FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Joo eli pistän tähän nyt ton mun reeniohjelman minkä poimisin joltain sivulta

Ma:selkä,hauis,vatsat
Ti:rinta,olkapää,ojentajat
Ke:lepo?
To:selkä,hauis
Pe:rinta,olkapää,ojentajat

Jalkoja reenaan lenkkeilyllä ja pyöräilyllä.

Jeb. sanoi:

Edit1 Jalkoja reenaan lenkkeilyllä ja pyöräilyllä.
Sarjakestävyyshän pyöräilyllä paranee yms. Mutta jos lihaksia haluaa, niin jalat mukaan reeniin
Edit2: Mistäköhän sivustolta löysit ohjelman? Ei oikein vakuuta.

Jeb. sanoi:

Jalkoja reenaan lenkkeilyllä ja pyöräilyllä.

Paska ohjelma kun jalat on jätetty pois. Jos jalat voi treenata pyöräillen ja lenkkeillen, voi yläkropan treenata esim. uiden, eli mihin salia tarvitset ollenkaan?

Tuostakin jaosta saa hyvän, kun ottaa jalat mukaan, esim. näin:

1. Selkä, hauikset
2. Jalat, vatsat
3. Rinta, olkapäät, ojentajat

Timba79 sanoi:
Paska ohjelma kun jalat on jätetty pois. Jos jalat voi treenata pyöräillen ja lenkkeillen, voi yläkropan treenata esim. uiden, eli mihin salia tarvitset ollenkaan?

Tuostakin jaosta saa hyvän, kun ottaa jalat mukaan, esim. näin:

1. Selkä, hauikset
2. Jalat, vatsat
3. Rinta, olkapäät, ojentajat

Kyllä se totta on että jalat kannattaa treenata myös painoilla, mutta mitä jos se on lähes mahdotonta? Esim. tiistai: kovaa juoksua 5-9km, sama torstaina ja sitten tähän vielä päälle 10km pyöräilyt kovaa joka päivä. Mites siinä pystyy jalkoja treenaamaan??

hekottaja sanoi:
Kyllä se totta on että jalat kannattaa treenata myös painoilla, mutta mitä jos se on lähes mahdotonta? Esim. tiistai: kovaa juoksua 5-9km, sama torstaina ja sitten tähän vielä päälle 10km pyöräilyt kovaa joka päivä. Mites siinä pystyy jalkoja treenaamaan??

mun mielestä jokanen saa reenaa omalla tyylillä/tavallaan :) onhan se säälittävän näköstä sitte ku on yläkroppa iso ja jalat ku jollai haikaralla mut omapahan ongelma.ja pää asia et edes jotain tulee tehtyy jaloille :rolleyes: mun mielipide ainaki...

hekottaja sanoi:

Miten tässä sitten pystyy enää treenaamaan muutenkaan salilla? Ja miksi ihmeessä tuollaisen pyöräilymäärän lisäksi on vielä juoksua? Jos tavoitteet on jossakin muualla, esim. pyöräilyssä, niin sitten salitreenit on syytä suunnitella sitä tukevaksi. Eli ei mitään rinta-hauis pelleilyä tässäkään kohtaa.

Onpas tämäkin tredi revennyt ihmeelliseksi hölmöilyksi. Nyt otat Timba haulikon käteen, ammut kaikki nämä "tarviiks niinq reenata pohkeita" -kysymykset helvettiin ja jätät noi originaalit ohjelmat / ruokavaliot (+ niitä tukevat viestit) ja lukotat tän tredin. Tämän tarkoitus kai alunperin oli olla tiivis paketti perustietoa n00bielle eikä aloittelijoiden osion hölmöjen kysymysten jatkumo?

Jkk sanoi:
Onpas tämäkin tredi revennyt ihmeelliseksi hölmöilyksi. Nyt otat Timba haulikon käteen, ammut kaikki nämä "tarviiks niinq reenata pohkeita" -kysymykset helvettiin ja jätät noi originaalit ohjelmat / ruokavaliot (+ niitä tukevat viestit) ja lukotat tän tredin. Tämän tarkoitus kai alunperin oli olla tiivis paketti perustietoa n00bielle eikä aloittelijoiden osion hölmöjen kysymysten jatkumo?

Ihan totta puhut, mutta toisaalta on hyvä, että ne hölmöt kysymykset kysytään vaikka tässä ketjussa, ennemmin kuin jokainen avaa kysymykselleen oman ketjun. Kun ei tän ketjun idea siitä mihinkään karkaa, nuo ohjelmat ja ruokavaliot on tuossa heti alussa ja niitä sinne myös lisätään/korjaillaan jos siihen aihetta on.

Johnsson sanoi:
Oisko hyvä 2x20min viikossa aerobista bulkilla? Haluttais saada kuntoa paljon paremmaksi, koska mulla on niin perhanan huono kunto.

Kyllähän tuo hyvin bulkille sopii, mutta se on sitten itsestäsi kiinni miten paljon se kuntoa kasvattaa. Kunnon kasvattaminen kuitekin vaatii progressiivista treenaamista myös aerobisessa treenissä. Eli ylläpitämään kuntoa pystyt tekemällä tasaisesti puntin perään 20 minuutin kevyitä aerobisia settejä, mutta suurimmin kuntoa ne ei kasvata.

mites noissa 2-jakosissa ohjelmissa,kun jos mul ois jako esim.rinta/ojentajat/olkapäät/epäkkäät,niin pitääkö/kannattaako ton jaon kumpanaki päivänä tehä just ja samat liikkeet?vai voisko olla toisena kyseisten lihasten päivänä olla ihan eri liikkeet ku ekana kyseisten lihasten päivänä?

eli esim.tolla jaolla

1.päivä:rinta/ojentajat/olkapäät/epäkkäät
-penkki
-peck deck
-ranskalaiset
-pystypunnerrus
-olankohautus tangolla

ja sitte toisena kyseisten lihasten päivänä samoihin lihaksiin kohdistuvat liikkeet,mut ei kumminkaa samat ku noi ensimmäisen päivän.toivottavasti tajuutte ku en oikee osaa selittää kunnol :)

and1_ sanoi:
mites noissa 2-jakosissa ohjelmissa,kun jos mul ois jako esim.rinta/ojentajat/olkapäät/epäkkäät,niin pitääkö/kannattaako ton jaon kumpanaki päivänä tehä just ja samat liikkeet?vai voisko olla toisena kyseisten lihasten päivänä olla ihan eri liikkeet ku ekana kyseisten lihasten päivänä?

eli esim.tolla jaolla

-penkki
-peck deck
-ranskalaiset
-pystypunnerrus
-olankohautus tangolla

ja sitte toisena kyseisten lihasten päivänä samoihin lihaksiin kohdistuvat liikkeet,mut ei kumminkaa samat ku noi ensimmäisen päivän.toivottavasti tajuutte ku en oikee osaa selittää kunnol :)

Mä ainakin teen niin ja ilmeisesti aika moni muukin. Tulee rasitusta samoille lihaksille vähän eri tavoilla ja pysyy mielikin virkeänä kun ei aina ole samat liikkeet. Anna mennä vaan :)

and1 sanoi:

eli esim.tolla jaolla

-penkki
-peck deck
-ranskalaiset
-pystypunnerrus
-olankohautus tangolla

ja sitte toisena kyseisten lihasten päivänä samoihin lihaksiin kohdistuvat liikkeet,mut ei kumminkaa samat ku noi ensimmäisen päivän.toivottavasti tajuutte ku en oikee osaa selittää kunnol

2-jakoisessa tuo rinta, olkapäät, ojentajat yhdessä treenissä ja loput toisessa on todella huono jako. Sama kun yhdistäisin 3-jakoisessa selkä ja hauikset ja jalkpäivän, ei varmasti kuulosta kovin fiksulle? Pari toimiaa jakoa 2-jakoiselle:

-Työntävät / vetävät (mun suosikki)
-Yläkroppa /alakroppa
-Reidet, kädet / selkä, rinta, olkapäät, pohkeet

Mutta tuo idea liikkeiden vahtamisesta on toimiva ja käytän sitä itsekin (kuten varmasti moni muukin). Eli mulla on sisällöltään (liikkeet ja niiden järjestys sekä jonkinverran toistomäärät) kaksi erilaista 2-jakoista joita käytän tietty vuoronperään. Eli esim. rinnalle voisi olla vinopenkki tangolla ja tasapenkki kp ja toisella kerralla tasapenkki tangolla ja vinopenkki kp. jne.

kiitti 41shots:lle ja timballe :) mut millanenkoha jako mulla kandeis olla ku oon meinannu koittaa sillain et teen vuoro viikoin 2jakosella,ja sitte supersarja viikon käsille,niin sillon olis 4jakonen.ja mulla tuli 11vuoden lätkä harrastuksen johdosta jalkoihin lihaa jo ihan tarpeeks ittelleni,kun joudun ostamaan farkutki koon isommat pelkästää reisien takia :( eli teen jalat vaan joka toinen viikko,vaikka se ei ehkä kaikkien mielest oo niin järkevää,mut mulle riittää nää lihat jaloissa loistavasti.ja et löytäisin viel farkkujaki :) ja tosta joka toisviikkoisesta jalka treenistä tulee muutenki voima painotteista et ei tulis enää reisiin hirveesti paksuutta... mut timba tai joku asiantuntija vois suositella jotain hyvää 2 jakosen ohjelman jakoa?eli jossa noi jalat jäis veke,kun teen ne sitte supersarja viikolla ;) tai onkoha toi idea muutenkaan järkevä?mitä mieltä ootte?joka kuudes viikko oon meinannu tehä ton ttt treenin käsille.ja sen takii haluisin 2 jakosella joka toinen viikko 4 jakosen sijaan kun oon lukenu täältä ja kuullu et 2 jakoset on toimivia ja et niillä saa hyviä tuloksia :D ja sitte tulis myös mukavasti vaihtelua tähän 4 jakoseen.

Tee nyt ne jalat myös, tee vaikka vähän vähemmillä sarjoilla tai voimapainotteisisesti jos niissä lihaa on mielestäsi tarpeeksi. Voimatreeni jaloille voisi olla todella hyväkin homma tässä kohtaa. Jaoksi suosittelisin omalla kokemuksellani. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat / Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset (vuoronperään epäkkäät ja forkut).

Timba79 sanoi:
Tee nyt ne jalat myös, tee vaikka vähän vähemmillä sarjoilla tai voimapainotteisisesti jos niissä lihaa on mielestäsi tarpeeksi. Voimatreeni jaloille voisi olla todella hyväkin homma tässä kohtaa. Jaoksi suosittelisin omalla kokemuksellani. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat / Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset (vuoronperään epäkkäät ja forkut).

njuu kai sitä pitäs tehä :D mut kiitti vastauksest :) mut mä kyl taidan pitäytyä tossa et joka toinen viikko jalat,ku haluun panostaa enemmä toho yläkroppaan ku jaloissa on jo lihaa ihan tarpeeks.ja sitte en yksinkertasesti haluu jalkoja enää isommaks ku ne on ittelleni ihan tarpeeks,ootte mitä mieltä ootte :) mut jos viittisitte sanoo et onko hyvä jako tolla mun systeemillä:rinta/ojentajat/hauis/forkut ja selkä/olkapäät/epäkkäät/vatsat? :hyper: omapahan on valintani mut näin oon meinannu nyt tehä ku en tosiaa kaipaa sellasia mitään ihan tajuttoman kokosia reisiä jollon ei saa enää farkkuja saati muitakaa housuja oikee ku nytteki jo ongelmaa :)

Back
Ylös Bottom