Fastin malto heittelee verensokeria. Löytyykö valmistetta ennen treeniä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hyttyne
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Maltodextriineissä eroa?

Olen juuri aloittamassa nyrkkeilyn joten olisi hyvä saada jokin hyvä malto alle.

Proteiinina käytän Fastin Soijaa ja tähän asti käyttänyt myös saman firman maltoa ja dextroa, tänään ajattelin kuitenkin laittaa tuon testiin. Otin proteiinia ja sitten päälle maltoa(huom. en dextroa lainkaan). Äidilläni on diabetes joten päätin testata sen vehkeillä... no tunnin päästä mun ja kaverini verensokeri oli 8,2 ja 8,3 en tiedä onko normaalia? Myöhemmin mitattiin tunnin päästä(eli yhteensä 2 tuntia malton ottamisesta) niin minulla oli 5,2 ja kaverilla 4,3.

Molemmat tunsimme heilahtelua päässä tuon malton vaikuttaessa, joten onko kyse maltosta vai omasta metaboliasta? Testaajia oli vain kaksi, mutta tuli mieleen, että onko sitä olemassa jotain parempaa maltoa kuin Fastin malto ja dextro?

Itse olen todennut ainakin paremmaksi Spritin palautusjuoman (vähän ennen treeniä ja enemmän treenin jälkeen), mutta en tiedä onko maltoissa joita käyttävät sitten mitään eroja?

Aiemmin mulla ei ollut malto+dextro-sekoituksen kanssa ongelmia, mutta nyt se tuntuu aiheuttavan enemmän huimausta kuin TASAISTA verensokeria?

Eli mitä te ammattilaiset käytätte ennen treeniä? Tuskin Fastin maltoa ja dekstroa?

:wall:

Maltodextriineissä eroa?

Olen juuri aloittamassa nyrkkeilyn joten olisi hyvä saada jokin hyvä malto alle.

Proteiinina käytän Fastin Soijaa ja tähän asti käyttänyt myös saman firman maltoa ja dextroa, tänään ajattelin kuitenkin laittaa tuon testiin. Otin proteiinia ja sitten päälle maltoa(huom. en dextroa lainkaan). Äidilläni on diabetes joten päätin testata sen vehkeillä... no tunnin päästä mun ja kaverini verensokeri oli 8,2 ja 8,3 en tiedä onko normaalia? Myöhemmin mitattiin tunnin päästä(eli yhteensä 2 tuntia malton ottamisesta) niin minulla oli 5,2 ja kaverilla 4,3.

Molemmat tunsimme heilahtelua päässä tuon malton vaikuttaessa, joten onko kyse maltosta vai omasta metaboliasta? Testaajia oli vain kaksi, mutta tuli mieleen, että onko sitä olemassa jotain parempaa maltoa kuin Fastin malto ja dextro?

Itse olen todennut ainakin paremmaksi Spritin palautusjuoman (vähän ennen treeniä ja enemmän treenin jälkeen), mutta en tiedä onko maltoissa joita käyttävät sitten mitään eroja?

Aiemmin mulla ei ollut malto+dextro-sekoituksen kanssa ongelmia, mutta nyt se tuntuu aiheuttavan enemmän huimausta kuin TASAISTA verensokeria?

Eli mitä te ammattilaiset käytätte ennen treeniä? Tuskin Fastin maltoa ja dekstroa?

:wall:

Maltoa vain treenin jälkeen palautusjuomassa. Muuten malton käytön voi unohtaa. Tasaiseen verensokeriin ja ladatakseen treeniin energiaa riittää ajoissa syöty ateria, joka sisältää riittävästi pitkiä hiilihydraatteja esim. tummaa pastaa.

Jep, tuskin kukaan enää tänä päivänä kuvittelee malton olevan tasaisesti vaikuttava, matalaglykeeminen hiilari?

Treenin aikana on toki hyvä hörppiä nopeita hiilareita, mutta ennen treeniä tapahtuva "tankkaus" kannattaa kyllä hoitaa ihan normaalilla ruoalla 2-3 tuntia ennen treeniä.

Mulla pysy banaanin kanssa olot/sokerit huomattavasti paremmin balanssissa kuin maltolla. En tarvinnu välitankkauksia edes, kuten maltolla välttämättä tarvitsin.

Mistä tulikin mieleeni, että olisi joskus kiva seurata verensokerin vaihteluita muutaman päivän ajan. Erityisesti kiinnostaisi nähdä, missä kohtaa treeniä sokerit alkavat laskea, miten palkkari siihen vaikuttaa ja missä vaiheessa insuliini tasoittaa tilannetta. Siis ei mulla diabetestä ole, mutta kiinnostaa muuten vaan - ja saisihan siitä kuolemattoman hienon hifistelyn aikaiseksi, kun vertailisi vielä eri palkkarisekoituksia:).

Kertokaas te jotka tiedätte; saako apteekista halpoja, helppokäyttöisiä sokeritestejä? Mitä ne oikeasti maksaa?

Sokerien heilahtaminen on niin kovasti kiinni päivän muusta ruokailusta, ettei yhtä oikeaa palkkaria ole helppoa löytää ellei koko ravinto pysy vakiona. Satsi kuitupitoista puuroa pari tuntia ennen muuttaa tankkauhiilarien vaikutusta jo.

Itse tankkailin penkkipunnerrustreeneihin joskus 6 desillä maltoa. Hörpittiin aikoinaan junnujen raskaan sarjan bodauksen voittajan Markku Metsälän kanssa maltoa ihan helvetisti ja pelattiin Tekkeniä, hyvin kulki treeni jos treeni ei venynyt mahdottoman pitkäksi. Se on niin kovasti kiinni miten kenenkin kroppa maltoon reagoi.

Ei kuulosta mitenkään yllättävältä.

Omassa suvussa on diabetestä ja itselläkin ilmeisesti herkästi liikkuvat verensokeriarvot, sillä en pysty ottamaan maltoa ennen treeniä ollenkaan - en edes heraan sekoitettuna. Tuloksena on vain hikoilua, väsymystä ja oksettava olo. Ainoat keinot "tankata" on joko syödä 2-3 tuntia ennen treeniä, tai, kuten usein aamutreenien tapauksessa, salille mennään vatsanpohjilla vain heradrinkki. Osalla tutuista vastaavanlaisia ongelmia ei ole.

Tuskin tuohon malton merkki mitään vaikuttaa.

Jep. Juuri hiki laskenut viimetreeneistä ja paikat maitohapoilla. Tänään malto+dextro toimi taas loistavasti!

Eli toi Miken kommentti on luultavasti totta. Ei oo mun insuliinintuonnossa ole mitään vikaa vaan siinä, että pitää syödä hyvin/jotain aamulla niin voi ennen treeniä huoletta juoda maltot. Jepjep. Kiitos kaikista neuvoista. Kuten myös tosta tummasta pastasta jota rupean luultavasti syömään.

Banaaneista tuli mieleen se gainomaxin tv-mainos, mutta vois kyllä niitäkin hiilareina varmaan käyttää(?)

offtopic:
Noista proteiinijuomista vielä. Itse käytän soijaa ja ainakin ravintoarvoilta ja muilta uskon sen olevan hyvä, vaikka sanotaan että hera imeytyy nopeammin jne jne.

Jep, tuskin kukaan enää tänä päivänä kuvittelee malton olevan tasaisesti vaikuttava, matalaglykeeminen hiilari?

Treenin aikana on toki hyvä hörppiä nopeita hiilareita, mutta ennen treeniä tapahtuva "tankkaus" kannattaa kyllä hoitaa ihan normaalilla ruoalla 2-3 tuntia ennen treeniä.

Eiks FASTin pusseissa kehoteta ottamaan malton ja dextron sekoitus 30 min ennen treeniä? ;)

Tasaisempi ja pitkäkestoisempi vaikutus tulee mm. isomaltotuloosilla(kuulemma).

Mut pääasiassa mä luotan kyllä lisäravinteissa Twinlabbiin ja Spirittiin(en tosin edusta näitä firmoja)

En ole "BB", vaan pyrin nostamaan penkistäkin selkää vääntämättä saati sitten että vielä perseen nostaisin penkistä kun tankoa nostan.

Jos minulla olisi quote niin siinä lukisi:

"mieluummin raa'alla voimalla kuin roinalla ja tekniikoilla"

Eiks FASTin pusseissa kehoteta ottamaan malton ja dextron sekoitus 30 min ennen treeniä? ;)

voihan siellä lukea, eri asia on sit kannattaako noihin neuvoihin luottaa....
miks ihmeessä sun pitäis saada jotain suuhun aikaisintaan tuntia ennen treeniä? tasaisin verensokeri käsittääkseni saavutetaan tuolla hulkin neuvolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
voihan siellä lukea, eri asia on sit kannattaako noihin neuvoihin luottaa....
miks ihmeessä sun pitäis saada jotain suuhun aikaisintaan tuntia ennen treeniä? tasaisin verensokeri käsittääkseni saavutetaan tuolla hulkin neuvolla.

Oli nimenomaan kyse siitä että söin jotain aikaisemmin (jos luit mitä kirjoitin) en kertonut mitään siitä aikavälistä kuinka paljon aikaisemmin olin syönyt joten en tiedä mistä repäisit tuon "tuntia ennen treeniä" -jutun. :eek:

Ok. Jos noihin neuvoihin ei kannata luottaa niin hörpitään sit dextrot ja maltot salilla jos niitä tarvii enää käyttää tuon uuden hiilarin tultua markkinoille. :nolo:

ps. jos en noudattais mitään neuvoja mitä lisäravinteissa lukee niin olisin jo liian korkean kreatiinin tai muun sonnan takia sairaalassa...

Oli nimenomaan kyse siitä että söin jotain aikaisemmin (jos luit mitä kirjoitin) en kertonut mitään siitä aikavälistä kuinka paljon aikaisemmin olin syönyt joten en tiedä mistä repäisit tuon "tuntia ennen treeniä" -jutun. :eek:

Ok. Jos noihin neuvoihin ei kannata luottaa niin hörpitään sit dextrot ja maltot salilla jos niitä tarvii enää käyttää tuon uuden hiilarin tultua markkinoille. :nolo:

ei kun joo. repäsin sen tuosta sun testistäs. mutta jos tahdot että verensokerin heittely ei tapahdu treenin aikana, et pistä mitään muuta kuin vettä suuhun tuntia paria ennen treeniä.

e: ps välillä saa käyttää järkeään. saantisuositukset on "vähän" eri asia kuin nauttimisajankohta...ite oon pitäny niitä "nauti puolta tuntia ennen treeniä" vinkkinä ja annoskokoa ohjeena miten paljon tuotetta käytetään kerralla/vuorokaudessa.

ee: kreatiinin vaarallisuudesta: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=651146

ei kun joo. repäsin sen tuosta sun testistäs. mutta jos tahdot että verensokerin heittely ei tapahdu treenin aikana, et pistä mitään muuta kuin vettä suuhun tuntia paria ennen treeniä.

No kuten sanoin niin ainakin tänään kun olin syönyt aiemmin ja otin hiilarit puol tuntia ennen treeniä niin treenin aikana ei ilmenny mitään negatiivista. Päinvastoin. Tulokset oli hyviä eikä huimannut tjsp.

Oikeastaan todistin tuolla testillä itselleni vain sen, että mulle ei sovi malto jos otan sitä tyhjään mahaan ja tulee sivuvaikutuksia. Eli: "tyhmästä päästä kärsii koko..." Omaa tyhmyyttähän tuo inen oli kuten jo yritin valaista.
:kippis1:

Ainakin olen kuullut lääkäreiden varoittavan jos kreatiiniarvo nousee liiaksi. Tää on vaan kun on itsellä ollut se joskus korkea. Ja kreatiiniarvoa nostaa muukin kuin itse kreatiini, esim. tietyt antibiootit nostaa arvoja ja niiden aikana lisäkreatiinin nauttiminen voi olla kohtalokasta.

Luulen et löytyy muitakin lisäravinteita (nykyään) tosin kuin kreatiini, jotka varmasti ilman oikeita neuvoja saa sut sairaalakuntoon.

Jos ei muuten niin tyrosiineilla ja muilla dopamiinia (liikaa) välillisesti nostavilla aineilla on vaikutusta vähintään sun mielenterveyteen, joten letkujen sijaan ootkin siteissä.

Liika mitä tahansa on liikaa.:zzzz:

Ite kans huomannu että joskus tuo malto heittää pään tilttiin vähäksi aikaa, otan yleensä vain palautusjuomassa jossa on fifti fifti hera ja malto ja pari grammaa kreaa.

Niin? Edelleenkään malto tai dextroosi eivät ole matalaglykeemisiä/pitkävaikutteisia hiilareita, vaan käytännössä nopeimmin verensokeriin vaikuttavat hiilihydraatit mitä löytyy. Ja korkeaglykeemisten hiilarien nauttiminen tulisi rajoittaa treenin ajalle, sekä treenin jälkeiselle parituntiselle.
Jos minulla olisi quote niin siinä lukisi:

"mieluummin raa'alla voimalla kuin roinalla ja tekniikoilla"
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä ihmeen tekemistä tuolla on koko threadin aiheen kanssa? :confused:

Minulle eivät nopeat hiilarit käy milloinkaan muulloin kuin heti treenin jälkeen tai sen aikana. Rupeaa väsyttämään ja jumittamaan aivan armottomasti, kun verensokeri ensin nousee ja sitten romahtaa. Treeniä ennen otan yleensä jotain, missä on riisiä. Sitten kun on ekat kovat sarjat otettu, voikin ottaa mehua pullosta tms.

Yksi erikoinen asia on myös, että palkkariin sekoitettu kreatiini, joka otetaan välittömästi treenin jälkeen aiheuttaa voimakkaan pahoinvoinnin ja yökötyksen. Samaa efektiä kreatiinilla ei ole milloinkaan tai missään muualla.

Kannattaa suosia hitaita hiilareita, tummaa riisiä, vihanneksia tms., ja ottaa valtaosa päivän hiilareista niistä. On paljon virkeämpi olo kun ei koske turhan päiten herkkuihin. Ja jos ottaa nopeita hiilareita, niin mieluiten aterian kanssa tai heti treenin jälkeen. Niin ei verensokeri pääse heilahtelemaan ja tuottamaan väsymystä, heikkoutta ja pahoinvointia.

On tietysti yksilöllistä, miten reagoi nopeisiin hiilareihin. Toiset voivat mättää niitä olan takaa ilman vaivoja, toisilla menee taju kankaalle ja tulee "sokerikrapula" pienistäkin määristä.

Ainakin olen kuullut lääkäreiden varoittavan jos kreatiiniarvo nousee liiaksi. Tää on vaan kun on itsellä ollut se joskus korkea. Ja kreatiiniarvoa nostaa muukin kuin itse kreatiini, esim. tietyt antibiootit nostaa arvoja ja niiden aikana lisäkreatiinin nauttiminen voi olla kohtalokasta.

Luulen et löytyy muitakin lisäravinteita (nykyään) tosin kuin kreatiini, jotka varmasti ilman oikeita neuvoja saa sut sairaalakuntoon.

Jos ei muuten niin tyrosiineilla ja muilla dopamiinia (liikaa) välillisesti nostavilla aineilla on vaikutusta vähintään sun mielenterveyteen, joten letkujen sijaan ootkin siteissä.

Liika mitä tahansa on liikaa.:zzzz:

kreatiini vai kreatiniini?

Ainakin olen kuullut lääkäreiden varoittavan jos kreatiiniarvo nousee liiaksi.

Sotket kreatiinin kreatiniiniin. Ensimmäistä tarvitaan solujen aineenvaihdunnassa, jälkimmäinen on syntyvä jäte, joka poistuu munuaisten kautta virtsan mukana. Korkeat kreatiniiniarvot viittaavat munuaisinsuffisienssiin. Kreatiinin runsas nauttiminen nostaa kreatiniinin eritystä, mikä saa testitulokset näyttämään siltä, kuin munuaisissa olisi vikaa vikaa vikaa.

Jottei menisi off-topic, niin toistan kysymykseni: mitä ne verensokerimittarit maksaa?

Minulle eivät nopeat hiilarit käy milloinkaan muulloin kuin heti treenin jälkeen tai sen aikana.

Ei kai ne käy oikein kellekään... Kaiken kaikkiaan matalaglykeeminen ruokavalio edistää hyvää oloa ja jaksamista niin treenissä kuin kotona ja töissäkin. Ainoa tilanne, missä käytän nopeita hiilareita, on välittömästi treenin jälkeen palkkarissa.

Kun itse noudattaa matalaglykeemistä, niin herättää aina ihmetystä nähdä, kuinka lapsille syötetään sokerikarkkia ihan mitättömän pienestä naperosta alkaen. Tuntuu ihan sairaalta. Tuntuu varmaan ihan sairaalta myös niistä lapsista, jotka eivät osaa yhdistää syömäänsä sokeria aktiivisuuden, valppauden ja mielialansa vaihteluihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom