Etälamautin aiheutti putkakuoleman Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piski
  • Aloitettu Aloitettu
Suomessa on jäänyt tuskin yhtäkään luotia poliisin toimesta ampumatta taserien tulon takia. Poliisin aseenkäyttö on pysynyt vakiona, taserin käyttö on tullut siihen lisäksi. Taseria käytetään satoja kertoja vuodessa, ampumisten laskentaan riittää yhden kädet sormet. Käyttökynys on lisäksi jatkuvasti laskenut ja tämä tapaus ei kynnystä ainakaan nosta. Selvä signaali poliiseille, että uhrin kuolemasta taserin seurauksena ei seuraa mitään rangaistusta. Alunperin taseria perusteltiin vaihtoehtona ampuma aseelle, eli taserinkäyttö + ampumistapausten määrä olisi sama kuin pelkät ampumiset. Jokainen täysjärkinen toki tiesi jo silloin, ettei niin tule käymään.
Lähteitä luvuille ja tilastoille? Ja miten ilmenee se, ettei ampuma-asetta vaativat tilanteet ole lisääntyneet niiden käyttökertojen pysyessä samana? Et kai vain esitä omia mutuja ja mielipiteitä faktoina?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen saanut kunnon sakot virkavallan vastustamisesta ja luojan kiitos että ovat vaan vääntäneet mun kanssa, tosin roikuin vain ovessa en ollut väkivaltainen. Kehui vielä hyvän tuuliseks seuraavana päivänä.

Minä en saanut. Joskus pentuna pistin oman auton lasin nyrkillä paskaksi kun meni hermot bileissä. Siihen sitten kytät ja pistin niillekin vastaan kunnes tuli kyyti miekkataksin takakontissa. Laitoksella kysyivät jotain tyyliin, vieläkö tekee mieli riehua. Ei tehnyt. Putkassa yö, aamulla kotiin kiitos ja näkemiin. Oisivat voinee varmasti antaa kipeetäkin jo tuolla käytöksellä ja varmasti sitä olisi tullut jos vielä laitoksen päässä olisi tehnyt mieli hakata nyrkillä ikkunoita.

Tietämättä sen enempää, sitä saa mitä tilaa.

- - - Updated - - -

Miksi kaikki höpöttää sitä että tollanen mörrimöykky kun tulee päälle niin ei siinä paljoa muuta voi? Äijähän oli jo putkassa ja jos se ei sieltä halunnut lähteä, niin jääköön sinne sit rauhoittumaan. Tilanne olisi ratkennut lyömällä putkan ovi kiinni. Jos nyt sormessa on pikku pipi, niin harmin paikka.

Mistä lähtien muuten putkat ovat olleet jotain yksityishuoneita? Silloin kun siellä itse joskus muinoin olin niin monta muuta riehupetteriä härväsi samassa kopissa...

- - - Updated - - -

:lol2:
Jos kerran on selvää että lamauttimen käyttö 8 kertaa minuutin sisällä on hengenvaarallista tavalliselle ihmiselle, niin tästähän varmaan laitevalmistaja on asianmukaisesti varoittanut, ja tämä on poliisien koulutuksessa otettu huomioon? Tästä löytyy tutkimustietoa? Toki on pakko löytyä, eihän tuollaista hengenvaarallista laitetta muuten voitaisi käyttää, ellei sen riskejä olisi selvitetty kliinisissä tutkimuksissa. Viitsitkö muutamia tärkeimpiä tutkimuksia ja selvityksiä linkittää, kun olet selvästi asiantuntija?

Juuri näin. Ja jos sitä on pitänyt 8 kertaa käyttää niin ihan vaan huvikseen ovat "tuhlanneet sähköä"? Just joo, ilman sitä taseria ois varmaan pitänyt sillä 9 mm tuuletuskoneella täräyttää muutama kerta.

Ei voi oikeasti kuin ihmetellä. Minusta on hienoa että kaikki tällaiset tapaukset tutkitaan, mutta että lähtökohta on se että poliisi on syyllinen, huhhuh. Kaksi ammattia joihin en IKINÄ rupeaisi, opettaja ja poliisi.

Ei oo muuten hävettäny soitella töihin yhtä paljon ku tuolloin et oon putka reissul, ihmettelen etten lopputiliä saanut kun muutaman vuoden ryyppäsin ja katkollakin kävin ku aattelin tappaa itteni velkojen vuoksi. Tää vuosi on menny hyvin töissä eli poissa oloja ei oo, viime vuonna otin kaikki takkiin eli sanoin olevani kännis.

Kyllähän taserin mukaantulo tulevaisuudessa laskee poliisien kykyä painia. Ellei ole laskenut jo, koska paini tilanteita töissä vähemmän. Mun mielestä nykyinen systeemi olla aiheuttamatta naarmuakaan asiakkaalle tuo kaikessa hyvyydessään myös jonkin verran huonoa tullessaan.

Toki on parempi, ettei satunnainen känniääliö joudu sairaalakuntoon raudottaessa, mutta vakio idiootit ansaitsia runtua edes joskus.

Kertokaapa nyt te, joiden mielestä poliisi toimi väärin, että mitä niiden olisi sitten pitänyt tehdä? Tässä on nyt kolmen sivun verran ulistu, mutta mitään varteenotettavaa vaihtoehtoista ratkaisua ei ole näkynyt.

Kyllähän taserin mukaantulo tulevaisuudessa laskee poliisien kykyä painia. Ellei ole laskenut jo, koska paini tilanteita töissä vähemmän. Mun mielestä nykyinen systeemi olla aiheuttamatta naarmuakaan asiakkaalle tuo kaikessa hyvyydessään myös jonkin verran huonoa tullessaan.

Toki on parempi, ettei satunnainen känniääliö joudu sairaalakuntoon raudottaessa, mutta vakio idiootit ansaitsia runtua edes joskus.

Kai suomessa vieläkin painitaan jos siltä näyttää että voidaan hoitaa voimankäyttönä eikä mene hätävarjelun puolelle. Ei sen painin kuitenkaan oo tarkoitus olla mikään reilu matsi vaan äijä nippuun äkkiä. Jos näyttää pahalta niin vk-välineet on käyttöä varten ja pitää konstut terveempinä kun voi ottaa pahimmat riehumishalut pois kaasulla/sähköllä ennenkuin itse lähtee sinne vääntämään.

Kertokaapa nyt te, joiden mielestä poliisi toimi väärin, että mitä niiden olisi sitten pitänyt tehdä? Tässä on nyt kolmen sivun verran ulistu, mutta mitään varteenotettavaa vaihtoehtoista ratkaisua ei ole näkynyt.

Tuolla joku ehdotti, että olis pitäny sulkea ovi ja antaa riehua itekseen. Ei huono vaihtoehto, vaikka mun mielestä tuossa on toimittu ihan oikein. Siitä en sit tiiä oliko se tossa vaiheessa enää mahdollinen vaihtoehto.

Vanha työkaveri oli mallia 2m/160kg. Koitin joskus hänen omalla suostumuksellaan lukottaa toista kättä, eikä siitä tullu hevon vittuakaan. Voima yhdistettynä käsiin jotka on ku tukit, joiden päässä on banaanitertut, tekee tehtävästä vähintäänkin haastavan. En tosiaan oo mikään kamppailulajitaustainen, mutta voin vaan kuvitella millasta tuon kaliiberin hepun kanssa on vääntää, jos se on tosissaan.

Suomessa on jäänyt tuskin yhtäkään luotia poliisin toimesta ampumatta taserien tulon takia. Poliisin aseenkäyttö on pysynyt vakiona, taserin käyttö on tullut siihen lisäksi.

Niinkin vahvaa faktaa kuin että "tuskin"?

Siitä on jo varmaan pari vuotta, kun todettiin että etälamauttimen käyttäminen oli jo silloin säästänyt useita kertoja ampuma-aseen käytöltä. Oletat, että etälamautin on jotenkin samanarvoinen voimankäyttöväline ampuma-aseen kanssa, joten ei ihmekään että päätelmäsi ei toimi. Etälamauttimen ei ole tarkotuskaan olla samanarvoinen väline ampuma-aseen kanssa, vaan se on vähemmän vaarallinen voimankäyttöväline samalla tavalla kuin OC-sumutin ja patukka.

Oletko sitä mieltä, että etälamauttimen kuuluminen välineistöön lisää jo sinänsä voimankäyttötilanteisden määrää? Eli mitä vähemmän välineitä, sitä vähemmän tilanteita? Vai olisiko kuitenkin niin että tilanteita tulee tietty määrä riippumatta siitä, mitä välineistöä on käytössä? Tai itse asiassa etälamauttimen olemassa olo itse asiassa vähentää voimankäyttötilanteita, sillä etälamauttimella uhkaaminen voi lopettaa tilanteen, eikä voimakeinoja tarvitse varsinaisesti käyttää.

juutuubiin hakuun taser doesnt work niin löytyy paljon videoita joissa ei paljon lamautin hidasta kun ollaan tarpeeksi sekaisin. aika jännä juttu noissa ettei tosiaan vaikuta joihinkin ihmisiin, löytyy mm video jossa poliisia lamautetaan koulutuksessa mutta ihan hyvin toi silti lyö kepillä koko ajan vaikka särinä kuuluu..

tollasella haualla löytyy sekopäinen sälli jolla massaa varmaan puolet tosta 140stä Man Fights Off Cops While Being Tasered Four Times !!

Todennäköisesti molemmat piikit eivät ole tällöin osuneet, koska osumasta ei pitäisi mitään ääniä kuulua. Tuo säkättävä ääni kuuluu silloin, kun toinen piikki ei ole osunut kohteeseen. Osuessaan oikein ääntä ei juuri kuulu.

Lisäksi vielä aikaisempia mukaillen, se kipu minkä etälamautin tuottaa, on sellainen missä normaalilla ihmisellä menee tappeluhalut täysin jo ensimmäisestä laakista. Kun tässä tapauksessa sitä on annettu kahdeksan kertaa, kertoo se huomattavan paljon kohteen sekavuustilasta. Ei oo kaikki kynät penaalissa ja sitä rataa; joko aineiden tai psyykkisen tilan vuoksi.

Huomattavaa on myös se, että etälamautinta kerran painettaessa se antaa sähköä automaattisesti 5 sekunttia kerrallaan. Lehtijutun mukaan sitä on annettu eri pituisia jaksoja, joka kertoo siitä, että poliisi on antanut sitä myös lyhyempiä aikoja. Tällä ilmeisesti yritetty mahdollisimman vähin keinoin saada ukko taltutettua. Ts. poliisi on itse laitetta käyttäessä yrittänyt antaa sitä sähköä kerralla vähemmän aikaa vaikka sitä loppujen lopuksi onkin paljon jouduttu antamaan.

Ottamatta kantaa yhtään mihinkään muuhun tässä keskustelussa, mutta HTV & kumppanit. Näyttäkää missä todetaan että nimenomaan taser oli kuoleman todellinen syy (muuta kuin noissa raflaavissa otsikosta). Oikeuslääkäri EI todennut kuolemansyyksi taserista johtuvaa sydämen toiminnan lakkaamista, vaan taserin käyttöä lääkärin mukaan SAATTOI myötävaikuttaa sydämen pysähtymiseen kaikkien muiden todettujen kohdehenkilöllä olevien sydänsairauksien (liikakasvu yms.) lisäksi. Taserin käyttö EI siis yksiselitteisesti aiheuttanut kuolemaa edes lääkärin mukaan, ainoastaan sen käyttö saattoi myötävaikuttaa tapahtumaan. Minun ajatteluni mukaan suoraa syy-seuraussuhdetta eli kausaalisuutta ei voida siis vetää poliisin taserin käyttö = kuolema niin kuin suuri osa täällä päätöstä vastaan protestoivista ajattelee iltapaskalehtien otsikoiden perusteella. Suomen oikeusjärjestelmän mukaan esim. kuolemantuottamus vaatii sen että teon tekijän (tässä tapauksessa poliisimies) olisi pitänyt kuvitella tai uskoa mahdolliseksi että tekemällä teon (käyttämällä taseria) aiheutuisi seuraus (kuolema). Koska Suomessa ei ole aikaisemmin taserin käytön kohde edes välillisesti kuollut, eikä poliiseilla ollut (Voinutkaan olla) tietoa potilaan sydänongelmista, olisiko tämän logiikaan mukaan siis aiheellista syyttää tai tuomita yksittäisiä poliisimiehiä? Itse humanistina vierastaisin ajatusta syyttää tuomiosta puhumattakaan tavallista työtätekevää ihmistä näillä tiedoilla hengenmenetyksestä.

Mikäli taserin käyttö SUOMESSA on joidenkin mielestä ongelma (itsekään en jenkkien meiningistä tykkää, mutta tiedän Suomen meiningin olevan täysin eri pohjalla) niin ei muuta kuin parlamentaarisen vaikuttamisen kautta asioihin muutosta. On turhaa huudella yksittäisten virkamiesten päitä vadeille (siis kenttätyötä tekevien tässä tapauksessa) yksittäistapausten myötä jos (ja tässä tapauksessa kun) välinettä ei ole käytetty ohjeiden, tietämyksen tai koulutuksen vastaisesti aiheuttaen (tahallisia) ylilyöntejä. Mikäli näin olisi käynyt esim. tässä tapauksessa, tuskin syyttäjän päätös tässä asiassa olisi ollut silloin samanlainen kuin nyt. Onhan poliiseja ja muita viranomaisia tuomittu liiallisesta voimankäytöstä Suomessa aiemmin esim. aseenkäytön suhteen, joten salaliittoteoriat siitä miten virkamies voi tehdä mitä haluaa ovat mielestäni puppua. Toisekseen en tunne yhtään valtion virkamiestä joka nauttisi tai erityisesti haluaisi sitä että kohtaa riehuvan ja, kuvauksen perusteella todennäköisesti psykoosissa olevan, henkilön ja antaa tälle taseria 8 kertaa ihan vaan huvinvuoksi. Toisekseen, en tunne yhtään ihmistä, ammattiryhmästä riippumatta joka toivoisi tai toiminnallaan tähtäisi jonkun ihmisen kuolemaan ilman esim. sotatilannetta tms. Ei kukaan psyykkisesti lähellekään tervettä oleva ihminen halua sellaista aikuisten oikeasti kontolleen, joten vaikea uskoa että poliisit olisivat jatkaneet toimintaa mikäli heillä olisi ollut ajatuskin siitä että kohdehenkilö saattaisi kuolla / riski siihen olisi olemassa.

Tulipas pitkä. No siinä sekalaisia ajatuksia...

Viimeksi muokattu:
Niin.
Ystäväni joka on yli viisikymppinen on kertonut mopo ajoistaan ja myöhempien aikojen (silloin ikä n. 20 - 25) poliisesta että pamppua tuli ja ne olivat vanhemman liiton Konstaapeleita, eikä Defendon peruskurssin käyneitä parikymppisiä kakaroita!:face:

Eiku, öh, tarkoitan nuoria ja salskeita miehiä. Tämä viesti ei ole tarkoitettu provosoimaan ketään, sillä olen jo liian vanha ja viisas siihen.
Mut ou mai kaad, tästä viestistä saattaa tulla huutoa.

Mutta kuitenkin tämä minun 50-kymppinen kaveri kertoi niistä ajoista jolloin poliisit partioi kadulla ja jos hörhöilit, niin tuli napakka isku niskaan ja kotona uusi sellainen.
Ja taas tulee MUTTA, nää nyky järjestyspolisiisit näytää, ainakin minun ikäiselle, parikymppisille!?!
Jokainen tietää ettei se pollareiden itsepuolustus koulutus ole kovin kummoinen, eli tarvis järjestyspoliisien jatkaa sitä Defendo koulutusta.
Tuossa vaan yksi esimerkki, onhan noita IP-lajeja muitakin.

Ehdottaisin poliisimaijoihin ainakin toiseksi kaveriksi, joku elämää ja katua nähnyt sälli, iällä ei ole väliä vaan virka iällä.
Olisi hyvä jos jossain maijassa/poliisitalossa olisi yksi niin sanottu mörrimöykky joka osaa taidon pistää isommankin sällin lukkoon, kuten kovemmissa baareissa on tapana.

Niin.
Ystäväni joka on yli viisikymppinen on kertonut mopo ajoistaan ja myöhempien aikojen (silloin ikä n. 20 - 25) poliisesta että pamppua tuli ja ne olivat vanhemman liiton Konstaapeleita, eikä Defendon peruskurssin käyneitä parikymppisiä kakaroita!:face:

Eiku, öh, tarkoitan nuoria ja salskeita miehiä. Tämä viesti ei ole tarkoitettu provosoimaan ketään, sillä olen jo liian vanha ja viisas siihen.
Mut ou mai kaad, tästä viestistä saattaa tulla huutoa.

Mutta kuitenkin tämä minun 50-kymppinen kaveri kertoi niistä ajoista jolloin poliisit partioi kadulla ja jos hörhöilit, niin tuli napakka isku niskaan ja kotona uusi sellainen.
Ja taas tulee MUTTA, nää nyky järjestyspolisiisit näytää, ainakin minun ikäiselle, parikymppisille!?!
Jokainen tietää ettei se pollareiden itsepuolustus koulutus ole kovin kummoinen, eli tarvis järjestyspoliisien jatkaa sitä Defendo koulutusta.
Tuossa vaan yksi esimerkki, onhan noita IP-lajeja muitakin.

Ehdottaisin poliisimaijoihin ainakin toiseksi kaveriksi, joku elämää ja katua nähnyt sälli, iällä ei ole väliä vaan virka iällä.
Olisi hyvä jos jossain maijassa/poliisitalossa olisi yksi niin sanottu mörrimöykky joka osaa taidon pistää isommankin sällin lukkoon, kuten kovemmissa baareissa on tapana.

Joo ja ennen vanhaan yks poliisimies vastasi Harry Callahania ja Matlockia yhdistettynä. :face:

Yhteiskunnalle olisi kyllä ehkä parempi poistaa taserit ja ottaa revolverit takaisin käyttöön. Kuinka monta kertaa poliisitkin painivat samojen kavereiden kanssa vuodesta toiseen? Ja laskuista jää pois vaimot, muijakaverit, lapset ja satunnaiset vastaantulijat joita nämä sankarit leipovat päähän. Lasten-, vanhusten- ja sairaanhoitoa ajetaan jatkuvasti alaspäin, mutta väkivallan kontrollointia halutaan vaikeammaksi ja kalliimmaksi vuosi vuodelta.

Itse olen alkanut taipumaan sille kannalle, että kansalaisella pitäisi olla oikeus säilyttää ja käyttää asetta edes kotonaan oman terveyden ja omaisuuden suojaamiseksi.

Joo ja ennen vanhaan yks poliisimies vastasi Harry Callahania ja Matlockia yhdistettynä. :face:

Just!

Tuotahan minä tarkoitin, tai just en!!!
Lueppa uudestaan.
Meinaan sitä että nää parikymppiset kaljupäät, niin niillä ei ole sitä auktoriteettiä.
Ja taas, viissiin kolmamnnen kerran, minun viestini ei ollut kirjoitetttu vittuilu mielessä, mutta toisaalta olit oikeassa ja minä joka en paljon hymiöitä käytä niin sama sinulle:face:

potku.net.

Sieltä löytyisi tähänkin ratkaisu, ei kukaan olisi kuollut.

Kai suomessa vieläkin painitaan jos siltä näyttää että voidaan hoitaa voimankäyttönä eikä mene hätävarjelun puolelle. Ei sen painin kuitenkaan oo tarkoitus olla mikään reilu matsi vaan äijä nippuun äkkiä. Jos näyttää pahalta niin vk-välineet on käyttöä varten ja pitää konstut terveempinä kun voi ottaa pahimmat riehumishalut pois kaasulla/sähköllä ennenkuin itse lähtee sinne vääntämään.

Tottakai nippuun vienti mahdollisimman nopeasti ja tilanne haltuun. Mutta nykyään "haalitaan" tosi tilanteessa lisäapua ennen toimenpiteitä. Esimerkkeinä virolainen sienikauppias ja omat kokemukset viime kesältä. Painin yksinään 100-kiloisen piripään kanssa jota ei saanut edes hapetettua. Paikalle tullut partio jalkautui ja ehdin jo huokaista helpotuksesta. Eivät tehneet elettäkään ennen kuin toinen partio tuli paikalle. Neljästään löivät rautoihin, mutta oisivat voineet edes auttaa. Ainoa kerta koskaan kun olen ollut poliisille vihanen. Mulla pelottaa että tulevaisuudessa suomen(kin) poliisit toimii kuten ulkomaisista poliisi sarjoista näkee, 20 poliisia riehujan kimpussa eikä elettäkään tonttiin viennistä. Antavat mellastaa niin kauan, että uskoo puhetta. Onneksi siihen on vielä aikaa :)

Meinaan sitä että nää parikymppiset kaljupäät, niin niillä ei ole sitä auktoriteettiä.

Ehdotuksesi on siis, että hommataan poliisiasemille ainakin yksi sellainen mies, joka saa hommat hoitumaan auktoriteetillaan, ja jos ei saa niin sitten osaa niputtaa ison piripään yksin?

Tossa ei poliisilla ole oikein hyviä vaihtoehtoja. Jos kaveri on kunnolla sekaisin, satuttaa itseään ja kuolee putkaan, niin varmasti tulee sanomista että miksei viety sairaalaan. Sitten kun ollaan yritetty hoitoon niin ei ollut hyvä sekään.

Sehän olisi viety hoitoon mutta se ei halunnu..

Tottakai nippuun vienti mahdollisimman nopeasti ja tilanne haltuun. Mutta nykyään "haalitaan" tosi tilanteessa lisäapua ennen toimenpiteitä. Esimerkkeinä virolainen sienikauppias ja omat kokemukset viime kesältä. Painin yksinään 100-kiloisen piripään kanssa jota ei saanut edes hapetettua. Paikalle tullut partio jalkautui ja ehdin jo huokaista helpotuksesta. Eivät tehneet elettäkään ennen kuin toinen partio tuli paikalle. Neljästään löivät rautoihin, mutta oisivat voineet edes auttaa. Ainoa kerta koskaan kun olen ollut poliisille vihanen. Mulla pelottaa että tulevaisuudessa suomen(kin) poliisit toimii kuten ulkomaisista poliisi sarjoista näkee, 20 poliisia riehujan kimpussa eikä elettäkään tonttiin viennistä. Antavat mellastaa niin kauan, että uskoo puhetta. Onneksi siihen on vielä aikaa :)

Toivottavasti siihen ei ole aikaa munaakaan!!!!!!!!!!!

Just!

Tuotahan minä tarkoitin, tai just en!!!
Lueppa uudestaan.
Ja taas, viissiin kolmamnnen kerran, minun viestini ei ollut kirjoitetttu vittuilu mielessä, mutta toisaalta olit oikeassa ja minä joka en paljon hymiöitä käytä niin sama sinulle:face:

potku.net.

Sieltä löytyisi tähänkin ratkaisu, ei kukaan olisi kuollut.

En oo ite mikään ilmaisutaidon mestari, mutta sulla se on vähintäänkin epäselvää. No joo, samapa tuo.

Ikä on toissijainen tekijä noissa hommissa. Aloitin ovella 18-vuotiaana. Usein nimenomaan keski-ikäisille miehille oli kova paikka egolle, kun 18-vuotias "poika" taluttaa ulos. Kaikennäköstä louskutusta sain kuulla alkuvuosina, mutta koskaan en jäänyt alakynteen. Tarkoitan, että vaikka auktoriteetti ei ollut tuohon aikaan vahvimmillaan, tein aina työni, ja iälläni ei ollut vaikutusta mihinkään työtehtäviin. En ole poliisi, enkä haluakaan olla, mutta kuten sanoin, ikä on toissijainen asia, jos on ammattitaitoa. Toki iällä on etunsa monessa ammatissa.

Ootko tosissaan sitä mieltä, että paini on parempi vaihtoehto kuin sumuttimella tai etälamauttimella saavutettu vastarinnan murtaminen? Poliisille on suotu noita välineitä just sen takia, ettei ihmiset loukkais itseään. Kuten tuossa jo kävi ilmi, tässä tai missään muussakaan Suomeen sijoittuneessa tapauksessa ei oo kyetty todistamaan, että etälamautin olisi aiheuttanut kuoleman yksinään. Vai ymmärsinkö sut taas väärin?

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom