Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Wanderer sanoi:Elikkäs onkos pakkiksella yhtään farmasiaa opiskelevia? Ala kiinnostaisi, mutta lukiossa ei tullut luettua pitkää fysiikkaa/kemiaa, eli onko mitään järkeä edes harkita kyseistä alaa?
mofp sanoi:Osaisikohan tipi kertoa, kuinka merkittävä rooli pitkällä matikalla on farmaseutin tutkinnossa? Itse kävin läpi lyhyenä (kirjoitin jo syksyllä L:n ), jolla ei olisi vielä viime vuonna ollut mitään eroa pitkän kanssa; nyt pitkästä saa tuplapisteet lyhyeen nähden. Fysiikka on myös jäänyt hyvin lyhyeksi; 1 kurssi josta vaivoin arvosanaksi 7. Nyt se on kivasti farmasian pääsykoeaine, josta tulee 1/6 kysymyksiä pääsykokeeseen. Jes.
mofp sanoi:Mutjoo. Bilssaa ja kemiaa kannattaa ilmeisesti(kö?) painottaa fysikkaa enemmän? Jos on tosiaan noin niin mullakin voisi olla jotain mahollisuuksia päästä sisään...
Kiitos kannustavasta tekstistä Proviisoriksihan voi pyrkiä senkin jälkeen kun on farmaseutin tutkinto takana ja itse olen tota miettinyt aika vakavastikin juuri sen takia ettei lukiossa tullu pitkää kemiaa luettua, mutta uskon kuitenkin että kemiakin aukeaa kunhan vaan opiskelee. Osaatko sanoa kannattaako siihen luottaa että pääsee opiskelemaan farmaseutin tutkinnon jälkeen proviisoriksi vai onko siinä vaiheessa hakijoitten taso niin korkea että on hyvin vaikea päästä? Motivaatiota opiskeluun kyllä riittää ja numerot on hyviä mutta ainevalinnat meni lukiossa päin sitä itseään.tipi sanoi:Kiva kuulla, että ala kiinnostaa! Itse olen koulutukseltani proviisori. Sanoisin, ettei tuolla pitkän fysiikan/kemian lukemattomuudella ole mitään merkitystä. Varsinkaan farmaseutin koulutuksessa sillä ei ole suurta merkitystä. Kemiaa toki kuuluu koulutukseen jonkin verran, mutta kyllä niistä selviää ilman pitkän kemian taitojakin. Tietenkin vähän enemmän pitää tehdä töitä kursseista läpi päästäkseen.
Proviisorin koulutus on sitten ehkä vähän haastavampi juttu. Pääsykokeissa on vissiin vieläkin kemia mukana ja kyllähän sitä pitäisi osatakin, että sisään pääsee. Mutta siis eihän sekään vaadi muuta kuin normaalia älyä, kovaa tahtoa ja istumalihaksia Itse en ole lukenut lukiossa pitkää fysiikkaa, pitkän kemian kylläkin.
Tsemppiä :thumbs: Sanoisin, että tämä on kaikinpuolin hyvä alavalinta, etenkin miehille ;)
Wanderer sanoi:Osaatko sanoa kannattaako siihen luottaa että pääsee opiskelemaan farmaseutin tutkinnon jälkeen proviisoriksi vai onko siinä vaiheessa hakijoitten taso niin korkea että on hyvin vaikea päästä? Motivaatiota opiskeluun kyllä riittää ja numerot on hyviä mutta ainevalinnat meni lukiossa päin sitä itseään.
EeDee sanoi:Itseäkin kiinnostaa farmaseutin tai proviisorin ammatti.
Sitä kysyisin, että minkälaista palkkaa farmaseutit ja proviisorit saavat ja onko töitä hyvin tarjolla??
Itse aikanaan luin lukiossa neljä kurssia biologiaa, mutta vain kaksi kurssia kemiaa ja loput kurssit opiskelin itse pääsykokeisiin lukiessa. Ihan hyvin onnistui niinkin, toki asiaa olisi helpottanut, jos olisi jo lukioaikana kyseiset kurssit suorittanut. Pitkä matikka ja laaja fysiikka tuli myös luettua lukiossa, mutta niiden merkitys opiskelujen aikana on vähäisempi kuin biologian ja kemian. Itse asiassa pääsykokeissa oli aikanaan muistaakseni fysiikka ja matematiikka valinnaisena jompi kumpi, joten laajaa fysiikkaakaan ei olisi välttämättä tarvinnut. Nykyään systeemit taitaa olla jo vähän erilaiset, kun olen jo tällainen vanha pappa.EeDee sanoi:Voiko pyrkiä sinne proviisorin "linjalle", vaikka ei olisi kemiaa käynyt kuin kaksi tai kolme kurssia, jos kuitenkin fysikkaa on käynyt jotain kahdeksan kurssia ja biologiaa 3-4 kurssia. Sekä pitkän matematiikan.
Toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan.
EeDee sanoi:Mites niitä kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa, kuinka monta kurssia olisi suositeltavaa käydä lukiossa niitä, jos aikoo yrittää proviisoriksi opiskelemaan? Onko kellään tietoa?
mofp sanoi:Francine, sisältyikö tuo puolen vuoden työharjoittelu siihen kolmeen opiskeluvuoteen, vai tuleeko työharjoittelu koko homman päälle -> 3.5 vuotta papereiden saamiseen? Ja saiko tuolta puolelta vuodelta tipin postaaman palkkataulukon mukaista Farmaseuttiopiskelijan palkkaa, siis yli 900 € kuussa? Viddu miten luksukselta se kuulostaa opintotukeen verrattuna