Fitness EXPO 2009

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Liiton sivuilla ei ainakaan vielä ollut muutosta fitness-sarjan tuloksiin. Tulivatkohan pisteet vain vahingossa väärin, vai onko tuloksiin tulossa vielä muutoksia?

Nyt on nämäkin korjattu:
http://www.fitnessexpo.fi/bodyfitnesssm_09.jsp

Fitness
1. Tiina Kasvi, Hardcore Team, Helsinki 9 8 8 25
2. Terhi Partanen Wellmax Team, Helsinki 17 7 9 33
3. Johanna Lind, Team Body, Vantaa 6 24 24 54
4. Mari Huhtanen, Team Body, Oulu 25 16 14 55
5. Petra Rautakallio, Team Gym 99, Kuopio 18 20 21 59
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noi kuvat on pakko avata kaikki yksitellen tai selaamalla kaikki läpi, koska ei niistä muuten oikeen näe mitä niissä loppujen lopuksi on. Ovat mielestäni aivan liian pieniä noi thumbnailit. Vai saako niitä suuremmaksi?
Noita kuvia avataan niin perkeleesti, että niiden koko on määritelty jotenkin järkeväksi.
 
Miksei Bodyn sivuille ole vieläkään ilmestynyt kisareportaasia Exposta? Vaikken saa penninhyrrää itse, niin silti väsäsin jo sellaisen itse blogiini. Olisi kiva vaan lukea jonkun muunkin raporttia tapahtumasta. Eikös Bodylehdellä tai liitolla ole jotain nettivelhoa, joka olisi jo aikapäivää sitten tehnyt moisen?
 
Kun mä tämän asian täällä otin esille, vaikka siitä kyllä jo muutenkin keskusteltiin, niin ei ollut tarkoitus sanoa, että liitto on ihan totaalisen perseestä. Paljon on hyviäkin asioita, paljon on hyviä ihmisiä mukana - suur kiitos heille - , monet asiat toimivat, palkintorahoja nyt ei jaeta oikeen missään amatööriurheilussa kansallisella mestaruustasolla (ainakaan pikkulajeissa).. että ei se nyt niin kamalaa loppujen lopuksi ole. Mutta välillä ...

..välillä tuntuu siltä, että uutta verta tarvittaisiin. Sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kyllästyneet asioihin, ja jotka välittävät, miten asiat menevät. Sellaisia ihmisiä, joiden ei tarvitse ärähtää ja vittuilla junnukisaajille, kun sattuvat kysymään "virkapukuiselta" jotain ensimmäistä kertaa kilpaillessaan. Sellaisia ihmisiä, jotka voivat vastata asiallisesti asiallisiin meileihin. Sellaisia ihmisiä, jotka hoitavat kilpailijoille tarkoitetut asiat kunnolla, vaikka se samalla merkitsisi sitä, että joudut itse olemaan paikalla puoli tuntia kauemmin. Ja sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti ottavat vakavissaan ja tosissaan ne kilpailijat ja heidän sijoituksensa, jotka ovat TOP kutosen ulkopuolella. Kyllä, urheilijalle merkitsee, oletko 14. vai 9., vaikka väliin asia on ilmaistu "no niillä sijoituksilla ei ole mitään väliä". Näyttää siellä pari uutta kaveria olevankin jollain tasolla pyörimässä, mutta ulospäin näyttää, että näitä kilpailijoitakin ajattelevia lähinnä potkitaan päähän. Kyllähän mä sen ymmärrän, että 2794. kerta vastata just samaan kysymykseen voi tuntua "come on" , mutta siinä vaiheessa olisi hyvä miettiä, että onko siinä toimessa oleminen enää hyvää lajille ja tapahtumille ja kilpailijoille, jos yksinkertaisesti ei kiinnosta eikä huvita, ja asioille on aivan sama. Mielestäni tämä pistelaskumoka tiivistää vähän kaiken sen, mitä tässä on jo kauan ollut menossa - asiat tehdään niin ja näin, ja - kuka tai ketkä sen takana ikinä onkaan - ei kiinnosta säännöt kovin syvällisesti. Liiton sivuilla viitattiin sääntötulkintaerehdykseen, mikä kuulostaa vähän naurettavalta, sillä tuo sääntö on ollut voimassa ja vuosia, ja sitä on tulkittu kyllä aivan loistavasti, välillä ainakin. Jos siis ei aidosti huvita ja kiinnosta, niin mikä siinä on niin vaikea myöntää se asia. Samoin tuo tuomaritoiminta - joka kyllä pääosin on meillä ainakin omiin silmiin todella hyvää - olisi varmasti vieläkin parempaa, jos olisi selkeästi lajituomarit. Vähän tuntuu hassulta, kun BF:ää on tuomaroimassa kaveri, joka on julkisesti sanonut, että "mä en kyllä tosta BF:stä tajua niinku yhtään mitään"..tai että julkisesti suureksi CBB-vihaajaksi julkistautunut tyyppi pistää CBB-kavereita järjestykseen. Hallooj, voi sanoa, että tä BF ei oo mun juttu, voisin keskittyä tuomaroimaan tuota bodypuolta,kun se mua oikeesti kiinnostaa ja niin edelleen..ja ottaa uusia tuomareita enemmän mukaan, joita koulutetaan muun muassa tuntemaan nämä säännöt (ja vaatimaan myös niiden seuraamista ja kehitystä.)

Tuolla aiemmin olikin asiaa koskien liittosääntökeskustelu, jossa monia hyviä pointteja tuli esille, joissa liiton tulisi vähän skarpata. Kaikki sääntöepäselvyydet ovat välillä katastrofaalisia esim IFBB.:n sääntökirjan mukaan sormenpäiden ei tarvitse koskettaa reisiä eikä lantiota eikä mitään, tätä samaa on välillä sanottu liiton leirillä, toisilla liiton leireillä on kuitenkin sanottu, että kyllä sormenpäiden pitää koskettaa lantiota, kisoissa silti kaunisääninen päätuomarimme ottaa siitä elämän tehtävän jne, ja ne ovat kyllä omiaan aiheuttamaan epäselvyyksiä kilpailijoiden keskuudessa, ja jälleen kun asiasta erehtyy kysymään, niin joko ei vastata tai tulee ärähdys. Välillä ollaan niinku niin ilkeitä ja käyttäydytään niiiiiiin huonosti.

All in all, paljossa olisi skarppaamista, vaikka edelleen painotan, että paljon on hyviä asioita ja etenkin hyviä ihmisiä lajissa mukana... toivottavasti vihdoin henkilökohtaiset intressit kaikissa muodoissaan .. rahan, ajansäästön, maineen ja muiden etuuksien unohtaminen käy ajankohtaiseksi, ja liiton tyypit ottavat pienen itsetarkastelun, tosissaan istuvat pyödän ääreen, ja laittavat asiat kuntoon. Hieno laji, kukkia ja suonenpätkiä.... josta vois nauttia kaikki osapuolet paljon enemmän ilman näitä kaikkia ihme sotkuja..



Todella asiallista tekstiä Anne :worship:
Kuten sanoitkin paljon hyvääkin liitossa on, mutta kehittämisen kohteita myös löytyy. Mukana on monia hyviä ja mukavia ihmisiä, joilta saa asiallisia vastauksia ja neuvoja. Kiitoksia heille siitä. Liitossa on myös valitettavasti niitä, jotka kohtelevat kilpailijoita kuin heillä ei olisi mitään arvoa. En ymmärrä sellaista ylimielistä käytöstä mitä osa liiton ihmisistä harrastaa, vaikka kysytään asiallisesti jostain asiasta.

Ja noihin sääntöepäselvyyksiin vielä viitaten.... varmasti moni muistaa lipsumiset viime vuodelta noiden painoluokkien suhteen. Muistan itse kolme kilpailijaa, jotka pääsivät ylipainoisina sarjoihinsa. Se oli mielestäni tosi syvältä muita kilpailijoita kohtaan, jotka olivat revittäneet painonsa väkisin alas mahtuakseen omaan sarjaansa. SÄÄNNÖT ON SÄÄNTÖJÄ ja niiden tulee siten koskettaa kaikkia kilpailijoita samalla tavalla!
 
Kyl siel on ammattitaitoiset tuomarit,ja viel pitkä ura,jo takana jopa käyneet itse kilpailemassa esim:sony Kankala,jukka hoffren,jutta valtonen jne.....Hattua pitää nostaa,et ovat jaksaneet näinkin pitkään olla täs lajissa mukana.
 
Kyl siel on ammattitaitoiset tuomarit,ja viel pitkä ura,jo takana jopa käyneet itse kilpailemassa esim:sony Kankala,jukka hoffren,jutta valtonen jne.....Hattua pitää nostaa,et ovat jaksaneet näinkin pitkään olla täs lajissa mukana.
Niin eikai tuomareissa tällä kertaa mitään vikaa olekkaan vaan niissä ketkä pistelaskun ovat hoitaneet, keitä sitten lieneekin.
Kaksi sanaa tehdystä työstä sen osalta.
VITUIKS MENI
 
Miksei Bodyn sivuille ole vieläkään ilmestynyt kisareportaasia Exposta? Vaikken saa penninhyrrää itse, niin silti väsäsin jo sellaisen itse blogiini. Olisi kiva vaan lukea jonkun muunkin raporttia tapahtumasta. Eikös Bodylehdellä tai liitolla ole jotain nettivelhoa, joka olisi jo aikapäivää sitten tehnyt moisen?
Liekö siinä juttua, kun joku bodari posetti tyylikkäästi jatkobileissä vessan käytävällä?:worship:
 
Niin hullulta kuin tämä kuulostaakin, ilmaisin liitolle kiinnostukseni tuomarointiin ja sain napakan vastauksen, etten voi tuomaroida, koska minulla ei ole auktoriteettia.Kun kisaisin itse, saattaisin 'kostaa' kanssakilpailijalle sijoituksessa ja suosia toisia... Sanokaas ketkä tuomarit kisaavat, sekä tuomaroivat... Kun lopetan kisaamisen, asiaani katsotaan mahdollisesti uudestaan.

Tästä tulikin mieleeni viimeisimmän Bodyn kirjoitus Bodynews osiolla:

Ainoa asia, mikä on toisaalta huolestuttavaa, on vähäinen kiinnostus tuomarointia kohtaan. Liitto laittoi ilmoituksen sivulleen noin vuosi sitten ja kolme henkilöä vastasi siihen.Välillä tulee vain mieleen, että netissä arvostellaan ja ollaan niin asiantuntijoita, vaikka ei tulla edes paikan päälle katsomaan kisaa livenä. On niin helppo kritisoida kotitietokoneen ruudulta, ottamatta vastuuta kisan tuloksista. Suurin osa näistä pahimmista kritisoijista onkin ihmisiä, jotka haluavat vain huomiota itselleen. Jotkut netissä kilpailijoita ja heidän kuntoaan arvostelevat tyypit eivät edes treenaa itse ja käyttävät avatarina muiden kuvia, koska eivät halua paljastua taviksiksi. Eikö olekin säälittävää?

Lähde: Body 6/2009

Erittäin hieno loppukaneetti:jahas:
 
mustakin tuo avatarien käyttö on tosi säälittävää.onkohan tony hakmeen takana halme itse?osa arvostelijoista voi olla oikein body ukkoja tai mimmejä joilla on vaan niin korkea kynnys osallistua kisoinin vaikka olis hetivalmis paketti lavalle. lahti kisapaikkana on aika kaukana ei mullakaan perheellisenä ole mahdollisuutta lähteä kisoja katsomaan ehkä joku tampere olis lähempänä niin vois ajatella.mutta kisat on kisattu ja homma kämmätty.hommatkaa sinne ensi vuodeksi joku ifbb tuomari katsomaan että homma toimii .tämä nyt on mun mielipiteeni.
 
Kun mä tämän asian täällä otin esille, vaikka siitä kyllä jo muutenkin keskusteltiin, niin ei ollut tarkoitus sanoa, että liitto on ihan totaalisen perseestä. Paljon on hyviäkin asioita, paljon on hyviä ihmisiä mukana - suur kiitos heille - , monet asiat toimivat, palkintorahoja nyt ei jaeta oikeen missään amatööriurheilussa kansallisella mestaruustasolla (ainakaan pikkulajeissa).. että ei se nyt niin kamalaa loppujen lopuksi ole. Mutta välillä ...

..välillä tuntuu siltä, että uutta verta tarvittaisiin. Sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kyllästyneet asioihin, ja jotka välittävät, miten asiat menevät. Sellaisia ihmisiä, joiden ei tarvitse ärähtää ja vittuilla junnukisaajille, kun sattuvat kysymään "virkapukuiselta" jotain ensimmäistä kertaa kilpaillessaan. Sellaisia ihmisiä, jotka voivat vastata asiallisesti asiallisiin meileihin. Sellaisia ihmisiä, jotka hoitavat kilpailijoille tarkoitetut asiat kunnolla, vaikka se samalla merkitsisi sitä, että joudut itse olemaan paikalla puoli tuntia kauemmin. Ja sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti ottavat vakavissaan ja tosissaan ne kilpailijat ja heidän sijoituksensa, jotka ovat TOP kutosen ulkopuolella. Kyllä, urheilijalle merkitsee, oletko 14. vai 9., vaikka väliin asia on ilmaistu "no niillä sijoituksilla ei ole mitään väliä". Näyttää siellä pari uutta kaveria olevankin jollain tasolla pyörimässä, mutta ulospäin näyttää, että näitä kilpailijoitakin ajattelevia lähinnä potkitaan päähän. Kyllähän mä sen ymmärrän, että 2794. kerta vastata just samaan kysymykseen voi tuntua "come on" , mutta siinä vaiheessa olisi hyvä miettiä, että onko siinä toimessa oleminen enää hyvää lajille ja tapahtumille ja kilpailijoille, jos yksinkertaisesti ei kiinnosta eikä huvita, ja asioille on aivan sama. Mielestäni tämä pistelaskumoka tiivistää vähän kaiken sen, mitä tässä on jo kauan ollut menossa - asiat tehdään niin ja näin, ja - kuka tai ketkä sen takana ikinä onkaan - ei kiinnosta säännöt kovin syvällisesti. Liiton sivuilla viitattiin sääntötulkintaerehdykseen, mikä kuulostaa vähän naurettavalta, sillä tuo sääntö on ollut voimassa ja vuosia, ja sitä on tulkittu kyllä aivan loistavasti, välillä ainakin. Jos siis ei aidosti huvita ja kiinnosta, niin mikä siinä on niin vaikea myöntää se asia. Samoin tuo tuomaritoiminta - joka kyllä pääosin on meillä ainakin omiin silmiin todella hyvää - olisi varmasti vieläkin parempaa, jos olisi selkeästi lajituomarit. Vähän tuntuu hassulta, kun BF:ää on tuomaroimassa kaveri, joka on julkisesti sanonut, että "mä en kyllä tosta BF:stä tajua niinku yhtään mitään"..tai että julkisesti suureksi CBB-vihaajaksi julkistautunut tyyppi pistää CBB-kavereita järjestykseen. Hallooj, voi sanoa, että tä BF ei oo mun juttu, voisin keskittyä tuomaroimaan tuota bodypuolta,kun se mua oikeesti kiinnostaa ja niin edelleen..ja ottaa uusia tuomareita enemmän mukaan, joita koulutetaan muun muassa tuntemaan nämä säännöt (ja vaatimaan myös niiden seuraamista ja kehitystä.)

Tuolla aiemmin olikin asiaa koskien liittosääntökeskustelu, jossa monia hyviä pointteja tuli esille, joissa liiton tulisi vähän skarpata. Kaikki sääntöepäselvyydet ovat välillä katastrofaalisia esim IFBB.:n sääntökirjan mukaan sormenpäiden ei tarvitse koskettaa reisiä eikä lantiota eikä mitään, tätä samaa on välillä sanottu liiton leirillä, toisilla liiton leireillä on kuitenkin sanottu, että kyllä sormenpäiden pitää koskettaa lantiota, kisoissa silti kaunisääninen päätuomarimme ottaa siitä elämän tehtävän jne, ja ne ovat kyllä omiaan aiheuttamaan epäselvyyksiä kilpailijoiden keskuudessa, ja jälleen kun asiasta erehtyy kysymään, niin joko ei vastata tai tulee ärähdys. Välillä ollaan niinku niin ilkeitä ja käyttäydytään niiiiiiin huonosti.

All in all, paljossa olisi skarppaamista, vaikka edelleen painotan, että paljon on hyviä asioita ja etenkin hyviä ihmisiä lajissa mukana... toivottavasti vihdoin henkilökohtaiset intressit kaikissa muodoissaan .. rahan, ajansäästön, maineen ja muiden etuuksien unohtaminen käy ajankohtaiseksi, ja liiton tyypit ottavat pienen itsetarkastelun, tosissaan istuvat pyödän ääreen, ja laittavat asiat kuntoon. Hieno laji, kukkia ja suonenpätkiä.... josta vois nauttia kaikki osapuolet paljon enemmän ilman näitä kaikkia ihme sotkuja..

Loistava ja rehellinen postaus Annelta!:rock: Toivoisin lisäksi, että lajista poistettaisiin kaikenlainen "politikointi" ja annettaisiin kisailijoiden kisata yli lajiliittojen, ilman pelkoa kilpailukiellosta jne.!:(

NGV:lle tsemppiä, teit MIEHEN työt ja voit olla itsestäsi ylpeä!:hyvä:
 
Kisoja seuranneena on pakko tarttua vielä fitnessmallikisaan. Säännöissä kielletään kisavärien käyttö.Kenen mielestä voittajalla EI ollut värejä päällä? Tsekatkaa tuo youtuben kakkososavideon loppu, siinä näkyy hyvin.
Olisi mukava kuulla Marjon kommentti, ilmeisesti tuomaroit tuon kisan?

Katoin samaa mutt sit vaan ajattelin et se on varmaan käyny suihkurusketuksessa... :rolleyes:
 
onko noissa videoissa kuvasuhde pielessä jotenkin näyttää että olisi kuvattu 4:3 ja nyt suhde on 5:4

Noi on kuvattu 16:9. Katselin kyllä että kameralta siirron jälkeen noi olisi laitettu tubeen samalla suhteella. En sitten tiedä.. en oo kummoinenkaa kameramies :D Ehkä youtube on pistänyt näppinsä väliin. Sehän jotenkin vielä käsittelee nuo videot
 
Kun mä tämän asian täällä otin esille, vaikka siitä kyllä jo muutenkin keskusteltiin, niin ei ollut tarkoitus sanoa, että liitto on ihan totaalisen perseestä. Paljon on hyviäkin asioita, paljon on hyviä ihmisiä mukana - suur kiitos heille - , monet asiat toimivat, palkintorahoja nyt ei jaeta oikeen missään amatööriurheilussa kansallisella mestaruustasolla (ainakaan pikkulajeissa).. että ei se nyt niin kamalaa loppujen lopuksi ole. Mutta välillä ...

..välillä tuntuu siltä, että uutta verta tarvittaisiin. Sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kyllästyneet asioihin, ja jotka välittävät, miten asiat menevät. Sellaisia ihmisiä, joiden ei tarvitse ärähtää ja vittuilla junnukisaajille, kun sattuvat kysymään "virkapukuiselta" jotain ensimmäistä kertaa kilpaillessaan. Sellaisia ihmisiä, jotka voivat vastata asiallisesti asiallisiin meileihin. Sellaisia ihmisiä, jotka hoitavat kilpailijoille tarkoitetut asiat kunnolla, vaikka se samalla merkitsisi sitä, että joudut itse olemaan paikalla puoli tuntia kauemmin. Ja sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti ottavat vakavissaan ja tosissaan ne kilpailijat ja heidän sijoituksensa, jotka ovat TOP kutosen ulkopuolella. Kyllä, urheilijalle merkitsee, oletko 14. vai 9., vaikka väliin asia on ilmaistu "no niillä sijoituksilla ei ole mitään väliä". Näyttää siellä pari uutta kaveria olevankin jollain tasolla pyörimässä, mutta ulospäin näyttää, että näitä kilpailijoitakin ajattelevia lähinnä potkitaan päähän. Kyllähän mä sen ymmärrän, että 2794. kerta vastata just samaan kysymykseen voi tuntua "come on" , mutta siinä vaiheessa olisi hyvä miettiä, että onko siinä toimessa oleminen enää hyvää lajille ja tapahtumille ja kilpailijoille, jos yksinkertaisesti ei kiinnosta eikä huvita, ja asioille on aivan sama. Mielestäni tämä pistelaskumoka tiivistää vähän kaiken sen, mitä tässä on jo kauan ollut menossa - asiat tehdään niin ja näin, ja - kuka tai ketkä sen takana ikinä onkaan - ei kiinnosta säännöt kovin syvällisesti. Liiton sivuilla viitattiin sääntötulkintaerehdykseen, mikä kuulostaa vähän naurettavalta, sillä tuo sääntö on ollut voimassa ja vuosia, ja sitä on tulkittu kyllä aivan loistavasti, välillä ainakin. Jos siis ei aidosti huvita ja kiinnosta, niin mikä siinä on niin vaikea myöntää se asia. Samoin tuo tuomaritoiminta - joka kyllä pääosin on meillä ainakin omiin silmiin todella hyvää - olisi varmasti vieläkin parempaa, jos olisi selkeästi lajituomarit. Vähän tuntuu hassulta, kun BF:ää on tuomaroimassa kaveri, joka on julkisesti sanonut, että "mä en kyllä tosta BF:stä tajua niinku yhtään mitään"..tai että julkisesti suureksi CBB-vihaajaksi julkistautunut tyyppi pistää CBB-kavereita järjestykseen. Hallooj, voi sanoa, että tä BF ei oo mun juttu, voisin keskittyä tuomaroimaan tuota bodypuolta,kun se mua oikeesti kiinnostaa ja niin edelleen..ja ottaa uusia tuomareita enemmän mukaan, joita koulutetaan muun muassa tuntemaan nämä säännöt (ja vaatimaan myös niiden seuraamista ja kehitystä.)

Tuolla aiemmin olikin asiaa koskien liittosääntökeskustelu, jossa monia hyviä pointteja tuli esille, joissa liiton tulisi vähän skarpata. Kaikki sääntöepäselvyydet ovat välillä katastrofaalisia esim IFBB.:n sääntökirjan mukaan sormenpäiden ei tarvitse koskettaa reisiä eikä lantiota eikä mitään, tätä samaa on välillä sanottu liiton leirillä, toisilla liiton leireillä on kuitenkin sanottu, että kyllä sormenpäiden pitää koskettaa lantiota, kisoissa silti kaunisääninen päätuomarimme ottaa siitä elämän tehtävän jne, ja ne ovat kyllä omiaan aiheuttamaan epäselvyyksiä kilpailijoiden keskuudessa, ja jälleen kun asiasta erehtyy kysymään, niin joko ei vastata tai tulee ärähdys. Välillä ollaan niinku niin ilkeitä ja käyttäydytään niiiiiiin huonosti.

All in all, paljossa olisi skarppaamista, vaikka edelleen painotan, että paljon on hyviä asioita ja etenkin hyviä ihmisiä lajissa mukana... toivottavasti vihdoin henkilökohtaiset intressit kaikissa muodoissaan .. rahan, ajansäästön, maineen ja muiden etuuksien unohtaminen käy ajankohtaiseksi, ja liiton tyypit ottavat pienen itsetarkastelun, tosissaan istuvat pyödän ääreen, ja laittavat asiat kuntoon. Hieno laji, kukkia ja suonenpätkiä.... josta vois nauttia kaikki osapuolet paljon enemmän ilman näitä kaikkia ihme sotkuja..

Täyttä asiaa... Hyvä Anne.
Toi kohta tossa kun mainitset että ottaa vakavissaan ne ihmiset jotka ovat top kuuden ulkopuolella
onkin sellainen jota olen usein ihmetellyt. Pyöritellään siinä top viittä edestakas moneen otteeseen ja muut jää varjoon..Välillä tuntuu ett tuomareille on ihan sama mikä sija on jos on finaalin ulkopuolella vaikka varmaan se ei kilpailijalle sitä ole. Kaikki ei oo mestareita ja varmasti monelle on kova tavoite se finaali ja sinne pääsy. Jos kilpailijoita halutaan lisää olis varmaan
tätäkin seikkaa hyvä tuomarin miettiä. Ei se kauheasti varmaan kisajaa kannusta jos olet tavoittelemassa fiinaalipaikkaa ja vedät 5kk dietin ja pääset yhteen vertailuun...
Top viittä pyöritellään niinkun sanoin edestakas ja finaalin ulkopuoliset sijat nähdään jo anatomisista...ei oo reilu peli.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom