Kopsaan tähänkin ketjuun tän miun "ammattimaisen" arvostelun Final Fantasy 7 Remakesta :D
Nyt on Final Fantasy 7 Remake pelattu. Melkein kaikki mahdollinen tuli tehtyä. Paljon oli hyvää mutta aika paljon myös huonoa. Omia mietteitä alla.
Hyvää:
- Materia systeemi toimii tuommoisenaankin helvetin hyvin, vaikka tämä pelotti aivan hurjasti kun taistelusysteemi on niin erillainen.
- Materia kombojen kokeilu on helvetin hauskaa jo tässä, vaikka materiarunko on vielä suht alkeellinen.
- Maailma tuntuu Final Fantasylle.
- Tykkään siitä mihin suuntaan tarinaa viedään.
- Musiikki on helvetin hyvää.
- Yllättävän laaja vaikka tosiaan vain Midgar osio.
- Muutama oikein hauska minipeli.
- Ääninäyttely ei saa aikaan myötähäpeän tunteita.
- Leveleiden nostattaminen on yhtä hauskaa kun aina.
- Tässä uudessa hahmoja voi käyttää monella eri tapaa, ja esim Barretti voi olla normi melee taistelija, tai sitten käyttää ranged aseita.
- Aseiden päivitys systeemi erittäin hyvä.
Huonoa:
- Ylivoimaisesti isoin ongelma: Cutscenejä on aivan järkyttävä määrä! Siis tuo rikkoo pelaamista todella pahasti. Totta kai nuo on hienoja jne, mutta on aivan järkyttävän turhauttavaa kun pelaan 2min eteen päin, otat ehkä yhden pienen taistelun ja taas katselet jotain demoa 3-5min. Peli on siis todella tarinaheviä! Moni varmaan ajattelee, öööö, no kyseessä roolipeli, eikös sen pidä? No pitää olla joo, mutta kuvittele se tilanne että pelaat intensiivisesti jotain luolastoa, ja juuri kun alat päästä vauhtiin ja ajatella että helvetti kyllä tää on kivaa, niin yhtä äkkiä joku ottaa siulta ohjaimen pois kädestä ja sanoo että tuijotappa nyt videota 5min. Tarinassa itsessään ei siis ole vikaa, mutta sen eteen päin vieminen on tehty todella raskaaksi. Mie oon sitä mieltä että esim tässä pelissä voisi aivan helposti puolet cutsceneistä lyhentää / käydä ihan normi keskusteluna, ilman että ne käydään jonkun hienon cutscenen kautta. Viimeisessä paikassa tuo vielä oikein korostuu kun saatat katsoa jotain videota 5min, kävelet kahdesta ovesta ja katsot taas 5min videota, taistelet yhden pienen taistelun ja katsot 5min videota. Välillä tuntui kuin katsoisin elokuvaa ja ehkä se oli tekijöiden tarkoituskin?
- Kameraongelmat on väistämättä tämmösessä pelissä läsnä. Ahtaissa tiloissa se vaan korostuu ja taistelut on välillä aika kauheaa.
- Vuoropohjaisuuden puute luo sen ongelman, että välillä erikoisliikkeet menee taivaan tuuliin. Itse en siitä pidä, mutta moni varmasti tykkää, kun pitää analysoida vihollisen liikehdintä jne että missä välissä kannattaa pitempään "virittyvä" erikoisisku antaa. Tää nyt meikälle toki iso ongelma koska oon täysin vuoropohjaisen taistelun kannattaja näissä peleissä.
- Todella putkimainen (luonnollisesti).
Arvosana 8/10
Ei yllä mitenkään tämän ekan osan perusteella alkuperäisen tasolle, mutta elättelen toiveita että jatko-osiin tehdään pieniä viilauksia ja putkimaisuus ainakin jää taakse, kun maailma aukeaa. Haluaisin myös että peli tuntuisi enemmän videopeliltä, eikä elokuvalta.