Oisikohan syynä se ku emäntä lähtee MM-kisoihin ja mies kenties huoltaan mukaan?? Vai ovatko edes kisat niin lähekkäin??
Samana viikonloppuna.
Pöly alkaa ilmeisesti taas lasketua ja porukka on tyytyväisiä. Ehkä toisaalta hyvä niin, sillä eihän tässä nyt kenenkään sillalta kannata alas hyppiä. Mutta toisaalta musta se on huono, että taas kaikki unohdetaan, ja on OK, ja hiljaisesti hyväksytään kaikki sääntörikkomukset. Kaikki. Juteltiin tuossa eilen illalla just asiasta, että kaikissa muissa lajeissa muun muassa epäyhdenvertaisesta dopingsääntöjen soveltamisesta oltaisiin takuulla käräjillä. Eli se, että tulee sääntö, josta tiedotetaan, että lisenssit PITÄÄ lunastaa 31.1. mennessä. Myöhemmin sallitaankin toisille huhtikuussa lunastettu lisenssi. Ei menis läpi oikeesti missään muussa lajissa. Jos missä tahansa muussa lajissa olisi viety Suomen mestaruuksia jälkeenpäin pois, niin käräjillä oltais ihan varmana ja Urheiluruudussa haastateltais hallituksen jäseniä hiihtoliiton tai jääkiekkoliiton suurimpana katastrofina ikinä. Siinä missä meillä taas tänä vuonna monessa kohtaan (mm.pituus/painorajat, pituusmittaus,väririkkomukset fitnessmallikisassa yms yms) mentiin hujeltain ja tuskin edes mietittiin sääntöjä, muissa lajeissa porukka jää pihalle kisasta, jos on gramma liian vähän painoa tai hyppypuku on sentin liian pitkä ja niin edelleen. Mä kyllä ymmärrän kohtuuden, ja sen puolella välillä ehkä olisinkin, mutta mun mielestä kaikki sääntörikkomusasioissa, jos kohtuutta halutaan soveltaa, niin vois vaikka sitten kilpailijakokouksessa kaikilla hyväksyttää, että joku uusi sääntö tai sääntöpoikkeaman salliminen on kaikille OK. Eihän monesti - pisteenlaskumokaa - lukuunottamatta jotkut pikkusääntöasiat vaikuta yhtään mitenkään lopputulokseen, mutta taas ollaan siinä periaatekysymyksen äärellä, miksi on säännöt ja miksi ne eivät olekkaan kaikille yhdenvertaiset. Venäjän mestaruuskisojen kevätversiossa yksi body fitness-kilpailija hylättiin lavalta, koska hän käytti eri kenkiä kuin asu/kenkätarkistuksessa, ja ne olivat sentin liian korkeat. Kyseessä oli musta vielä ihan TOP 5 materiaali tyttönen. Olihan se rajua joo. Mutta jos säännöt on, ne on, ja ne ovat kaikille.
Kisajärjestäjää ja maksuja on tässä kritisoitu. Mä en kritisoi niitä yhtään. KP Fitness Productions järjestää ihan sairaan hyviä kisoja, niinkuin Mike yllä kirjoitti, valot, äänentoistot, tilat, on varmasti parasta maailmassa, mitä voi tarjota. Olkoonkin, että yleisöllä ja kilpailijoilla on monesti pikkulisätoiveita, ja niitäkin toki voisi joskus kuunnella, mutta omasta mielestäni järjestelyt on ihan huippuluokkaa, enkä kyllä keksi yhtään muuta yritystä, joka voisi samalailla asiat hoitaa. Maksut - loppujen lopuksi tästä lajista aiheutuvat kisakulut on ihan naurettavia muihin lajeihin verrattuna, eli kyllä, kilpaurheilu maksaa AINA ja PALJON, ja jos ei ole varaa, on parempi pysyä poissa. Sama koskee yleisöä. Kukaan liitto tai kisajärjestäjä ei järjestä kisoja tappiokseen, en tekis minäkään koskaan. Jos joku voi sellaisen asian tehdä, ettei mikään maksa kilpailijoille eikä katsojille mitään, ja näytteelleasettajiakin on ihan sairaasti, kun paikat on halpoja, niin GO AHEAD. Mutta sitä kisaa ei todellakaan tule toista kertaa. Eli all in all, tämä munkin rutina kohdistuu ainostaan noihin sääntöasioihin ja niiden soveltamiseen, mitä ei tule musta sekoittaa tähän asiaan.
Se, miksi täällä asiasta sitten vauhkoan, en tiedä itsekään. En ole kilpailija. Ja BODY-lehdessä kerran tai useamminkin nostettu kanta "kaikki muut marisee, mutta hauskaa on se, etteivät kilpailijat itse sano mitään" uppoaa tässä ihan hyvin. Kilpailijat ovat ainakin netissä hiljaa, ja monesti sekä todella usein se on fiksuakin. Mutta samalla se on kuin hiljainen hyväksyntä, jos asia ei nouse mistään esille, turha sitä on purnata siellä salilla. Ehkä moni hvyäksyykin, good, ehkä vauhkoan turhaan, OK. Mutta olemalla hiljaa sellaisista aika tärkeistä asioista yleensä kilpaurheilussa osoittaa, että me tai no te, ette pidä omaa lajianne tärkeänä ja oman lajinne sääntöjä tärkeänä. Niin kuin kirjoitin, epäyhdenvertaisesta dopingsäännöstöjen soveltamisesta oltaisiin ihan takuulla tuomioistuimessa, jos kyseessä olisi hiihtoliitto, jääkiekkoliitto, tai mikä tahansa. Pöly laskeutuu, ehkä hyvä niin. Mutta musta - edelleen, jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa - olisi hyvä, että pientä skarppaamista alettaisiin vaatimaan edes jollain tasolla.
Samoin toiminnan avoimmuus. Liitto tiedotti, että scorecardit tulevat jatkossa julkiseksi toiminnan avoimmuuden lisäämiseksi. No ei vielä ole tullut, mutta se ei ole nyt tässä pointti. Pointti on se, että pistelaskumokasta annettu selvitys oli kaikkea muuta kuin avoin ja selkeä. OK, mokia tapahtuu, vaikka ei pitäisi, jotenkin se olisi mukavampi, että se olisi suoraan "Valitettavasti tapahtui inhimillinen virhe pisteenlaskussa. Mistään sääntömuutoksesta ei ole siis kyse". Kuin että ensin väitetään, että toimittiin ohjeiden mukaan. Sen jälkeen se muuttuu, että kyseessä on sääntötulkintavirhe, ja sääntömuutoksista tullaan jatkossa tiedottamaan vähintään 30 päivää ennen soveltamista. Mikä sääntö oli pisteenlaskussa uusi? Miten sitä tulkittiin väärin, sillä sehän on todella selkeä? Mulla ainakin heräs tollasia kysymyksiä, että onko tulossa jotain sääntömuutosta tai siis jo tullut. Nythän sen 1,5 viikon päästä sekä PM-kisoissa että etenkin naisten MM-kisoissa, onko joku tällainen sääntö, jota ei ole edes IFBB:n 2009 sääntökirjassa tai IFBB:n toimesta muutoin ilmoitettu mitenkään, sittenkin tullut voimaan. Eli se siitä avoimmuudesta ja hyvästä tiedottamisesta.
Ehkä olen vain valittava narttu, great, ehkä munkin pitäisi olla hiljaa, eihän tämä asia liity mitenkään minuun. Mutta mun mielestä kilpailijoiden on itsensä aivan turha sitten tuolla salien nurkassa itkeä ja valittaa, jos te itse hyväksytte kaiken tämän. OK, ei tällaisia pitäisi tapahtua muutenkaan, mutta jos asiat antaa olla, niin tuleeko niihin sitten ikinä mitään skrappausta.
:thumbs: Yritän antaa asian olla. :thumbs: