No toi ylikouluttautuminen on ihan suomen koululaitoksen rakentama ansa, joka tulee laukeamaan systeemin omille kintuille.
Muistaako kukaan muu kuin minä, millaista henkeä peruskoulussa lietsottiin?
Peruskoulussa on "henki" ollut se, että kaikki jotka menee jonnekkin muualle kuin lukioon, ovat pohjasakkaa ja B luokan kansalaisia.
Eli oppilaita on manipuloitu vahvasti siihen että lukioon vaan ja sit ammattikorkeaan tai mieluiten yliopistoon.
Mistään muusta vaihtoehdosta ei ole edes suostuttu keskustella opinto-ohjaajan ja oettajien taholta, jos todistuksen keskiarvo on ollut lähelläkään 8 tai yli.
Miettikää mitä oikeasti kertoo lahjakkuudesta joku peruskoulun todistus?? :hyvä: eli ei juuri mitään. Se kertoo korkeintaan kiltteydestä, ja usein jopa siitä että on riittävän tyhmä uskomaan kaiken sokeasti, mitä joku auktoriteetti sanoo.
Ja asiaan.. eli peruskoulussa on vahvasti ohjattu kaikki mahdolliset vaan lukioon ja siitä sit rajua koulutusta hankkimaan. Sitten nää kiltit ja tyhmät vaan sokeasti uskoo niin, että siitä se elämä ja huippupaikat aukeaa kun opiskellaan mahdollisimman korkea tutkinto. Ja totuus on se, että monille korkeille paikoille tarvitaan koulutuksen lisäksi paljon "munaa".. synnynnäisiä ominaisuuksia, karismaa... asioita joita et voi rahalla ostaa, etkä koulussa oppia.
Eli mä uskon että sen lisäks että tulee olemaan raju pula suoritustason työntekijöistä, tulee olemaan myös paljon sellasia kykyihinsä nähden ylikoulutettuja henkilöitä, joita ei haluta ottaa siihen työhön mihin heidän koulutus edellyttäisi koska ei näistä ressukoista ole täyttämään sitä paikkaa, muna ei riitä. Siinä ollaan nöyrtymisen paikalla, kun mennään lakki kourassa kyselemään saman alan suoritustason hommia. Ja ne on onnekkaita joilla on siinä vaiheessa luonnetta nöyrtyä. Suuri osa vaan hakkaa päätään seinään, etsii työtä.. väsyy..uupuu... turhautuu, syrjäytyy.
Siinä mun karrikoitu mielipide ylikouluttautumiseen liittyen.