Fitnesmurot, Elovena kauramurot, lastenmurot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Gillyanne sanoi:
Alkuperäiselle: älkää hyvät ihmiset ostako lapsille suklaamuroja! Lapsuusiässä luodaan pohja myöhempien vuosien ruokailu- ja makutottumuksille, joten puuroa vaan niiden muksujenkin lautaselle.

Täysin samaa mieltä! Nimim. tuttavaperheen muksut syöny just noita sokerisia weetos-muroja ja mitäpä sanokaan hammaslääkäri? Kaikilla lapsilla mielettömästi reikiä hampaissa ja lääkäri sano, että heti ne weetokset pois ruokavaliosta, ovat kuulemma (muiden asioiden lisäksi tietysti) todella vahingollisia hampaille. Puhumattakaan muista terveydellisistä seikoista. Puuroa sen olle pitää!!! :kuola:
Äkkiä ne lapset oppii puurolle, sekaan vaikka raejuustoa ja hilloa niin eiköhän kelpaa!!

Noihin muroihin liittyen voisin kertoa pikaisesti omat kokemukseni:
Popsin lapsena muroja ja karkkeja aika aktiivisesti, melkein päivittäin tuli jotain Tiikeri-muroja vedettyä (olihan se niin hauskaa kun sai aina jonkun paskan lelun paketista, pakko oli sitten ostaa). Hammaslääkärit tuli aivan liiankin tutuksi, parhaimmillaan havaittiin kerralla 5-6 reikää, siinä sitten ihmettelin, että miten ne hampaan noin huonossa kunnossa voi olla. Sitten kun yläaste-lukioiässä hokasin kattoa muropakettien selostuksia, niin ällistyin sokerin määrästä. 30g sokeria/100g on aikamoinen määrä.
Nyt sitten vedetään mysli/puurolinjaa ja karkkiakin tulee ostettua muutama kerta vuodessa.

Timba79 sanoi:
Pikahiutaleet ovat esikypsennettyjä ja kalliimpia. Eipä kai niillä muuten mitään eroa ole, ravintoarvot ainakin ihan samat.

No tähän minä en ihan yhtyis. Juuri hinnan(kin) takia olen ostanut nuita myllyn paras pikakaurahiutaleita, koska maksaa jotain 50 senttiä/500g. Eli ei ainakaan hinnasta kiinni. Eli kyllä perus elovena ainakin kalliimpaa on tietääkseni. Tosin nykyään on kaupassa juuri paljon näitä ns. halpamerkkejä.

Itsekkin sitä lähinnä tiedustelin onko pikakaurahiutaleella ja tavallisella kaurahiutaleella mitään muuta eroa kuin esikypsytys? Ja muuttaako se esikypsytys sen ravintoarvoja mitenkään? Vai onko siis ihan sama kumpaa syö?

yykaakoo sanoi:
En tosiaan tiedä mikä on hyvä ja mikä huono hiilari tosin, siksi minä nyt tässä vähän kyselen näistä muroista.
Löytyy tuhat kertaa voorumilta. Alla lyhyt oppimäärä.

Jotenkin ei tunnu ihan järkeen käyvältä että lasten suklaa murot olisi erinomainen hiilari lähde. (hmm. miks ihemeesä mä muuten syötän nittä mun lapsille?)

Erinomainen kysymys. :) Ja ne perusmaissimurot ei oo yhtään parempia, niissä on enemmän suolaa ku Taffelin tms. perunalastuissa. Se on fakta. (sitä ei vaan uskois mutta kun perunalastuissa se suola on pinnassa -> maku on suolaisempi ku muroissa) Muroissa myös usein ilmotetaan pelkkä natriumin määrä, joka pitää (kai?) kertoa 1,5:llä jotta saadaan ruokasuolan määrä.

Toinen nami ja vähäkalorinen hiilari lähde jota aamusin käytän rahkan kanssa on erillaiset marja keitot.

Marja keitossa on 9 kcal ja 2,3 hiilaria / 100g. Nami nami, mutta miten niin hyvää muka ei lihota.
Tuo kai jo on joku light-versio tuolla hiilarimäärällä? Ainakin muistelisin että noissa on yleensä aika helevetisti sokeria.

Puuroa kun joskus vuosia sitten kokeillin, mulle aina tuli HIRVEÄ nälkä noin puolen - tunnin päästä. Mutta täytyy kokeilla sitä puuro vaihtoehtoa taas.

Leipä tuntuu lihottavan meikäläistä helposti, vaikka onkin hyvä hiilari lähde. Hieman kaasu ongelmia tulee myös siitä ruisleivästä :nolo:

Hiilarin mukaan rasvaa -pitää nälän pois pidempään, ainakin mulla. Eikä syödä sitä ranskanleipää, pentele.

Mutta onko se nyt niin että hitaat hiilarit = hyvä hiilari ?
Mistä löytyy hyvä lista hitaista hiilareista? Mistä hitaan hiilarin tunnistaa, kun itse on näköjään vähän hidas. :wanha:

Hidas=hyvä=kuitu=tumma=täysjyvätuotteet yms.

Nopea=huono=valkoinen=sokeri=vehnäjauho/valkoinen riisi/pasta/makeat hedelmät

---

Suurkiitos vastauksista. Varsinkin tuo lyhytoppimäärä hyvästä ja huonosta hiilarista :hyper:

Täytyypä pitää pienie perheneuvottelu muroista luulisin.

En ollut ikinä kuulut että hiilarin mukana pitää ottaa rasvaa, jotta nälkä pysyy poissa.

Nyt on aamupala siis puuro ja mustikkakeitto, ja samalla 6ml kaaöljyä. Se onkin sitten varmaan hyvä kombinaattio :D

Tänään ekan kerrankokeilin, ja ei muuten ollut nälkä !

Mitenköhän nuo makeutus aineet? Eli juuri nuo LIGHT tuotteet on tungettu täyteen aspartaamia tms. Onko se erittäin huono vai neutraali juttu ?

Gillyanne sanoi:
Alkuperäiselle: älkää hyvät ihmiset ostako lapsille suklaamuroja! Lapsuusiässä luodaan pohja myöhempien vuosien ruokailu- ja makutottumuksille, joten puuroa vaan niiden muksujenkin lautaselle.

nimim. puurolla kasvanut (eikä edes kovin pahoja traumoja tullut :D)

:offtopic: Eilen (tai toissapäivänä) oli Hesarissa juttu sokerin syöttämisestä lapsille. Jos odottava äiti syö paljon sokeria, tottuu lapsi jo sikiövaiheessa sokerin saantiin ja riippuvuus alkaa kehittyä. Sama riippuvuus kehittyy nopeasti myös syntymän jälkeen. Sokeririippuvuus aiheuttaa ylienergisyyttä ja känkkäränkkäpäiviä lapsille. Sokeririippuvuus altistaa lasta myös tulevina vuosina myös muille riippuvuuksille. Tutkimuksessa on todettu, että nuorista huumeidenkäyttäjistä tilastollisesti merkittävä osa on / ovat olleet myös sokeririippuvaisia.

Eli opettakaa hyvät ihmiset lapsenne järkeville ruokatottumuksille, ja pitäkää kiinni karkkipäivistä. Helpotatte omaa elämäänne.

yykaakoo sanoi:
En ollut ikinä kuulut että hiilarin mukana pitää ottaa rasvaa, jotta nälkä pysyy poissa.

Nyt on aamupala siis puuro ja mustikkakeitto, ja samalla 6ml kaaöljyä. Se onkin sitten varmaan hyvä kombinaattio :D

Tänään ekan kerrankokeilin, ja ei muuten ollut nälkä !

Mitenköhän nuo makeutus aineet? Eli juuri nuo LIGHT tuotteet on tungettu täyteen aspartaamia tms. Onko se erittäin huono vai neutraali juttu ?

Kaurahiutaleissa on jo sinällään "reiluhkosti" rasvaa, eli 7g / 100g. Nyt kisadieetillä olen silti suosinut kaurahiutaleita, sillä kaurapuurolla nälkä lähtee ja pysyy poissa todella hyvin. Laitan puuron sekaan aina myös raejuustoa. Joskus lorautan mausteeksi FunLightia, usein kuitenkin ripottelen päälle aspartaamimakeutusjauhetta.

yykaakoo sanoi:
Parhaiten nälkä pysyy poissa proteiini+rasva kombolla, tai kuitipitoisella hiilari-proteiini kombolla. Rasvaa nyt ei kannata läträtä ainakaan aamupalalla, eikä sitä kannata hirveitä määriä nauttia yhdessä hiilarilähteidenkään kanssa.

Heikki722 sanoi:
Sokeririippuvuus altistaa lasta myös tulevina vuosina myös muille riippuvuuksille. Tutkimuksessa on todettu, että nuorista huumeidenkäyttäjistä tilastollisesti merkittävä osa on / ovat olleet myös sokeririippuvaisia.
No tuolla tutkimuksella voi pyyhkiä sanonko mitä. Kai nyt nuorista huumeidenkäyttäjistä tilastollisesti merkittävä osa on ollut sokeririippuvaisia, kun suurin (tai ainakin tilastollisesti merkitsevä) osa nuorista on sokeririippuvaisia. On taas kukkahattutädit ollu tutkimassa näitä asioita.

-- Edit --
Ja eiköhän se ole ihan normaalia, että jos lapsen synnyttäjä mänkkää mököjä naamariin viimeistä päivää, niin tuskin se kynnys ostaa/tunkea niitä kompiaisia lapsen naamariin on kovin korkea.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
toolate sanoi:
No tuolla tutkimuksella voi pyyhkiä sanonko mitä. Kai nyt nuorista huumeidenkäyttäjistä tilastollisesti merkittävä osa on ollut sokeririippuvaisia, kun suurin (tai ainakin tilastollisesti merkitsevä) osa nuorista on sokeririippuvaisia. On taas kukkahattutädit ollu tutkimassa näitä asioita.

-- Edit --
Ja eiköhän se ole ihan normaalia, että jos lapsen synnyttäjä mänkkää mököjä naamariin viimeistä päivää, niin tuskin se kynnys ostaa/tunkea niitä kompiaisia lapsen naamariin on kovin korkea.

Jep. :)

IsoDino sanoi:
No tähän minä en ihan yhtyis. Juuri hinnan(kin) takia olen ostanut nuita myllyn paras pikakaurahiutaleita, koska maksaa jotain 50 senttiä/500g. Eli ei ainakaan hinnasta kiinni. Eli kyllä perus elovena ainakin kalliimpaa on tietääkseni. Tosin nykyään on kaupassa juuri paljon näitä ns. halpamerkkejä.

Itsekkin sitä lähinnä tiedustelin onko pikakaurahiutaleella ja tavallisella kaurahiutaleella mitään muuta eroa kuin esikypsytys? Ja muuttaako se esikypsytys sen ravintoarvoja mitenkään? Vai onko siis ihan sama kumpaa syö?

On ne perus Elovenat muistaakseni kilohinnaltaa jonkinverran halvempia kuin Myllyn parhaat pikahiutaleet. Mutta eipä tuolla nyt varmasti ole minkäänlaista käytännön merkitystä. Mulla ainakin maha tykkää jopa parempaa noista ihan perus Elovenan hiutaleista, että taitaa loppupelistä olla ihan sama kumpia vetää kunhan vetää. :D

Pikkuhiljaa kun on saanut lisäproteiinit aamu/iltapalan yhteyteen, niin tuota aamupalalla tarvittavia hiilareita olen vähän "metsästellyt"... Puuro ei oikein maita, mutta Cheerios täysjyvämuroja olen vähän syönyt. Maidon kanssa lautasellisen arvot on 30gr hiilaria josta 12.5 sokereita, ja noin 8gr prodea.

Kun unohdetaan muut vaihtoehdot, kannattaako tuo lisätä aamiaiseen, vai kannattaako pysytellä kinkku-juusto-ruisleivissä ja pro slow-drinkissä, yht prodea n 50gr?

Wondadog sanoi:
Pikkuhiljaa kun on saanut lisäproteiinit aamu/iltapalan yhteyteen, niin tuota aamupalalla tarvittavia hiilareita olen vähän "metsästellyt"... Puuro ei oikein maita, mutta Cheerios täysjyvämuroja olen vähän syönyt. Maidon kanssa lautasellisen arvot on 30gr hiilaria josta 12.5 sokereita, ja noin 8gr prodea.

Kun unohdetaan muut vaihtoehdot, kannattaako tuo lisätä aamiaiseen, vai kannattaako pysytellä kinkku-juusto-ruisleivissä ja pro slow-drinkissä, yht prodea n 50gr?

Mun tietämyksen mukaan murot on ihan päteviä aamupalalla.

kohtis sanoi:
Mun tietämyksen mukaan murot on ihan päteviä aamupalalla.

Kannatan :thumbs: . Itellä ainakin tulee tosi täysi olo puuron jälkeen ja joskus sekaan nakkaan rahkan niin johan tulee pyöreä olo. Todella laadukas aamiainen...

Ainakin Weetabixistä saa 25g hiilaria kappaleelta, ja suurin osa hidasta.

Älkää ny teilakko veän sitä joka aamu vaikka ois kuinka paskaa teiän mielestä :)

Edit. Ja vielä 4,4g prodeeki kappaleelt, sekä kuituu.

Syökää vain niitä muroja aamupalalla, jos ne nyt ei mitään ihan sokerikuorutettuja lastenmuroja ole. ;)

Dieetillä sitten pitää olla vähän tarkempi mitä suuhunsa laittaa, mutta bulkilla varmasti ihan hyvä setti aamupalalle.

B.O.S.S. sanoi:
Muroissa myös usein ilmotetaan pelkkä natriumin määrä, joka pitää (kai?) kertoa 1,5:llä jotta saadaan ruokasuolan määrä.

Jos pelkkä natriumin (Na) määrä ilmoitetaan, käsittääkseni ruokasuolan (NaCl) määrä saadaan silloin kertomalla natriumin määrällä kloorin (Cl) atomimassan (35,45g/mol) ja natriumin atomimassan (31,99g/mol) osamäärä ja lisäämällä tähän vielä natriumin määrä.

m(suola) = m(kloori) + m(natrium)
m(suola) = m(natrium)*(M(kloori, 35.45g/mol)/M(natrium 31.99g/mol) +1)

Jos tuohon nyt sijoittaa natriumin massaksi ykkösen, antaa kaava vastaukseksi 2,108; eli ruokasuolan (NaCl) määrä on siis yli kaksinkertainen natriumin määrään nähden.

Toisaalta, olen juuri herännyt eikä kemia koskaan ollut parhaita aineitani, joten voin olla hyvin pahasti hakoteillä :D

setae sanoi:
Jos pelkkä natriumin (Na) määrä ilmoitetaan, käsittääkseni ruokasuolan (NaCl) määrä saadaan silloin kertomalla natriumin määrällä kloorin (Cl) atomimassan (35,45g/mol) ja natriumin atomimassan (31,99g/mol) osamäärä ja lisäämällä tähän vielä natriumin määrä.

m(suola) = m(kloori) + m(natrium)
m(suola) = m(natrium)*(M(kloori, 35.45g/mol)/M(natrium 31.99g/mol) +1)

Jos tuohon nyt sijoittaa natriumin massaksi ykkösen, antaa kaava vastaukseksi 2,108; eli ruokasuolan (NaCl) määrä on siis yli kaksinkertainen natriumin määrään nähden.

Toisaalta, olen juuri herännyt eikä kemia koskaan ollut parhaita aineitani, joten voin olla hyvin pahasti hakoteillä :D
Hifistelyä? ehei! :kippis1:

Back
Ylös Bottom