Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä nyt jatkan vielä tänne ketjuun, vaikka otsikko ei kilpirauhasen toiminnasta ookaan. Kävin lääkärissä eilen ja siellä todettiin, että mun kilpirauhasarvot on ihan pyllyllään ja lääkitys tuplataan. Lääkäri totesi, ettei oo ihmekään, jos paino pyrkii ylöspäin näillä arvoilla (7 kiloa/ 2 kk). Toivottavasti tää jeesaa nyt, seuraava kontrolli kolmen kuukauden kuluttua.
Iquana sanoi:En tiedä "huijaako" estrogeenihoito testiä vai tapahtuuko ovulaatio oikeasti, mutta ainakin haluan uskotella itselleni, että ovuloin Tuskin ovulointi kuitenkaan niin täydellistä on, että se raskauden mahdollistaisi, mutta kuitenkin.. Varsinaisia lapsettomuushoitoja emme vielä ole päättäneet aloittaa.
soja sanoi:Joo, kyllä itsekin ajattelin vähentää asiasta stressaamista ja on sentään hyvä että mitään tämän vakavampaa ei löytynyt, ehdin jo pelätä syöpää tai jotain muuta raskasta. ja voihan olla että luonto päättäisikin muuttaa mielensä ja asiat vaan palautuisivat takaisin normaali uomiinsa ihan itsestään.
Näissä naisten hormoniasioissa on mun mielestä tosi vaikeaa esim. mielialanvaihteluissa hahmottaa, mikä johtuu omasta luonteesta ja mikä hormonien epätasapainosta. Muutokset kun yleensä tapahtuu suht pitkällä aikavälillä, niin on vaikea muistaa tarkasti millaista aiemmin on ollut. Vaikka ei kai se koskaan ole normaalia olla kiukkuinen ilman syytä tai itkeskellä muuten vaan. Onneksi mun mies on ollut kärsivällinen mun kanssa, mutta mä luulen, että sitäkin helpotti , että ailahtelu voi olla oireena jostakin.
Mitä te muut olette näistä pohtineet tai miten teidän lähipiiri suhtautuu tällaisiin asioihin?
Huh... kylläpä löytyi uusia ajatuksia kun luki tätä ketjua. ..
Mulla kierto sammui siihen kun e-pillerit lopetin 02/06. Puolen vuoden päästä söin yhden Terolut kuurin josta ei ollut mitään apua. Sitten otettiin verikokeita joissa FSH/LH arvot oli tosi matalalla ja kilpirauhasarvo nippanappa vajaatoiminnan alarajan yllä (näihin aikoihin oli myös limanerityksessä lisäystä aina ruoan jälkeen mutta ei muita havaittavia "oireita"). Lisäksi monirakkulamunasarja diagnoosi. Kyseessä ei kuitenkaan PCO (siinä rakkulat ovat helmimäisesti ja FSH/LH suhde pitäis kait olla jotain 1:3). No menkkoja ei siis ole luonnollisesti kuulunut kertaakaan yli vuoteen. Vaihdevuosilääkkeellä on saatu vuoto parikertaa aikaseksi.
Olo on ollut kaikin puolin normaali paitsi unettomuutta tahtoo olla aamuyöstä. Painoindeksi on 22 joten painon puolesta homma ok. Laihduttelin joskus 1,5-2 v sitten jonku kilon PV ohjeilla ja nyt jäin miettimään että onko mulla tullut siitä kuurin noudattamisesta (piilevä) rasvakammo? En kyllä varmasti saa tarpeeksi hyviä rasvoja!! Silmät aukee.. Eli kaikki mahdollinen on vähärasvaista (juustot, jugurtit, leikkeleet jne..) eikä margariinia tule paljon leivälle leviteltyä, salaattikastike on yleensä kevytkermaviili hässäkkää eikä öljyä/voita tuu paljon käytettyä ruuanlaitossa. Eli melkeinpä kaikki rasva tulee piilorasvoina. Maha täyttyy hiilareista ja aiheuttaa väsymystä ja uutta nälkää. Joinakin päivinä rasvansaanti jää varmasti tosi tosi pieneksi ja välillä tulee herkuteltua jolloin rasvaa kyllä tulee muttei varmasti mitenkään laadukkaina annoksina. Mitä meinaatte, mun rasvankarttelu vois olla yksi syy kierron puuttumiseen?
En ite esim ollut yhtään tietonen tuosta osteoporoosi riskistä ennenkuin luin sun aiempia viestejä vaikka aika monta eri lääkäriä olen tässä vajaassa vuodessa tavannut.
no, sama tunne oli mullakin välillä, että ei kukaan lääkäri välitä, mutta kyllähän nuo on asiat hoitunut kun on ite ollu aktiivinen. ja toi osteoporoosi on oikeesti ihan älyttömän harvinaista, kaikki on ollu ihan ihmeissään (työterkkari ja työlääkäri ja samoin toi erikoislääkäri joka lähetti mut varoilta kuvaukseen), ei oo kuulemma paljon tullu vastaan. ja osteoporoosihan on käsittääkseni riippuvainen nimeomaan estrogeeni puutteesta, jos tämä asia sulla ok, älä hätäile.
Täällä meilläpäin julkiselle joutuu jonottamaan 6-8 kk joten homma etenee tositosi hitaalla vauhdilla siellä.
hui, nytpä minä sain ajateltavaa, pitäisiköhän alkaa sittenkin hakeutua tonne hoitoihin, jos julkinen on noin hidasta? siinähän varmaan on useampia käyntejä ja miehen tutkimus yms. ennen kuin päästään oikeesti alkuun? ja jos ei onnistu, voi taas sit miettiä mitä tehdä? osteoporoosin hoitoa vois kai lykätä, sitä joudun kuitenkin hoitamaan koko loppuelämäni, mutta lapsia ei voi saada kalenterin kanssa...
Onneksi mulla on rakastava ja tukeva mies, eihän tästä muuten tulis mitään. ja luottoystävä!
jaksamista kaikille naisten vaivojen kanssa taisteleville, ei kukaan onneksi olla yksin! kokemuksia jakaen ja halaten eteenpäin, ihanasti kevät aurinko lämmittää jo ja rokki kesä lähestyy