Fitness EXPO 2009

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei jos joku on löytänyt ne tuomarikortit, niin voisko kiltti pistää linkkiä? Ei ainakaan itsellä pistä silmään missään..

Ihan mielenkiinnosta olis noita aina kiva vilkaista. Etenkin tuon CBB:n lyhyen sarjan osalta. Noissahan voi aina nimittäin tulla virhe, kun niitä nettiin puretaan, ku mulla ei muuten mene jakeluun se, että Vahala voittaa over allissa Kiviniemin,vaikka Kiviniemi voitti finaalin fysiikan pistein 14-30, ja over all kisa käytiin kymmeniä minuutteja tämän jälkeen (ok, ainahan voi puhua kunnon ja poseerauksen muuttumisesta, mutta kyse kuitenkin on ihan kymmenistä minuuteista..).. niin olis ylimielenkiintoista vilasta noita.. eli sitten kun joku löytää, niin pistäiskö kilttinä linkkiä ? :)

Niin .. joka tapauksessa... Norjan liitto pisti nuo Suomen PM-edustajat:

Raatikainen Kati (BF lyhyt)
Maria Kuurre (BF pitkä)
Toni Vahala
Timo Kiviniemi
Voitto Suosaari
-Kaikki Suomen CBB-edustajat ilmoitettu lyhyeen sarjaan eli alle 180cm-

Jari Laine (-80)
Jerry Ossi (-90)
Tommi Heinonen (-90)
Sami Jääskeläinen (+100)
Rami Aaltonen (+100)
 
sitä minäkin että jotkut mun lisäksi ovat maksaneet ja mun tuunattavat esim viime vuonna. tässäkin lienee lempparit saaneet ilmaiseksi ja muilta rahaa sitten tänne kiitos ;)

Onkohan tuo sääntö/pykälä nyt sitten muuttunut jotenkin? Voisin jopa epäillä, jos se kilpailumaksu on aikaisemmin ollut sen 25-30€ ja nykyisin on 50€, että aikaisemmin se huoltajakortti ei ole sisältynyt hintaan mutta nykyisin sisältyy.

Tänä vuonna oli ainakin yksi maksu jolla pääsi Oulun & Lappeenrannan kisoihin ja toinen erillinen maksu Lahden kisaan. Eli 50€ + 50€ ja tuolla kustannuksella pääsi sekä kilpailija että huoltaja kaikkiin kolmeen kisaan.

PS. tarkoittaako tässä yhteydessä "lemppari" samaa kuin läpituttu? Jos tarkoittaa niin eiköhän tuokin sitten asiaa selitä...
 
Niin .. joka tapauksessa... Norjan liitto pisti nuo Suomen PM-edustajat:

Raatikainen Kati (BF lyhyt)
Maria Kuurre (BF pitkä)
Toni Vahala
Timo Kiviniemi
Voitto Suosaari
-Kaikki Suomen CBB-edustajat ilmoitettu lyhyeen sarjaan eli alle 180cm-

Jari Laine (-80)
Jerry Ossi (-90)
Tommi Heinonen (-90)
Sami Jääskeläinen (+100)
Rami Aaltonen (+100)

Näkyy Petri Raatikaisen (-100) nimi unohtuneen tuosta listasta.
 
Oisikohan syynä se ku emäntä lähtee MM-kisoihin ja mies kenties huoltaan mukaan?? Vai ovatko edes kisat niin lähekkäin??

Samana viikonloppuna.


Pöly alkaa ilmeisesti taas lasketua ja porukka on tyytyväisiä. Ehkä toisaalta hyvä niin, sillä eihän tässä nyt kenenkään sillalta kannata alas hyppiä. Mutta toisaalta musta se on huono, että taas kaikki unohdetaan, ja on OK, ja hiljaisesti hyväksytään kaikki sääntörikkomukset. Kaikki. Juteltiin tuossa eilen illalla just asiasta, että kaikissa muissa lajeissa muun muassa epäyhdenvertaisesta dopingsääntöjen soveltamisesta oltaisiin takuulla käräjillä. Eli se, että tulee sääntö, josta tiedotetaan, että lisenssit PITÄÄ lunastaa 31.1. mennessä. Myöhemmin sallitaankin toisille huhtikuussa lunastettu lisenssi. Ei menis läpi oikeesti missään muussa lajissa. Jos missä tahansa muussa lajissa olisi viety Suomen mestaruuksia jälkeenpäin pois, niin käräjillä oltais ihan varmana ja Urheiluruudussa haastateltais hallituksen jäseniä hiihtoliiton tai jääkiekkoliiton suurimpana katastrofina ikinä. Siinä missä meillä taas tänä vuonna monessa kohtaan (mm.pituus/painorajat, pituusmittaus,väririkkomukset fitnessmallikisassa yms yms) mentiin hujeltain ja tuskin edes mietittiin sääntöjä, muissa lajeissa porukka jää pihalle kisasta, jos on gramma liian vähän painoa tai hyppypuku on sentin liian pitkä ja niin edelleen. Mä kyllä ymmärrän kohtuuden, ja sen puolella välillä ehkä olisinkin, mutta mun mielestä kaikki sääntörikkomusasioissa, jos kohtuutta halutaan soveltaa, niin vois vaikka sitten kilpailijakokouksessa kaikilla hyväksyttää, että joku uusi sääntö tai sääntöpoikkeaman salliminen on kaikille OK. Eihän monesti - pisteenlaskumokaa - lukuunottamatta jotkut pikkusääntöasiat vaikuta yhtään mitenkään lopputulokseen, mutta taas ollaan siinä periaatekysymyksen äärellä, miksi on säännöt ja miksi ne eivät olekkaan kaikille yhdenvertaiset. Venäjän mestaruuskisojen kevätversiossa yksi body fitness-kilpailija hylättiin lavalta, koska hän käytti eri kenkiä kuin asu/kenkätarkistuksessa, ja ne olivat sentin liian korkeat. Kyseessä oli musta vielä ihan TOP 5 materiaali tyttönen. Olihan se rajua joo. Mutta jos säännöt on, ne on, ja ne ovat kaikille.

Kisajärjestäjää ja maksuja on tässä kritisoitu. Mä en kritisoi niitä yhtään. KP Fitness Productions järjestää ihan sairaan hyviä kisoja, niinkuin Mike yllä kirjoitti, valot, äänentoistot, tilat, on varmasti parasta maailmassa, mitä voi tarjota. Olkoonkin, että yleisöllä ja kilpailijoilla on monesti pikkulisätoiveita, ja niitäkin toki voisi joskus kuunnella, mutta omasta mielestäni järjestelyt on ihan huippuluokkaa, enkä kyllä keksi yhtään muuta yritystä, joka voisi samalailla asiat hoitaa. Maksut - loppujen lopuksi tästä lajista aiheutuvat kisakulut on ihan naurettavia muihin lajeihin verrattuna, eli kyllä, kilpaurheilu maksaa AINA ja PALJON, ja jos ei ole varaa, on parempi pysyä poissa. Sama koskee yleisöä. Kukaan liitto tai kisajärjestäjä ei järjestä kisoja tappiokseen, en tekis minäkään koskaan. Jos joku voi sellaisen asian tehdä, ettei mikään maksa kilpailijoille eikä katsojille mitään, ja näytteelleasettajiakin on ihan sairaasti, kun paikat on halpoja, niin GO AHEAD. Mutta sitä kisaa ei todellakaan tule toista kertaa. Eli all in all, tämä munkin rutina kohdistuu ainostaan noihin sääntöasioihin ja niiden soveltamiseen, mitä ei tule musta sekoittaa tähän asiaan.

Se, miksi täällä asiasta sitten vauhkoan, en tiedä itsekään. En ole kilpailija. Ja BODY-lehdessä kerran tai useamminkin nostettu kanta "kaikki muut marisee, mutta hauskaa on se, etteivät kilpailijat itse sano mitään" uppoaa tässä ihan hyvin. Kilpailijat ovat ainakin netissä hiljaa, ja monesti sekä todella usein se on fiksuakin. Mutta samalla se on kuin hiljainen hyväksyntä, jos asia ei nouse mistään esille, turha sitä on purnata siellä salilla. Ehkä moni hvyäksyykin, good, ehkä vauhkoan turhaan, OK. Mutta olemalla hiljaa sellaisista aika tärkeistä asioista yleensä kilpaurheilussa osoittaa, että me tai no te, ette pidä omaa lajianne tärkeänä ja oman lajinne sääntöjä tärkeänä. Niin kuin kirjoitin, epäyhdenvertaisesta dopingsäännöstöjen soveltamisesta oltaisiin ihan takuulla tuomioistuimessa, jos kyseessä olisi hiihtoliitto, jääkiekkoliitto, tai mikä tahansa. Pöly laskeutuu, ehkä hyvä niin. Mutta musta - edelleen, jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa - olisi hyvä, että pientä skarppaamista alettaisiin vaatimaan edes jollain tasolla.

Samoin toiminnan avoimmuus. Liitto tiedotti, että scorecardit tulevat jatkossa julkiseksi toiminnan avoimmuuden lisäämiseksi. No ei vielä ole tullut, mutta se ei ole nyt tässä pointti. Pointti on se, että pistelaskumokasta annettu selvitys oli kaikkea muuta kuin avoin ja selkeä. OK, mokia tapahtuu, vaikka ei pitäisi, jotenkin se olisi mukavampi, että se olisi suoraan "Valitettavasti tapahtui inhimillinen virhe pisteenlaskussa. Mistään sääntömuutoksesta ei ole siis kyse". Kuin että ensin väitetään, että toimittiin ohjeiden mukaan. Sen jälkeen se muuttuu, että kyseessä on sääntötulkintavirhe, ja sääntömuutoksista tullaan jatkossa tiedottamaan vähintään 30 päivää ennen soveltamista. Mikä sääntö oli pisteenlaskussa uusi? Miten sitä tulkittiin väärin, sillä sehän on todella selkeä? Mulla ainakin heräs tollasia kysymyksiä, että onko tulossa jotain sääntömuutosta tai siis jo tullut. Nythän sen 1,5 viikon päästä sekä PM-kisoissa että etenkin naisten MM-kisoissa, onko joku tällainen sääntö, jota ei ole edes IFBB:n 2009 sääntökirjassa tai IFBB:n toimesta muutoin ilmoitettu mitenkään, sittenkin tullut voimaan. Eli se siitä avoimmuudesta ja hyvästä tiedottamisesta.

Ehkä olen vain valittava narttu, great, ehkä munkin pitäisi olla hiljaa, eihän tämä asia liity mitenkään minuun. Mutta mun mielestä kilpailijoiden on itsensä aivan turha sitten tuolla salien nurkassa itkeä ja valittaa, jos te itse hyväksytte kaiken tämän. OK, ei tällaisia pitäisi tapahtua muutenkaan, mutta jos asiat antaa olla, niin tuleeko niihin sitten ikinä mitään skrappausta.

:thumbs: Yritän antaa asian olla. :thumbs:
 
On hyvä,että jollakin on rohkeutta puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Minusta Anne P on avautunut epäkohdista varsin ansiokkaasti.
Olen sitä mieltä, ettei viimeistä sääntökämmäystä pisteenlaskussa voi ohittaa olankohautuksella.
Kp:n korulauseinen pahoittelu ei mielestäni riitä poistamaan tapahtunutta vääryyttä.
Tuskin pisteenlaskijaparat ovat omasta päästään laskentamallia arponeet.
Heidät on varmasti tehtäväänsä ohjeistettu päätuomarin/muun tuomarin toimesta.
Tässä kohtaa olisi jonkin/joidenkin syytä tehdä "johtopäätöksiä".

Kilpailijat eivät varmastikkaan uskalla hirveästi pitää älämölöä, koska pelkäävät joutuvansa
epäsuosioon ja sitäkautta sijoituksiensa huononevan.
 
Hyvää tekstiä AnneP!
Itse tuskin kisaan enää, että siinä mielessä voisin hyvinkin viedä asiaa eteenpäin..Mutta miten?Auttaako tällaiset yksittäiset ex-kilpailijoiden kommentit sitten mitään..Itse olen saanut tietyltä henkilöltä niin epäkunnioittavaa kohtelua koko "urani" ajan, ettei haittaisi vaikka "epäsuosioon" joutuisinkin, olen siellä jo :D

Mun mielestä ratkaisu olisi Suomen Fitnessliiton liittäminen johonkin Suomen liikuntaliittojen järjestöön, joten voitaisiin myös hakea tukea kilpailujen järjestämiseen ja muuhun toimintaan. Näin on ilmeisesti myös yritetty useasti mutta ei ole tietty henkilö suostunut tätä allekirjoittamaan. Muutkin seurat/liitot toimivat myös paljon talkoohengessä, miksipä tässäkin ei voisi samaa soveltaa. Voisin kuvitella että tästäkin porukasta tulisi apuja kisojen järkkäilyyn, jos apua tarvittaisiin..tiedä häntä!

Mutta summa summarum: Uudistusta kaivattaisiin, sekä arvostusta kisaajille!!
 
Komppaan Anne P:tä. Mutta pliis, älä ees yritä antaa asian olla!

Ymmärrän hyvin, miksi kukaan kilpailija ei nosta asiasta sen suurempaa älämölöä. Tai jos nostaakin, niin helpostihan piipittäjät nitistetään muutamalla nokkelalla näpäytyksellä. Pelko näyttelee pääroolia tässä näytelmässä. Kisamaksuista on mun mielestä vähän turha valittaa, harrastetasolla kaikki maksaa, eikä kukaan tosiaan noita omasta pussistaan ala järjestää. Enemmän mä oisin huolestunut noista sääntöasioista kuin rahasta, jos olisin kilpailija.

Viikonlopun kisat oli hyvin järjestetty ainakin näin katsojan näkökulmasta. Halli, jossa kisat käydään on hyvin ilmastoitu, toisin kuin se, missä kisat oli aiemmin. Hyvä muutos siis!

Pientä huomaavaisuutta vois pyytää myös katsojilta, jotka ovat innostuneet entistä enemmän valokuvaamaan kisoja... Se, että siihen keskikäytävälle tuppautuu seisomaan 10 tyyppiä kameroineen, ei hirveästi nosta takana istuvien katsomisnautintoa :rolleyes: KP kävi jossain vaiheessa huomauttamassa tästä - kului 5 min ja samat tyypit oli siinä kameroineen. Muun muassa Hardcore Teamin paitaa kantava mies. Kuvat on joo kivoja + hyvää palvelua nettikävijöille, mutta kivempi niitä kisoja on katsoa livenä, varsinkin jos siitä on maksanut. Ens kerralla siis kuvausluvat kuntoon, jos haluaa kuvata hyviltä paikoilta, eiks jeh? :thumbs: Silloin ei tarvitse hyppiä muiden edessä. Muutamalle penkkirivien kohdalla seisseelle huomautin asiasta, mutta joku siellä aina hyppi. ArGh!!

Muutama huomio bf-asuista.. MUN mielestä kaarituelliset yläosat näyttää hyvältä vain aniharvalla. Ne kaventavat helposti hartialinjaa ja näyttävät jotenkin.. jotenkin tönköiltä? Nykyisin on saatavilla niin paljon ja ennen kaikkea helposti tietoa siitä, minkälaiset asut kannattaa valita jne. Jenkkiasujen en oo vielä huomannut pettävän kellään.
 
Muutama huomio bf-asuista.. MUN mielestä kaarituelliset yläosat näyttää hyvältä vain aniharvalla. Ne kaventavat helposti hartialinjaa ja näyttävät jotenkin.. jotenkin tönköiltä? Nykyisin on saatavilla niin paljon ja ennen kaikkea helposti tietoa siitä, minkälaiset asut kannattaa valita jne. Jenkkiasujen en oo vielä huomannut pettävän kellään.

Jenkkiasujen? Voitko vinkata jonkun linkin tmv tuosta asujen valinnasta? Olisin vaan kiinnostunut kun oon tota miettinyt. Että miten tietyn tyyppiset / malliset asut korostaa mallia / muotoa jne... Tai onko täällä joku thread, punttimimmeissä esim? Utelias kiittää. :)
 
Tuli vain mieleen, että kuka liiton valitsee ja ketkä on sen jäseniä? Ja milloin esim. on liiton vuosikokoukset?

Nämähän on ihan julkista tietoa.

Käsittääkseni, enkä tod ole asiantuntija, liiton johdon valitsee jäsenistä. Se miten äänestys tapahtuu on kai liittojen itsensä päätettävissä, mutta julkista kai tuo on. Joku käsiäänestys vai?

Eikös jäsenillä sit ole oikeus äänestää johtoon uudet tyypit? Kai se ihan demokratian mukaan menee.

Valaiskaa viisaammat.
 
Sinänsä hiukka huvittaa noi "Kisamaksuista on mun mielestä vähän turha valittaa, harrastetasolla kaikki maksaa, eikä kukaan tosiaan noita omasta pussistaan ala järjestää" ym. kommentit.
Se pitäisi muistaa, että jos ei ole kilpailijoita niin ei ole kisoja eikä ole fitness expoa, pelkät messut ei varmaan montaa kävijää vetäisi. Kilpailijathan ne katsojat sinne tuo ja katsojat tuo rahat järjestäjän/järjestäjien pussiin.

Netin mukaan 2009 expon kävijämäärä asettui välille 10 000 - 15 000 kävijää.
Jos vaikka olettaa, että 10 000 ihmistä osti 30 euroa maksaneen lipun niin se tekee 300 000 euroa. Pelkät lipputulot!
Mitähän kilpailijoita mahtoi olla, olisko 200 lähellä totuutta? Varmaan jää alle.
Jokainen maksaa 50euroa osallistumismaksua ja se tuo järjestäjän/järjestäjien pussiin vain 10 000 euroa.
Melkein vois väittää, että vaikkei kilpailijoiden tarvisi maksaa osallistumisestaan Expon kisoihin niin tuskin menisi sen takia tappioksi järjestävälle taholle..:jahas:

Tuli vaan mieleen :)
 
itseäni kummastuttaa miksi noinki suuressa kilpailussa ei ole minkäänlaisia rahapalkintoja.jännä että esim.voimannosto kisoissaki täällä pohjosessa pienen seuran järjestämissä,oli 300-400 katsojaa,voittaja sai 1000e,2.500e ja 3.300.olis nyt bodypuolella edes muodollisuuden vuoksi jotain sm-kisoissa.on kuitenkin isot sponsorit,kojupaikoista tulevat maksut,lipputulot etc..
 
itseäni kummastuttaa miksi noinki suuressa kilpailussa ei ole minkäänlaisia rahapalkintoja.jännä että esim.voimannosto kisoissaki täällä pohjosessa pienen seuran järjestämissä,oli 300-400 katsojaa,voittaja sai 1000e,2.500e ja 3.300.olis nyt bodypuolella edes muodollisuuden vuoksi jotain sm-kisoissa.on kuitenkin isot sponsorit,kojupaikoista tulevat maksut,lipputulot etc..
Voimanostokisoissa on noin 1 hikinen sarja ammattilaistasolla. SM-kisoissa tuli taas niin monta titteliä joka sarjassa, että palaisi aika mukavasti hilloa jos kaikki palkittaisiin.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka finaalipäivän kulut rahapalkinnoissa jos kaikki 3 parasta palkitaan.

10.00 CBB juniorit, finaalit = 7800€
10.30 Body Fitness masters, finaalit = 7800€
11.00 CBB Masters, finaalit = 7800€
11.30 Body Masters, finaalit = 7800€
12.00 Leader Fitness SM, finaalit = 7800€
14.00 Leader Classic Bodybuilding SM, finaalit = 7800€
16.00 Leader Body SM, finaalit = 7800€

= yhteensä 54.600€ palkintoja.

Monessakos voimanostokisoissa jaellaan tommoisia määriä? Ja käsittääkseni amatöörikisoissa nyt vain ei saa olla rahapalkintoja, ei ole edes MM-kisoissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom