Eteenpäin kääntyvät olkapäät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Curl
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli itsellä on havaittavissa tätä ongelmaa, ja jonkun vanhan threadin jo aiheesta löysinkin mutta en kauhean konkreettisia ratkaisuja. Johtuu omalla kohdalla varmaankin istumisesta töissä etcetra. Rentoutuessa olat kääntyvät eteen ja yläselkä siis pyörtyy hieman tähän tunnettuun "kysymysmerkki" tyyliin. Millätapaa tällaista ongelmaa olisi parasta korjata?

Lukaisin ainakin äkkiseltään että leveät soudut, facepull ja takaolkapäihin kohdistuvat liikkeet voisivat auttaa. Mutta mitkä nyt sitten olisivat parhaat liikkeet, jos on pakko mainita vaikka top4?

Sitten vielä bonuskysymys, facepullista näyttäisi löytyvän kaksi eri tyyliä otteen puolesta:

A. http://www.menshealth.com/mhlists/cms/uploads/1/cable-face-pull_1.jpg

B. http://www.menshealth.com/mhlists/cms/uploads/1/cable-face-pull_470x360.jpg

Kumpi noista nyt sitten olisi parempi fiksaamaan eteenpäin kääntyviä olkapäitä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
yrittäisin tähdätä vetävät / työntävät suhteen 2:1. itse teen joka treenin lämmittelyinä leukoja ja jokaisen penkki tai pystäri sarjan välissä setin leukoja. unohtamatta juuri kulmasoutua ja facepullia sekä mavea ... omalla kohdalla facepull köysillä ristikkäis taljassa niin että veto tulee aavistuksen yläviistosta menee perille.. muista vetää lapoja yhteen lujaa loppuasennossa.

Mulla on samaa vaivaa. Oon tehny välipäivinä venyttelyn yhteydessä kuminauhalla muutaman sarjan rintalihaksia venyttävää liikettä jossa hieman venytettyä kuminauhaa viedään suorin käsin lantion edestä yläkautta pakaroiden taakse ja takaisin. Silloin kun nauha on takapuolella niin venyttää hyvin rintaa kun samalla vetää lapoja ja olkapäitä taakse. Ei mikään kauhean raskas liike, mutta parin päivän välein toistettuna on auttanut mulla selvästi tähän ongelmaan.

Zone-sarja -42%
Mulla sama ongelma, ja hierojan mukaan johtuu pääasiassa rintalihasten kireydestä, mutta kuulemma myös selkäpuolen lihasten vahvistaminen pitäisi auttaa. Mä panostaisin yleensäkin hartiaseudun liikkuvuuden lisäämiseen; mulla ainakin esim jooga on auttanut kovasti. :)

Olkapäät kääntyvät eteenpäin kun rintalihakset ovat kireät ja lapaluuta liikuttavat lihakset eivät ole kondiksessa tai rinnat ja lapalihakset eivät ole tasapainossa.

blog-examprep-091313-2.webp

Itsellä oli joskus vastaava ongelma, minkä ratkaisin omanlaisella reenillä tähän. Tein yhtenä päivänä pelkästään lapalihasreenin
- leveässä ylätaljassa veto kaksiosaisena: yläosassa reilu lapojen kurotus ja takaisin veto ja sen jälkeen tanko rintaan
- alatalja kapealla myös kaksiosaisena: lapojen kunnollinen kurotus ja takaisin veto ja kahvojen veto vatsalle. Selkää ei päästetä kurotuksesta huolimatta köyrístymään
- pystypunnerrus, minkä lopussa olkapäiden kurotus korviin
- lapapunnerrus l. pushup plus (Pushup Plus - YouTube)

Sekä tietysti pidin huolen että venyttelen myös rinnat kunnolla.

Huomaan eron ryhdin lisäksi olkapäiden parempana toiminnallisuutena.

Ei sitä nyt oikeastaan treenillä korjata vaan venyttelyllä. Mutta tietysti jos teet pelkästään rintaa ja hauista niin ei se asiaan auta. Näistä on varmaan apua, sun kaltainen tilanne kaverilla?

Jälkimmäistä venytystä voi simuloida vaikka nojaamalla skottipenkkiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hyviä vinkkejä allaround. Pitää alkaa venyttelemään rintalihaksia enempi, en osannut edes ajatella että niiden kireys voi työntää olkapäät eteenpäin. Tähän asti olen lähinnä koittanut venytellä olkapäitä ja selkää. En tosin jaksa uskoa että pelkkä venyttely riittää ( hienoahan se olisi ja helvetin paljon helpompaa kuin että vaatisi treeniä ) mutta varmaan on jotain lihastasapainoakin korjattava.

Olkapäät kääntyvät eteenpäin kun rintalihakset ovat kireät ja lapaluuta liikuttavat lihakset eivät ole kondiksessa tai rinnat ja lapalihakset eivät ole tasapainossa.

katso liitettä 117395

Itsellä oli joskus vastaava ongelma, minkä ratkaisin omanlaisella reenillä tähän. Tein yhtenä päivänä pelkästään lapalihasreenin
- leveässä ylätaljassa veto kaksiosaisena: yläosassa reilu lapojen kurotus ja takaisin veto ja sen jälkeen tanko rintaan
- alatalja kapealla myös kaksiosaisena: lapojen kunnollinen kurotus ja takaisin veto ja kahvojen veto vatsalle. Selkää ei päästetä kurotuksesta huolimatta köyrístymään
- pystypunnerrus, minkä lopussa olkapäiden kurotus korviin
- lapapunnerrus l. pushup plus (Pushup Plus - YouTube)

Sekä tietysti pidin huolen että venyttelen myös rinnat kunnolla.

Huomaan eron ryhdin lisäksi olkapäiden parempana toiminnallisuutena.

Lieköhän noista muista liikkeistä videota missään? Kuvauksen perusteella kyllä mielikuvan sain, ei siinä.

Oman käsitykseni mukaan tuon gorillaryhdin parantamiseksi, parhaita liikkeitä olis leveät alhaalta tulevat soudut rintaan. Ei leuanvedot/ylätaljat nuo vaan pahentaa asiaa..
Itte vetäisin leveää kulmasoutua rintaan ja leveää alataljaa rintaan kanssa, noitten pitäsisi auttaa asiaan, kun vahvistuu lapojen välin lihaksisto.

Oman käsitykseni mukaan tuon gorillaryhdin parantamiseksi, parhaita liikkeitä olis leveät alhaalta tulevat soudut rintaan. Ei leuanvedot/ylätaljat nuo vaan pahentaa asiaa..
Itte vetäisin leveää kulmasoutua rintaan ja leveää alataljaa rintaan kanssa, noitten pitäsisi auttaa asiaan, kun vahvistuu lapojen välin lihaksisto.
Mä saan ainakin hyvän tuntuman lapojen väliin niin että laitan perus taljan (siis ei se penkin kera kulkeva kone) ylimpään asentoon, siihen kaksipäisen "köyden" kahvaksi ja kiskon sitä rintaa kohti. Loppuasennossa kädet on about kainaloiden kohalla ja kyynärpäät mahd suoraan sivulla / olkapäiden korkeudella. Oma kroppa hieman takanojassa koko likkeen ajan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lihastohtorilta löytyy myös tähän hyvää dataa
Esimerkiksi alatalja kapealla neutraaliotteella on loistava selkää paksuntava liike (Delavier 2010, 94). Ryhdin kannalta souduilla on tärkeä rooli, sillä sekä vahvat rintalihakset että leveät selkälihakset vääntävät olkapäitä eteen, mutta vahvat lapojen lähentäjät vääntävät olkapäitä taakse. Horisontaalisouduilla voi siis korjata yleistä eteen kääntyneiden olkapäiden syndroomaa
Yläselän voimaharjoittelun yhteenveto sanoi:
Erot eri vetoliikkeiden lihasaktiivisuuksissa samassa liikesuunnassa ovat pieniä ja yläselän kehittymisen kannalta on tärkeintä, että vetää paljon. Suurempi etu on vetää kolme sarjaa salilla sillä aikaa, kun joku saa vedettyä vain yhden sarjan, kun miettii liiaksi vetäisikö seuraavan sarjan leveällä vai kapealla otteella. Joka tapauksessa monipuolisuus ja ärsykkeenvaihtelu ovat eduksi pitkässä juoksussa ja pienetkin erot eri liikevariaatioiden vasteissa kannattaa hyödyntää systemaattisessa ja tavoitteellisessa urheiluharjoittelussa. Yläkeholle on hyvä muistaa pitää voimaharjoittelussa mukana kaikkia neljän liikesuunnan liikkeitä eli sekä vertikaalista vetämistä ja punnertamista että horisontaalista vetämistä ja punnertamista.
Yläselän voimaharjoittelu: perusteet ja leuanveto ? Rytkönen | Lihastohtori
Hulmin blogista löytyy paljon muutakin juuri meikäläisten tarkoituksiin sopivaa tutkimustietoa.

ja jos olkapäiden eteenkääntyminen johtuu kireistä rintalihaksista, ja varsinkin kireästä pienestä rintalihaksesta, niin siihen ei juurikaan omat venytykset auta. Hyvälle hierojalle muutama kerta niin voi jo auttaakkin.

ja jos olkapäiden eteenkääntyminen johtuu kireistä rintalihaksista, ja varsinkin kireästä pienestä rintalihaksesta, niin siihen ei juurikaan omat venytykset auta.

Miksi ei? Oman empiirisen tutkimuksen perusteella ahkera rintalihojen venyttäminen auttoi ko. ongelmaan...

^Pientä rintalihasta on hankalaa venyttää itse.

Mun mielestä jengiltä tässä ketjussa on unohtunu yks juttu joka mulla on eniten auttanu ryhtiongelmiin: yksinkertaisesti paremman ryhdin pitäminen. Ei siitä tuu mitään että salilla treenataan vaikka kuinka paljon lapojenlähentäjiä ja sitten istutaan kotona samassa paskassa asennossa kuin ennenkin hartiat lysyssä 10 tuntia. Mutuilisin, että esim. hyperlordoosikin voi olla pitkälti opittu juttu eikä välttämättä lihasepätasapainojen syy: jotain voimistelijoita kun kattoo niin monet pitävät instagramduckfaceankanperse-asentoa luonnostaan koska se näyttää esityksessä "elegantilta" tms. vaikka lonkankoukistajissa varmasti on liikkuvuutta.

^Pientä rintalihasta on hankalaa venyttää itse.

Nelinkontin maahan , jumppapallo venytettävän puolen vierelle, käsi suorakulmassa pallon päälle (kuten venyttelisi seisten rintalihaksia seinää vasten), olkapää rennoksi ja viet rintakehää kohti lattiaa. Näin venyy pieni rintalihas.

sellasta

Yleensäkin toi eteenpäin kääntyvät olkapäät on erittäin harvoin sen takia että posterior deltoid eli takaolkapää olisi jotenkin valtavasti pienempi ja heikompi, usein kyseessä liika rintalihasten pumppailu joka vetää koko kehoa eteenpäin, tähän on niinki helppo hoito kuin rintarangan/hartioiden venyttely esim. Kepillä myötäotteella vedellenn edes takaisin eteen-taakse hartioiden yli UNOHDA kaikki eristävät liikkeet takaolkapäille ja keskity enemmän kulmasoutuun,leukoihin ja klassiseen ohjelmaan "maito,kyykky ja pull over" eristävät liikkeet ei oo tekemessä mitään ihmeparantumista ellei nyt satu olemaan kilpalavoille tähtäävä kehonrakentaja. Etu-kyykky , noh kuulostaa tyhmältä että mitä Se nyt auttais, no pakottaa pysymään pystysuorassa ja vahvistaa yläselkää todella tehokkaasti. Sit iha semmonen juttu että kaikki ei ole kiinni vaan lihasten jurnuttamisesta kuten joku viisas jo aiemmin totesi, RYHTI seiso kun MIES/NAINEN äläkä ole Se joka pyytää anteeksi olemassaoloaan kädet ristissä, vaan pidä munasi, pidä pintasi ja seiso ylväästi.
Päivä jolloin aloit punttaa oli Se jolloin sinusta tuli ainiaan liian pieni

Facepull on varsinkin kiekkojunnujen omatoimisissa punttireeneissä aina mukana, ja kaveripiirissä paljon nuoria kiekkoilijoita ja kyllä kaikilla aika homo-eroottisesti viehättävät olkapäät. Suosittelen.

Back
Ylös Bottom