Feministit taas vauhdissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tahaton emissio sanoi:
"Sukupuoleton anonyymi ihmisolento, jonka aikaisemmin tunnetussa symbolissa esiintyi ympyrän alapuolelle kiinnitetty risti"

Kannatetaan. Minkä lyhyydessä ja ytimekkyydessä häviää, sen poliittisessa korrektiudessa voittaa

Eipä ole moni tainnut viitsiä lukea mistä on kysymys vaan nähnyt vain sopivan otsikon, josta taas vetää palkokasvia nenäonteloon..

Kyse ei siis todellakaan ole minkään sanan kieltämisestä ja sen käytön valvomisesta, vaan siitä, että virallisissa yhteyksissä naisen ei aina tarvitsisi ilmoittaa onko hän avioliittomarkkinoiden käytettävissä vai ei, mitä miestenkään ei tarvitse tehdä. Tämä on lähinnä historiallista perua ajoilta, jolloin naisilla ei ollut täysiä kansalaisoikeuksia ja naidun vs. naimattoman naisen statuksella oli elämässä merkitystä. Nykyään sillä ei sitä juurikaan ole, joten tämä naisten virallinen jaottelu alkaa olla aikansa elänyt. Kieli kuitenkin on konservatiivinen ja muuttuu hyvin hitaasti, varsinkin perinteitä ja periaatteita vaaliva ranskan kieli. Eri kielissä on puhuttelun suhteen varsin erilaisia käytäntöjä, suomessahan tällaisia puhuttelusanoja ei juurikaan käytetä, joten siksikin koko kiista kuulostaa lähinnä huvittavalta. Noista armeija-asioista en sano sitä enkä tätä.

Asia oli siis hyvin perusteltu, mutta ensireaktio oli kyllä minullakin että what the :david: ...?

"Historiallisen sukupuolikäyttäytymisen kontekstista irroitettu sukupuoleton anonyymi ihmisolento, jonka aikaisemmin tunnetussa symbolissa esiintyi ympyrän alapuolelle kiinnitetty risti" ?

Hmm,

Tunnustan, en lukenut linkkiä, mutta:
eikös tuossa sitten mennä samaan suuntaan
kuin ameriikan ihmemaassa jossa Miss, Mrs sijaan
käytetään Ms?

-Franco

FrancoC sanoi:
Hmm,

käytetään Ms?

-Franco

Juurikin näin. Itse en tietääkseni ole feministi, mutta ymmärrän kyllä vaatimuksen taustan. En näe mitään perustetta sille, miksi naisten pitäisi olla joko "rouvia" tai "neitejä", vaan Ms/Mr vastakkainasettelu riittää varsin hyvin.

Se, että tällaisia epäkohtia tuodaan esille, ei tarkoita että tärkeämmät ongelmat unohdettaisiin. Itse tuskin edes allekirjoittaisin vastaavaa adressia, sillä ainakin tällä hetkellä titteli tuntuu yhdentekevältä. Lähinnä huvittaa tämä Pakkiksellakin näkyvä feminismivastaisuus. Linkitettyä artikkelia ei edes vaivauduta lukemaan, mutta koska otsikossa lukee "feministi", pitää threadiin nopeasti kirjoittaa jotain väheksyvää. Mahtaa olla traumoja ;)

Samaa mieltä siis Fecksen ja Merican kanssa.

Eri mieltä.
Mun nähdäkseni suurin osa keskustelusta on nimenomaan väheksynyt nimenomaan koko asian turhanpäiväisyyttä, jonka jo mainitsitkin.

Myönnetään kuitenkin, että otsikko oli suht provosoiva.

Mielenkiintoista sinänsä, kun ajatellaan suhtautumista sanaan "feministi". Kyseinen sana voi meinaan tarkoittaa aika montaa asiaa. Ja edelleen, sanan usein kuviteltu vastakohta "sovinisti" kuulostaa sitäkin "kauheammalta".

Kysymyshän on vain siitä parahin wendy että miehet ovat menettämässä yliotteensa naisista niin työ- kuin muussakin elämässä ja sekös tuntuu oudolta kun kerran asettelu on ollut mies > nainen niinkauan kuin historia kirjoittaa, muttei enää meidän aikanamme. Eli siis feministien pelkääminen on vain luonnollista :jahas:

Tahaton emissio sanoi:
Eri mieltä.
Mun nähdäkseni suurin osa keskustelusta on nimenomaan väheksynyt nimenomaan koko asian turhanpäiväisyyttä, jonka jo mainitsitkin.

Myönnetään kuitenkin, että otsikko oli suht provosoiva.

Mielenkiintoista sinänsä, kun ajatellaan suhtautumista sanaan "feministi". Kyseinen sana voi meinaan tarkoittaa aika montaa asiaa. Ja edelleen, sanan usein kuviteltu vastakohta "sovinisti" kuulostaa sitäkin "kauheammalta".

Samaa mieltä reisille ruiskijan kanssa. Jos feminismi meinaa tasa-arvoa palkan ja kaiken mahdollisen suhteen, niin meikäkin on feministi.
Mutta kun kyseisen termin alle tulee nämä joiden mielestä history pitäisi kirjoittaa her story, ja joiden mielestä seisaaltaa kuseminen pitää kieltää, koska se on aggressiivista naista kohtaan, niin kyllä siinä aika pahasti koko ajatus saa naurettavuuden leiman otsaansa.
Mutta toisaalta vaikea kai näitä kielioppifeministejä on laittaa oman kategoriansa alle, esimerkiksi luokkaan "idiootit".
Tai luulen että he eivät suostuisi.

Kyse on niinikään määrittelyeroista, ja siitä että miltei kaikki "ismit" tahtovat särähtää suomen kielessä kuulijan korvaan sillä tavalla, että kyse olisi hihhuloinnista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Wendy sanoi:
Juurikin näin. Itse en tietääkseni ole feministi, mutta ymmärrän kyllä vaatimuksen taustan. En näe mitään perustetta sille, miksi naisten pitäisi olla joko "rouvia" tai "neitejä", vaan Ms/Mr vastakkainasettelu riittää varsin hyvin.

No onko sillä sitten väliä että ollaanko rouvia vai neitejä, itsekkin kun olen monenlaista valtion plankettia täyttämään jossa vaaditaan kuitenkin sivilisääty?

Ihan oikein. Mitä hittoa se kenellekään, esim asunnon välittäjälle kuuluu onko myyjä/ostaja nais-ihminen naimisissa vai ei.

Hesarin toimittaja kirjoittaa artikkelin yhteydessä olevansa Ranskan verottajalle ja Kelalle neiti (näille on siis täytetty pumaskat ja rastitettu oikea ruutu), puhelinyhtiölle rouva, sähkölaitokselle neiti, työyhteyksissä lähes aina rouva, kaupoissa ja kadulla toppatakissa neiti ja korkokengissä rouva. Junalippua ostaessa Ranskan VR:lle pitää rastia oikea ruutu.

Eli nyt puhutaan kulttuurista, jossa ihmistä puhutellaan aina ensin oikealla puhuttelusanalla ja vasta sen jälkeen mahdollisesti nimellä, jos se on tiedossa. Kenellekään ei voi huutaa Hei, sinä siellä. Esim. hyvän huomenen toivottaminen naapurille, kaupan tädille jne. sisältää aina oikean puhuttelun mademoiselle/madame/monsieur. Sinuttelu ylipäätään on hyvin paljon rajoitetumpaa kuin meillä. Poikkeuksena perheenjäsenet ja ystävät. Näin on suuressa osassa Eurooppaa ja tätä voi olla suomalaisen vaikea ymmärtää.

Edelleenkään ei ole kyse puhekieleen puuttumisesta eikä minkään sanan käytön rajoittamisesta, vaan siitä pitääkö sähkö- ja puhelinlaskusta jne. näkyä onko nainen naimisissa vai ei. Sana mademoiselle ei varmasti haluta pois ranskan kielestä tai sen käytöstä, vaan sana madame halutaan neutraaliksi oletusasetukseksi naisten kohdalle kuten monsieur on miesten kohdalla.

Ja feminismi, sehän on radikaali ideologia, jonka mukaan naisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia. Minulle se on nimenomaan ihmisoikeuksien puolustamista siitä näkökulmasta, että sukupuoli asettaa osan ihmisistä erityisen alttiiksi oikeuksien loukkaamiselle ja tähän pitää kiinnittää huomiota.

FrancoC sanoi:
Hmm,

käytetään Ms?

Eikö ms ole vaan lyhenne miss-sanasta? Näin ainakin olin itse kuvitellut.
Jos kyseessä ei ole lyhenne, mikä merkitysero niillä sitten on?

Suositut

Back
Ylös Bottom