Flunssa-altis treeni

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
38
Moi,

Vaikka miten ois vitamiinit, safkat, unen määrä ym kondiksessa niin itse ainakin tulen kuin nakutettu kerran kuussa kipeäksi aina, kun on vähänkin tiukempi treenijakso meneillään. Yritä siinä sitten laatia ohjelmia, kun joka viides viikko on treenitaukoa ärhäkän flunssan tai vastaavan vuoksi.

Siispä kysynkin, onko jollain fakta- tai mututietoa siitä, millainen treeni altistaa flunssille ym? Onko esim. sata lasissa loppuun asti vedetty treeni huomattavasti vastustuskykyä laskevampi kuin body-tyylinen pumppitreeni?

Nimim. jälleen kuumeen kourissa :wall:

kovaa treenatessa vastustus kyky laskee, jolloin myös pöpöt iskee helpommin, oletko ajatellut että helpottaisit treeniä ennen viidettä viikoa, jolloin kroppa saisi hieman levätä eikä olisi niin altis pöpöille. Muistan lukeneeni (en nyt heti muista mistä artikkelista), että huippu-urheilijoita tutkittaessa havaittiin, että vammat tulevat helpoiten 5-6 viikon välein, eli vaiheessa kun on treenijakso ollut/ on kovimmillaan, eli kun kroppaa on rasitettu sen 5-6 viikkoa ennen kevyempää jaksoa

Mutulla epäilen, että reenaat liikaa. jokaisen roppa on yksilöllinen ja sietää rasitusta tietyn verran ja sulla se raja on ylitetty jatkuvasti. Kevennä reenejä vaan rohkeesti kunhan ensin tervehdyt. Jos paikat kiristää vaikka ois reenipäivä, niin tee jotain muuta lihasta ja venyttelet säännöllisesti. Näillä toimenpiteillä olen pysynyt itse terveempänä ja kehitys on jatkunut.

suosittelisin kokeilemaan myös glutamiinia treeni jaksoilla tai muutenkin. nostaa oikeasti vastustuskykyä! ite oon huomannu :)

Tämä on kanssa mutuilua. Itsellä ollut vuoden sisällä 5-6 flunssaa. Paukahtaa päälle ihan ilman "syytä", juuri olen selvinnyt viime flunssasta. Kaikki vitamiinit, glutamiinit on kokeiltu. Käytän alkoholia todella harvoin, en tupakoi ja syön terveellisesti. Olen myös huomannut sen että aina kun ennätysraudat paukkuu niin naps, menee hetki ja taas flunssa päällä. Olen vetänyt sen johtopäätöksen että pitäis välillä vähän himmailla. Ns. huippukunnon ja liikarasituksen raja on niin pieni että se keikahtaa yllättävän helposti sille väärälle puolelle. Täytyy antaa kropalle enemmän aikaa palautua välillä. Tarpeeksi kovaa ja tarpeeksi pitkään jatkuva kova treeni altistaa varmasti helpommin flunssalle.

Venäläiset huippu-urheilun asiantuntijat jakavat ihmiset muistaakseni kolmeen luokkaan immuniteetin suhteen (en muista tarkkoja perusteita), käytännössä se eka luokka ei sairastu koskaan ja viimeinen luokka on sellainen että kun yksi yskähtää turussa niin kaveri sairastuu kuopiossa. Eli kun he ovat määritelleet jokaiselle yksilölle tuon immuniteettiluokan, on toimenpiteet sen mukaiset.

Heillä avain on juuri tuon harjoittelun tarkka rytmitys, eli tuolle heikoimmalle luokalle kevennetty viikko tulee muistaakseni joka 4. viikko, jonka avulla pyritään varmistamaan ettei mene yli. Lisäksi ravintopuolella syödään immunoglupoiini-valmisteita (en muista taaskaan ulkoa tarkkaan mitä ovat, ihan sallittuja kuitenkin, saa venäjällä ihan apteekista, mutta tietääkseni ko. valmisteita ei saa suomessa ihan niin helposti.).

Ite olin todellakin syksy-kevät aikana noin 8 kertaa flunssassa. Aina oli nuha ja kurkkukipu, välillä lisäksi yskä ja pieni lämpö. Keväällä nyt sain sen kuriin pitämällä yhden totaali lepo viikon, syömällä hyvin samalla. Lisäsin aamulle berocca tabletin ja koulun jälkeen 1g c-vitamiinia. Palkkariin iso teelusikallinen glutamiinia ja treenit alotettiin kevyesti.
Nyt ei ole ollut noin 5 kk:een flunssasta tietoakaan :hyper:

Suurin syy kierteen loppumiseen uskon olevan tuo totaalilepo...siintä vaa kokeilee :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
itellä tietää kanssa sen, että ainakin pari viikkoa pitää ottaa ihan rauhassa jos tulee yhtäkkiä flunssa. johtunee pelkästään liiasta treenaamisesta mulla tuo

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom