Etu- ja takakyykyn tulostasot?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Zercher etukyykkyä vahvempi :O? Kuis ny näin?
Kyl mul ainaski myös on Zercher vahvempi. Omasta mielestänijohtuu siitä, että zercher on enempi "posterior chain" liike kuin etari. Muistuttaa enemmän mavea, kuin kyykkyä, varsinkin lattialta asti nostattaessa. Ja Zercher myös sallii myös hieman "raaemman" tekniikan kuin etari. Itselläni, jos etarissa yläselkä kippaa raskailla painoilla (90%<) niin turha luulla, että painot nousee enään. Tipahtaa aika äkäseen oltteesta, ettei selkä paukahda. Sitten taas Zercherissä voi turvallisesti hyödyntää pientä yläselän pyöristymistä ilman riskejä, joten "ruma" tekniikka sallii suuremmat egopainoit :P

Tai sitten jotkut pitää zercheriä pelkästään apuliikkeenä, kun itsellä se on ollut jo hyvän aikaa pääasiallinen tyyli kyykätä.
Voi hyvinkin pitää paikkansa. Mä teen etukyykkyä kolmesti viikossa, zercheriä kerran. Zercher kiri kyllä todella nopeasti tasoihin ja ohi etukyykystä noinkin harvalla frekvenssillä.

Kyllähän zercherilla pitäis hieman enemmän tulla kuin etukyykyllä, ei tipu tanko.
No joo ja ei. Kyllä mulla zercherissä joskus kädet aukeaa ja tanko pyörähtää kohti ranteita, eikä siinä oikein mitään oo tehtävissä enää jos kuormaa on riittävästi. Etukyykyssä räkkiasento ei petä koskaan ja jos kyykky jää kyykkäämättä, niin etupäässä jalkojen voimanpuutteen takia.

Itselläni, jos etarissa yläselkä kippaa raskailla painoilla (90%<) niin turha luulla, että painot nousee enään. Tipahtaa aika äkäseen oltteesta, ettei selkä paukahda.

Tämä kuulostaa oudolta. Jossain videossa mm. Hulkki puhuu samasta asiasta, eli etarin hazardeista selälle. Jäi tosin Hulkin videosta vähän epäselväksi, tarkoittiko ylä- vai alaselkää. Itselläni on tasan yhden kerran mennyt alaselkä kramppiin etarista, ja tämä johtui selkeästä tekniikkavirheestä, ei liian isosta painosta. Eli itse kun käytän faarao-otetta ( ranteet ja olkapäät eivät taivu pn-otteeseen, cant' do shit ), niin mulla on taipumus kipata vähän eteenpäin ylös tultaessa. Tämä ei varmaan olisi edes mahdollista pn-otteella, koska ranteet menisivät nopeasti katki. Mutta välttääkseni tämän etupainotteisuuden, mä yritin "nojata" taaksepäin alas mentäessä, mikä luultavasti toi reilusti ylimääräistä painetta lannerangan päälle, ja aiheutti selkäkrampin.

Onneksi tohon oli helppo ratkaisu: jos mun välityksillä etari on ruman etupainotteinen, niin antaa sen olla. Pitää vaan muistaa jännittää vatsaa ylös tultaessa enemmän, kuin esim. takakyykyssä, että kroppa ei pääse kippaamaan liikaa eteen, ja tanko tippumaan. Itseasiassa etarissa jopa ykkösten kokeileminen on imo aika turvallista: tanko pelkästään tippuu lattialle, jos yläselästä pettää pito, tai jaloissa ei riitä jerkku. Takakyykyssä taas ei tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan jotain ex tempore ykkösiä, koska lannerankaan kohdistuva paine on ihan eri luokkaa etariin verrattuna. Mavessa sama juttu. Tämä johtuu siitä, että jos selkä "menee" niin se oman kokemuksen mukaan menee nimenomaan sieltä alhaalta, lantion ja alaselän liitoskohdasta, eikä ylhäältä lapojen seudulta. Lihasjumeja ja domsseja etari toki aiheuttaa yläselkään niskaan, mutta nämä ovat nimenomaan lihasperäisiä, eivät nikamiin kohdistuvia.

Mietin tota just kans. Hyvin samanlaisesti noit VOI tehdä, ja saada tuntuun hyvin samanlaisilta liikkeiltä, jos pysyy niin pystyssä, ku mahollista, ja tekee niinku normikyykytki. Eli suoraan telineestä ja kyykkää alas, eikä alota alhaalta ylös. Zercheri helpompi ton takii, et pystyy hieman etukumarassaki tekeen, jos tanko ei lipsu. Mut toisaalta, eikö Zercheri nyt oo sit taas vatsoille etukyykkyäki raskaampi? Omat kokemukset sanoo, että on. Paino viel etariaki edempänä, eli vaikka yläselän pyöristyminen ei tarkota, et nosto kusee nopee, ni se on silti raskaampaa myös vastustaa sen pyöristymistä. Paino kauempana keskipisteestä siis. Etari vaatii myös liikkuvuutta paljo enemmän, ku taas Zercherin alkuasento ei vaadi ollenkaan.

Se safety bar kyykky on sit varmaan kaikista helpoin näistä, mitä raudan määrään tulee. En oo tosin kokeillu, mut olettaisin.
Itseasias safety bar squat vaikuttaa yleisestikin olevan haastavampi kuin takakyykky. Varsinkin meikäläiselle, ku olen aika takadominantti kyykkääjä. Sen sijaan, että paino olis takaolkapäitten päällä se onkin niskan pääll mull. Täten se on tyyliltään enemmän high bar pn-kyykky kuin vn-takakyykky mull eli siis vaikeampi liike.

Tämä kuulostaa oudolta. Jossain videossa mm. Hulkki puhuu samasta asiasta, eli etarin hazardeista selälle. Jäi tosin Hulkin videosta vähän epäselväksi, tarkoittiko ylä- vai alaselkää. Itselläni on tasan yhden kerran mennyt alaselkä kramppiin etarista, ja tämä johtui selkeästä tekniikkavirheestä, ei liian isosta painosta. Eli itse kun käytän faarao-otetta ( ranteet ja olkapäät eivät taivu pn-otteeseen, cant' do shit ), niin mulla on taipumus kipata vähän eteenpäin ylös tultaessa. Tämä ei varmaan olisi edes mahdollista pn-otteella, koska ranteet menisivät nopeasti katki. Mutta välttääkseni tämän etupainotteisuuden, mä yritin "nojata" taaksepäin alas mentäessä, mikä luultavasti toi reilusti ylimääräistä painetta lannerangan päälle, ja aiheutti selkäkrampin.

Onneksi tohon oli helppo ratkaisu: jos mun välityksillä etari on ruman etupainotteinen, niin antaa sen olla. Pitää vaan muistaa jännittää vatsaa ylös tultaessa enemmän, kuin esim. takakyykyssä, että kroppa ei pääse kippaamaan liikaa eteen, ja tanko tippumaan. Itseasiassa etarissa jopa ykkösten kokeileminen on imo aika turvallista: tanko pelkästään tippuu lattialle, jos yläselästä pettää pito, tai jaloissa ei riitä jerkku. Takakyykyssä taas ei tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan jotain ex tempore ykkösiä, koska lannerankaan kohdistuva paine on ihan eri luokkaa etariin verrattuna. Mavessa sama juttu. Tämä johtuu siitä, että jos selkä "menee" niin se oman kokemuksen mukaan menee nimenomaan sieltä alhaalta, lantion ja alaselän liitoskohdasta, eikä ylhäältä lapojen seudulta. Lihasjumeja ja domsseja etari toki aiheuttaa yläselkään niskaan, mutta nämä ovat nimenomaan lihasperäisiä, eivät nikamiin kohdistuvia.
Ei mullakaan onneks ole mitää tullu. Aina kipannu painot eteen, jos tarvii. Tuntuu mulla olevan ensisijaisesti vatsat ja sitten yläselkä heikkouksena, kun puhutaan 1rm. Pidemmissä sarjoissa "onneksi" etureidet pettää. Menee siis rasitus oikeeseen paikkaan

No itseasias en miettiny tota ihan loppuun. Jostain ihmeen syystä ajattelin, et ton safety barin saa myös asetettua eteen.
Jotenki tän kuvan mukasesti. Mä en oo ikinä ees kokeillu kyykätä muuten, ku pn-tyylisesti & highbarina. Oon pitäny ideasta, et teen perus kyykyt lähinnä etureisille, ja maven variaatiot yms. on sit enemmän takaosastolle, ja selälle. Ite teen nyt alakropan pääliikkeet näin: Takakyykky, takakyykky, mave, Zercher. Noi siis 4 eri treeni kertaa, eli Zercher on myös ihan pääliikeki välillä. Etukyykkyä en tee nyt hetkeen ollenkaan, enkä muutenkaan nää, etteikö Z-kyykky tarjois +- saman kehityksen, ja vähän päälle. Zercher tuntuu todella hyödylliseltä, ja koen, et mm. alaselkä saa hyvin palautusaikaa tolla. Mavest on välil kestäny joku 7pv palautuu mulla täysin, ni teen harvemmin. Kyykkypäivinä sit vaan apuliikkeen roolissa esim. korokkeelta tulee myös tehtyä, ja mavepäivinä taas teen jtn kyykkyä muistuttavampaa vetojen jälkee.
maxresdefault.jpg
Enpäs ton tyylistä ssb:tä ole nähnyt tai osannut edes ajatell. Joten vaikea sanoa mitä tollane etari-tyyli vaikuttaa asiaan. Itse uskon kans, et zercher on hyvä korvike etukyykylle ja rakentaaki sitä ja mavea hyvin.

Täytyy sen verran tunnustaa, että luin/ymmärsin kiireessä väärin ja kommentoin liian nopeesti tossa ekalla sivulla. Kirjotin, että etukyykyn ja takakyykyn ero 15% vaikka tarkotin highbarin ja lowbarin eroa. En oo hetkiin koittanu etukyykkyä mutta se todennäkösesti ei ole lähelläkään takakyykkyä(low baria).
Jumalauta millaset omantunnontuskat oli tosta postista.:whistle:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom