Feministit taas vauhdissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tahaton emissio sanoi:
Näin juuri.
Mutta millä perusteella feminismi on "radikaali ideologia".

Sana radikaali on tuossa piikkinä korostamassa sitä, miten itsestäänselvää sen pitäisi olla, että ihmisoikeudet kuuluvat naisillekin ja miten raivoihinsa se silti miessukupuolen joskus saa.

Ja minä lupaan tulla pistämään kuriin jokaisen ranskalaisen feministin, joka yrittää ottaa pakkotoiston pojilta tikkaria pois ;)

Edgar sanoi:
Eikö ms ole vaan lyhenne miss-sanasta? Näin ainakin olin itse kuvitellut.
Jos kyseessä ei ole lyhenne, mikä merkitysero niillä sitten on?

Miss = neiti
Mistress = Mrs = rouva
Ms (ääntyy miz) = neutraali yhdistelmäversio edellisistä, otettu käyttöön korvaamaan jaottelu naituihin ja naimattomiin naisiin.

Fecske sanoi:
Miss = neiti
Mistress = Mrs = rouva
Ms (ääntyy miz) = neutraali yhdistelmäversio edellisistä, otettu käyttöön korvaamaan jaottelu naituihin ja naimattomiin naisiin.

Kiitos selvennyksestä. Olin luullut, että Jenkkilässä ollaan vielä sen verran konservatiivisia ettei tuollaiseen oltaisi lähdetty.

Edit: siis konservatiivisia tiettyjen, kuten tuon asian suhteen. Muutoinhan siellä jos jossain on nykyään vaikka mitä hömpötyksiä, esim. kauhea polemiikki siitä pitäisikö joulukuusta kutsua "holiday treeksi", Christmas treen sijaan...

Noup. Katso sanakirjasta lyhenne Mrs. Tosin arkikielessä taitaa kyllä olla tuossa mainitsemassasi käytössä.

Mrs. lyhenne on alunperin tosiaan mistress sanasta (satoja vuosia sitten), mutta nykyään lausutaan missus/missis-tyyliin. Mistress koko sanana on arkikielessä nykyään salarakas / rakastajatar... alunperinhän mistress oli nainen, ja mister mies, 1600-luvulla vasta tuo neiti-erottelukin näemmä tuli.

Ja juu... Ms/Mr tai F/M erottelu on hyvinkin yleistynyt virallisiin lappuihin jenkeissä.

Fecske sanoi:
Ja feminismi, sehän on radikaali ideologia, jonka mukaan naisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia. Minulle se on nimenomaan ihmisoikeuksien puolustamista siitä näkökulmasta, että sukupuoli asettaa osan ihmisistä erityisen alttiiksi oikeuksien loukkaamiselle ja tähän pitää kiinnittää huomiota.

Minusta tosiaankin on aika radikaalia, että joku kehtaa kutsua neidittelyä tai tytöttelyä ihmisoikeusrikkomukseksi. Ärsyttävää tai tarpeetonta kenties, mutta että ihmisoikeuksien polkemista?

Mutta feministien strategiahan on niputtaa kaikki mahdollinen sukupuoleen liittyvä yhdeksi suureksi vääryydeksi, ja argumentoida sitten, että silkkihansikkain kohdellut ja pilalle hemmotellut länsimaiset akat ovat pelkkää naiseuttaan ihan yhtä sorrettuja kuin Murjanistanin ympärileikatut raasut, ja minulle kuuluu siksi enemmän palkkaa kuin naapurikopin Pertille.

Luulenpa että keksin ratkaisun tämä naisen dilemmaan,
joka tämäm tredin aloitti:
hänelle ja muille kaltaisilleen voitaisiin ottaa käyttöön uusi termi: madmoiselle. elikkä se moiselle viittaisi naiseen
ja mad hullun lehmään.

SerialLoser sanoi:
hänelle ja muille kaltaisilleen voitaisiin ottaa käyttöön uusi termi: madmoiselle. elikkä se moiselle viittaisi naiseen
ja mad hullun lehmään.

:lol2: Loistavaa!

SerialLoser sanoi:
ja mad hullun lehmään.

Itse asiassa ranskan painottomat e:t jäävät hyvin usein ääntymättä kuten myös toisen tavun painoton e sanassa mademoiselle. Se siis äännetään jotakuinkin madmwasel. Ehdottomasi uudistus ei siis muuttaisi sanaa juurikaan. Ma on yksikön ensimmäisen persoonan feminiinimuotoinen omistuspronomini, vastaavasti ma dame eli daamini eli rouvani ja mon sieur eli herrani (tässä pronomini maskuliinissa ja sieur siis samaa kantaa kuin englannin sir, jotakuinkin kolme neljännestä ranskan ja englannin sanastostahan on yhteistä).

Pistää ihmettelemään, että miten se nyt teiltä pojilta on pois, jos ranskalaiset joutuvat jatkossa rastimaan lomakkeista yhden ruudun vähemmän?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kalmukki sanoi:
Minusta tosiaankin on aika radikaalia, että joku kehtaa kutsua neidittelyä tai tytöttelyä ihmisoikeusrikkomukseksi. Ärsyttävää tai tarpeetonta kenties, mutta että ihmisoikeuksien polkemista?

Mutta feministien strategiahan on niputtaa kaikki mahdollinen sukupuoleen liittyvä yhdeksi suureksi vääryydeksi, ja argumentoida sitten, että silkkihansikkain kohdellut ja pilalle hemmotellut länsimaiset akat ovat pelkkää naiseuttaan ihan yhtä sorrettuja kuin Murjanistanin ympärileikatut raasut, ja minulle kuuluu siksi enemmän palkkaa kuin naapurikopin Pertille.

Kuka sitä on ihmisoikeusloukkaukseksi kutsunut? En minä ainakaan. Ja onko joku väittänyt naisten asemaa yhtä huonoksi länsimaissa ja kehitysmaissa? Ei. Onko joku vaatinut naisille enemmän palkkaa kuin miehille? Ei. Ainoastaan samaa palkkaa samasta työstä. Tyhjiä syytöksiä.

Ja naisten miehiä huonommasta asemasta länsimaissa, jos sinä et itse ole koskaan kokenut naisvihaa niin se ei tarkoita sitä, ettei sitä ole olemassa. Kovin helppo on kiistää kaikki, mikä ei satu kuulumaan omaan kokemukseen.

Fecske sanoi:
Pistää ihmettelemään, että miten se nyt teiltä pojilta on pois, jos ranskalaiset joutuvat jatkossa rastimaan lomakkeista yhden ruudun vähemmän?

Ei se minua haittaa, ihmetyttää vaan että tuokin asia koetaan niin kauheaksi että se pitää päästä muuttamaan. No ehkä se on vain hyvä että asiat ovat niin hyvin että pitää noin vähäpätöisiä muutoksia päästä tekemään.

Fecske sanoi:

Sitä en osaa sanoa miten se on pojilta pois, ja sitä en ymmärrä, miten rastittavia ruutuja tulee neiti/rouva -jaottelun myötä yksi vähemmän, jos lomakkeen (yhtenä) tarkoituksena on selvittää siviilisääty?

Asiakaspalvelussa joskus vanhaan hyvään aikaan toimineena sanoisin että Suomessa tuo eron poistaminen ei toimisi mitenkään. Varsinkin keski-ikäisille rouvan ja neidin ero on HYVIN tarkkaa puuhaa, ja auta armias jos menet veikkaamaan väärää vaihtoehtoa. Nuoremmat taas loukkaantuvat rouvittelussa suunnilleen yhtä paljon kun tädittelystä, PAITSI jos ovat naimisissa, jolloin rouvittelematta jättäminen on katkeran sinkun kateellista pihinää, eikös neiti huomaa tätä IVANA Helsingin ROUVA-laukkua ja tonnin timangisormusta?

No, Suomessa sentään tyydytään taistelemaan näistä häpeällisen solvaavista palomies-talonmies-virkamies -nimityksistä. Talonhenkilöitä ja äidinnöitsijöitä odotellessa...

Fecske sanoi:

Pistää ihmettelemään, että miksi kutsut toisia keskustelijoita pojiksi? Se on aika loukkaavaa.

Alarik sanoi:
Ai niin, unohdin että ollaan täällä lastentarhassa, minun mokani. :)

Aijaa. Koska olen nainen niin en niinkun ymmärrä vai?

(No okei, kieltämättä pojittelun linkittäminen oletettuihin palkkaeroihin ylittää kehitysasteeni mahdollistaman sisäistämiskyvyn ja kovaa. ;) )

Lumi sanoi:
Aijaa. Koska olen nainen niin en niinkun ymmärrä vai?

(No okei, kieltämättä pojittelun linkittäminen oletettuihin palkkaeroihin ylittää kehitysasteeni mahdollistaman sisäistämiskyvyn ja kovaa. ;) )

Ei vaan koska täällä tuo naisten tasa-arvo ei tunnu olevan mitenkään yleisesti hyväksytty juttu.

Hienoa jos olet tyytyväinen epä-tasa-arvoon, kaltaisiasi tarvitaan paljon lisää. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom