farmasian opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wanderer
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs onkos pakkiksella yhtään farmasiaa opiskelevia? Ala kiinnostaisi, mutta lukiossa ei tullut luettua pitkää fysiikkaa/kemiaa, eli onko mitään järkeä edes harkita kyseistä alaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wanderer sanoi:
Elikkäs onkos pakkiksella yhtään farmasiaa opiskelevia? Ala kiinnostaisi, mutta lukiossa ei tullut luettua pitkää fysiikkaa/kemiaa, eli onko mitään järkeä edes harkita kyseistä alaa?

Kiva kuulla, että ala kiinnostaa! Itse olen koulutukseltani proviisori. Sanoisin, ettei tuolla pitkän fysiikan/kemian lukemattomuudella ole mitään merkitystä. Varsinkaan farmaseutin koulutuksessa sillä ei ole suurta merkitystä. Kemiaa toki kuuluu koulutukseen jonkin verran, mutta kyllä niistä selviää ilman pitkän kemian taitojakin. Tietenkin vähän enemmän pitää tehdä töitä kursseista läpi päästäkseen.

Proviisorin koulutus on sitten ehkä vähän haastavampi juttu. Pääsykokeissa on vissiin vieläkin kemia mukana ja kyllähän sitä pitäisi osatakin, että sisään pääsee. Mutta siis eihän sekään vaadi muuta kuin normaalia älyä, kovaa tahtoa ja istumalihaksia :) Itse en ole lukenut lukiossa pitkää fysiikkaa, pitkän kemian kylläkin.

Tsemppiä :thumbs: Sanoisin, että tämä on kaikinpuolin hyvä alavalinta, etenkin miehille ;)

Keksin alan joskus yläasteen lopulla, kun yritin miettiä mihin aineisiin lukiossa painottaisin. Lopullisesti päätin yrittää farmaseutiksi lukion ykkösen lopussa -> pitkää kemiaa ja paljon bilsaa opinto-ohjelmaan.

Noilla olisi pärjännyt aika kivasti, ellei valintaperusteita Helsingin yliopistoon olisi täksi kevääksi muutettu radikaalisti. Vielä viime vuonna farmaseutin ja proviisorin koulutukseen hakevilla oli erilaiset valintaperusteet, nyt ne ovat samat ja tietenkin farmaseutiksi haluavan näkökulmasta paljon vaikeammat.