Eteisvärinäjengi

Ikä
25
No niin, viikko sitten kävin sydämen läppäleikkauksessa, ja nyt todettiin sitten eteisvärinäkohtaus. Löytyykö palstalta tilanteen kokenutta porukkaa, joka voisi kertoa kokemuksistaan täällä tai sitten privassa/mailissa (jukkaposti@hotmail.com)?

Jos jää pysyväksi, niin tempaukset ja työnnöt on tehty?

Niin, ja ennen ensimmäistä "Hakeudu ihmeessä hoitoon äläkä asiaa täällä kysele"-tinttausta, niin ollaan jo :D

sydan.jpg

Kuvan sydän ei liity tapaukseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menikö itsestään ohi vai käänsivätkö lääkkeillä tahi sähköllä? Kaikilla mummoilla on flimmeri :D mites vanha olit? Eihän tuo urheiluharrastuksen kannalta kovin hyvä juttu oo.. Hoitavan lääkärin kanssa kannattaa pähkinöi mitä voi tehdä ja mitä ei. Yksi kohtaus ei sinänsä vaarallinen ole, mutta monesti nuo uusii.

Jos jää pysyväksi, niin tempaukset ja työnnöt on tehty?

Kyllä ja ei. Oman kokemukseni mukaan tärkeintä on oppia tunnistamaan ne liikkeet, jotka eteisvärinän laukaisevat/tai ovat edesauttamassa sellaisen syntymistä. Yksi tuntemani henkilö ei esimerkiksi voi treenata etukyykkyä kovaa, mutta normaalia kyykkyä voi treenata kuitenkin todella kovaa ilman oireita.

Menikö itsestään ohi vai käänsivätkö lääkkeillä tahi sähköllä? Kaikilla mummoilla on flimmeri :D mites vanha olit? Eihän tuo urheiluharrastuksen kannalta kovin hyvä juttu oo.. Hoitavan lääkärin kanssa kannattaa pähkinöi mitä voi tehdä ja mitä ei. Yksi kohtaus ei sinänsä vaarallinen ole, mutta monesti nuo uusii.

Kyllä ja ei. Oman kokemukseni mukaan tärkeintä on oppia tunnistamaan ne liikkeet, jotka eteisvärinän laukaisevat/tai ovat edesauttamassa sellaisen syntymistä. Yksi tuntemani henkilö ei esimerkiksi voi treenata etukyykkyä kovaa, mutta normaalia kyykkyä voi treenata kuitenkin todella kovaa ilman oireita.

Aattelin antaa vähän aikaa, mutta ei kovin paljon vastauksia tullut, ei ilmeisesti ihan kaikkien ongelma. Njoo, ensimmäinen eteisvärinä tuli vähän reilu viikko leikkauksesta, ja ehkä keskimäärin tullut joka toinen päivä sellaisia, että kestää suht. vähän aikaa ennen sinusrytmin palaamista. Eilen illalla tuli sitten 12 tuntia kestänyt lepatus, joka ei lääkkeilläkään lähtenyt. Nyt aamulla kuitenkin sinusrytmi tuli takaisin. Ikää tosiaan 28, kuten tuossa vieressä lukee :)

Onko teillä ollut noita ilmiöitä itsellä? No, lääkärit nyt kertoilevat, että yleensä nuo rytmihäiriöt menevät ohi sydämen tervehtyessä, jossain kuukauden kohdalla tms. Siihen asti vaan ollaan pelko perseessä sitten.

Eipä eteisvärinöitä juuri alle (50-)60v ikäluokan urheilullisissa ihmisissä näe, joten tuskin hirveästi vastauksia on odotettavissa..

Itse en ole tosiaan törmännyt myöskään alle 50 vuotiaaseen eteisvärinä potilaaseen ja jonkun vuoden ensihoidossa/päivystyksessä hiippaillut. Toivottavasti tosiaan menee ohi, varsinkin kun noin tiheään kohtauksia tulee. Jos kroonistuu niin tulee sellainen lääkitys jonka kanssa luultavasti ei ole edes suositeltavaa tehdä raskasta salitreeniä.

Käytännössä homma menee pahimmassa skenaariossa siis niin, että flimmeri ns. kroonistuu ja joudutaan aloittamaan verenohennus lääkitys jolla hieman sivareita joista luonnollisesti vaarallisin on tuo verenvuotojen tyrehtymisen merkittävä heikentyminen.

Nyt kyllä kannattanee ottaa aika iisisti ja odotella toipumista, joka kuitenkin lienee todennäköinen.

Edit: tosiaan niin kauan kuin tuo flimmeri tulee kohtauksittain ja se kääntyy/käännetään niin voi kyllä urheilla ja oppia välttämään sellaisia liikkeitä/harjoituksia jotka kohtauksen laukaisee.

Herätelläämpä tätä henkiin kun kerran sattui silmiin. Itselläni todettiin eilen eteisvärinä. En ole koko hommaa edes huomannut ja kardiologi epäili sen olevan synnynnäistä. Ei kuulemma haittaa mitään, mutta tutkitaan tarkemmin mahdollisen lääkityksen varalta.

Itselleni tuli flimmeri ensimmäisen kerran viime syksynä muutaman päivän rännin jälkeen. Kääntyi kuitenkin itsestään sinusrytmiin kun pääsin sairaalaan ja sanoivat ettet sinä tohon kuole eli ehkä helpotuksesta. :) Seuraavan kerran rupesi väpättämään salilla ehkä kuukausi tuon jälkeen kun vedin vähän kovemman jumpan. Silloinkin kääntyi takaisin itsestään suht nopeasti. Viimeisen kerran tuli itse asiassa flimmeri tänään aamulla kun kävin salilla mutta sekin meni hetkessä ohi. Kaksi kertaa siis salilla tullut ja molemmilla kerroilla hiukan väsyneenä salille vääntäytynyt. Minulle ainakin lekuri sanoi että saa jatkaa salitouhuja ihan normaalisti eikä tarvitse olla kovinkaan huolissaan. Niin ja ikää siis 39v ja ainakin omasta mielestäni olen hyvässä kunnossa ja omaan terveet elämäntavat, poislukien poikien huvitusmatkat parisen kertaa vuodessa. :) Ja salilla käynyt 20 vuotta...

Eteisvärinää provosoi pitkä valvominen ja esimerkiksi ryyppääminen (lähinnä krapulassa). Nuorilla miehillä flimmeriä näkee lähinnä rännien jälkeen ilmaantuvana. On kohtalaisen harvinainen (1promille) alle 40-vuotiailla. Omien kokemuksien mukaan miehillä ja etenkin urheilullisilla miehillä, joilla ei ole sydänsairautta, tuota esiintyy jonkun verran alle 40v. Jos jää yli 12-24h päälle, kannattaa käydä päivystyksessä käännättämässä sähköllä tai lääkkeillä. Todennäköisyys saada uusi flimmerikohtaus vuoden sisällä on 80-90% luokkaa, eli uusiminen on melkein taattu. Jos on paha, hoidetaan katetriablaatiolla ja se helpottaa oireita ehkä 10-15v ajan, sitten se tulee melko varmasti takaisin. Jos flimmeri on joskus tullut, on melko varmaa, että se myös vanhana häiritsee.

Itse kokeneena, ei ole maailman pahin vaiva. Ärsyttäähän se, mutta hoito on simppeli. Lääkäriin vaan.
Itse hoitaneena. Hoito on simppeli, lääkäriin vaan.

Jos alkaa ilmaantumaan useasti ja on häiritsevä, kannattaa hakeutua kardiologin juttusille. Ihan oman lääkärin kautta lähete. Hoitona on katetriablaatiohoito. Eteisvärinä ei kroonistu jos olet terve ja sydän on ok. Kroonistuminen tapahtuu kuukausia jatkuneen eteisvärinän jälkeen ja tervesydämiset nuoret pyritään aina saattamaan sinusrytmiin.
Itsellä käännetty kerran sähköllä 1½v sitten, muutaman kerran kestoltaan ollut lisäksi 10sek värinät. Ei koskaan kovassa fyysisessä rasituksessa tai juodessa ole itselläni häirinnyt/ilmaantunut. Aina tosin isosti syömisen jälkeen tulee lisälyöntejä.

Jos jää yli 12-24h päälle, kannattaa käydä päivystyksessä käännättämässä sähköllä tai lääkkeillä. Todennäköisyys saada uusi flimmerikohtaus vuoden sisällä on 80-90% luokkaa, eli uusiminen on melkein taattu. Jos on paha, hoidetaan katetriablaatiolla ja se helpottaa oireita ehkä 10-15v ajan, sitten se tulee melko varmasti takaisin. Jos flimmeri on joskus tullut, on melko varmaa, että se myös vanhana häiritsee.

Minulle on lääkäri antanut ohjeeksi, että kahden tunnin jälkeen pitää mennä päivystykseen. Kahdesti olen mennyt, ekalla kerralla diagnosoitiin. Kummallakin kerralla kääntyi itsestään sinusrytmiin ennen kuin kerettiin kardioversioon.

Flimmeriä voidaan hoitaa katetriablaation lisäksi myös estolääkityksellä, ja se on muistaakseni jopa ensisijainen hoito. Minä olen ollut nyt kohta 8 vuotta flekainidilla.

Juu, kyllähän estolääkitys on ok, jos toimii. Itsenäinen flimmeri vaan saa aika hyvän vasteen katetriablaatiosta.

Flimmerin kääntämisen raja on 48h. Sanoisin, että älä mene 2 tunnin sisällä, koska jos olisit odottanut 12h, et olisi mennyt todennäköisesti ollenkaan (tadaa!). Nyt siis oletetaan, että tiedät että se on flimmeri. Diagnoosia varten kannattaa hakeutua nopeasti, koska se sydänfilmi mille se saadaan on painonsa arvoinen kullassa. Monille käy niin ettei ne koskaan saa sitä filmille kun aina kääntyy ennen lääkäriin pääsyä.

Seuraan kyllä mielummin oman lääkärini ohjetta kuin tuntemattoman forumnimimerkin :)

Edit. Todettakoon että en yöllä ole lähtenyt vaikka lääkärini tuntiraja paukkuisikin vaan vasta kun tk:n normaali päivystysvastaanotto aukeaa.

Eilen krapulassa huomasin että sydän muljahtelee koko ajan, veti ihan mihin sattuu rytmiin. Odottelin ensin iltapäivään asti ja sitten työpaikkalääkärille, sieltä kehoitus mennä päivystykseen. Päivystyksessä eivät tehdään mitään kun olin just syönyt, kehottivat tulemaan seuraavana aamuna uudestaan. Tänään sitten takaisin ja sähköllä sydän takaisin rytmiin. Ei mitään aikaisempia todettuja sydänvaivoja, mutta rytmihäiriöitä silloin tällöin, yksittäisiä muljahduksia lähinnä. Googlettelin tässä flimmeriä ja vähän ikävältä jutulta näyttää vaikkei oiskaan suoraan kovin vaarallinen. Jos alkaa uusimaan niin varmaan jonkinlaisia elämäntapamuutoksia täytyy alkaa miettimään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom