FIA: BAR ulos F1 MM-sarjasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

amf

Liittynyt
28.1.2003
Viestejä
2 378
Ikä
44
Kansainvälinen autoliitto FIA ehdottaa vetoomustuomioistuimelle BAR-tallin sulkemista ulos tämänvuotisesta formula ykkösten MM-sarjasta. FIA:n tiedottaja vahvisti asian keskiviikkona.

FIA ehdottaa BAR:lle MM-sarjasta sulkemisen lisäksi vähintään miljoonan euron sakkoa. Tapauksen taustalla on San Marinon GP, jonka jälkeisessä tarkastuksessa Jenson Buttonin auto todettiin alipainoiseksi.

Vetoomustuomioistuimen päätös BAR-jupakasta julkaistaan näillä näkymin torstaina iltapäivällä.[MTV3]

Aika kova on rangaistus jos se tämmösenä pysyy.
Toisaalta kyllä tälläset huijarit tarttee laittaakkin kunnolla kuriin ja vaikka tehdä sitten jostain varottava esimerkki. Rallissahan Toyota aikoinaan sai samantyyppisen rangaistuksen muistaakseni turbolla leikkimisestä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuulostas kyllä aika rajulta sanktiolta... tuskin o kenenkään etu et jo ennestään korkeintaan kohtalainen kilpailijamäärä vähenee kahdella autolla. No sitä saa, mitä tilaa eli kyl BAR on pissinsä itse housuun laskenut.
 
Ferrari olikin alipainoinen toissa kaudella yhdessä kisassa mutta tais olla kolmannella punnituksella kun siitä saatiin oikeen painonen, talli sai työntää auton välillä pilttuuseen!!

Eipä niitä rankaistu mitenkään... ihme.
 
Jesuiitta sanoi:
Ferrari olikin alipainoinen toissa kaudella yhdessä kisassa mutta tais olla kolmannella punnituksella kun siitä saatiin oikeen painonen, talli sai työntää auton välillä pilttuuseen!!

Eipä niitä rankaistu mitenkään... ihme.


Tuli juurikin tuo tapaus mieleen, vähän niinku bilteman alkometrit, puhalletaan niin monta kertaa et tulee vihreä !

Nojoo, eiköhän noiden vaa'at ole kuitenkin aika pirun tarkkoja kyllä 1 punnitus ja sen jälkee 1 tarkistuspunnitus pitäs riittää. Ja jos talli kiistää vieläkin niin auto pysyy FIA:lla niin kauan että asiasta saadaan selko.

On kyllä väärin sulkea ulos sarjasta, parempi olisi antaa kuskien pitää pojonsa mutta estää BAR tallia saavuttamasta yhtään valmistajien pistettä tänä vuonna.
 
Tuntuu siltä ja myös näinhän se on, että Ferrari saa tehdä lähes mitä tahansa ainenkin ennen. Ja eiköhän nykyäänkin. McLaren ja KIMI :rock:
 
BARin selitys kuulostaa uskottavalta. Mä en käsitä miten jostain salatankista olisi voinut olla hyötyä. Rautalankaa?

Autohan punnitaan aika-ajon ja kisan jälkeen, jolloin pitää olla yli minimipainon, roight? Missä välissä ne pääsee ajamaan ylikevyellä autolla? Vai mikä se pointti oli?
 
D.Yates sanoi:
BARin selitys kuulostaa uskottavalta. Mä en käsitä miten jostain salatankista olisi voinut olla hyötyä. Rautalankaa?

Autohan punnitaan aika-ajon ja kisan jälkeen, jolloin pitää olla yli minimipainon, roight? Missä välissä ne pääsee ajamaan ylikevyellä autolla? Vai mikä se pointti oli?


Siis kisan aikana voi AUTO olla alipainoinen viimeiseen tankkaukseen asti jolloin myös tämä "salatankki täytetään" ja kisan jälkeisessä punnituksessa salatankki on täynnä jotta saadaan minimipaino täyteen.

Eihän se auton ja kuskin yhdistelmä siis kisassakaan välttämättä paina alle 600kg missää vaiheessa.

Eli jos muiden auto painaa 600kg plus 100kg bensaa startista, voi BAR painaa 590kg plus 100kg eli jatkuvasti olla muita 10kg kevyempi samalla bensamäärällä.

hiukan sekavaa toivottavasti aukes.
 
Well, jos tankissa on salalokero jemmassa, josta ei saada gasoa pois nesteitä tyhjennettäessä (mutta mistä voidaan ottaa polttoainetta), niin autolla voidaan ajaa alipainoisena ennen varikkopysähdyksiä. BARissa oli tankin tyhjennyksen jälkeen jemmassa yli 10kg polttoainetta, joten tän verran auto on voinut olla alipainoinen tultaessa 1. ja 2. varikkopysähdykseen. Autolla voi siis ajaa pidempään samanpainoiseen Relluun tai Mäkkäriin verrattuna, tai vaihtoehtoisesti yhtä pitkä stintti kevyempänä lähtien toisesta aika-ajosta.

Sääntökohdat, joita tässä on rikottu:
1. auton paino ei saa alittaa 600 kiloa missään vaiheessa viikonloppua, tosin BAR väittää pystyvänsä todistamaan ettei näin tapahtunutkaan (siis että kävivät varikolla aina siten, että tankissa oli 15kg gasoa jäljellä)
2. mitään nestettä ei saa käyttää lisäpainona (ballast) - tähän sitten kaatuukin BARin argumentointi
 
BAR:n todettiin lisänneen polttoainetankkeihinsa bensiiniä kilpailun jälkeen, jotta autot menisivät läpi tuomariston punnituksessa. Salaista polttoainetankkia autoissa ei kuitenkaan ollut, vaikka FIA alunperin tällaista epäili.

Tarkemmassa selvityksessä todettiin, että BAR jätti jätti auton polttoainejärjestelmän ns. kerääjään 8,92 kiloa polttoainetta ja polttoainetankin pohjalle 2,46 kiloa polttoainetta. Ensimmäisessä punnituksessa auto ylitti 600 kilon minimirajan, mutta kun bensat pumpattiin pois, painoi auto enää 594,6 kiloa.

Jotta näin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi on jo niin törkeä kusetusyritys että kyllä BAR:in maine meni mun silmissä. Ja ei tehdä tätä taas Ferrari kiistelyksi pliis...
 
Zone-sarja -42%
Koko homma on mennyt pelleilyksi, oli kyse sitten Ferrarista, Ecclestonesta tai mistä tahansa sisäisistä junailuista. Selvähän se on, että pienet kärsivät ja isot tekevät mitä lystäävät. Sillä ei sitten ole paljoa väliä, yrittikö BAR kusettaa tarkoituksella tai ei. Pakko pelata pelin säännöillä. Kyllä tuosta FIA:n päätöksestä lukiessani tuli mieleen, että meniköhän hiukan överiksi. Etenkin ottaen huomioon, kuinka samanlaisista "ongelmista" muun muassa Ferrari on selvinnyt olan kohautuksella. Toisaalta tämän voi ottaa merkkinä asenteiden tiukentumisesta, laji päätetty pistää kuriin. Aika näyttää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom