50 000 käyttäjän nettiprotesti painosti Facebookin muuttamaan kohuttua mainosjärjestelmäänsä. Facebookin uudenlaiseen "sosiaaliseen mainontaan" tehdään merkittäviä muutoksia. Tasapainoilun onnistuminen on Facebookille miljardien eurojen kysymys.
Facebook Beacon -mainoshankkeen ytimessä on automaattinen järjestelmä, joka tekee Facebook-käyttäjistä tuotteiden suosittelijoita. Kun käyttäjä käy Facebookin yhteistyökumppanin sivuilla vaikkapa ostamassa tavaran tai vuokraamassa videon, lähetetään käyttäjän Facebook-kavereille tätä tuotetta mainostava viesti käyttäjän eli "luotetun suosittelijan" nimissä.
Ongelma on se, että samalla kaverit saavat tietää mitä käyttäjä on ostanut tai tehnyt. Tätä vastaan hyökättiin netissä voimakkaasti.
Facebook tasapainottelee veitsen terällä
Nyt Facebook ilmoittaa, että se antaa käyttäjille paremmat työkalut mainonnan ja "suositusten" hallintaan. Tähän asti esto piti tehdä tapauskohtaisesti ja se oli vaikeaa. Facebook lupaa, että jatkossa ongelmaa korjataan.