Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

slp

Ikä
38
Eli kyselläänpäs nyt tämmöstä:
Miten etukyykky tulisi suorittaa? :confused: Tavallinen kyykky on ihan Piece of cake mut sit tää etukyykyn tangon piteleminen on jo vaikeaa. Siispä jos voitte ystävällisesti neuvoa minulle "kaiken" etukyykystä (ote tangosta, kannattaako tehdä syvä- vai puolikyykkyä, jne jne) mitä ikinä olettekaan oppineet kyseisestä liikkeestä. Videoita ja :kuvia: voi tietenkin laittaa niin hahmotan ehkä paremmin.
Muuten ei kyseinen liike olisi tullut edes mieleen, mutta kun menen taas kohta salille jossa ei ole hack-kyykky laitetta niin pitää joku liike ottaa etureisille ja olen kuullut huhuja kammottavasta etukyykystä :evil: ja muutenkin onhan se hyvä opetella :)

No minä olen käyttänyt "kädet ristissä" -otetta. Eli en sitä mitä painonnostajat käyttävät, vaan kädet ristiin rinnan päälle ja sormilla kiinni tangosta. Tangon runttaan niin syvälle solisluiden ja henkitorven väliin kuin pystyn, muuten se rullaa olkapäiden päälle ja se tuntuu pahemmalta kuin pieni tukehtumisen ja oksetuksen tunne mikä tulee käyttämälläni tavalla :D Tosin olen tehnyt max 60kg:lla, joten en tiedä sanoa missä kunnon painot kannattaa pitää. Myös joku ohuehko pehmuste, esim. rullattu t-paita tai käsipyyhe auttaa, jos tuntuu kipiältä. Mutta kaikkeen tottuu.

Etukyykky on mulle ainakin helppo tehdä ihan "ass to the grass", mitään puolittaista en ole edes koskaan kokeillut, tulee tuo syvä niin luonnostaan tuossa liikkeessä. Jalka-asento semmonen suht kapea. Keskivartalon hallinta on a ja o, ja ainakin ekoja kertoja tehdessä voi tuntua jännältä miten pystyssä ylävartaloa voi pitää ilman että tasapaino menee. Pienillä painoilla vaan ensin harjoittelemaan :thumbs:

Kiitosta vastauksista. :thumbs:
Selventivät todella paljon. Normaalia kyykkyä teen aivan pohjaan asti, mutta joudun pitämään lankkua kantapäidenalla. Katsotaan nyt miten onnistuu etukyykky ilman lankkua ensin :)
Ja nyt eikun testailemaan harjanvarren kanssa :)

Itekki käytän kuristusotetta ja kantapäiden alla on pakko pitää levyä. Muuten ei tuu mitään. Jalat kapeella ni tuntuu paremin etureisissä. Mul on sama homma ku Pmlatsilla, et etukyykys tulee luonnollisesti mentyä niin syvälle, kun paikat venyy/kestää.

-Rookie- sanoi:

Jos meinaat tehdä etukyykkyä painonnostotyylillä, harjanvarrella on mahdoton harjoitella. Ainakaan minulla eivät ranteet taivu tarpeeksi, mikäli tangossa ei ole painoa lainkaan. Sitten kun lyö tankoon vaikka jotkut kympin limput päihin, niin painoa on riittävästi, että otteen saa erittäin vakaaksi. Alkuun voi olla hankaluuksia ranteiden taipumisen kanssa, mutta jo muutaman treenikerran jälkeen ote on helppo ottaa. Alussa voi tehdä vaikka vain yhden sarjan painonnostotyylillä ja loput sarjat kuristusotteella, mikäli ranteisiin sattuu liikaa. Suosittelen kuitenkin opettelemaan painonnostotyylin, koska se on niin paljon vakaampi ja mukavamman tuntuinen kuin kuristusote. Kyynärpäitä vain helvetisti eteenpäin, niin kyllä se siitä.

Ja minä teen etukyykyn melko leveällä jalka-asennolla niin syvään kuin mahdollista. Etukyykky on minusta ainakin paljon luonnollisemman tuntuista tehdä ihan pohjaan asti kuin takakyykky.

En nyt viitti aloittaa uutta threadia joten kysytäänpä, että mikä on kun etukyykyssä tavallaan "puutuu" helvetin nopeasti alaselkä... ja sarja jää sen takia kesken...

Painomäärä

Voiko etu- ja takakyykkyä tehdä samoilla painoilla?
Yrittää selventää siis hän, että onko se normaalisti mahdollista henkilön voimatasosta riippumatta tehdä kummatkin kyykyt samoilla? Onhan nyt takakyykyssa helvetin paljon tukevampi ottaa romuja niskaan kun kääntää ne kurkulle.. ??

supafly sanoi:
Yrittää selventää siis hän, että onko se normaalisti mahdollista henkilön voimatasosta riippumatta tehdä kummatkin kyykyt samoilla? Onhan nyt takakyykyssa helvetin paljon tukevampi ottaa romuja niskaan kun kääntää ne kurkulle.. ??
Voi olla ihmisiä, jotka eivät rakenteellisistä syistä pysty takakyykkyä tekemään, mutta etukyykkyä pystyvät. Jos heitä ei oteta huomioon, niin kyllä takakyykyssä on isommat raudat.

Jartze sanoi:
En nyt viitti aloittaa uutta threadia joten kysytäänpä, että mikä on kun etukyykyssä tavallaan "puutuu" helvetin nopeasti alaselkä... ja sarja jää sen takia kesken...

Vahvista vatsaa ja alaselkää :arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-Rookie- sanoi:
Kiitosta vastauksista. :thumbs:

Oikein! Itsekkin harjoittelen lähes päivittäin tekniikoita(kyykyt edestä,takaa, rinnallevedot) kepillä peilin edessä. Siitä ne sit pikku hiljaa oivaltaa ,kun kattelee muitten hyviä tekniikoita siinä sivussa vielä ja oppii erottelee hyvät ja huonot tekniikat.

supafly sanoi:
Sori kun kysymyksessäsi ei ole ihan täyttä järkeä, niin täytyy arvailla tarkoitusperääsi. Eli taidat yrittää kysyä, että onko etukyykky- ja takakyykkymaksimi sama olettaen, että tekniikka on kummassakin täydellinen. Ei ole. Siis tietenkin niitä voi tehdä samoilla painoilla, mutta niin myös keskitettyä hauiskääntöä ja maastavetoa; paino on maveen vaan hiukan kevyt. Samaten esim. jos joku tekee 5 toistoa 100kg:lla etukyykyssä, niin takakyykyssä tehdessäi tuo 5 toistoa 100kg:lla tuntuu n. 99%:lle tapauksista helpommalta.

Onko toi voimannosto tyylinen ote vain semmoinen, missä otetaan tanko kätösiin ja heilautetaan se tollaiseen asentoon? Vai otetaanko se valmiiksi jostain sinne ylös.
Missään mtn linkkejä siihen etukyykyn käsiotteeseen tarkemmin?

Tota painonnosto-otetta käytän minäkin ja otan sen tangon ihan telineistä. Ihan pohjaan asti en totakaan liikettä tee, tosin koitan välttää mitään pikku nylkytyksiäkään. Eli siihen "normaaliin" syvyyteen suurinpiirtein.

Mulla sattuu ranteisiin aika törkeesti jos painoa vähääkään enemmän, mutta rannesiteet auttaa tässkin kohtaa kipuiluun.

-Marchi- sanoi:
Onko toi voimannosto tyylinen ote vain semmoinen, missä otetaan tanko kätösiin ja heilautetaan se tollaiseen asentoon? Vai otetaanko se valmiiksi jostain sinne ylös.
Missään mtn linkkejä siihen etukyykyn käsiotteeseen tarkemmin?
Ota se jostain telineestä? Jos ei salilla ole mitään siihen kelpaavaa, niin sitten kannataa treenata rinnalleveto kyykkyyn.

masantti sanoi:
Ota se jostain telineestä? Jos ei salilla ole mitään siihen kelpaavaa, niin sitten kannataa treenata rinnalleveto kyykkyyn.

On teline, mutta olisiko jossain yksityiskohtaisempaa kuvausta tuosta käsiotteesta? Voisiko joku kenties selittää sitä? Vai onko se noin yksinkertainen kuin tuollakin: http://www.wsu.edu/~strength/frsquat.htm

toolate sanoi:

Olen nyt vasta muutaman kerran tehnyt etukyykkyä, nimenomaan tuon linkin tapaisella otteella. Jotain teen ilmeisesti väärin, koska ala-asennossa kädet alkaa painua alas jolloin tangon kannattaminen muuttuu aika mielenkiintoiseksi. :D Täytyy kokeilla sitä painonnosto-otetta, jospa sillä onnistuisi paremmin..

xjussix sanoi:
Olen nyt vasta muutaman kerran tehnyt etukyykkyä, nimenomaan tuon linkin tapaisella otteella. Jotain teen ilmeisesti väärin, koska ala-asennossa kädet alkaa painua alas jolloin tangon kannattaminen muuttuu aika mielenkiintoiseksi. :D Täytyy kokeilla sitä painonnosto-otetta, jospa sillä onnistuisi paremmin..

Todennäköisesti pidät tankoa liian alhaalla olkapäillä. Itselläni toi paino ei ainakaan ala mihinkään liikkumaan ala-asennossa.

Asetetaanko se tanko siinä "ei-voimannosto" asennossa niin, että laitetaan kädet ristiin ja kämmenet koskettamaan olkapäitä. Sitten otetaan tanko siihen ja painetaan sitä sormilla/kämmenillä olkapäitä vasten? Siitä sitten alas niinkuin kyykyssä konsanaan ja ylös, jne...?

Back
Ylös Bottom