Facebook

No siis olin hetken aikaa facebookissa ja huomasin sen olevan kyllä aika naurettava omassa lajissaan, vaikkakin bisnesideana aivan loistava. Jengi kertoo miten tuo on sosiaalista, just. 10 vuotta sitten nähty tuttu heittää jotain "mitä kuuluu" kommenttia ja itse vastaat "kuuluu joo" ja se siitä. Tuossa ei ole mitään sosiaalista, vaan se on ajanhukkaa ainakin itselle. Ja helvetin kuustoista niitä älyttömiä kutsuja ties mihin, ihan yhtä hyvin samaa pintapuhetta voisi heittää tuntemattomien kanssa.

Ja kun joku taas kuitenkin alkaa jeesustelemaan, niin keskustelupalstojen idea ei ole sama, vaan palstoilla jaetaan kaikkien nähden mielipiteitä ja jaetaan informaatiota joka hyödyttää kaikkia. Pertin kuulumiset Megawalilla ja Asswalilla Pirkolle tyyliin "kaksi lasta, montako sulla" ei kyllä ole vittu millään tasolla mitään sosiaalista kanssakäymistä.

Ja sitten ne herneet vain nekkuun kaikki ja tyynyjä heittelemään unohtamatta vertailuja leffoista ja toki vampyyrinpuremat pitää hoitaa päivittäin ja ehkä pari lahjaakin lähettää kavereille, joita on nähnyt kerran elämässään jossain ala-asteella.

Ihan eri asia on sitten emailitse käyty kirjeenvaihto, Facebookissa se taitaa olla parin lauseen kontakteja, joita sitten pidetään mukamas niin sosiaalisena kanssakäymisenä.

Olen 110 prosenttia samaa mieltä jäbän kanssa näistä..
Viimeisin exäni hurahti tuohon ja vittu se oli sitten joka päivä tätä :"Voi että kun sain halin siltä ja siltä" "Mikset sä oo facebookissa" "On niin kiva kun löytää vanhoja ystäviä täältä" "Se ja se lisäs mut kaveriks facebookiin"
Kokoajan piti päivitellä sinne sitten jos vituttaa ja valita siihen sopiva hymiö.. Jos sattu pienikin riita tulemaan niin Relationship Statusta muutettiin sitten sen mukaan. (Se oli valitettavan usein myös ainoa indikaattori jos oli loukkaantunut jostain)
Itseasiassa kyseisen muijan kanssa ei ikinä soiteltu.tjsp vaan kaikki keskustelu käytiin netissä tohon tasoon *pus* <3 hymiöin. Ja kumpikaan meistä ei ole edes teini-ikäinen?

Yksinkertainen mielipiteeni asiaan on : Olen käyttänyt internetiä siitä asti kun ensimmäiset netit tuli kotitalouksiin. Irc- galleriaan rekisteröidyin heti alkumetreillä sillon kun pissiksiä ja simapimppoja ei ollut vielä olemassa.ICQ:ta käytettiin myös paljon pikaviestimenä.
En vain tarvitse yhtään enempää juuri tuota MIKE:n mainitsemaa pinnallista hei, moi, halipus juttua tai 300 ihmisen "Kaverilistoja" En vaan tunne saavani niistä mitään aitoa.
On käynyt joskus mielessä poistaa kaikki vikatkin profiilit netistä sillä ne jotka ovat ystäviäni tai haluavat olla ystäviäni, soittavat taatusti ja pyytävät vaikka kahville! Tunnetilat ja muut jäävät itselleni aivan liian vajavaiseksi tollasesta keskustelusta.. En koe merkitseväni esmes muijalle mitään jos huomionosoitus on joku vitun animaatiopallero :D :D Parempi juttu on esmes soittaa ja kertoa tunteensa.. Meitä on toki moneen junaan ja kukin tavallaan, ei herneitä. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En vain tarvitse yhtään enempää juuri tuota MIKE:n mainitsemaa pinnallista hei, moi, halipus juttua tai 300 ihmisen "Kaverilistoja" En vaan tunne saavani niistä mitään aitoa.
On käynyt joskus mielessä poistaa kaikki vikatkin profiilit netistä sillä ne jotka ovat ystäviäni tai haluavat olla ystäviäni, soittavat taatusti ja pyytävät vaikka kahville! Tunnetilat ja muut jäävät itselleni aivan liian vajavaiseksi tollasesta keskustelusta.. En koe merkitseväni esmes muijalle mitään jos huomionosoitus on joku vitun animaatiopallero :D :D Parempi juttu on esmes soittaa ja kertoa tunteensa.. Meitä on toki moneen junaan ja kukin tavallaan, ei herneitä. :)
Jep, samaa mieltä tuolta osin facebookista, mun tulee käytyä silloin tällöin kattomassa, onko vanhoilta kavereilta tullut viestejä, muuten kaikki gaaddäämn vampyyrijutut sun muut turhakkeet jätän muille. Vanhojen tuttujen tekemisten seurailu ja yhteydenpito on kuitenkin bueno juttu.

Eipä ole tullut ko. palveluun rekisteröidyttyä, vaikka monet sitä ovat kovasti suositelleet. Ei vaan yksinkertaisesti ole mun juttu tuollainen.

Forumeilla on ihan mukava vaihtaa ajatuksia ja silloin tällöin vaikka vähän väitelläkin (;)), mutta varsinaisen yhteydenpidon hoidan mieluummin perinteisillä tavoilla, eli puhelin tai ihan oikeat tapaamiset on parempi vaihtoehto mulle.

FaceBook on muuttunut "alkuinnostuksen" jälkeen lähinnä työkaluksi. En lisää mitään applikaatioita, ignooraan kaikki tulevat "kaverisi lähetti sinulle tämän..." viestit (jotka asentavat jonkun turhanpäiväisen applikaation), en etsi tietoa/kavereita/tapahtumia tms. FB käyttöni on siis rajoittunut nykyisin max. 15 min päivässä. Eikä aina edes joka päivä.

Tämä nyt on niitä FB:n heikkoja puolia, mutta kyllä noista applicationeista selviää aika helpolla. Ei kenenkään ole pakko pelata tyynysotaa tai vampyyripeliä jos ei halua. Ignoraa häiritsevät applicationit niin ongelmia ei tule. Jos noita kutsuja tulee paljon, kannattaa syyttää siitä ennemmin sitten kavereita, ei facebookia. Itselle noita kutsuja tulee enää ehkä keskimäärin kerran viikossa, vaikka kavereita nyt onkin jonkin verran.

FB:ssä ei ole samanlaista yhteisöllisyyttä kuin esim. keskustelupalstoilla. FB ei välttämättä anna oikeaa kuvaa ihmisistä. Vaikka ihmiset ovat esillä omalla naamallaan - ja ehkä juuri siksi - niin he lisäävät tiettyjä juttuja (groupit, kannatusjutut), ilmoittautuvat tiettyihin tapahtumiin jne. vaikka heitä ei oikeasti asia nappaisi, ei kiinnosta osallistua jne. MUTTA se näyttää hyvältä (julkisivu) että on ikäänkuin kiinnostunut esim. jostain tietystä "mielenosoituksesta". Olet ikäänkuin messissä vaikka et todellisuudessa ole kiinnostunut tekemään asian eteen yhtään mitään...

Osa porukasta päivittää statustaan/profiiliaan päivittäin ihan vain sen vuoksi, että "näyttäisi" heidän olevan kovinkin aktiivisia - joko omassa elämässään tai vaikka sitten yhteiskunnallisesti. Kun ei ole muutakaan tekemistä niin lisätään kaikki kesän festarit omaan profiiliin (vaikka yhteenkään ei ole ostettu lippuja), lisätään taidenäyttelyä, mielenosoitusta, kannanotoja jne. Jokapäivä pitää olla jotain uutta ja mitä räväkämpää niin sen parempi. Kunhan näyttää hyvältä MUIDEN silmissä. Vaikka todellisuus on ihan jotain toista.

FB on ikäänkuin toinen minä. Oma virtuaalimaailmansa. Ja siinä mielessä todella epäluotettava.

Keskustelupalstoillahan nyt voi puhua ihan mitä vain tekaistulla nickillä, jolloin en ainakaan niitä väittäisi kovin luotettavaksi. Itse ainakin hyväksyn fb-kavereiksi vain sellaisia ihmisiä, jotka tunnen ainakin jollain tasolla IRL, jolloin tällaista uskottavuusongelmaa ei synny. Harva sitä paitsi alkaa pätemään jollakin tapahtumilla sun muilla, jos ei oikeasti ole ottamassa osaa niihin. Sanomistahan siitä vain tulisi. Ainakaan itsellä ei tuollaisia kokemuksia ole. Kai jotkut voivat kasvattaa virtuaalipippeliään sillä tavalla, mutta yhtä lailla voi foorumeillakin valehdella ja luoda näin itselleen virtuaalisesti erilaista kuvaa kuin oikeasti on. Ja dorkaa se on joka tapauksessa. En ainakaan itse näe järkeä lähteä valehtelemaan netissä henkilöille, jotka tunnen muutenkin.

Facebookia käytän kavereiden ja vanhojen tuttujen kanssa yhteydenpitoon, reissukuvien jakamiseen, tapahtumien järjestämiseen, kuulumisten vaihtamiseen privaviesteillä ja muiden elämänmenon seuraamiseen. Mielestäni oikein hyvä väline sellaiseen. Turhia applicationeita ei tarvitse käyttää, mikäli niitä ei koe tarvitsevansa ja itsestään voi paljastaa sen verran kuin haluaa. Vaihtoehtoja löytyy jokaiselle.

Nämä Hupen ja Naenen kommentit voin myös minä allekirjoittaa:

Naamakirjassa on parasta että kaikki kontaktit kulkevat "mukana" mihin tahansa, milloin tahansa, koko maapallon alueella, kunhan vain löytää tietokoneen jolla pääsee nettiin. Huomattavasti kätevämpi kuin joku kännykkä (joka voi kadota) ja laitella siitä tekstiviestejä. Mukava myös tietää mitä kaverit ja tuttavat puuhastelevat, katsoa heidän reissufotojaan jne.

Itse taas en käytä työmielessä tai työaikana Facebookia laisinkaan, se on vain ja ainoastaan vapaa-ajan väline. Ammattimielessä FB ei mihinkään työhön liittyvään soveltuisikaan. Kiva on tsekkailla aamupalan/iltapalan yhteydessä ihmisen statukset, siitä saa tiedon jos joku on esimerkiksi muuttamassa toiseen maahan, jollakin on kännykkä hävinnyt ja kaipaa kaikkien kännynumeroita, tai muuta mielenkiintoista tietoa mitä on hyödyllinen ja kiva tietää. Eventtejä en järjestä, enkä myöskään ilmoita osallistuvani niihin. En ota applicationeja myöskään vastaan.
Mulle Facebook ei ole toinen minä, vaan jatke tästä omasta itsestäni. Kun ainoastaan kaverit kun näkee profiilin, ei Facebook ole lainkaan epäluotettava - kaikki tuntevat toisensa ja tietävät ennestään toisen luonteen. En siis ota vastaan friend requestejä tuntemattomilta.

Riippuu varmasti siitä, mihin tarkoitukseen Facebookia käyttää. Mulle se toimii kavereiden kanssa yhteydenpitoon, ei mihinkään muuhun tarkoitukseen. Tähän tarkoitukseen Facebook on täydellinen, en kaipaa yhteisöllisyyttä, vaan yhteydenpitoa jo ennestään kehitettyihin erillisiin kaveripiireihin/kavereihin.

Forumi on yhtä yhteisöllinen kuin Facebookkikin. Facebook on jo elänyt lapsuutensa ja nyt on aikuisuus edessä. Tosiaan ei applicationkutsuja enää paljon satele eikä juuri muutakaan aktiviteetteja. Silti löydän jotain kivaa tuosta saitista, sillä juuri tuossa kirjoittelin jollekin ala-asteen opettajalleni viestiä. Mikäs tuossa on pitää virtuaalikontakteihin virtuaalista yhteyttä. Oikeat ystävät sitten IRL, ei niiden tarvitse sulkea toisiaan pois.

Vieläkö naamahaukassa on se optio ylläpidolla, että kaikki materiaali on heidän omistuksessa mitä sinne tunkee? Jos omistus säilyy tekijänoikeuksien mukaan, niin tuota voisi käyttää taas yhtenä portfoliosaittina. Tungen kuviani joka helvetin mestaan ja saan aina vain lisää näkyvyyttä, miksei sitten tuollakin. On siellä ainakin Amy Dresser.

Vieläkö naamahaukassa on se optio ylläpidolla, että kaikki materiaali on heidän omistuksessa mitä sinne tunkee?

Käyttöehdot löytyy osoitteesta http://fi.facebook.com/terms.php
Noi pystyy lukemaan ilman, että on kirjautunut naamakirjaan.

Tässä käsitellään käyttäjän omaa materiaalia,
When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content. Facebook does not assert any ownership over your User Content; rather, as between us and you, subject to the rights granted to us in these Terms, you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights or other proprietary rights associated with your User Content.

Viimeksi muokattu:
Meitsi on nyt sen suurimman hypetyksen laannuttua alkanut kallistumaan sille linjalle, että voisi jopa itsekin tuikkaa naamansa tonne. Katsotaan miten käy...

Tuli sellainen ongelma vastaan, että emäntä laittoi oman accounttini sähköpostiosoitteen omakseen ja mun tili lähti lipettiin. Emäntä vaihtoi sitten sen takaisin, mutta tiliäni ei enää ole ilmeisesti tai siihen on sitten pääsy estetty. Laitoin helppariin apuva-pyynnön, mutta mitään apua tuolta vielä ei ole kuulunut...

Onko jollain muulla käynnyt vastaavaa?? On tuonne ehtinyt kasaantua jo jonnin verran sellaista matskua, millä olisi myöhemminkin käyttöä.

alkuhypetyksen jälkeen saatan liittyä eli tänään. Onko jotain syitä miksi ei liittyisi, kai siellä saa valita omat kaverinsa?

kiinnitin huomiota ettei ole esim. pakkotoisto yhteisöä. Melkein kaikessa mihin liityn on vähintään yksi pakkotoistoon liittyvä seikka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom