(Finnish strength) Mathias Karjalainen

Nimenomaan ikä ja kehitysvauhti on se pointti. Ja myös se että Mathiaksen ykkösprioriteetti ei ole penkkipunnerrus. Aika turha vertailla kymmeniä vuosia treenanneisiin penkki spesialisteihin. Tuo kehitystahti on poikkeuksellisen kova vaikka verrataan muihin roinaajiin. Sitkeässä on edelleen oletus että pelkkä roina riittää tollaseen tuloskehitykseen. Tiedän monia joille roina antaa ruhtinaalliset 10-15% lisää voimaa.

210 vs 237,5. Välissä yli kuusi vuotta. En minä nyt roinan piikkiin kaikkea laita edes, koska vitusti työtähän tuo vaatii silti ja olen vahvemmassa iässä 30v vs 23v. Lihakset kasvaa paremmin kyllä, mutta treenaamalla sen voiman joutuu moni rakentamaan ihan samalla tavalla oli natu tai ei. Tai näin oma kokekus. HC-touhusta ei kokemusta eikä tule. Kk-tulot on saman verran mitä hc-käyttäjien roinabudjetti. Toki kyllä aion ja tiedän, että 250kg vielä pääsen, jos ei tule loukkaantumisia. Mutta nuo 40kg/6kk kehitykset ei ole keskivertoja millään metodeilla, jos ei mistään 100kg penkkaajista puhuta. Eikä kyllä silloinkaan. Ja hitaammin kehittyvillä kavereilla (kuten vaikka allekirjoittanut) ehtii tulemaan vitusti enempi kulumaa ja vaivoja, jos sen ns. huippukuntonsa rakentaminen vie viisitoistakin vuotta. Maddox esim. on reenannut 6-7 vuotta ja on jo 350kg kunnossa. Nopeasti kehittyvillä kavereilla on voimailussa hirveä etu kropan kestämisen suhteen. Senkin puolesta tuo kehitystahti on merkittävä tekijä, jos niihin huipputuloksiin haluaa yltää. Vammat monille tulee ennemmin tai myöhemmin kuvioihin. Tuo sotii itsellänikin jo sitä voimatason kehitystä vastaan, että nivelet ei enää kestä samalla tavalla kuin nuorempana. Vaikkei ikää ole kuin 30, mutta treenivuosia jo paljon.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se miten kenenkin kroppa roinaan vastaa on yksi geneettinen osa-alue.

Absoluuttiset huipputulokset vaatii sitä, että kaikki genetiikan osa-alueet on huippuluokkaa. Minun mielestä Kiri ja Murtomäki oli esimerkiksi huippulahjakkaita. Kiri omana aikanaan hyvin lähellä maailman huippua. Murtomäki olisi saattanut kyetä sen 300kg rikkomaan, mikäli kohtalo ei olisi puuttunut peliin. Minä en usko, että ne tuloslistat olisi kovin eri näköisiä riippumatta testataanko vai ei. Ne luontaisesti väkivahvat kaverit on loppupeleissä ne, jotka isoimmat raudat nostaa. Oli natu tai ei. Keskinäinen järjestys vois vähän muuttua, mutta samat kaverit olis pääpiirteittäin kärkipaikoilla niin testi- kuin vapaalla puolella.

Aloittelija. Nuorena ihan jotain kokeiluluontoista treeniä ollut, mutta ei säännöllistä ikinä tai korkeita tuloksia siitä johtuen. Eli varsinaisesti minkään lihasmuistin tai tulosmuistin piikkiin ei voi paljon tuosta laittaa. Vuosiin ei mitään kuntoilua. Lähtötaso 90kg penkissä ja omin avuin oli siis noin 150kg päässyt ihan ilman suunnitelmaa nostelemalla puolessa vuodessa, jossa alkoi homma jo vähän tökkiä/junnata. Ja siitä sitten puolen vuoden valmennuksella 182,5 kiloon. 200kg oli tavoite syksyksi, mutta koronan takia meni se projekti jäihin kun hän ei pääse mihinkään treenaamaan. Harmi juttu. Treenien jaksotus oli ihan perinteinen perusvoimakausi+ maksimivoimakausi ja nyt olisi piikkausta kokeiltu maksimivoimakauden perään ensimmäistä kertaa. Perusvoimakaudella pyrittiin työkapasiteetin nousujohteiseen kehittämiseen ja myös aika paljon bodailua, että saa lihaksistoa vahvistettua monipuolisesti. Maksimivoimajaksolla käytin progressiomalleja jotka on minulla toimineet ja hänelle ne sopivat 100% heti. Mitat olisikohan ollut 180/120 aloittaessa hänellä eli semmonen isokokosempi kaveri ja nyt on kevyillä miinuskaloreilla mennyt asianmukaisella ruokavaliolla, niin taitaa olla 115kg paikkeilla nyt. Tosin olen joutunut toppuuttelemaan tuota painonpudotusprojektia, että ottaisi sen 200kg penkkinsä ensin, koska jos dieetin suhteen kiristää liikaa ruuvia niin kohta se nousu loppuu lahjoista huolimatta. Mutta tämmösille lahjakkuuksille ei 200kg penkki ole yhtään mitään. Niin typerältä kuin se tuntuu sanoa. Jos vuoden aktiivisen treenin jälkeen jo aletaan kolkutella lähellä, niin... Ikääkin jo on ja elämä ei pyöri pelkästään treenaamisen ympärillä. Iso perhe ja monta työtä, myös yövalvomisia. Eli olosuhteet eivät edes ole optimaaliset tuossakaan tapauksessa.
Tuommoisia ihmeukkoja ei taatusti Suomesta montaa löydy, eikä taatusti maailmallakaan ruuhkaksi asti. Tuohan on ihan kauhea nousu tehdä vuoteen millään metodeilla. Todellinen poikkeusyksilö, mahdottoman kova erityisesti jos ilman kemiaa. Siinä ja tässä uskonko, toki iso ukko jo alkujaan.

Tuommoisia ihmeukkoja ei taatusti Suomesta montaa löydy, eikä taatusti maailmallakaan ruuhkaksi asti. Tuohan on ihan kauhea nousu tehdä vuoteen millään metodeilla. Todellinen poikkeusyksilö, mahdottoman kova erityisesti jos ilman kemiaa. Siinä ja tässä uskonko, toki iso ukko jo alkujaan.

No kannattaa uskoa, en omasta päästä näitä keksi. Ei oo toista vastaavaa osunu kohdalle tai edes lähelle. Kyllä minä yritän sen svnl masters-kisoihin saada tulevaisuudessa houkuteltua, kunhan vähän vielä treenailee. Eihän tämäkään itse ymmärtäny sitä lahjakkuuttaan kun ei ole aktiivisesti skeneä tai kisoja seurannut. Piti rautalangasta vääntää, että on tosiaan poikkeusyksilö. Maajoukkuenostajien kanssa (varustepenkki tosin) oon reenannu aikanaan, mutta tää on eri sarjaa lahjakkuudessa.

vitusti enempi kulumaa ja vaivoja, jos sen ns. huippukuntonsa rakentaminen vie viisitoistakin vuotta. Maddox esim. on reenannut 6-7 vuotta ja on jo 350kg kunnossa. Nopeasti kehittyvillä kavereilla on voimailussa hirveä etu kropan kestämisen suhteen
Tämän allekirjoitan omakohtaisestikin. Kroppa on paperia kun pitää rakentaa maximivoimaa. Pitkä treeni ura on syönyt kroppaa ja vammoja ja kulumia jo jokapuolella. Varsinkin penkkipunnerrus aivan myrkkyä itselle. Noin 7 kertaa rintalihakset venähtäneet/revenneet. Eikä edes millään isoilla romuilla repiessä, vaan peruskuntokaudella helpoissa työsarjoissa. Vaikea sanoa mihin penkki olisi noussut ilman vammoja. Geeni lahjakkuuksien kroppa tuntuu kestävän mitä vain. Vaikka tekniikat olisi heillä suorastaan vaarallisia ja treenityyli mallia "aina täysiä" ne vaan porskuttaa😀

Täällä oli hirvee huutelu noitten +200kg pomppupenkkien jälkeen, että hyvä kun tulee 150kg stopilla. Nyt on aika hiljasta...:LOL: Hyvä Mathias, epäilijöille luu kurkkuun!

Hyvin on voimaa rinnalla kun lähtee kisamerkkeihin nähden ylipitkistä stopeistakin tuommoset raudat. Jokohan pomppupenkki on 300kg näiden "140kg stopista" huutelijoiden mukaan.

Emmä tiedä miksi pitäisi mistään kenenkään valittaa, mutta toisaalta en ymmärrä kyllä tuota hehkutustakaan. Roinaava lähemmäs 150 kiloa painava (?) kaveri ottaa penkistä 200 kiloa stopilla. Onko se jonkun mielestä jotenkin ihmeellinen suoritus? Tuommoisia nyt on salit täynnä ympäri suomea ja moni ottaa sen ihan natikkana, joka on about ziljoona kertaa kovempi juttu jokseenkin kaikilla mahdollisilla mittareilla. Ja täällä porukat spekuloi että olisikohan siinä seuraava wsm-edustaja Suomelle. Justiinsa juu.

Kyllä 200kg penkki kisoissa (ja myös salilla) on ihan ok suoritus superraskaallekin nostajalle. Kahdeksan nostajaa vähintään sen yleisessä sarjassa nosti SVNL:n raakapenkin SM-kisassa tänä vuonna kaikki painoluokat mukaanlukien. Osallistujia puolestaan oli 44. Samaten se on kansallisesti hyvä/ok tulos liitosta riippumatta. Valtaosa kilpanostajista jää alle sen. Eikä kyllä ole salit pullollaan 200kg penkkaajia, sen verran pitkään on tullut voimailupiireissä ja myös bodaussaleilla pyörittyä että tiedän sen. Todella ontuva perustelu, jos maailmalta löytyy kovempia. Kyllä löytyy noin 350kg raw-penkkaajakin jo maailmalta, mutta montakohan vuosikymmentä vielä saadaan elää, että tulee 300kg kisapenkkaaja Suomesta. Minun mielestä ei ole kovin todennäköistä edes, että tulisi. Pitää olla hemmetin lahjakas, geneettisesti iso kaveri, joka on enemmän tai vähemmän hullu päästään, että on kykyä treenata sillä levelillä mitä se tuolla tasolla vaatii.

Mun mielestä Siima nimenomaan tässä enemmänkin komppaa Jeesuksen kommenttia; 200kg penkki kisoissa ja salilla on nimenomaan ihan ok suoritus roinaavalle 135kg jässikälle, mutta ei kyllä minkään tason hehkutuksen arvonen. Itse hehkutan Mathiasta sitten, kun on jo globaalillakin tasolla kova tekijä ja penkkaa 270kg superraskaassa. Ei kilpailullisesti suositummissakaan lajeissa (esim. yleisurheilu) hehkuteta jotain Suomen #25 kovinta pikajuoksijaa, aika vähän hehkutetaan edes sitä #1 pikajuoksijaa, koska se ei merkkaa globaalilla yhtään tasolla mitään. Ymmärrän toki sen, että osa kuten Siima nimenomaan hehkuttaa Mathiaksen potentiaalia ja nopeaa kehitystahtia.

Ja miten niin on ontuva perusteltu, että maailmalta löytyy kovempia? Kyllä kai jokainen itseään vähänkin ammattiurheilijana pitävä tähtää kuitenkin globaaliin menestykseen (pl. ehkä joku jääkiekko ja futis, joilla on mahdollisuus elättää itsensä jopa suomessa)? Kyseessä on kuitenkin pieni maa ja _erittäin_ marginaalinen laji, joten mä en ainakaan näe mitään mieltä siinä, että vertailu tehdään täällä pienen piirin sisällä. Eihän se kerro kyseisen henkilön kyvyistä tai potentiaalista yhtään mitään. Mulle jossain asiassa pärjäävä ihminen tarkoittaa sitä, että kilpailun on myös oikeasti oltava kattavaa, ja sitä se ei Suomessa tämän lajin osalta ole. Itse ainakin toivon, että Mathias tähtää globaalille tasolle jos potentiaali realisoituu.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä Siima nimenomaan tässä enemmänkin komppaa Jeesuksen kommenttia; 200kg penkki kisoissa ja salilla on nimenomaan ihan ok suoritus roinaavalle 135kg jässikälle, mutta ei kyllä minkään tason hehkutuksen arvonen. Itse hehkutan Mathiasta sitten, kun on jo globaalillakin tasolla kova tekijä ja penkkaa 270kg superraskaassa. Ei kilpailullisesti suositummissakaan lajeissa (esim. yleisurheilu) hehkuteta jotain Suomen #25 kovinta pikajuoksijaa, aika vähän hehkutetaan edes sitä #1 pikajuoksijaa, koska se ei merkkaa globaalilla yhtään tasolla mitään. Ymmärrän toki sen, että osa kuten Siima nimenomaan hehkuttaa Mathiaksen potentiaalia ja nopeaa kehitystahtia.

Ja miten niin on ontuva perusteltu, että maailmalta löytyy kovempia? Kyllä kai jokainen itseään vähänkin ammattiurheilijana pitävä tähtää kuitenkin globaaliin menestykseen (pl. ehkä joku jääkiekko ja futis, joilla on mahdollisuus elättää itsensä jopa suomessa)? Kyseessä on kuitenkin pieni maa ja _erittäin_ marginaalinen laji, joten mä en ainakaan näe mitään mieltä siinä, että vertailu tehdään täällä pienen piirin sisällä. Eihän se kerro kyseisen henkilön kyvyistä tai potentiaalista yhtään mitään. Mulle jossain asiassa pärjäävä ihminen tarkoittaa sitä, että kilpailun on myös oikeasti oltava kattavaa, ja sitä se ei Suomessa tämän lajin osalta ole. Itse ainakin toivon, että Mathias tähtää globaalille tasolle jos potentiaali realisoituu.

Eikö tässä kuitenkin tulisi huomioida kaverin ikä? En ole voimanostopiirejä tarkkaan seurannut, mutta esimerkiksi siiman viestistä voisi päätellä ettei 200kg stopilla (ja pitkä sellainen) penkkaavia 20v jannuja kauhean monta ole, etenkään kun kaveri ei siihen keskity. Osaatko nimetä muutaman vaikka sieltä raskaasta?

edit: Ja tuohon "globaaliin menestykseen". Kuinka moni täälläkin hehkutetuista lupaavista bodareista tai muista on korkeammalla kuin sitten vaikka #25 globaalisti? Eikö silti saa hehkuttaa?

Se on vähän sama kuin Nuutti Mansukosken suhteen ipf-voimanostossa. Tulokset ei aikuisten kv-arvokisoissa riittäisi vielä mihinkään, mutta VOI OLLA potentiaalinen menestyjä 3-10v päästä, jos homma etenee normaalisti. Strenan lajissa ei toki penkkituloksella itsessään tee mitään, mutta kyllähän ensin maksimivoimatasot täytyy saada kokonaisvaltaisesti kovalle tasolle, että lajit voi kehittyä riittävälle tasolle. Tosin se lienee epätodennäköistä, että se penkkitulos nousisi kuitenkaan enää sitä sataa kiloa 20-30v ikähaitarin välillä, kuten paljon hitaammin kehittyvillä saattaa mennä. Erityisen lahjakkailla kavereilla se kehityskäyrä on alkuvuosina/nuorena jyrkkä, mutta usein se loivenee aika pian.

Eikö tässä kuitenkin tulisi huomioida kaverin ikä? En ole voimanostopiirejä tarkkaan seurannut, mutta esimerkiksi siiman viestistä voisi päätellä ettei 200kg stopilla (ja pitkä sellainen) penkkaavia 20v jannuja kauhean monta ole, etenkään kun kaveri ei siihen keskity. Osaatko nimetä muutaman vaikka sieltä raskaasta?

edit: Ja tuohon "globaaliin menestykseen". Kuinka moni täälläkin hehkutetuista lupaavista bodareista tai muista on korkeammalla kuin sitten vaikka #25 globaalisti? Eikö silti saa hehkuttaa?

Luitko edes mun viestiä?

1) Missään kohti viestiä ei puhuttu mistään #25 globaalilla tasolla olevasta jantterista, vaan #25 suomen tasolla olevasta. Kyllä top #25 globaalisti on jo kova suoritus munkin mielestä. Kyse oli siitä, ettei Mathias taida olla vielä edes suomen #25 näissä hommissa, ja kuinka montaa Suomen #25 bodaria sä näät täällä hehkutettavan?
2) Rivien välistä on varmaan luettavissa että huomioin kaverin iän. Mainitsin potentiaalin useampaan kertaan kukaan ja tuskin pitää 200kg penkkaavaa 35v jannua enää kovin potentiaalisena, vaan potentiaali on nimenomaan vahvasti ikäsidonnainen asia?
3) Saa hehkuttaa, mun mielestä vaan ei ole hehkuttamisen arvonen. Hehkuttaahan moni sitä veljenpoikaansakin joka on kansantanssin piirinmestari ja pelannu kolme peliä sm-liigassa -97. Minä en voi päättää siitä, mikä on kunkin mielestä hehkuttamisen arvoista.
4) Siima taisi puhua tuota penkkiasiaa SUOMEN tasolla. Mun viestistä varmaan kävi selväksi, että puhuin globaalilla tasolla. Globaalisti noita 200kg stopilla penkkaavia 20v jannuja (kokonaisessa kisassa ja kisastandardein) on kyllä aika monta.
5) Nämä "etenkään kun ei siihen keskity" jutut voi jättää omaan arvoonsa. Mehän ei tiedetä mihin Mathias keskittyy: vaikuttaa ainakin tekevän penkkiä tosi säännöllisesti, vaikka tuskin ykkösprioriteetti onkaan. Vähän sama juttu, kun Eddie Hallista puhuttiin että on älytön penkkaan vaikka "ei edes keskity siihen kun kisaa strongmanissa". Mielipiteet muuttu, kun sanoi jollain videolla, että tekee penkkiä säännöllisesti pääliikkeenä ja siirtyy lajiharjotteluun vasta vähän ennen kisoja. Penkki voi siis olla Mathiaksella korkeellakin prioriteetilla ja viikottain ohjelmassa ihan perustellusti.

Matias koittaa kerätä pisteitä ylilaudalta. En sikäli moiti, että toi on pomminvarma tapa saada porukka puolellensa, ainakin Pakkotoistolla. Se toimii aina, jos ei muuten skenessä saa huomiota, niin mulle vittuilemalla saa ison lauman kannattajia. Tosin ei se penkkitulosta nosta mihinkään vaikka suuta soittaisi. 200kg penkki oli jo legittiä penkkaamista, jota kuulutinkin.

f647c98e.jpg

Viimeksi muokattu:
Mitäs Mathiaksella on Mikea vastaan? Ylilauden jonneilta kerätty huomio tuskin kantaa hirveän pitkälle, todella outo huomionhakustrategia. Pystyykö Mathias ihan omin sanoin tulla tänne kertoon?

Mitäs Mathiaksella on Mikea vastaan? Ylilauden jonneilta kerätty huomio tuskin kantaa hirveän pitkälle, todella outo huomionhakustrategia. Pystyykö Mathias ihan omin sanoin tulla tänne kertoon?
Mike tais uskaltaa neuvoa sitä niin se veti siitä herneet kun kukaan heikompi ei saa hänen nostojaan arvostella. Eikä Mike kyllä mitenkään vittumaisesti sitä sanonut.

Tää jäbä on selkeesti joku, kellä on joku henkinen kehityshäiriö tms. näistä ulostuloista päätellen. Ei viitti edes ottaa asiaan kantaa sen enempää, koska mun mielestä vammaisia jne. ei saa kiusata tai haastaa sen enempää, vois verrata johonki tampereen teroon... Ainoastaan täysivaltaisia ihmisiä voi haastaa ja arvostella imo. Antaa hänen tehdä omaa juttuaan. Vahva epäilys, että emme hänestä enää 10 vuoden päästä kuule, ainakaan voimailun merkeissä.

Voi nykyäaikaa :(
Varmasti inhottaa jos kiusaaminen on kansallisella tasolla 20v sälillä ollut "vuosia". Jos kyseessä ei olis yks maan kovimmista, tätä kututtais kiusaamiseks... joka aiheuttaa traumoja.
Jopa vainoksi, jos vuosia iso lauta jaksaa yhden kimpussa. Melko raskauttavaa settiä ja poliisin olisi syytä ottaa yhteyttä huutelijoihin, ennenkuin Mathias ottaa :)
Paremmin oli ajat silloin kun "kuppikunnat" rajoittui niihin jotka mahtui pöytään / samaan kämppään ja kukaan ei tiennyt tästä naljailusta, JOS EI OLLUT POKKAA SANOA ÄÄNEEN.

e: Ja oletus oli että sanoista joutuu vastuuseen. Nykyäänhän jos menee näyttämään kaapin paikan, rupeaa valkoiset sedät epäilemään aggressiiviseksi.

Tää jäbä on selkeesti joku, kellä on joku henkinen kehityshäiriö tms. näistä ulostuloista päätellen. Ei viitti edes ottaa asiaan kantaa sen enempää, koska mun mielestä vammaisia jne. ei saa kiusata tai haastaa sen enempää, vois verrata johonki tampereen teroon... Ainoastaan täysivaltaisia ihmisiä voi haastaa ja arvostella imo. Antaa hänen tehdä omaa juttuaan. Vahva epäilys, että emme hänestä enää 10 vuoden päästä kuule, ainakaan voimailun merkeissä.
Previkkakuvan perusteella ei ole vieläkään turvarautoja tai varmistajaa käytössä tuolla uusimmalla videolla. Turha antaa klikkauksia epäonnistuneille itsemurhayrityksille. Vahva epäilys, että ura tästä eteenpäin on pari youtube-videota ja kuolinilmoitus paikallisessa sanomalehdessä.

Back
Ylös Bottom