FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
öö...mulla menee nyt varmaan jotain ohi mutta...miksi teet selän kaksi kertaa peräkkäin?

Mä uskon, että siinä on tapahtunut pienoinen virhe. 2. päivänä kuuluis varmaan olla jalat ja 3. päivänä selkä ja olkapäät.

joo siis toi 2 päivä missä on pelkkä selkä on tonne tullu vahingossa,kun noita tohon officesta kopsasin ,sori sekaannus.
kuten sanottu niin kiireessä ei tuu kuin kus... no kaikkihan sen tietävät

ookei,kyllähän mäkin jotain tommosta epäilin mutta kysyin kuitenkin :D
mun silmään toi näyttää melko hyvältä,tai ainakin paremmalta mitä alottelijoiden osiolla on yleensä totuttu näkemään.muutama fiilaus kuitenkin:
rinta:ihan noin paljon punnerrussarjoja ei välttämättä tarvita,tosin jos nuo 2x12 on jotain kevyitä lämmittelyluontosia juttuja niin sitten se on ihan ok.
kädet:no joo,ihan ok,tosin ojentajat voi olla aika lujilla kun punnerrussarjoja on noin paljon alla mutta jos pystyt tekemään niin anna mennä vaan.
jalat: lisäisin hack-kyykkyyn vielä yhden sarjan,sekä ottasin ojennuksista pois yhden sarjan.takareisille voisit ehkä tehdä 2 sarjaa suorin jaloin maastavetoa ja 3 noita koukistuksia niin ei oo niin yksipuolista.tottakai kyykkyä suosittelen tekemään,ton hackin tilalla(mutta kuitenkin ennen prässiä) mutta eihän se välttämättömyys ole.
selkä:kulmasoutuun yks sarja lisää niin ollaan asiassa.
olkapäät:jos pystyt tekemään vipunostoja kulmassa niin tee,jos et niin älä tee,ei muuta

eli sanoisinko,sellanen kolmen tähden ohjelma :D

anna mennä vaan ja kerro sitten miten toimii :D

joo tosiaan,noissa muutamassa liikkeessä on ekaksi pari sarjaa kevyitä lämmittelyjä.

tuon maastavedon ja kyykyn olen ajatellut ottaa mukaan (hackin ja prässin tilalle) kun vaan kerkeis joskus opetella oikean tekniikan,kun on tuo alaselkä pikkasen huonossa kunnossa,käsittääkseni väärin tehtyinä rasitaisi juuri alaselkää??,niin ja polvikin on kasassa ruuveilla että siksi ne puuttuu vielä ohjelmasta.
mutta tehdäänpäs vielä noi muut pikku muutokset ohjelmaan niin saadaan siitä vieläkin parempi ,eli oliskos se sitten se :5: .

kiitti ALEC neuvoista :thumbs: .

niin onkos muuten toi jaottelu rinta/kädet,jalat,selkä/olkapäät hyvä vai oliskos siinä syytä tehdä jotain muutosta ??
omasta mielestäni kyllä kerkeän palautua noiden käsiä rasittavien päivien välillä hyvin,tai ei ainakaan minkäänlaista kipua ole "lihoissa :lol2: "

tämä selvä!

nyt sitten vaan itteään :whip:

Noniin ois vähän kysyttävää ku alkanu mietityttään yks juttu mihin ei oo tullu kiinnitettyä huomiota silleen.. :rolleyes:
Eli mille päiville noi lihasryhmät on parhaiten sijoitettu? Tietenkin kans se riippuu siittä et miten palautuu..Mut kuiteski ny semmosta kyselin.Ku itte oon vetäny Ma,Ti,Ke ja Pe. Minäs päivinä muut vetää ton jos tolla jaolla tekee?

1. MA Kädet
2. TI Jalat
3. KE Rinta, olkapäät
4. PE Selkä

Ja pitää tässä joskus tota jakoo kokeilla..
Niin tossa varmaan ihan Ma,Ti,Ke ja Pe..?

1. Rinta, hauikset, forkut
2. Jalat
3. Olkapäät, ojentajat
4. Selkä, epäkkäät

Mä treenasin 4-jakoisella yleensä 1 on ja 1 off systeemillä, eli en ole koskaan katsonut viikonpäivänmukaan noita treenejä. Yhtä hyvin voi treenata myös 2 on ja 1-2 off jos haluaa vähän lyhyemmän kierron.

Tuli tässä mielee että onko mitään järkeä tehdä aina kuukauden välein yksi viikko voimaohjelmalla? esim. 1vko 5x5 ja 3vko normaalii bodausta?

palmu sanoi:
Tuli tässä mielee että onko mitään järkeä tehdä aina kuukauden välein yksi viikko voimaohjelmalla? esim. 1vko 5x5 ja 3vko normaalii bodausta?

Ehkä kannattaisi tehdä vähän pidemmissä jaksoissa nämä, saisi varmasti suuremmat hyödyt irti. Mutta on tuokin varmaan vaihteluna ihan hyvä. Jto voisi voimapuolella antaa tuohon vähän tarkempaa ohjeistusta.

Siis vaihteluna tuosta on varmasti hyöty, mutta en tiedä onko sitten itse voimansaannin kannalta jos se sulla tavoitteena on.

Timba79 sanoi:
Ehkä kannattaisi tehdä vähän pidemmissä jaksoissa nämä, saisi varmasti suuremmat hyödyt irti. Mutta on tuokin varmaan vaihteluna ihan hyvä. Jto voisi voimapuolella antaa tuohon vähän tarkempaa ohjeistusta.

Siis vaihteluna tuosta on varmasti hyöty, mutta en tiedä onko sitten itse voimansaannin kannalta jos se sulla tavoitteena on.
Juu, voimaa tavoitteena. Oon dietin alottanu ja voimat on ruvennu tippuu, ja ajattelin et söisin ton viikon enemmän ja tekisin "voima-viikon", mutta liian lyhyt aika? Kannattaako tästä enää tällä puolella jatkaa vai enekö kysymään suurelta Gurulta :worship: voimapuolella neuvoa?
p.s. Päätavoite on lihasta mutta voimaakin olisi hyvä tulla (vaikka vainn sivutuotteena) mutta ajattelin että sitä voisi tehostaa voimaviikolla.

Varmasti tuo voimaviikko on ihan hyvä lisä kehoiluun, mutta jos sitä voimaa haluaa tosissaan lisää, niin pitäisi käsittääkseni tehdä vähän pidemmissä jaksoissa. Esim kuukauden voimajakso sopivaan väliin olisi voimatasojen kannalta kova juttu.

Mä en todellakaan ole mikään expertti voimajutuissa, joten jos ei joku enemmän voimatreenistä tietävä tänne vastaa, niin kysele ihmeessä itse Gurulta...ainakin voimapuolelta saa varmasti sen vastauksen, on varmaan jo olemassa olevia ketjujakin asiaa koskien.

Timba79 sanoi:
Mä treenasin 4-jakoisella yleensä 1 on ja 1 off systeemillä, eli en ole koskaan katsonut viikonpäivänmukaan noita treenejä. Yhtä hyvin voi treenata myös 2 on ja 1-2 off jos haluaa vähän lyhyemmän kierron.

Ok.. Ei kyl innosta mennä just 1 on 1 off systeemillä ku mieluummin just tiettyinä päivinä..Eli sit pitää ensviikolla alkaa treenaan 3-jakosella et pääsee sit vaikka ma,ke ja pe..

ZaGaTo sanoi:
Ok.. Ei kyl innosta mennä just 1 on 1 off systeemillä ku mieluummin just tiettyinä päivinä..Eli sit pitää ensviikolla alkaa treenaan 3-jakosella et pääsee sit vaikka ma,ke ja pe..

Tietysti jos sa sä pystyt vetään vielä keskiviikkona tuon rintapäivän kunnialla läpi, niin mikä siinä sitten. Mutta ehkä sun tilanteessa 2-3 jakoinen voisi olla parempi.

lihakseni palautuvat mielestäni tosi hyvin. treenaan nelijakoisella ohjelmalla koko kropan läpi viikossa. seuraavana päivänä tuskin huomaankaan käyneeni salilla(paitsi jos edellisenä päivänä olen käynyt tekeen jalat) vaikka treenatessa pumppi onkin kova. olisiko tällöin järkevää käydä koko kroppa läpi 2x viikossa 2-jakoisella ohjelmalla kehityksen kannalta?

Naruranne: voit myös kokeilla nostaa sarjamääriä ja intensiteettiä sarjoissa. Ota mukaan erikoistekniikoita( pakkotoistot, pudotussarjat jne.) kunnes lihaskivut astuvat kuvaan seuraavana päivänä. Jos silti tuntuu helpolta niin sitten vaikka 2-jakoseen.

foo sanoi:
Naruranne: voit myös kokeilla nostaa sarjamääriä ja intensiteettiä sarjoissa. Ota mukaan erikoistekniikoita( pakkotoistot, pudotussarjat jne.) kunnes lihaskivut astuvat kuvaan seuraavana päivänä. Jos silti tuntuu helpolta niin sitten vaikka 2-jakoseen.

käytän nyt jo pudotussarjoja. ja sarjamääriä ei viittis nostaa ku menee treenit liian pitkäks ellei sitten lyhennä taukoja?? mitä noi pakkotoistot oikeen on? sellasia että kaveri auttaa kun nostat suuria painoja?

Tuli mieleen kuin luin jto:n bulgaari-artikkelia ja massaa!! voima!!- kirjaa että jos vetäisi 2vko treenejä 6päivänä viikossa ja saavuttaisi sillain tuon akuutin(?) ylikunnon ja sitten vetäisi 3 kertaa viikossa kuukauden ajan palauttavaa treeniä? pätisikö tähänkin "jumi on voimaa"?

Back
Ylös Bottom