Eteenpäin kääntyvä kaula

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja simos
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on kaula kääntynyt aika paljon eteenpäin ja se häiritsee. Olen aloittelemassa salihommia ja ajattelin siihen alkaa panostaa heti aluksi jos vain mahdollista lihastreenillä? En muuten huomaa asiaa mutta kuvista olen pistänyt merkille miten pää ikäänkuin sojottaa eteenpäin. Lihoista sen verran että oon todella kukkakeppi. Onko mahdollista saada treenillä muutettua?

Ryhdistä lähtee kaikki. Veikkaan, et sul on myös olkapäät kääntyneet eteen.

Fyssari voi ohjata sut oikeaan postureen, ja marko savolaisen yhdessä pätkässä oli kans hyvää tietoa tuosta ryhdistä.

Mulla on kaula kääntynyt aika paljon eteenpäin ja se häiritsee. Olen aloittelemassa salihommia ja ajattelin siihen alkaa panostaa heti aluksi jos vain mahdollista lihastreenillä? En muuten huomaa asiaa mutta kuvista olen pistänyt merkille miten pää ikäänkuin sojottaa eteenpäin. Lihoista sen verran että oon todella kukkakeppi. Onko mahdollista saada treenillä muutettua?
Tuo on aika yleistä nykyään, mutta hyvä kun olet itsekin huomannut, niin voi lähteä korjaamaan.

ryhti.jpg

A on siis huono ja B hyvä :D.

Jumppakeppi on hyvä apu alkuun. Eka hae mahdollisimman hyvä ryhti. Katso, että on lantio paikoillaan, eli häntä jalkojen välissä (ei belfie-peppua). Kasva pituutta, eli suorista ranka. Paina solisluita (ei siis pelkkiä olkapäitä) kauemmas toisistaan ja saat rintaa auki. Paina lapaluita kevyesti alas. Pidennä niska eli takaraivoa hieman ylös.

Sitten keppi selkään kiinni rangan kohdalle. Sen pitäisi osua takaraivoon, yläselkään ja takapuoleen. Alaselän kohdalle jää pieni rako, mutta vain sormen tai kahden levyinen. Tarkista peilistä, että keppi on suorassa sekä edestä että sivulta katsoen. Kun saat mahdollisimman hyvän asennon (tuskin onnistuu heti täydellinen korjaus), niin pidä se hetki ja koita painaa mieleen, että miltä se tuntuu. Seisten tuo on helpompi, istuen tulee heti haastetta lisää ja melkein kaikki tarvitsee istuinluiden alle jumppamattorullan tai pienen korokkeen, kun muuten ei ryhtiä saa suoraksi.

Joillain pilates- ja joogatunneilla harjoitellaan ryhtiä, mutta itsenäisestikin se onnistuu. Joku toinen voi tietty olla joskus apuna tarkistamassa asentoa, varsinkin sellainen, joka tietää mitä katsoa. Tasapainoinen salitreeni auttaa myös. Mutta jos nyt alkaisit tekemään vain penkkiä, niin se todennäköisesti pahentaisi tilannetta :D. Eli joku ota joku hyvä valmis perusohjelma, joita täälläkin on paljon ja mukaan sitten joku soutuliike vaakatasossa.

Tässä videolla pari vinkkiä, mitä itse saanut fyssarilta/hierojalta:

Facepull yms. vastaavat liikkeet tekee myös hyvää..

Ihan vaan lihasten kasvattaminen (selkäpuolelle) voi jo auttaa, mutta kaikista tärkeintä on kuitenki se, että alat vaan pitää päätä pystyssä hyvässä asennossa. Ei auta vaikka kuinka venyttelisit, kävisit hieronnassa ja treenaisit oikeita paikkoja, koska pää pysyy edessä, jos sitä ei sieltä ota pois. Aina, kun huomaat, että pää on edessä, vedä se hyvään asentoon. Lopulta tosta tulee ihan tapa, ja niska alkaa pysyä hyvin ihan automaattisesti. Tuo on tärkeintä aina ryhtiä korjatessa.

Se että ryhti ja niskan asento asettuu tuohon muotoon johtuu pitkälti näyttöpäätetyöskentelystä ja mobiililaitteiden runsaasta käytöstä. Yksi merkittävä keino voisi olla näyttöpäätetyöskentelyssä ergonomian parantaminen ja vaikkapa mobiililaitteiden näpräämisen vähentäminen.
Kannattaa jättää selkärankaan jäytämään sellainen ryhtimato että tarkistelee pitkin päivää eri askareissa ryhtiä ja vetää korsettia kasaan sekä huolehtii että ruoto on neutraalissa asennossa.

Täällä oli samaa vikaa joka ei yhtään helpottanut isolla määrällä vatsalihas harjoitteita mutta kun korsetti jäykistyi niin paljon että sain mukaan selän ojennukset niin ryhti parani parissa kuukaudessa, ja kannattaa keskittyä siihen.lantion asentoon muutenkin niin aika pian huomaa mikä olisi se oikea asento ihan vaikka peilin edessä.. ps. Näyttää puolet paremmalta äijä kun nostaa ryhdin kuntoon!

Tuossa kuvassa on esitetty eteenpäin työntyvä pää yhdessä eteenpäin kääntyvän lantion kanssa, mutta ihan yhtä tyypillisesti pää työntyy eteen taaksepäin kääntyvän lantion yhteydessä. "Häntä jalkojen väliin" on vähän huono kuvaus asennon korjaamiseen silloin, koska lantion ollessa neutraali kuvitteellinen häntä ei oikeastaan käänny jalkojen väliin vaan tämä "vihje" on juurikin se, jonka moni käsittää niin, että lordoosi pyritään suoristaamaan entisestään ja pään asento ei parane, jos se on jo edessä. Sanovat, että kun pakarat puristaa yhteen, lantio menee neutraaliin asentoon, selkä ei siis ole ylenmäärin notkolla mutta ei myöskään liian suora.

image_preview.jpg

Fyssari neuvo yhen liikkeen:

- mene istumaan ja nojaa käsivarsilla polviin
- kun katsot alaviistoon niin työnnä päätäsi taaksepäin
- sen jälkeen liikuta leukaasi siten ylöspäin, että katsot kattoon
- näitä sellainen 10 kertaa tyyliin 3-4x päivässä

Tietokoneella ku tulee istuttua työkseen,niin helposti pää "tipahtaa" eteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom