nielemään :)

Täytyy katsoa miten toimii pidemmällä tähtäimellä, ehdottomasti aion ottaa tuon käytön osaksi päivittäisiä rutiineja.

Tässä ketjussa o monesti jo tullutkin, eli suurimmat riskitekijät ovat käsien pesemättömyys, sormien tunkeminen nokkaan tai suuhun, ja samassa tilassa olo muiden flunssaisten kanssa. Ei se pöpö itsestään nokkaan tai suuhun pääse, se joko tulee pisarana kun joku toinen aivastaa, tai sitten tarttuu jostakin pöydän pinnalta sormiin ja menee sormien mukana suuhun.

Nielun ja nenäontelon kylmettyminen voi kanssa edistää flunssan ilmaantumista, lähinnä kun viileä kurkku on parempi kasvupaikka pöpöille, kuulemma. Eli kannattaa pitää kaula ja naama lämpimänä ja miettiä vaikka hengityksenlämmitintä talvilenkeille, jos paljon riuhtoopi menemään. Saunassa käynti tekee hyvää immuunijärjestelmälle, stressi taas heikentääpi, jne., että ei piä liikaa stressaillakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom