Ex-huippu-urheilijan "alottelu" reeniohjelmat & ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja barneyz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Heti alkuun, tämä on 1.postaukseni, jos aihe turha/löytyy jo vastaavia(varmasti) niin heittäkää vaikka linkkiä ja sulkekaa tämä.

Olen entinen uimari,tasoltani kansallista kärkeä. Uintitouhut loppu useista syistä 1,5v sitten. Treenitahti oli silloin 3x puntti + 9uintia, eli noin 21h/vko. Uintia tuli tahkottua kuutisen vuotta, ja loppujen lopuksi poltettua itsensä loppuun henkisesti&fyysisesti. Aloitin viimeisen kauden mitoilla 178/75 ja lopetin sen 178/64. Paino putosi aika tarkalleen 6kk. Punttitouhut eivät olleet mitenkään erikoisia ja tarkkaan suunniteltuja, vaan turhanpäivästä sähläystä, mutta kuitenkin 100% teholla. Toissa talvena tuli nostettua voimatasoa kyllä huimasti.

Lopettamisen jälkeen kävin muutamaan otteeseen vetämässä 1-2kk tiukan treenijakson puntilla, mutta treenaus ei oikeastaan napannut enää. Käytännössä olen ollut nyt 1,5v tekemättä mitään fyysistä. Toukokuussa löysin uuden treeni innon JeFun myötä. Nyt on motivaatio korkeammalla kuin vuosiin, haluan treenata punttia täysillä ja siinä sivussa kehittyä teknisesti fudiksessa.

Treeniohjelmana minulla on tällä hetkellä broidin tekemä setti. Mielestäni ohjelma on ihan toimiva, 4x vko, 1jalkapvä ja ylävartalolla 3. Ohjelman suhteen en ole kovinkaan huolissani, noteeraan veljeni jo "kokeneemmaksi" bodariksi. Veljeni asuu toisella paikkakunnalla ja yhteydet katkovat välillä pahastikin, joten koitan löytää tässä pakkotoistolta uusia vinkkejä&neuvoja. Hyvähän se on saada inffoa muualtakin. Puntin lisäksi lokakuussa alkaa 2x/vko fudiksen lajitreenit. Koulua minulla on ainoastaan 10h/vko joten sekään ei estä kunnon reenausta.

Paino on tällä hetkellä päässyt kipuamaan 85kg ja pituus edelleen se sama 179cm. Painoa ei ole tarkoitus pudottaa, vaan saada ylimääräiset rasvat veke, joita on jo auttamatta liikaa. Olen oikeastaan aina syönyt ihan mitä eteen laitetaan, ja uinti aikoina se ei ongelmia yllättäen aiheuttanut. Nyt olisin halukas diettaamaan, tai ainakin siistimään ruokavaliota. Tavoite on päästä ulkoisesti hyvään kuntoon, ja siinä sivussa taas aloittaa reenaamisesta nauttiminen. Olen aina nauttinut ylävartola reeneistä, tissit,ojentajat,hauis,selkä jne.

Vielä ennen viimeisiä kysymyksiä haluaisin lisätä muutaman "hidastavan" tekijän treenauksessa. Minulla on maito&kananmuna&kala&ohra allergia. Maitoa siedän jossain määrin, esim. jogurtti,protskujuomat,juusto. Muita en lainkaan.
Allergioitten lisäksi vartaloni on treenattu aika paskaksi. Minulla on hyvin liikkuvat nivelet, ja ongelmia on ollut nilkkojen,polvien ja olkapäiden kanssa. Mitään ei ole kuitenkan hajonnut pahemmin venähdyksiä lukuunottamatta. Lopettamisen aikoihin rintalihakseni revähti, ja on sen jälkeen surkastunut aika voimattomaan kuntoon. Alaselkäni on liikkuva ja se tuppaa tekemään lukkoja alaselkään joita pitää mobilisoida hierojalla.

No niin,nyt kun treenauksen life story on käyty läpi niin pääsen asiaani :zzzz:

Minkälaista diettiä kannattaa suunnitella? Treeniohjelmaan mitään erityisiä vinkkejä/lisäyksiä? Kerron tarkemmin nykyisestä jos tarvitsee.. Myös hyödylliset linkit kelpaavat, mielellään lueskelen myös itse. Mistä inffoa paljon saa latoa ruokaa naamariin, että rasvat pysyy kurissa? Kaikki vinkit treenaukseeni ovat tervetulleita. Aeroobisesta treenauksesta kuulisin mielelläni vinkkejä, kuinka usein,kuinka paljon, mitä ja mihin aikaan? Mieluiten poljen fillaria ja uin. Juoksua haittaa aika pahasti tuo alaselän vamma.

Kiitos etukäteen. :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En nyt ihan heti hokaa, millainen ohjelma itseasiassa on, ehkä ma jalat, ti yläkroppa ke lepo, to jalat ja pe yläkroppako?? Alkuun hyvä, kun tehdään pienillä painoil tekniikkaa opetellen jne... Mut, sitten ku treeni kovenee, niin...

Kerta viikossa lihas ryhmä. On sitten makuasia millä jaolla tekee ja montako kertaa pitäisi puntata. Yleensä sanoteen, et jos kehitystä haluaa, niin 3 ketaa minimi. Mut kaikki tietysti riippuu mitä haet punttitreeniltä? Onko se vain täydentävää treeniä, vai se pääasia?

Ei mielestäni heti alkuun kannata mitään ihmeellistä diettiä ruveta noudattaan. Vaan tekee paljonpuhutun "elämäntapa" muutoksen. Siistii ruokavalioista turhat rasvat, sokerit. Suosii hitaita hiilareita ja proteiiniä, ruuanvalmistuksessa oliivi- ja rypsiöljyä kohtuudel jne. FAQ:sta löytyy neuvoja tohon. Yleensä toi jo riitää siihen, et rasvat rupee väheneen, paino ei niin välttämättä. Proteiinin saanti voip olla vähän "kalliimpaa" mitä kaikkiruakasil. Mutta kana ja kanajalosteet, Lihat (vähärasvaiset) ovat hyviä protsku lähteitä. Ehkä lisänä kannattaa nauttia laktoositonta proteiinijauhetta. Alan gurut varmasti osaa neuvoa.

Zone-sarja -42%
Heavy-rock sanoi:
En nyt ihan heti hokaa, millainen ohjelma itseasiassa on, ehkä ma jalat, ti yläkroppa ke lepo, to jalat ja pe yläkroppako?? Alkuun hyvä, kun tehdään pienillä painoil tekniikkaa opetellen jne... Mut, sitten ku treeni kovenee, niin...

Minä taas hokasin, että kyseessä on juuri 4-jakoinen ohjelma.

Nojoo, niihän se taitaa olla.. silloin saa toi "3." selityksen.. nojoo, meitsin luetunymmärtäminen... mimmonenkoha maailma oikeesti on :-)

Tosiaan ohjelma menee esim. ma tissit&ojentajat ti jalat to hauis+selkä la olkapäät+hartiat.

Kuten yllä kirjoitin, ei varsinaisesti ole ensimmäinen punttireenauksen aloitus, tässä vain on ollut taukoa runsaasti. Tekniikat yms on hiottu aika hyvin selkärankaan,ihan noiden loukkaantumistenkin takia. Aloitin punttireenit rauhallisesti jotta ei menisi heti tukkoon, montako reeniä kannattaisi ottaa ns. iisimmin per lihasryhmä?

Päätreeni on tavallaan kuntosali, tai vähintääkin yhtä tärkeä kuin Jefu.

Tuollaisella elämäntapa vaihdoksella ajattelin aloittaakin,katsoa sitä mukaa miten rasvat palaa, alkuun varmaankin aika hyvin.

Nojoo, ei minun mielestäni tossa sinun systeemis mitään ihmeemmin pielessä ole. Ei muuta kuin antaa palaa.

Painoja kannattaa lisätä pikku hiljaa. Esim penkkiin 5kg lisää viikossa. Sitten kun on lisännyt esim 15 kg lähtötasoon, ottaa 5-10 kg takas ja taas lähdetään lisäämään se 5kg/vko. Välillä sitten kevyt viikko, jollon painot 50-60% normaalista ja vähän pumppaillaan vaan... Muista kuunnella kehoasi (ja varmaa tiesitkin ton jo) Dääm, hyvii neuvoja, kannattaskoos itekki noudattaa :-)

barneyz sanoi:
...Allergioitten lisäksi vartaloni on treenattu aika paskaksi. Minulla on hyvin liikkuvat nivelet, ja ongelmia on ollut nilkkojen,polvien ja olkapäiden kanssa. Mitään ei ole kuitenkan hajonnut pahemmin venähdyksiä lukuunottamatta... ...Juoksua haittaa aika pahasti tuo alaselän vamma...

Oletko nyt ihan varma että kannattaa alkaa JeFua pelaamaan? Taitaa olla lätkän jälkeen se toisiksi "vaarallisin" laji... :eek:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hmm miksi mulla vähän epäilyttää? et oikein voi juosta ja paikat pukkaa hajoo,mutta silti pelaat futista :jahas:

rokuai sanoi:
hmm miksi mulla vähän epäilyttää? et oikein voi juosta ja paikat pukkaa hajoo,mutta silti pelaat futista :jahas:

Kyllä viime kauden pysyin ehjänä ihan mukavasti :) Ei tossa jää kuin nilkat ns.kriittisistä alueista suojaamatta. Lenkin juoksemista ne eivät tosiaan kestä. Kiitos vinkeistä, treenaus on jo kovassa myötäisessä :wall:

Heavy-rock sanoi:
Painoja kannattaa lisätä pikku hiljaa. Esim penkkiin 5kg lisää viikossa. Sitten kun on lisännyt esim 15 kg lähtötasoon, ottaa 5-10 kg takas ja taas lähdetään lisäämään se 5kg/vko. Välillä sitten kevyt viikko, jollon painot 50-60% normaalista ja vähän pumppaillaan vaan... Muista kuunnella kehoasi (ja varmaa tiesitkin ton jo) Dääm, hyvii neuvoja, kannattaskoos itekki noudattaa :-)

Ei kannata ottaa mitään tuollaisia ihme tavoitteita, että 5kg per viikko johonkin lisää. Mitäs sitten jos ei pysty yksinkertaisesti lisäämään painoa? Menee motivaatio täysin.. Ja miksi lähtötasoon verrattuna pitää tiputtaa painoja? Eikö kevyt viikko välillä ajaisi samaa asiaa?

Totta on, että painoja pitää lisäillä pikkuhiljaa, mutta esim. ensimmäisten kuukausien aikana "kehitys" voi olla huimaa, koska liikeradat muistuvat taas mieleen, saadaan hermotusta heräilemään paremmaksi -> lisää lihassoluja suorittamaan työtä. Jossain vaiheessa tämä kehitysvauhti hiljenee.

Ja Barneyz kertoi käyvänsä puntilla JeFun lisäksi. Ehkä olisi fiksuinta antaa neuvoja treeniin tukemaan futista, eli niinsanotusti lajikohtaista treeniä. Jos harrastaa jotakin lajia pääsääntöisesti, kannattaa kuntosaliharjoittelu suunnitella tukemaan tätä lajia. Ei niin, että vedetään penkkitreenissä rintalihakset tukkoon, ja ajan mittaan ne kiristävät niin perkeleesti.. Sitten treenataan futista samalla.. Ei toimi yhtälö. Minun mielestäni. Barneyz:in kannattaa itsekin miettiä, mitä kuntosalitreeniltä haluaa. Jos JeFu kulkee, niin sitten sitä tukevaa treeniä. Tuo mainittu alaselän vamma ei varmasti ole hyvä asia futiksen kannalta. Vaikka onkin suojat ym. ei se tarkoita sitä etteikö vammoja tulisi lisää, varsinkin kun on jo tuo alaselkä huonona ja yliliikkuvat/-ojentuvat nivelet.

Back
Ylös Bottom