Etu- ja takareisien tasapaino

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Elikäs, jalkareenini ovat aina olleet varsin etureisipainotteisia ja etureiteni ovatkin selkeästi vahvemmat kuin takareiteni. Takareisien treenaus on aina jäänyt jalkareenin loppuun ja väännetty viimeisillä mehuilla. Kyllä takareisissäni voimaa on, mutta olen silti huolestunut lihastasapainosta. Toistaiseksi en ole huomannut mitään ongelmia. Siksi haluaisinkin tietää, missä suhteessa etu- ja takareisiä kannattaisi treenata, jotta lihastasapaino olisi optimissa? :)

Kiitos jo etukäteen! :D

Jos aikaa ja innostusta riittää, jaa koko jalkapäivä kahdelle päivälle. Toisena päivänä etureidet ja pohkeet ja toisena päivänä takareidet ja pohkeet. Voit ottaa takareidet myös jonkun toisen pienemmän lihasryhmän kanssa, jos et halua pohkeita rääkätä kahta kertaa viikossa.

Tässä voisi samalla kysyä, että mikä olisi suurinpiirtein normaali voimasuhde etu- ja takareisien välillä. Mittarina voisi varmaan käyttää esim. reisiojennuksen- ja koukistuksen sarjapainoja, vaikka noiden laitteiden välillä voi kyllä olla isojakin eroja.

Itseäni on mietityttänyt sellainen, että voiko etu- ja takareisien lihasepätasapaino vaikuttaa esim. polvinivelen kulumaan. Ainakin, mikäli takareidet ovat selvästi etuosastoa vahvemmat, voi tämä siihen johtaa. Mutta mitenkä toisin päin? Toivoisin tähän nyt jonkun asiaatuntevan mielipiteitä pelkkien mutujen sijaan.

Vroomfundel sanoi:
Tässä voisi samalla kysyä, että mikä olisi suurinpiirtein normaali voimasuhde etu- ja takareisien välillä. Mittarina voisi varmaan käyttää esim. reisiojennuksen- ja koukistuksen sarjapainoja, vaikka noiden laitteiden välillä voi kyllä olla isojakin eroja.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää...

Nimim. Takareidet/etureidet = 1/3 :eek:

Mulla ainakin sarjapainot oli kun vielä tein noita noin etu 60 taka 35.

hmm

Minuakin tuo on mietityttänyt, suhde taitaa olla 1/2 eli 10x55kg koukistus ja 10x100 ojennus (pitänee alkaa tekemään per jalka, 110 luultavasti menisi tuon kympin).

Tomi sanoi:
Jos aikaa ja innostusta riittää, jaa koko jalkapäivä kahdelle päivälle. Toisena päivänä etureidet ja pohkeet ja toisena päivänä takareidet ja pohkeet. Voit ottaa takareidet myös jonkun toisen pienemmän lihasryhmän kanssa, jos et halua pohkeita rääkätä kahta kertaa viikossa.

Innostusta riittää, mutta aikaa ei ikävä kyllä. :( Ajattelin kuitenkin kokeilla mahdollisesti, että joka toisella jalkareeni kerralla aloittaisin takareisillä ja toisin päin. Toisaalta takareiskoja voisi myös selkäpäivän yhteydessä pumppailla, jos puhtia riittää... :)

ööö.. Joko luin väärin tai sitt en teen jotenki tyhmästi,
Taka 11x100
Etu 11x80

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mullakin noissa jalan ojennus ja koukistus laitteissa koukistus menee selvästi menojaan. En sitten tiedä, teenkö liian hallitusti ton ojennuksen, mutta tuntuu jo pienemmilläkin painoilla. Näkeehän noita "nytkyttelijöitä", mutta mun mielestä se tuntuma on kuitenkin tärkeämpi kuin painot, silti koukistuksen voi tehdä vaikka kuinka hallitusti ja painoa saa mättää koneeseen.

Takareisi saa aika kovaa kyytiä ihan kyykyssä ja mavessa, riippuen toki suoritustavasta. Pikkase sjmavea päälle nii vot. Koukistuskonetta ei täällä tueta, eikä kyllä ojennustakaan ;-)
My opinion only.

P

Jostain lehdestä joskus sata vuotta sitten, suhteen pitäisi olla 3:2 etutukkien hyväksi.

Edit: puhun siis nyt koukistajan ja ojentajan suhteesta. IMO myös koukistajia pitää treenata, tuettiin täällä sitä tai ei...

Jostain luettu (TM); heikko takareisi voi olla yhtenä syynä polvivaivoille. Tosin vain yksi monista mahdollisista syistä...

Saman valmistajan laitteilla mulla menee takareisille 16x75 ja eturesille 14x100. Ja oon lähes aina treenannut myös takareidet huolella.

JSmith sanoi:
Jostain luettu (TM); heikko takareisi voi olla yhtenä syynä polvivaivoille. Tosin vain yksi monista mahdollisista syistä...

Eikös tällaiset lihasepäsymmetriat usein ole syynä kun joku paikka prakaa? Esim. kehittyneet etuolat ja rinnat + heikot takaolat ja latsit=> olkapäät sanoo snap crackle pop.

Tulipahan vaan mieleen: reisiojennus on liike jossa en lähtisi huijaamaan. Sellainen vauhdikas heijaus on joskus sen verran pahasti nirskahtanut polvessa, että nykyään teen vain hyvin hallitusti eikä liian isoa liikerataakaan.

off topiccia...
reisiojennusta ei useinkaan näe mun ohjelmissa, mutta mä en sitä kyllä syrji. sen käyttötarkotus vaan on mun mielestä enemmän kuntoutuspuolella ja sielläkin nimenomaan medialiksen (se tippalihas polven ylä-sisäpuolella) kehittämisessä. se pitää lumpion kuosissa varsinkin, jos reisilihakset kiinnittyy ylös, eikä medialis saa yhtä paljon rasitusta ku muut. siihen vaikuttaa eniten liikkeen 20 viimestä astetta. siks ylhäällä on hyvä pysäyttääkin liike vielä. bodailussakin reisiojennuksella on käyttönsä.

voimasuhteissa se vanha 3:2 etureisien hyväksi on aika lähellä totuutta. se, miten sen mittaa, on aika hankalaa, mutta vois onnistua parhaiten esim. jos tekis testit useissa eri koneissa/kulmissa: istuen, seisten, maaten tehdyissä ojennuksissa ja koukistuksissa. noissa ojennuksia nyt taitaa pystyä tekeen istuen vaan. voimasuhteet riippuu myös lajista ja kyllähän epäsuhdat vammoja aiheuttaa.

Olen alkanut epäilemään että onko mulla heikot etureidet kun esim. tänään meni treeneissä suorin jaloin mave 10cm korokkeelta on 10x100kg ja mutta etukyykky vain 10x70kg.Ja esim mave on 6x170 ja kyykky 6x115.Ikää on 15v

riippuu niin paljon tekniikasta. sjmv ja ek ei oo verrannollisia keskenään. raakana nostetut veto ja kyykky menee hyvin yleisesti sanottuna siten, että kyykky on vedosta 80-110%. paljon liikkumavaraa siis.

kyllähän toi sun kyykky sais olla joku 140-150, mutta jälleen riippuu, teetkö painonnostokyykkyä pystyssä vai leveempää voimanostoversiota lantiopainotuksella. myös vetotekniikka ratkasee. teetkö teknisesti oikein suoralla selällä vai köyristyykö alaselkä.

Tuo kyykky on tehty painonnostokyykkynä aika kapeana ja perse avain alas asti kun tuntuu että vähän korkeammat kyykyt tuntuvat jotenkin raskaammilta.Mavessa alaselkä pysyy suorana mutta yläselkä hieman pyöristyy.Olen kyllä aika pitkäjalkainen joten välitykset ei vissiin ole niin hyvät kyykkyyn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom