Kopsin tähän oman tekstini tuolta toisesta ketjusta:
Miami Beachilla ollessa kannattaa olla hotelli 5th street - 17th streetin väliseltä alueelta, jos haluaa olla "siellä missä tapahtuu". Pohjoisemmassa on sitten rauhallisempaa. Itse en kokenut liikkumista pimeälläkään mitenkään turvattomaksi, ainakaan täällä South Beachin alueella. Porukkaa on koko ajan niin paljon liikkeellä. Jossain hiljaisemmilla kujilla voisi toki olla vähän turvattomampi olo. Itse olen ollut South Beachin alueella neljässä eri hotellissa ja taso ei halvimmissa ole eurooppalaisittain kovin kummoinen. Kaikissa voisin kuitenkin tarvittaessa olla uudestaankin.
Vuoka- auto on hyvä olla, mutta pysäköinti on pieni ongelma etelärannan alueella. Kannattaa käyttää kaupungin omia pysäköintihalleja (parking lot/ parking garage). Niissä on yölläkin vartiointi. Maksimihinta vuorokaudelle on 15$.
Vaateostoksiin on hyvä valikoima Miami Beachillakin, etenkin trendi vaatteita. Mutta suosittelen käymistä Orlandossa. Matkaahan sinne on joku 300km mutta pääsee nopeasti hyvää moottoritietä pitkin. Orlandossa on useita isoja kauppakeskuksia. Paras muistaakseni Orlando Premium Outlets. Näissä on vielä huomattavasti halvempaa kuin muualla, kaikkia mahdollisia merkkivaatteita Adidaksesta Versaceen. Macy´s tavarataloissa on myös hyvät vaateosastot ja usein hyviä alennuksia
Sitten on tietenkin Fort Lauderdalessa Sawgrass Mills Mall, yli 300 liikettä ja 221,472.1 m2.
Ostoksia tehdessä kannattaa välttää (etenkin elektroniikkaa ostaessa) Kuubasta tulleiden kavereiden pitämiä pikkuputiikkeja, joita on sekä Miamissa mantereen puolella, sekä Miami Beachin puolella. Jos aikoo ostaa kameroita tms. kannattaa asioida hyvämaineisten ketjujen liikkeissä. Mm. Best Buy, Comp USA, Ritz Camera, Wolf Camera.
Käymisen arvoisia paikkoja lähistöllä on ainakin jo aiemminkin mainitut: Key West, Evergladesin suoalue, Kennedy Space Center. Kaikkea ei ehkä ehdi samalla reissulla, jos meinaa Bahamallakin käydä.
Itse menin Bahamalle laivalla ja mielestäni sinne piti täyttää joku viisumin tapainen ja takaisin tullessa taas normaalit USA:n tulo paperit ja rituaalit. Näistä ei tarvinnut itse etukäteen huolehtia vaan Bahamalle mennessä ja tullessa annettiin tarvittavat laput täytettäväksi ja taas jonoteltiin tiskiltä toiselle
Niin ja hyviä ja suht edullisia ruokapaikkoja Beachilla on mm. Big Pink, 11th street diner, Pizza Rustica.
Itse olen paikasta tykännyt ja aion mennä vielä uudestaankin.
Hyviä puolia äkkiseltään ainakin:
+ ilmasto
+ "tunnelma"
+ ihmiset
+ halpa dollari
+ monipuolisuus (rantaa, ostoksia, kaupunkia, luontoa, bilettämistä, huvipuistoja, ym....)
Huonona puolena:
- kesällä mahdolliset hurrikaanit
- jotenkin sen välillä aistii että "raha ratkaisee"
Mites heinäkuu? Kukaan käynyt? Ilmeisesti sekin otollista hurrikaaniaikaa. Ollaan lähdössä miamiin ja reissu pitäisi varata parin viikon sisään. Pakko lähteä heinäkuussa, koska se on ainoa aika kun ollaan miehen kanssa yhtäaikaa lomalla.
Olen ollut kaksi kertaa heinäkuussa. Toisella kertaa sattui hurrikaani tulemaan mantereelle. Tuuli ja satoi yhden päivän oikein kunnolla ja sitten se oli ohi. Tuo aika käytettiinkin sitten shoppailemalla yms. kun ei ulkona voinut olla. Trooppisia sateitahan tuolla on heinäkuussa varmaan päivittäin, mutta ne ei kestä kuin joitain kymmeniä minuutteja ja ovat monesti vain kiva viilennys muuten niin pakahduttavan kuumaan ilmaa.
muutama kuva:
Miami
Joku ostoskeskus