Eu-perustulaki

Kyl mun mielestä EU on kaiken kaikkiaan hyvä juttu, itse asiassahan koko EU:n tarkoitus on niinkin yksinkertainen kuin pitää rauha mantereella siis koko juttuhan lähti liikkeelle Ranskan ja Saksan välisistä "pienistä" kahakoista tuossa taannoin about 60 vuotta sitten. Näin mun käsittääkseni.
Siks toisekseen eiköhän se päätösvalta pyritä pitämään kuitenkin kansallisella tasolla. Sitten vielä tuohon suomalaisten politikkojen saamattomuuteen EU:ssa. Luulen, et suurin syy siihen on kulttuuri, ei siellä ympyröissä ole mitään sananvaltaa, jos ei todella tunne tärkeitä ja vaikutusvaltaisia ihmisiä ja kuulu piireihin. Kaikki päätöksetkin kun tehdään salassa toisin kuin täällä Suomessa julkisyhteisöt ovat suorastaan velvollisia kertomaan mitä on päätetty, missä ja miksi. Jostakin on jääny mieleen, että kun Suomessa on lainvalta on esim. Ranskassa vallanvalta eli toimintoja ohjaa tarkoituksen mukaisuus, eikä laki. Jymmärsittekö mitä tarkoitin. Mä olen ihan avuttoman onneton kirjoittamaan sitä mitä yritän sanoa, tästä EU:stakin voisin pitää melkein luennon,(kiviäkin kiinnostaa) mut tää kirjallinen anti on jotenkin niin tuskallista..

Suomella on muuten välilukuun verrattuna ääniä enempi kuin esim. Saksalla. Ministerineuvostossa Saksalla on ääniä 10 ja asukkaita siellä on ...paljon onko 90 milj. sinnepäin ja Suomella on 3 ääntä ja asukkaita noin 5 milj.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TriplX sanoi:
:offtopic:
Onhan se kaiketi selva jos toisessa maassa on 10 kertaa enemman ihmisia (oletettavasti ne kantaa hiukka enemman rahaakin EU:lle), etta niilla on hiukka enemman valtaa paattaakin. Hullulta se enemman tuntuisi etta niilla olisi sama paatantavalta kuin pienillakin.

Eikös EU:hun kuulu maita eikä ihmisiä. Sehän tässä vituttaakin kun asioita katsotaan tolta kantilta joka on mielestäni täysin väärä. Toisaalta mitä järkeä on liittyä liittoon jossa ei saa omia päätöksiä läpi kun ne voi tehdä ihan itsekseen ilman liittoa.

Jos valtaa jaetaan tällä tavalla tulisi ihmisellä jolla on liika varpaita tai sormia saada enemmän äänioikeutta esim. presidentin vaaleissa. Ääripäässä olisi myös ihmiset joilta olisi amputoiti esim. jalka saisivat taas vähemmän äänioikeutta. :eek:
 
2 §

Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.

Tämä on ote itsenäisen Suomen laillisesti voimassaolevasta perustuslaista.

Tämä nyt vaan on lähtökohta, jonka pohjalta voidaan vasta tehdä erilaisia ratkaisuja.
 
JPx sanoi:
Jos taas kukaan ei kelpaa niin ei muuta kuin itse ehdolle. Tekipä sitten mitä tahansa, niin ei kannata edes kuvitella, että mitään muutosta tässä mittakaavassa voitaisiin saada aikaan nopeasti tai ilman kompromisseja.

Siinäkö muka on kompromissi että ehdokkaaksi kelpaavat vain vallanpitäjien ehdokkaat? Olen vahvasti kanssasi samaa mieltä siitä, että jos ei politiikka kelpaa sellaisena kuin se on, vaan päinvastoin ärsyttää, niin sitten itse toimintaan mukaan sen sijaan että haukkuu selän takana!
 
demoni sanoi:
Tämä on ote itsenäisen Suomen laillisesti voimassaolevasta perustuslaista.

Tämä nyt vaan on lähtökohta, jonka pohjalta voidaan vasta tehdä erilaisia ratkaisuja.

Juu mä arvasin että kaivat tuon pykälän...
Mutta entä tämä:
1 §. Valtiosääntö. Suomi on täysivaltainen tasavalta.

Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.

Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi.

Enkä tosiaankaan tarkoita, että em. pykälä olisi koko EU:n perusta, heitin vaan ihan vastapainoiksi jotain. Ei nämä asiat ole tosiaakaan niin yksinkertaisia, että yhden pykälän perusteella voidaan perustella paljoa mitään. Yleiseltä kannalta voi sanoa, että lakiin liittyy muutakin kuin vaan ne pykälät mitä löytyy niistä kahdesta tiiliskivestä.

Ja kyllähän Suomessa valtiovalta kuuluu Suomelle jne. jne. siis Suomen sisällä. Mutta jos Suomi on sitoutunut perustuslain mukaisesti kansainvälisiin sopimuksiin tulee sen myös niitä noudattaa. Jos tutustut hieman siihen miten EU-oikeudesta tulee osa Suomen oikeutta, huomaat että Suomella ei ole muuta mahdolisuutta kuin toimia niin miten EU-oikeus sääntelee.

Käytännön esimerkkejä:
Autoverotus; Suomi taisi taistella aika hanakasti vastaan, päätös piti hakea EY-tuomioistuimelta
Alkoholiverotus; taitaa olla kaikilla tuoreessaa muistissa...
 
WTA sanoi:
Käytännön esimerkkejä:
Autoverotus; Suomi taisi taistella aika hanakasti vastaan, päätös piti hakea EY-tuomioistuimelta
Alkoholiverotus; taitaa olla kaikilla tuoreessaa muistissa...

Jotain hyvaa EU:lta :kippis1:
 
Kyllä taas paistaa tietämys monissa kirjoituksissa...

Vai on suomi vaan jees mies EU:ssa? Mikäs suomi olis jos ei oltais EU:ssa? Ei tasan yhtään mikään! Se on vaan kuulkaa sillai että pienen ääni ei paina niin paljon kuin ison, ihan sama ollaanko EU:ssa vai ei.

Ajatelkaa nyt perkele vähän, Nokian pitäisi maksaa eurooppaan myydyistä puhelimista korkeammat tullit koska on EU:n ulkopuolella, mitähän se tekisi myynnille verrattuna vaikka Siemensiin tai Ericssoniin? Oisko sitten kivaa jos teidänkin opintotuet ja työttämyyskorvaukset otettaisiin vain verona palkasta kun monet yritykset kituisi kun mitään ei saisi vietyä euroopan markkinoille?

EU on tuonut yhtenäisen kauppa-alueen joka edes jotenkin pystyy pistämään hanttiin jenkeillä ja pian kiinalaisillekin. Töihin eurooppaan voi lähteä tuosta vaan ilman isompaa paperisotaa jos vain uskaltaa, ei tartte työlupien tai muiden kanssa pelata.

Mulle EU on näkynyt niin että oon päässyt näppärästi ulkomaille töihin ja autojen ostamisessa oon tähän mennessä säästänyt tai tulen säästämään 10 000 - 15 000 euroa veroissa koska EU katsoi suomen lakien rajoittavan tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Ja te säästätte euron EU:n ansiosta joka kerta kun vedätte ölperiä naamaan kapakassa.

EU suojaa meitä meidän omilta päättäjiltä.

Jos minun pitää valita sen välillä että saako suomen päättäjät säätä fasismia lähenteleviä ja kansalaista kyykyttäviä lakeja vai annetaanko se mahdollisuus EU:n kilpailukyvästä huoltapitäville tahoille niin ei ole kyllä vaikea valinta.
 
boyracer sanoi:
Ajatelkaa nyt perkele vähän, Nokian pitäisi maksaa eurooppaan myydyistä puhelimista korkeammat tullit koska on EU:n ulkopuolella, mitähän se tekisi myynnille verrattuna vaikka Siemensiin tai Ericssoniin?
Tämä on erittäin hyvä pointti, joskin Nokialla on keinot kiertää moiset tullit (esim. tekemällä lopullinen kokoonpano EU:n sisällä tms.). Sen sijaan suomalainen teräs- ja metsäteollisuus ei millään pystyisi kilpailemaan muiden kanssa. EU:n linja on sen sijaan suosinut suomalaista terästä amerikan kilpailulta.

Itse näen EU:n tärkeimmän roolin jonkinlaisena maailmankaupan tasapainottajana ja moraalinvartiana. Sen takia siihen ja sen kehittämiseen pitää kaikin tavoin osallistua. EU ei tietenkään puutu Suomen sisäiseen päätöksentekoon, mutta ulkomaisten tuotteiden verotus Suomessa on hyvinkin EU:n päätäntövallassa. Vielä on monia seikkoja suomalaisessa päätöksenteossa, jotka toivottavasti korjaataan EU:n tuomioistuimen päätöksellä, mutta kansalaisia ja heidän oikeuksiaan koskeva lainsäädäntö on yksinomaan suomalaisten käsissä (ja tämä taitaa olla se demonin pointti perustuslaista). Täytyy myös muistaa, että EU on toistaiseksi ainoa maailmanmahti, jonka päätöksenteossa edes jotenkin huomioidaan ympäristö (Kioto-kortti pöytään), joskin se suosii Eurooppalaista korkean teknologian tuotantoa.
 
boyracer sanoi:
Kyllä taas paistaa tietämys monissa kirjoituksissa...

Vai on suomi vaan jees mies EU:ssa? Mikäs suomi olis jos ei oltais EU:ssa? Ei tasan yhtään mikään! Se on vaan kuulkaa sillai että pienen ääni ei paina niin paljon kuin ison, ihan sama ollaanko EU:ssa vai ei.

Kyllä on. Suomi saisi päättää näin itse omista asioistaan.

Ajatelkaa nyt perkele vähän, Nokian pitäisi maksaa eurooppaan myydyistä puhelimista korkeammat tullit koska on EU:n ulkopuolella, mitähän se tekisi myynnille verrattuna vaikka Siemensiin tai Ericssoniin? Oisko sitten kivaa jos teidänkin opintotuet ja työttämyyskorvaukset otettaisiin vain verona palkasta kun monet yritykset kituisi kun mitään ei saisi vietyä euroopan markkinoille?

Nokia varmaan saisi tämän järjeseteltyä.

EU on tuonut yhtenäisen kauppa-alueen joka edes jotenkin pystyy pistämään hanttiin jenkeillä ja pian kiinalaisillekin. Töihin eurooppaan voi lähteä tuosta vaan ilman isompaa paperisotaa jos vain uskaltaa, ei tartte työlupien tai muiden kanssa pelata.

Tämäkään kohta ei suosi kovin montaa ihmistä.

Mulle EU on näkynyt niin että oon päässyt näppärästi ulkomaille töihin ja autojen ostamisessa oon tähän mennessä säästänyt tai tulen säästämään 10 000 - 15 000 euroa veroissa koska EU katsoi suomen lakien rajoittavan tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Ja te säästätte euron EU:n ansiosta joka kerta kun vedätte ölperiä naamaan kapakassa.

Tämäkäään ei koske kovin montaa ihmistä. Toki tämä Viina vero alennus on tuonut paljon negatiivisia asioita, jotka mielestäni päihittävät positiivisen vaikutuksen.

EU suojaa meitä meidän omilta päättäjiltä.

Miten?

Jos minun pitää valita sen välillä että saako suomen päättäjät säätä fasismia lähenteleviä ja kansalaista kyykyttäviä lakeja vai annetaanko se mahdollisuus EU:n kilpailukyvästä huoltapitäville tahoille niin ei ole kyllä vaikea valinta.

Taitaa olla näin ,että EU kyykyttää ja isompien maiden esitykset poikkeuksetta polkevat omia halujamme.


EU:lle 5x :david:
 
Hullu inkkari sanoi:
Siinäkö muka on kompromissi että ehdokkaaksi kelpaavat vain vallanpitäjien ehdokkaat? Olen vahvasti kanssasi samaa mieltä siitä, että jos ei politiikka kelpaa sellaisena kuin se on, vaan päinvastoin ärsyttää, niin sitten itse toimintaan mukaan sen sijaan että haukkuu selän takana!

Mitäköhän nyt mahdat tarkoittaa tuolla toteamuksella "ehdokkaaksi kelpaavat vain vallanpitäjien ehdokkaat"? Kyllähän ehdokkaaksi voi asettua melkein kuka tahansa ja erilaisilla keinoilla. Oman puolueenkin voi laittaa pystyyn, mutta eri asia on saako jostain näillä metodeilla riittävästi kannatusta. Kompromissejahan tuo on täynnä. Valtapuolueessa voit vaikuttaa näennäisesti paremmin, mutta vastaavasti joudut tekemään yksittäisissä asioissa päätöksiä oman mielipiteesi vastaisesti tarkastelemalla kokonaisuuksia. Sitähän se politiikka on. Ei siellä käytännössä voi tehdä asioista mustavalkoisia vaikka kuinka haluaisi. Helppohan se on uhota, että siihen ja siihen asiaan minä kyllä löytäisin rahaa. Huomattavasti vaikeampaa onkin oikeasti kaivaa ne rahat jostain ilman, että joku yhtälailla tärkeä asia niitä menettää.
 
JPx sanoi:
Kerrassaan vakuuttavaa vasta-argumentointia :rolleyes: .

Niin. Tämä sinunkaan tietämyksesi taso ole kovin huima, jos parasta on EU:ssa ulkomailla työskentely ja halvemmat autot tai miten se nyt oli.
 
Q.Bijou sanoi:
Kyl mun mielestä EU on kaiken kaikkiaan hyvä juttu, itse asiassahan koko EU:n tarkoitus on niinkin yksinkertainen kuin pitää rauha mantereella siis koko juttuhan lähti liikkeelle Ranskan ja Saksan välisistä "pienistä" kahakoista tuossa taannoin about 60 vuotta sitten. Näin mun käsittääkseni.

Taisi olla alunperin sellainen hiili-teräs kauppaliitto, johon Saksa liittyi myöhemmin.
 
"Pääministeri Matti Vanhanen tukee EU:n uutta perustuslaillista sopimusta. Eduskunnassa puhuneen Vanhasen mukaan sopimuksessa toteutuvat monet Suomen päämäärät."

Yle.fi

Ei ole kauaa kun Vanhasen mielestä perustuslaki on tyydyttävä ja suomi joutui tekeemään kaikissa asioissa suuri myönnytyksiä. Nyt siellä sitten toteutuu monet suomen päämärät mmm... just niin uskokoon sen kuka haluaa mutta minä en ainakaan.

SDP,vasemmistoliitto ja vihreät haluavat kansanäänestyksen ja yllätys yllätys porvarit eivät tätä halua, koska vallan kahva ei olisi enään heidän käsissään.
 
jaco sanoi:
Niin. Tämä sinunkaan tietämyksesi taso ole kovin huima, jos parasta on EU:ssa ulkomailla työskentely ja halvemmat autot tai miten se nyt oli.

Ja osoittaisitko vielä kohdan, jossa olen näin väittänyt olevan.
 
jaco sanoi:
SDP,vasemmistoliitto ja vihreät haluavat kansanäänestyksen ja yllätys yllätys porvarit eivät tätä halua, koska vallan kahva ei olisi enään heidän käsissään.

Heitätkö jonkun linkin josta näkyy, että sdp kannattaisi kansanäänestystä? Ainakin heidän johtajansa Lipponen on aika selvästi ilmaissut oman kantansa.
 
JPx sanoi:
Mitäköhän nyt mahdat tarkoittaa tuolla toteamuksella "ehdokkaaksi kelpaavat vain vallanpitäjien ehdokkaat"?

Tarkoitan ainakin, että yhteiskuntaa ei voi yksi mies kaapata kovinkaan helposti, mutta että selän takana sitä pystyy kuka tahansa vaivatta haukkumaan.
 
Hullu inkkari sanoi:
Tarkoitan ainakin, että yhteiskuntaa ei voi yksi mies kaapata kovinkaan helposti, mutta että selän takana sitä pystyy kuka tahansa vaivatta haukkumaan.

En tiedä onko vika minussa, mutta en millään kykene ymmärtämään miten vedät tuon päätelmän. Siis miten tarkalleen ottaen "ehdokkaiksi kelpaavat vain vallanpitäjien ehdokkaat" johtaa tarkoitukseen "yhteiskuntaa ei voi yksi mies kaapata kovinkaan helposti, mutta selän takana sitä pystyy kuka tahansa vaivatta haukkumaan"? Vika saattaa olla minussa ja väsyneessä mielentilassani, mutta en vain nyt kykene hahmottamaan tuota ajatusketjua.
 
jaco, kovin oot kärkäs haukkumaan EU:ta...

Voitko vastapainoksi sanoa mitkä asiat ois paremmin jos ei oltais EU:ssa tai EU:n perustuslakia ei tule?

Rehellisesti täytyy sanoa että en näe oikeastaan mitään mitä suomi olisi voinut tehdä paremmin edellisten 10 vuoden aikana jos ei olisi kuuluttu EU:hun. Maataloutta ois voitu tukea enemmän mutta kuka rehellisesti uskoo että suomen tulevaisuus voisi olla maatalouden varassa?
 
Back
Ylös Bottom