Etälamautin aiheutti putkakuoleman Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piski
  • Aloitettu Aloitettu
Ehdotuksesi on siis, että hommataan poliisiasemille ainakin yksi sellainen mies, joka saa hommat hoitumaan auktoriteetillaan, ja jos ei saa niin sitten osaa niputtaa ison piripään yksin?

Ei!

Vaan lisätään poliisien IP-koulutusta ja rutkasti ja jos se ei ole mahdollista Poliisikoulussa, niin kehoitetaan joka helvetin poliisia hakeutumaan kamppailu tai IP-lajien pariin!
Näin saa konstaapelit paremmin 200 kiloiset jätkät kiinni, ilman "pyssyjä".

Ei ole vaikea yhtälö, kö, ko???

Vai pitääkö näyttää esimerkkiä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei!

Vaan lisätään poliisien IP-koulutusta ja rutkasti ja jos se ei ole mahdollista Poliisikoulussa, niin kehoitetaan joka helvetin poliisia hakeutumaan kamppailu tai IP-lajien pariin!
Näin saadaan konstaapelit paremmin 200 kiloiset jätkät kiinni, ilman "pyssyjä".

Tuo olis suuri etu, mutta jos oot tehny joskus vuorotyötä, tiedät, että varsinkin perheelliselle on ihan mahdotonta harrastaa mitään ohjattua.

Ei!

Näin saa konstaapelit paremmin 200 kiloiset jätkät kiinni, ilman "pyssyjä".

Ei ole vaikea yhtälö, kö, ko???

Vai pitääkö näyttää esimerkkiä?
Ei. Poliisin päätehtävä ei ole olla SM-tason kamppailu-urheilija. Jos sattuu olemaan niin hyvä. Ylipäätään voimankäyttö pitäisi olla kai aika pienessä osassa poliisin ammattitaitoa noin kokonaisuutta ajatellen. Poislukien ehkä joku karhuryhmä tms.

Kenenkään ihmisen ei pitäisi työnsä vuoksi olla alati riskissä vammautua tai kuolla. Siksi poliisilla pitää olla mahdollisuus käyttää riittävää voimaa, tarvittaessa tappavaa voimaa, suojellakseen itseään ja muita. Poliisin ei pitäisi ikinä joutua tilanteeseen, jossa pärjääminen on omista kamppailutaidoista kiinni.

Täällä esitettiin vaihtoehto että putkan ovi kiinni ja tilanne rauhoittuisi.

Jos näin olisi tehty, ehkä tilanne olisi rauhoittunut, mutta sitten iltalehdessä olisi otsikko kuinka poliisi ei päästänyt verta vuotavaa henkilöä sairaalaan, vaan piti väkisin putkassa. Josta seuraisi se, että joku pistäisi tänne ketjun pystyyn otsikosta, ja tulisi viisi sivua taas pätemistä, kuinka poliisin olisi pitänyt rauhoittaa teaserilla, jolloinka olisi voitu viedä sairaalaan. Koska eihän niitä teasereita turhaan vyöllä kannella. EIHÄN!!?

Anteeksi

En oo ite mikään ilmaisutaidon mestari, mutta sulla se on vähintäänkin epäselvää. No joo, samapa tuo.

Ikä on toissijainen tekijä noissa hommissa. Aloitin ovella 18-vuotiaana. Usein nimenomaan keski-ikäisille miehille oli kova paikka egolle, kun 18-vuotias "poika" taluttaa ulos. Kaikennäköstä louskutusta sain kuulla alkuvuosina, mutta koskaan en jäänyt alakynteen. Tarkoitan, että vaikka auktoriteetti ei ollut tuohon aikaan vahvimmillaan, tein aina työni, ja iälläni ei ollut vaikutusta mihinkään työtehtäviin. En ole poliisi, enkä haluakaan olla, mutta kuten sanoin, ikä on toissijainen asia, jos on ammattitaitoa. Toki iällä on etunsa monessa ammatissa.

Ootko tosissaan sitä mieltä, että paini on parempi vaihtoehto kuin sumuttimella tai etälamauttimella saavutettu vastarinnan murtaminen? Poliisille on suotu noita välineitä just sen takia, ettei ihmiset loukkais itseään. Kuten tuossa jo kävi ilmi, tässä tai missään muussakaan Suomeen sijoittuneessa tapauksessa ei oo kyetty todistamaan, että etälamautin olisi aiheuttanut kuoleman yksinään. Vai ymmärsinkö sut taas väärin?

Karteniemi voi unohtaa nyt aluksi tuon netti-kikkelin kalistelun, että kellä on parempi ulosanti, koska saat sillä vaan nauravia lukioita.
Kuten sanoin, niin: VIRKA-IÄLLÄ, on merkitystä ja siitä lähtee se kokemus edellämainituissa tilanteissa. Ymmärrät varmaan nyt. ja seitsemättä kertaa: Tämäkään ei ollut vittuilu viesti.
eli virka-ikä ON se ratkaiseva tekijä, MUTTA kun laitetaaan 21-vuotiaita partioon, niin kuka nyt niitä uskoo.

Ja toi sun juttu, että olet OHJANNUT, 3 promillen kavereita pois ravintelista, niin siihen nyt pystyy viisitoista vuosiaskin.

P.S. et tainnut lukea edellisiä viestejä, joissa mainitsi Lapin Kullan vaikutuksen minun selvänkirjoitukseen, joten unohda mun tekstivirheet ja ota asiaa kantaan, jos asiaa on!

Ei. Poliisin päätehtävä ei ole olla SM-tason kamppailu-urheilija. Jos sattuu olemaan niin hyvä. Ylipäätään voimankäyttö pitäisi olla kai aika pienessä osassa poliisin ammattitaitoa noin kokonaisuutta ajatellen. Poislukien ehkä joku karhuryhmä tms.

Kenenkään ihmisen ei pitäisi työnsä vuoksi olla alati riskissä vammautua tai kuolla. Siksi poliisilla pitää olla mahdollisuus käyttää riittävää voimaa, tarvittaessa tappavaa voimaa, suojellakseen itseään ja muita. Poliisin ei pitäisi ikinä joutua tilanteeseen, jossa pärjääminen on omista kamppailutaidoista kiinni.

Samaa mieltä olen siinä että poliisin pitää ensin pitää huoli omasta turvallisuudestaan, mutta poliisien itsepuolustus koulutus on aivan yhtä turhanpäiväista, kuin vartijoiden!

Mutta nyt laitetaan vähäksi aikaa tuntee syrjään, koska minuakini alkaa väsyttää - katsokaa kellonaikaa, milloin tämäkin viesti on kirjoitettu-
Joten miettikäämme tätä asiaa jokainen tänne kirjoittanut ja sen jälkeen kommentoikaamme asian tiimoilta.

Karteniemi voi unohtaa nyt aluksi tuon netti-kikkelin kalistelun, että kellä on parempi ulosanti, koska saat sillä vaan nauravia lukioita.
Kuten sanoin, niin: VIRKA-IÄLLÄ, on merkitystä ja siitä lähtee se kokemus edellämainituissa tilanteissa. Ymmärrät varmaan nyt. ja seitsemättä kertaa: Tämäkään ei ollut vittuilu viesti.
eli virka-ikä ON se ratkaiseva tekijä, MUTTA kun laitetaaan 21-vuotiaita partioon, niin kuka nyt niitä uskoo.

Ja toi sun juttu, että olet OHJANNUT, 3 promillen kavereita pois ravintelista, niin siihen nyt pystyy viisitoista vuosiaskin.

P.S. et tainnut lukea edellisiä viestejä, joissa mainitsi Lapin Kullan vaikutuksen minun selvänkirjoitukseen, joten unohda mun tekstivirheet ja ota asiaa kantaan, jos asiaa on!

Tää taitaa olla vähän sellanen foorumi, ettei täällä kalistella nettikikkeliä oikeakielisyydellä tai ilmaisutaidolla. Mä en ilmeisesti vaan ymmärrä sun pointtejas.

Totta kai virkaikä ja kokemus on tärkeitä juttuja, mutta niitä voi kompensoida esimerkiksi kouluttautumalla ja harjoittelemalla. Poliisin tapauksessa en tiedä miten tuo käytännössä onnistuu, ellei peruskoulutusta lasketa.

En mä tosiaan vittuiluna noita sun juttuja ota. Mun mielestä ne on lähinnä huonosti perusteltuja. Voi olla, että provosoiduin sun kapeakatseisuudestas, ja siks en enää osaa lukea noita juttuja puolueettomasti.

En nyt jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta kyllä nää asiakkaat on ollu ihan toimintakykyisiä, ja en luonnehtisi voimankäyttöä ohjaamiseksi. Enkä nyt tarkota, että olen ollut tai olen joku ravintoloiden Rambo. Nimenomaan 15-vuotiaskin pystyy siihen, jos on päätä ja fysiikkaa. Ikä ei ole ratkaiseva tekijä.

Mulle se on aika yhdentekevää puhuuko siellä keskari vai vissy. Enkä tarkoittanut ilmaisutaidolla oikeakielisyyttä. Se on tässä keskustelussa se ja sama.

Niin.
vanhemman liiton Konstaapeleita, eikä Defendon peruskurssin käyneitä parikymppisiä kakaroita!:face:
Meinaan sitä että nää parikymppiset kaljupäät, niin niillä ei ole sitä auktoriteettiä.
Voihan noista tulkita, että puhut virka-iästä. Mä tulkitsin toisin.

Tottakai nippuun vienti mahdollisimman nopeasti ja tilanne haltuun. Mutta nykyään "haalitaan" tosi tilanteessa lisäapua ennen toimenpiteitä. Esimerkkeinä virolainen sienikauppias ja omat kokemukset viime kesältä. Painin yksinään 100-kiloisen piripään kanssa jota ei saanut edes hapetettua. Paikalle tullut partio jalkautui ja ehdin jo huokaista helpotuksesta. Eivät tehneet elettäkään ennen kuin toinen partio tuli paikalle. Neljästään löivät rautoihin, mutta oisivat voineet edes auttaa. Ainoa kerta koskaan kun olen ollut poliisille vihanen. Mulla pelottaa että tulevaisuudessa suomen(kin) poliisit toimii kuten ulkomaisista poliisi sarjoista näkee, 20 poliisia riehujan kimpussa eikä elettäkään tonttiin viennistä. Antavat mellastaa niin kauan, että uskoo puhetta. Onneksi siihen on vielä aikaa :)

Jos tilanne on sellainen että voi vähän odotella ja luoda toimintasuunnitelmia niin tottakai niin kannattaa tehdä. Jos poliisi taas tulee paikalle ja jää odottamaan jotain lisäapua kun näkee portsarilla painin kesken niin voi morjens. Kyllä mäkin menisin kysymään että oisko kuitenkin parempi mennä vaikka kukkakauppiaaksi jos ei omat hommat hoidu. Painiin nyt vaan mennään apuun jos sitä tarvitaan. Poislukien jos poliisit oli jotain 50 kilosia tutkinnan tyttöjä niin parempi olla sotkematta itseään siihen väliin ja olla tiellä.

Karteniemeltä hyviä pointteja ja hän nähtävästi on vähän elämää nähnyt, mutta nyt meikäläinen lopettaa tästä asiasta jauhamisen.

Rauha kuoleelle putka-äijälle, sekä voimia niille poliiseille jotka joutuivat kokemaan sen kaikkein huonoiman mahdollisimman vaihtoehdon.

Peace

Tässä tulee vähän selvennystä asiaan: Tunsin etäisesti ko. kaverin ja kyseessä ei TODELLAKAAN ole mikään punttihirmu vaan täysin päinvastainen olemus. Punttia tai muutakaan urheilua tuskin oli viimeiseen 10v nähnyt edes unissaan.

Kyllähän taserin mukaantulo tulevaisuudessa laskee poliisien kykyä painia. Ellei ole laskenut jo, koska paini tilanteita töissä vähemmän. Mun mielestä nykyinen systeemi olla aiheuttamatta naarmuakaan asiakkaalle tuo kaikessa hyvyydessään myös jonkin verran huonoa tullessaan.

Toki on parempi, ettei satunnainen känniääliö joudu sairaalakuntoon raudottaessa, mutta vakio idiootit ansaitsia runtua edes joskus.
Mielestäni on parempi että niitä työkaluja käytetään jos ne vyöllä on, toki jos kyseessä nyt on päivänselvä nopea maahanvienti ja niputus (ei siis ole epäilystäkään, että homma menisi painiksi) niin fyysinen kontakti on ookoo. Mun mielestä se tuntuu vähän oudolta jos poliisi-setä riskeeraa oman ja parinsa terveyden sillä, että lähdetään oikeesti painimaan kohdehenkilön kanssa ja katotaan mikä on lopputulos. Painitilanteissa kuitenkin riski, että voimankäyttövälineet päätyvät vääriin käsiin vaikka onkin turvakoteloita sun muita noilla tappavemmilla vehkeillä.

Yhteiskunnalle olisi kyllä ehkä parempi poistaa taserit ja ottaa revolverit takaisin käyttöön. Kuinka monta kertaa poliisitkin painivat samojen kavereiden kanssa vuodesta toiseen? Ja laskuista jää pois vaimot, muijakaverit, lapset ja satunnaiset vastaantulijat joita nämä sankarit leipovat päähän. Lasten-, vanhusten- ja sairaanhoitoa ajetaan jatkuvasti alaspäin, mutta väkivallan kontrollointia halutaan vaikeammaksi ja kalliimmaksi vuosi vuodelta.

Itse olen alkanut taipumaan sille kannalle, että kansalaisella pitäisi olla oikeus säilyttää ja käyttää asetta edes kotonaan oman terveyden ja omaisuuden suojaamiseksi.
Oon ollut pitkään sitä mieltä itsekkin, että kansalaiselle itselleen pitäisi antaa lisää oikeuksia itsepuolustukseen (varsinkin kun Poliisin resursseja karsitaan kokoajan ja pohjoisessa tilanne käsittääkseni jopa naurettava välillä). Suomessa vaan pelätään vissiin liian paljon sitä, että homma riistäytyy käsistä ja alkaa tulemaan kaikenmaailman lieveilmiöitä. Hyvällä valvonnalla ja vaaditulla koulutuksella saataisi valtion kassaa lisää rahaakin joten tilanne on aika win-win mielestäni, jos kansalainen pystyisi vetämään sumut kiperässä tilanteessa naamalle. Virossa on käsittääkseni myös aseellinen itsepuolustus sallittua (siis ihan aseenkantokin jemmassa), mutta en tiedä onko tuo vanhentunutta tietoa, mitään suurempia lieveilmöitä lahden toiselta puolelta ei ole saannut kyllä kuulla kuitenkaan joten taitaa se sielä pelata, jos on yhä käytössä. Euroopassa myös muitakin maita joissa CCW on sallittu, asianmukaisin testein ja luvin (mutta tämä keskustelu lienee ihan oma topicinsa, eikä liity aiheeseen mitenkään).

Tämäpä juuri, ei Poliiseilla riitä resurssit kouluttaa jokaisesta ammattipainijaa + hommata tarvittavaa lihasmassaa takaamaan varmaa voittoa vaikka vastassa olisi 140kg lihaa. Työkalut on käyttöä varten, kyllä jokainen piripääkin tietää mitä sielä on vastassa jos alkaa riehumaan. Toki jos tilannen nyt on se, että kohdehenkilö ei edes meinaa pysyä tolpillaan niin tilanne taas eri, ymmärtänette pointtini kuitenkin.

Ja mitä tähän alkuperäiseen Taser-tapaukseen tulee, itse tiedän vain sen mitä mediassa on ollut tarjolla, mutta jos kaveri vaatii sairaalahoitoa ja ei meinaa lopettaa riehumista useamman sätkyn jälkeen niin en tiedä mitä Poliisin olis pitänyt tehdä, muuttua Arnoldiksi ja pistää kaveri yhdellä kädellä solmuun, tai arvata henkilöllä olleen pumpussa vikaa ja taikoa deffa jostain? Ampuminen sisätiloissa aina vähän riskiä, vaikka jalan olisi saannut kohdehenkilöltä alta pois niin tsäännsit siihen, että kimmoke osuun vielä johonkin on aika suuret jos luoti ei jää jalan sisää (tästä voidaa sitten vääntää loputtomasti teorioita ballistiikasta ja siitä olisiko luoti hajonnut jalan sisälle ja jäänyt sinne, joten jätetäänpä se pois) riski kuitenkin aina olemassa. Näitä valitettavia ääripään tapauksia sattuu, varmasti on kaasuukin porukka meinannut tukehtua ja varmasti on tukehtunutkin (en tiedä onko Suomessa tapauksia), kun terveetkin ihmiset menevät siitä aika lukkoon. Kaasukin on sisätiloissa vähän pelottava jos ei ole käytössä juovaa ja juova taas vaatii aika tarkan hitin + ei toimi kaikille.

Valitettava tapaus kaikenkaikkiaan ja jälkiviisastelu lienee tarpeentonta jos tilannetta ja olosuhteita ei tunne täysin.

Tää taitaa olla vähän sellanen foorumi, ettei täällä kalistella nettikikkeliä oikeakielisyydellä tai ilmaisutaidolla. Mä en ilmeisesti vaan ymmärrä sun pointtejas.

Totta kai virkaikä ja kokemus on tärkeitä juttuja, mutta niitä voi kompensoida esimerkiksi kouluttautumalla ja harjoittelemalla. Poliisin tapauksessa en tiedä miten tuo käytännössä onnistuu, ellei peruskoulutusta lasketa.

En mä tosiaan vittuiluna noita sun juttuja ota. Mun mielestä ne on lähinnä huonosti perusteltuja. Voi olla, että provosoiduin sun kapeakatseisuudestas, ja siks en enää osaa lukea noita juttuja puolueettomasti.

En nyt jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta kyllä nää asiakkaat on ollu ihan toimintakykyisiä, ja en luonnehtisi voimankäyttöä ohjaamiseksi. Enkä nyt tarkota, että olen ollut tai olen joku ravintoloiden Rambo. Nimenomaan 15-vuotiaskin pystyy siihen, jos on päätä ja fysiikkaa. Ikä ei ole ratkaiseva tekijä.

Mulle se on aika yhdentekevää puhuuko siellä keskari vai vissy. Enkä tarkoittanut ilmaisutaidolla oikeakielisyyttä. Se on tässä keskustelussa se ja sama.

Voihan noista tulkita, että puhut virka-iästä. Mä tulkitsin toisin.

Kuten sanoin, niin sinä puhut asiaa ja ehkä, meillä molemmilla on hieman kapeaketseinen juttu tähän keissiin, mutta, hyviä pointteja toit esiin, mutta taas kertaalleen: " Jääköön tämä minun puolesta tähän".

Sinun vastaus on, että tasetetaan niin kauan, että makaa elottomana..? Sanoohan maalaisjärkikin jo, että tässä on toimittu päin vittua. Näinkö sairaita ihmisiäkö Suomessa nykyään hoidetaan?

Puhumalla pääsee jo pitkälle jos osaa yhtään lukea ihmistä...

Sinun vastaus on, että tasetetaan niin kauan, että makaa elottomana..? Sanoohan maalaisjärkikin jo, että tässä on toimittu päin vittua. Näinkö sairaita ihmisiäkö Suomessa nykyään hoidetaan?

Ootko oikeesti noin pihalla vai esitätkö vaan??

Voimankäyttöä jatketaan poliisin toimesta niin kauan että vastarinta murtuu.. Ei noillakaan nyt vittu mielessä ollu, että grillataan äijä tässä nyt huvikseen hengiltä :face:

Joko kävit ilmottautumassa paikalliselle poliisilaitokselle konfliktien rauhoittajaksi kuten ehdotin? On se vaan niin helppoa toisille, puhumalla rauhoittuu aina. Voisit myydä palveluksiasi myös aina kaupungin rauhattomimpiin kuppiloihinkin, varmaan saa palkan päättää ihan itse kun vakuutat omistajat että yhtään tappelua ei synny eikä ne varsinkaan kestä kun sinä rauhoitat tilanteet aina puhumalla.

Eikös se taser lamaannuta tahdonalaiset lihakset välittömästi? On se ihme jos lihakset on lamautettu hetkellisesti ja 5 koulutettua miestä ei saa nyt yhtä ihrakasaa painittua sen jälkeen maahan ni vittu hamekangasta noille poliiseille pitää ostaa ja vartijalle. Meinaatteko että kun ekan kerran on annettu sähköä ni se on vain nauranut sille ja jatkanut toimintaa? Se on fysiologisesti mahdotonta, en ymmärrä että 8 kertaa pitää antaa sähköä. Eli suomeksi sama, ammut sähköä ja viisi miestä menee sitten vaikka makaamaan tämän henkilön päälle ja rupeaa raudoittamaan jalka ja käsiraudoilla.

Tässä tulee vähän selvennystä asiaan: Tunsin etäisesti ko. kaverin ja kyseessä ei TODELLAKAAN ole mikään punttihirmu vaan täysin päinvastainen olemus. Punttia tai muutakaan urheilua tuskin oli viimeiseen 10v nähnyt edes unissaan.

Osaatko sanoa oliko kaverilla yleisesti tiedossa olevia pahoja mielenterveysongelmia (uutisista päätellen jonkinlaista mt-ongelmaa/psykoosia/delikkaa), tai kovin alkoholisoitunut? Ei kuitenkaan kai ihan normitapaus jos riehuu putkassa ja puree itseään ym. sekopäistä.

Eikös se taser lamaannuta tahdonalaiset lihakset välittömästi? On se ihme jos lihakset on lamautettu hetkellisesti ja 5 koulutettua miestä ei saa nyt yhtä ihrakasaa painittua sen jälkeen maahan ni vittu hamekangasta noille poliiseille pitää ostaa ja vartijalle. Meinaatteko että kun ekan kerran on annettu sähköä ni se on vain nauranut sille ja jatkanut toimintaa? Se on fysiologisesti mahdotonta, en ymmärrä että 8 kertaa pitää antaa sähköä. Eli suomeksi sama, ammut sähköä ja viisi miestä menee sitten vaikka makaamaan tämän henkilön päälle ja rupeaa raudoittamaan jalka ja käsiraudoilla.

Ei ole fysiologisesti mahdotonta. Sähköä tulee se max 5 sekuntia ja sen jälkeen olet täysin toimintakykyinen. Toki normaali-ihmisellä ei ole enää halua vastustaa sen jälkeen mutta piripäät/hullut on erikseen. Eikä siihen päälle niin vain mennä makaamaan kun sähköä annetaan, siinä saa itsekin johdoista virtaa. Sillon kun sähköä annetaan niin niitä raajoja ei liikuteta mihinkään suuntaan kenenkään toimesta. Sähkön jälkeen on taas toimintakykyinen. Etälamautin lopettaa kyllä sen hetkisen toiminnan mutta 5 sekunnin päästä se jatkuu. Jos jatkuu, riippuu ihmisestä. Riehuvan ihmisen raudoittaminen ei ole todellakaan ole mikään helppo homma, varsinkaan jos painaa +120 kiloa.

Kuinka moni täälä on raudoittanut oikeasti hullun ihmisen, joka riehuu? Itse olen, painoi n. 80 kg ja kahdestaan meillä meni useampi minuutti. Maattiin päällä niin kauan että voimat loppui. Siihen 60kg lisää painoa niin olisi noussut ja ravistanut meidät irti ku hyttyset. Hullulla on hullun voimat, oikeasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom