Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

Raven sanoi:
Teetkö siis painonnostaja tyylillä sen etukyykyn?
Kyllä

Niin, sellaisen asian olen kyllä huomannut, että joillakin saattaa olla kädet niin kankeat/erityyppiset että paino jää väkisinkin vähän ranteille.
Puhun siis siitä, että kädet ovat tuossa sivuilla kämmenet ylöspäin.
Se voi auttaa tilannetta, että alaspäin mennessä pyrit nostamaan samalla kyynerpäitä ylöspäin.

Niin, ja sellainen "Turtiais-kyykyn" ja "polvet yhdessä-kyykyn" välimalli on kutakuinkin sellainen jolla itse saa ainakin pakaroille tuntumaa.

Pecman sanoi:
En ole havainnut mitään mainittavaa keskivartalon vahvistumista ahkeran etukyykkäilyn tuloksena (en edes käytä vyötä). Mihin tämä etukyykyn maine keskivartalon vahvistajana siis perustuu?

Tähän vaikuttaa varmasti myös se, mikä on heikoin paikka ruumiissasi. Itselläni on (ilmeisesti) vahvat etureidet suhteessa keskikroppaan, koska etukyykyssä ilman vyötä loppuu voima ensimmäisenä juuri keskivartalosta vaikka jalat tuntuisivat vielä jaksavan. Jos sinulla on juuri päinvastoin eli jaloista loppuu potku ensimmäisenä?

Edit: Olisi tietty voinut lukea koko postisi, siinähän sanot juuri etureisiesi olevan heikoin lenkki. :nolo:

Normaali kyykky ja julle ottavat käsittääkseni enemmän juuri kropan takaosaan eli siis alaselkään, takareisiin ja hanuriin. Etukyykyssä ilmeisesti taas on isompi rooli (ala)vatsan ja kylkien lihaksilla. Taisi tämän replyn punainen lanka kadota jonnekin mutta sanoisin, että keskivartalo vahvistuu nimenomaan sen takia, ettei etukyykyssä pysty pyllistelemällä siirtämään rasitusta alaselälle, takareisille ja hanurille.

Raven sanoi:
Oletkos kokeillut sillä toisella tyylillä? Se nyt ei ainakaan ranteisiin ottaisi.
Tein kauan aikaan "kädet ristissä kurkulla"-tyylillä ja yhtä helvettiä oli kun tanko meinasi jatkuvasti valua alas olkapäitä pitkin. Aion kyllä pitää tästä painonnostotyylistä kiinni nyt kun se viimein alkaa luonnistua. :piis: :)

Mites teillä voimanostajilla on muuten toi etukyykyn/takakyykyn välinen suhde? Vai otatteko lähellekään maksimeja yleensä etukyykyssä?

misha sanoi:
Itselläni on (ilmeisesti) vahvat etureidet suhteessa keskikroppaan, koska etukyykyssä ilman vyötä loppuu voima ensimmäisenä juuri keskivartalosta vaikka jalat tuntuisivat vielä jaksavan. Jos sinulla on juuri päinvastoin eli jaloista loppuu potku ensimmäisenä?
No kun mulla on juuri toisinpäin, eli etukyykyssä saan jaloista kaiken irti, mutta takakyykyssä keskivartalo pettää vaikka jaloissa tuntuisi olevan ruutia vaikka mihin. Kyykkään aina melko kapealta ja tanko on takakyykyssä melko korkealla selässä, melkein niskassa.
Varmaan pitäisi muuttaa kyykkytyyliä, tai sitten vaan tehdä pirusti jullea tai jotain...
Mulla on etukyykkymaksimi n.80% takakyykyn ennätyksestä, eli jos voimanostossa mielii kisailla niin ei hyvä. Painonnostajilla sen sijaan toi suhde kai kuuluukin olla noin tota luokkaa.

Pecman sanoi:
No kun mulla on juuri toisinpäin, eli etukyykyssä saan jaloista kaiken irti, mutta takakyykyssä keskivartalo pettää vaikka jaloissa tuntuisi olevan ruutia vaikka mihin.

Tarkoitatko tuolla keskivartalon pettämisellä sitä, että kyykky "kaatuu" eteenpäin? Tällöin varmaan julle ja vaikka box-kyykky olisivat etukyykkyä tehokkaammat apuvälineet.

Kyllähän tuo kyykkyasennon leventäminenkin voi auttaa, tosi kapealla kyykättäessä on aika hankala mennä syvälle selkä suorana, riippuen toki ruumiinrakenteesta.

misha sanoi:
Tarkoitatko tuolla keskivartalon pettämisellä sitä, että kyykky "kaatuu" eteenpäin? Tällöin varmaan julle ja vaikka box-kyykky olisivat etukyykkyä tehokkaammat apuvälineet.
Juuri toi eteenpäin kaatuminen pilaa monesti mun kyykyt. :curs:
Julle on ohjelmassani poistamassa tuota ongelmaa, etukyykkyä sen sijaan teen reisiäni vahvistaakseni.

Tuohan minua juuri ihmetyttikin, kun jotkut kovatkin voimanostajat sanovat etukyykyn vahvistavan keskivartaloa. Näin ei minun tapauksessa ainakaan ole, tai sen vaikutus ei kuitenkaan siirry normaalikyykkyyn.

Mun käsittääkseni toi keskivartalon koville joutuminen perustuisi siihen, että tanko on eri paikassa ja se muuttaa vipuvarsia, eli keskivartalo joutuu työskentelemään enemmän pysyäkseen suorana, koska tanko on kauempana liikkeen tasapainokeskipisteestä.

Itsellänikään toi etukyykky ei niinkään ota keskivartaloon, mutta kokeilepa zercher kyykkyä, siinä ainakin itellä joutuu tosissaan työskentelemään että selkä pysyy pystyssä, ettei liikkeestä tule ihmeellinen niiaus jossa perse nousee ensin ja sitten painot kammetaan ylös selällä. Zercherikin on sellainen liike, että ennen kuin tottuu niin tuntuu aika epämukavalta. Itsellä ainakin alussa sattui ihan saatanasti kyynärvarret, mutta nykyään yksi lempiliikkeistä.

Zercher-kyykky on asiaa!

Parhaimpia kyykyn varioita, rasittaa törkeästi vatsaa ja keskiroppaa.
Kunhan tekee liikkeen rauhallisella ja kontrolloidulla tekniikalla.
Ja vie liikkeen loppuun asti ala asennossa ilman että selkä pyöristyy.
Siis ala-asennossa Kyynärpäät paltia rallaa hieman alemmas mitä polven yläpinta.

Pecman:

Painisitko hiukan kiloja esille? Millä raudalla otat etu- ja takakyykyn? Teetkö edestä tiukkoja sarjoja ollenkaan?

Meinaan jos kyykit tuplaraudoilla takaa kuin edestä, niin ei ihme ettei keskivartalo etukyykyssä rasitu.

Omalla salillani on pari voimanostajaa, joiden takakyykkyenkat on n. 300, mutta sällit tekee etukyykyt reippaalla 100 kilon raudoilla -> tuskin nimeksikään rasitusta keskikropalle. Eli etukyykky toimii näille kavereille lähinnä koordinaation kehittäjänä tai palauttavana harjoitteena. Vaan ehkä se on tarkoituskin.

Yleensä piisaa, että pistää riittävästi romua lisää tankoon, niin jo alkaa keskivartalokin rasittuun ;)

Armas sanoi:
Pecman:

Painisitko hiukan kiloja esille? Millä raudalla otat etu- ja takakyykyn? Teetkö edestä tiukkoja sarjoja ollenkaan?

Meinaan jos kyykit tuplaraudoilla takaa kuin edestä, niin ei ihme ettei keskivartalo etukyykyssä rasitu.
Kuten edellä sanoin, on etukyykkyraudat n. 80% takakyykyn vastaavista.
Viime aikoina oon ottanut kolmosia 130 kilolla.
Kyllä kai se keskikroppakin rasittuu, mutta ainakaan mulla ei tunnu vahvistuvan siten että siitä olisi hyötyä esim. takakyykyssä...

Noh, jullella kai siitä selviää. :whip:

Mulla tulee etukyykyssä aika usein kylkipiffit kipeiksi. Eli ilmeisesti tasapainon kanssa on vielä hakemista. Keskivartaloa tuokin....

Olisiko kannattavaa tehdä etukyykkyä vaihteeksi takakyykyn tilalla, kun tuntuu että etureisistä potku loppuu paljon ennemmin kuin keskivartalosta? Teen kyykyn kerran viikossa voimapainotteisesti ja on junnannut pitkään paikallaan.

Etukyykyssä tangon painopiste en kauempana kehon pystylinjasta kuin takakyykyssä, jolloin keskikropan rasitus on suurempi, koska nostoa pitää stabilisoida enemmän. Nosto alkaa helposti "nokkia" eli keskikroppa ei pidä. Toinen tekijä, joka rikkoo etukyykyn, on yläselän staattisen voiman puute: yläselkä pyöristyy ja tanko tulee edestä läpi. Ennemmin etukyykyssä loppuu ruuti keskivartalosta kuin etureisistä. Keskikropan hallitseminen ja kyykyn pystyssä pitäminen siirtyvät suoraan takakyykyn tehoihin ja tekniikkaan, omasta mielestäni erityisesti RAW-kyykkyyn. Kokeilkaapa etukyykkyä korkealta boksilta, tuo liikkeeseen uudenlaista tunnetta.

Ja Manuel, tarkasta treenisi. Tuon ikäisellä tulokset kehittyy jo pelkästään voimailuaiheisia julkaisuja katselemalla, joten tulokset eivät ole voineet "junnata pitkään paikallaan".

TheGreatOne sanoi:
Ja Manuel, tarkasta treenisi. Tuon ikäisellä tulokset kehittyy jo pelkästään voimailuaiheisia julkaisuja katselemalla, joten tulokset eivät ole voineet "junnata pitkään paikallaan".

Otin joskus maaliskuussa ykkösen takakyykyssä, 130 kg. Huhtikuusta piten dieettiä (Hiittailua) kesäkuun loppuun asti, joten ei ihme, jos jaloissa ei riittänyt potkua kyykkäillä. Paikallaan junnaukselle on siis selvä syy. Kyykkymaximi on pysynyt melko lailla samoissa. Nyt pitäs saada taas kovaan nousuun tulokset, kun on massakausi. Kerta viikossa jalkatreeni, mutta minkälaista sarjaa on paras tehdä, jos nyt keskityn puhtaasti voimaan? Oon tehnyt aina kyykkytreenini nousujohteisesti. Lopussa kova sarja 3-6 toistoa, jonka jälkeen vielä ykkönen tai kakkonen n. 90 % maximista. Miten olisi viisainta tehdä, riittääkö kerta viikkoon? Maven teen ke(max. 180 kg, eli suhteessa reilusti edellä) ja kyykyn la. Vähän paha tunkee toista kyykkytreeniä vielä johonkin väliin, mutta jos onnistuis, niin etukyykky vois olla siinä kova?

Manuel sanoi:
Otin joskus maaliskuussa ykkösen takakyykyssä, 130 kg. Huhtikuusta piten dieettiä (Hiittailua) kesäkuun loppuun asti, joten ei ihme, jos jaloissa ei riittänyt potkua kyykkäillä. Paikallaan junnaukselle on siis selvä syy. Kyykkymaximi on pysynyt melko lailla samoissa. Nyt pitäs saada taas kovaan nousuun tulokset, kun on massakausi. Kerta viikossa jalkatreeni, mutta minkälaista sarjaa on paras tehdä, jos nyt keskityn puhtaasti voimaan? Oon tehnyt aina kyykkytreenini nousujohteisesti. Lopussa kova sarja 3-6 toistoa, jonka jälkeen vielä ykkönen tai kakkonen n. 90 % maximista. Miten olisi viisainta tehdä, riittääkö kerta viikkoon? Maven teen ke(max. 180 kg, eli suhteessa reilusti edellä) ja kyykyn la. Vähän paha tunkee toista kyykkytreeniä vielä johonkin väliin, mutta jos onnistuis, niin etukyykky vois olla siinä kova?

Tee etukyykky treeni vaikka ennen maastavetoa samana päivänä. Kyykyssä voit esim. tehdä 5*3*80% (n. 105 kilolla 130 kg:n mukaan) tai 5*5*70-75 % (90-97,5 kg) Ja ota noi 90 % eri päivänä. Jto:lla on hyviä ohjelmia asiaan liittyen.

Back
Ylös Bottom