Finnair Plus ja muut etupisteet

Liittynyt
30.7.2003
Viestejä
5 150
Onko kukaan kokenut hyötyvänsä näistä plussista ja muista palvelu- ja etupisteistä tai kanta-asiakasohjelmista?

Vähintäänkin hämmentäviä ovat. Pisteitä tulee sieltä ja täältä. Tai ainakin pitäisi. Tilille ne eivät nimittäin tule. Nytkin menomatkalta tuli pisteet, mutta paluumatkalta ei. Molemmat siis Finnairin lentoja (AY- ) ja samaan aikaan ostettuja.

Puuttuvia pisteitä voi onneksi kinuta jälkikäteen - vähintään 2 viikon päästä ja enintään 6 kk päästä matkasta. Jos sattuu muistamaan kaikki tarvittavat tiedot ja säilyttäneen kuitit. Hotelliyöpymisistäkin saa haettua puuttuvia pisteitä, lähettämällä kuitin postissa tai faksaamalla. Taisi olla eri ajat kuin lennoille.

Useamman tuhannen euron ostoksista jäänyt pisteet pois. Tosin mitäpä niitä keräilemäänkään, kun pisteillä voi lähinnä "ostaa" tuotteita (eli saa ostaa tuotteen samaan hintaan plussakaupasta kuin vaikkapa prismasta). Selvää säästöä.

Niin ja pääseehän Finnair Plus silverillä tai paremmalla loungeen. Siis jos lipussa on se AY-. Tai ainakin pitäisi päästä. Nimittäin kun lento on yhteistyössä vaikkapa British Airwaysin tai American Airlinesin kanssa, näppärä "codeshare" saattaa toimiakin käänteisesti. Finnairin verkkokaupasta ostetulla lipulla (AY- tunnuksella) ja silverillä ei päässytkään Helsinki-Vantaan loungeen, kun "lennon operoi BA". Eipä siinä, onneksi BA:lla toimii juomatarjoilu... Siinä kun aikansa kärvistelee ja kun pääsee koneeseen asti, huomaakin istahtaneensa ehtaan Finnairin koneeseen.

Eli. Onko joku kokenut hyötyvänsä näistä etupisteistä? Entä pankkikorteista, joihin on yhdistetty jokin etuohjelma?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan noista hyötyä jonkin verran, riippuen paljonko matkustaa.

Itsellä oli aikanaan SASin Eurobonus Gold kortti pari vuotta ja olihan se kätevä, kun sai parempaa "premium" palvelua ja taatun pääsyn loungeen jos oli Star Aliancen lennoilla.
Viimevuosina ilmeisesti SASin talousongelmista johtuen alkoivat kitsastelemaan pisteissä ja nykyään taitaa olla lähes mahdottomuus päästä takaisin kultatasolle lentämällä vain turistiluokassa.
Edellisvuonna aloitin painottamaan enemmän One World alianssin yhtiöitä jos oli valinnanvaraa ja nyt on toista vuotta taskussa tuo Finskin Silver (Goldiin aika mahdotonta päästä ilman business lentoja tai useita pelkkiä mannertenvälisiä lentoja) ja SAS:n kortista luovuin ja otin käyttöön Lufthansan kortin.

Nuo SASn Eurobonus pisteet tietysti säilyvät vielä joitakin vuosia ja olenhan noita käyttänytkin jo muutamien vuosien ajan muutamiin lentoihin Suomesta Eurooppaan ja pariin hotelliyöhön. Sama ilmeisesti mahdollista Finskin pisteillä.

Etukorttiin yhdistetystä Diners Clubin kortista taasen on hyöty on siinä, että vaikka sillä tehdyillä ostoksilla saaduista pisteistä ei saa "tasopisteitä", niin ne kerryttävät pistesaldoasi, mitä voit käyttää juurikin lentoihin ja hotelliyöpymisiin. Lisäksi monella lentokentällä on Diners Clubin lounge, mihin pääsee korttia vilauttamalla ja saa ilmaista juotavaa ja pikkupurtavaa.

Eli lieventäväthän nuo hieman liiasta matkustamisesta johtuvaa vitutusta.
 
Itsellläni on huonoja kokemuksia KLM:n kanta-asiakkuudesta. Lensin Yhdysvaltoihin KLM/Deltalla ja useammat maan sisäiset lennot myös Deltalla. Kaikkialle kiltisti kirjasin asiakasnumeroni, mutta pisteen pistettä ei näkynyt. Oikausua hakiessa todettiin tosiaan, että lähetä kaikki todistusmateriaali Ranskaan postitse niin asia korjataan. Melkoinen pettymys asiakaspalvelua kohtaan, kun on itse tehnyt kaiken oikein ja menettelytavat ovat jostain ajalta kirjekyyhkyt.
 
itellä on finskin kortti ja minkään valtakunnan hyötyä siitä en ole saanut. Tallinkin kortilla saa sentään alennuksia matkoista, joskin sekin ilo menee firmalle.
 
Juuri näin näyttää menevän Finnairillakin. Lipuissakin on näkynyt omat plussatunnukset ja pitäisi olla sillä hyvä. Ei ole.

Kuitit tulee laitettua kirjanpitäjälle, niin eipä niistäkään ole kopioita hoksannut ottaa. Toki sieltä ne saisi, mutta jonkun pistetouhun kanssa ei jaksa puljata - varsinkin kun kulukorvauksilla ei oikein rahanarvoisia etuja saisi kerrytellä.
 
Onhan noista hyötyä kun tarpeeksi lentää. Ei tästä ole ko pari viikkoa kun tilasin Samsoniten laukun postikuluineen täysin pisteillä. Hintaa tolla on paikasta riippuen 350-400 euroa.
 
itellä on finskin kortti ja minkään valtakunnan hyötyä siitä en ole saanut. Tallinkin kortilla saa sentään alennuksia matkoista, joskin sekin ilo menee firmalle.
Helsinki-Vantaalla saa muuten "tax freestä" alennusta välillä tuolla kortilla, eli sekin hyöty vielä.
 
Kyllähän noista on selkeästi hyötyä jos paljon lentää. Mä katselin että saisin esim. kolme euroopan lentoa ostettua pelkästään pisteillä. Myös lounge palvelut on selvää säästöä kun ei tarvitse juotavaa/syötävää ostaa muualta.
Toki niiden lentoyhtiöiden pisteillä joilla tulee lennettyä vaan vähän, ei varmaan tee mitään. Niillä pisteet menee vanhaksi ennenkun niiitä olisi tarpeeksi käytettäväksi johonkin hyödylliseen.
 
Kannattaa huomioida noilla pisteillä lennettäessä että joutuu silti maksamaan lentokenttäverot ja "matkustajamaksut".

Itsellä oli pistetilillä pisteitä 14000kpl ja ajattelin ottaa lennon helsinki-kuopio-helsinki kun sen olisi saanut 12000 pisteellä.

Tuolloin kyseinen reitti olisi maksanut 140 euroa rahalla. Pisteillä lennettäessä verot ja maksut olisi ollut vaivaiset 115 euroa eli noilla olisi saanut alennusta lennosta hurjat 25 euroa.

Eli ei noilla pelkillä pisteilläkään ilmaiseksi lennetä.
 
Kannattaa huomioida noilla pisteillä lennettäessä että joutuu silti maksamaan lentokenttäverot ja "matkustajamaksut".

Itsellä oli pistetilillä pisteitä 14000kpl ja ajattelin ottaa lennon helsinki-kuopio-helsinki kun sen olisi saanut 12000 pisteellä.

Tuolloin kyseinen reitti olisi maksanut 140 euroa rahalla. Pisteillä lennettäessä verot ja maksut olisi ollut vaivaiset 115 euroa eli noilla olisi saanut alennusta lennosta hurjat 25 euroa.

Eli ei noilla pelkillä pisteilläkään ilmaiseksi lennetä.

Tämä on juuri sitä paskaa jonka syystä tyydyin ostamaan tuon laukun. Sai pisteet nollille niin ei tarvitse kytätä noita plussalentoja Finnairilta jos haluaa reissuun lähteä. Tähän päälle vielä se, että kilpailijan lento on ilman mitään pisteitä halvempi kuin Finnairin vastaava pisteillä joten ei mitään järkeä. Eli ostakaa jotain tavaraa niillä Finnairin pisteillä ja lennot halvalla sitten erikseen.
 
Kannattaa huomioida noilla pisteillä lennettäessä että joutuu silti maksamaan lentokenttäverot ja "matkustajamaksut".

Itsellä oli pistetilillä pisteitä 14000kpl ja ajattelin ottaa lennon helsinki-kuopio-helsinki kun sen olisi saanut 12000 pisteellä.

Tuolloin kyseinen reitti olisi maksanut 140 euroa rahalla. Pisteillä lennettäessä verot ja maksut olisi ollut vaivaiset 115 euroa eli noilla olisi saanut alennusta lennosta hurjat 25 euroa.

Eli ei noilla pelkillä pisteilläkään ilmaiseksi lennetä.

Tämä ei päde kaikilla lentoyhtiöillä. Lufthansalla ainakin voi verot ja lentokenttä maksutkin maksaa pisteillä. Finskillä se ei tosiaan taida onnistua.

Katsoin esim. Lufthansan lentoa Roomaan:

Date From To Cabin
Monday, 27 May 2013 Helsinki (HEL) Rome (ROM) Economy
Tuesday, 28 May 2013 Rome (ROM) Helsinki (HEL) Economy

Required miles and taxes (for one adult)
Miles: Taxes and fees**
30,000 miles and 240.35 EUR or 18,000 miles

** Paying for taxes and charges with miles may be excluded on certain fares.


Lukeehan tuossa, että tietyissä lennoissa ei voi maksaa veroja pisteillä, mutta en mä ainakaan ole vielä sellaiseen lentoon törmännyt.
 
Lufthansan Miles & More ohjelmasta ihan hyviä kokemuksia. Pisteet tulleet tilille aina niin kuin pitääkin kunhan on vaan muistanut laittaa kortin numeron lentoja varatessa tai check iniä tehdessä. Pisteillä voi ostaa lentoja, tavaraa Lufthansan nettikaupasta tai niitä voi käyttää "rahana" Münchenin kentällä. En ihan hirveästi lentele niin tuohon ilmaiseen lentoon on kyllä vielä matkaa. Tuolla nettikaupassa myydään paljon kaikkea ihan paskaa, mutta jotain ihan hyvää tavaraakin. Kattelin että nyt riittäisi pisteet esim. Leatherman Waveen, ajattelin laittaa tilaukseen kun sellainen on pitänyt jo jonkin aikaa hommata. Eli ihan kiva jos tuollaisenkin saan tässä "ilmaiseksi", en ole juurikaan kuitenkaan esim. kalliimpia lentoja ottanut pisteitä kartuttaakseni, vaan Lufthansalla olisin aina muutenkin lentänyt kun ovat olleet halvimmat lennot kyseiselle reitille.
 
Pelkät verot lentolipuista voi olla satoja euroja. Itse käytän pisteeni mielummin upgradeihin. Finskillä long-haul upgrade on kai sen 50 000-55 000 pistettä. Floridaan muuttaessa lennän kyllä busineksessä :)

E. Käytössä mulla myös Finskin Diners, josta saa kai sen 2 pistettä jokaisesta käytetystä eurosta.
 
Eli. Onko joku kokenut hyötyvänsä näistä etupisteistä? Entä pankkikorteista, joihin on yhdistetty jokin etuohjelma?

Eipä noista haittaakaan ole ollut.
Finnairin shopista olen tilaillut jokusia laatutavaroita pelkillä pisteillä kun huomasin että ovat vanhentumassa.
Omien unohdusten takia on jokusia lentoja jäänyt kirjaamatta pisteille, enkä ole jälkeenpäin jaksanut perään kysellä.

Toisaalta, olen koittanut Finskiä vältellä viimeiseen saakka. Mutta olen mä yhteistyökumppaneilta pisteet napannut ja välillä ei löydy kuin Finskiltä sopivia lentoja. Valitettavasti.
AA:lla tais olla fiksumpi se systeemi, en vain kuolemaksenikaan muista mikä se ero oli.

Ja ongelmana toki ehkä se, että mullakin useampi eri kortti, ja kaikilla on "vähän" pisteitä. Enkä edes kaikkia ole muistanut aikoihin tarkistaa.

Nykyään vaan on reissailut jääneet melko minimiin.
 
Finnairin pisteissä on omasta mielestäni suurin miinus se, että pisteet vanhenevat jo kolmessa vuodessa. Mitään suoranaista haittaahan lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin liittymisistä ei ole (paitsi jos aika ajoin tulevat mainosmailit ei nappaa), joten sinällään downsidea ei suuremmin ole. Itse olen kuitenkin nykyään kerännyt pisteet BA:lle, kun kys. ohjelmassa pisteet säilyvät niin kauan kun tilillä vaan on aktiviteettia kerran kolmessa vuodessa. Finskin pisteet tuli useimmiten käytettyä business-luokkaan upgreidaukseen kun usein palkintomatkan verot+ polttonainemaksut olisivat syöneet aika ison osan taloudellisesta säästöstä muuten.

Nykyään muuten käytössä maksukorteista Amex, jonka pisteitä voi siirtää aika monen lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmaan ja tätä kautta kerryttää halutessaan myös tätä saldoa (vaikkeivat siis lentoyhtiöohjelman statukseen vaikutakaan).
 
Noilla finskin pisteilla saanut alennusta seuraavista lennoista tosin se helvetin pistepalkki missa voi maarittaa paljon kayttaa on iha vammanen kun ei pysty tasan tarkkaan laittaa oikealle kohdella vaan tuurilla saat sen siihen eika saa manuaalisesti kirjoittaa paljon pisteita kayttaa.
 
Katselin varmaan vuoden että mitä noilla pisteillä saa. Lopulta hermostuin ja lahjoitin ne plus shopin kautta lastenklinikoiden kummeille. Sitä en tiedä mikä osa oikeasti menee kohteelle ja mikä jää ns. finnairin rattaisiin. Mutta pääsipä pisteistä eroon ennen kuin ne vanheni.
 
Mulla on kk päästä reissun jälkeen 800pts vajaa silver taso joten pitäsi ennen marraskuun loppua lentää joku pyräys. Palkintopisteitä joku 35k joten vielä long haul business upgradea ei saa sillä. Harmi koska lennän aasiaan 1-2 kertaa vuodessa.
 
Mielestäni noi upgradet on törkeesti hinnoiteltu, kun ottaa huomioon että monesti busineksessa on tilaa, eli pisteillä upgreidaava ei vie "maksavaa asiakasta" lentoyhtiöltä. Tästä syystä tyhjensin pisteiden vanhetessa koko pistetilin ostamalla vaimokkeelle puhelimen Finnairin kaupasta, hinta oli sama kuin Gigantista ostettuna.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom