Esteettiset epämuodostumat

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Uskon, että jokaiselta näitä löytyy.. Usein ne omassa mielessä paisuvat suuremmiksi kuin mitä todellisuudessa toisten silmissä näyttävät. Ja toisaalta joskus pieni "epämuodostuma" voi olla juuri se kiehtova piirre jossakin ihmisessä. Esimerkiksi eräs poika, johon olin erittäin pitkään ihastunut, oli mielestäni äärettömän komea jääkiekossa murtuneen nenänsä kanssa. Tämä nyt on tällaista yleistä lätinää, enkä ota kantaa kenenkään postiin erityisesti, kun en koko ketjua jaksanut lukea. Tottakai, jos ne epämuodostumat äärettömästi häiritsevät omaa silmää, niin voihan sitä ottaa selville paljonko korjauttaminen maksaisi.

Jottei mene ihan :offtopic:, niin listaan tähän nyt muutaman "epämuodostuman" kropastani.. Leukani murtui nelisen vuotta sitten sählyssä, ja leuan kärki jäi pysyvästi vasemmalle päin vinoon. Lisäksi mulla on lievä skolioosi, jonka takia vyötäröni on toispuoleinen ja toinen hartia on vähän toista korkeammalla. (Tätä hartiaa en huomannut edes itse, vaan yksi kaverini huomautti asiasta, jonka jälkeen katsoin kaupan sovituskopissa peiliin ja huomasin, että näinhän näyttää olevan). Kehossa on myös isoja pigmenttiläiskiä. Alaselässä on suuri röpelöreunainen läistä, jossa ei ole ollenkaan(?) pigmenttiä tai ainakin se jää aina kesällä ihan valkoiseksi muun ihon ruskettuessa viereltä. Toisessa polvessa taas päin vastoin on suuri tummanruskea pigmenttiläiskä. Hampaat vinksottavat ahtaassa suussani miten sattuu, mutta kuulemma purentaan ne eivät vaikuta. Lisäksi vatsassa on näkösällä kolme leikkausarpea, ja huonolla tuurilla neljäs on tulossa tässä lähiaikoina.

Ei ahdista. Hampaat voisin joskus oikoa jos olisi ylimääräistä rahaa. En kuitenkaan peitä suuta nauraessani. Käytän bikineitä kesällä ihan huoletta jne. jne. Tykkään kehostani, mikä helpottaa kummasti asiaa, sillä ainoastaan sen kanssa minun täytyy elää loppuelämäni yhdessä. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^jep. On mullakin muuta kuin se kuoppa, kuten just sellanen pigmenttijuttu eli kohta joka ei lainkaan rusketu takareidessä. Mutta en kovin kummoisesti rusketu muualtakaan, joten kohta ei pahasti erotu. Ja olen päättänyt myös tykätä kropastani - heti kun rasvaprosentti tyydyttää :hyper:

Yritän siis asennoitua kroppaani niin, että niin kauan kuin kropassa on kohtia, joihin VOIN itse vaikuttaa, on tyhmää ahdistua kohdista, joihin en voi.

Hyvä! Kannattaa iloita niistä positiivisista muutoksista, joita voi itse saada kehossaan aikaan, eikä murehtia niitä asioita, joille nyt vain, no, ei voi oikein mitään. :puntti:

Skolioosi. Senkin kanssa oon tullu kyllä aika hyvin toimeen vaikka välillä harmittaa kovastikin kun toinen puoli selästä on päin vittua. En tiedä onko se ikinä vaikuttanu miehillä siihen että haluaako ne olla epämuodostuneen naisen kanssa, itseasiassa mietin asiaa vasta äskettäin ihan kunnolla. Tiedän että naamasta saan nätin mutta miten vammasena miehet tuon selän näkee. On mulla miehiä riittäny mutta.. Eksä kyllä sanoi mulle että mulla vaan on itelläni ongelma tuon selän kanssa välillä, kun siitä oon purnannu.. Mutta niin se varmaan onkin, että muut näkee minut ennemmin ja ensin ihmisenä, luonteen, eikä sitä skolioosia.

Zone-sarja -42%
Mulla on aina ollut eriparipakarat. Toinen poimuttuu ihan härösti oli rasvaa 16 tai 22 prossaa... Ei kaunista. Aina ärsyttänyt liikkua uimapuvussa ym. julkisilla paikoilla.

Mulla on ulkonevat kylkiluut. Melkein kuin olis kahdet tissit päällekkäin. :D Mulla on sen takia vaikeuksia löytää esim. sopivia juhlamekkoja koska ne usein puristaa kylkiluita. Myöskään kovin kireitä paitoja en viitsi käyttää ihmisten ilmoilla. Toi nyt ei ole varsinaisesti rakennevika, mutta vähän oudon näköinen kuitenkin enkä ole vastaavaan itse törmännyt...

Mä en vieläkään näe mitään outoa tuossa näyttelijässä... Tyhmä kai sitten. Mitä se kuoppa haittaa, jos se ei haittaa terveyttä, läheisiä ei haittaa etkä ole malli tms.?

Täydellisyys on illuusio, jota ei oikeasti ole olemassa. Leffat, media, photoshoppaus ja kauneusleikkaukset vain saavat meidät uskomaan illuusioihin. Eikä niistä harvoista "täydellisistä" moni kuitenkaan ole tyytyväinen itseensä.

Jos on perusterve tai pärjää sairauksiensa kanssa, on perhettä, ystäviä, asunto, ruokaa, toimeentulo ym., niin on jo aika onnekas. Minulta puuttuu noistakin moni, mutta ihan onnellinen olen kuitenkin. Tissit vähän eri paria, samoin jalat, mahdottoman pitkät raajat ja isot jalat ja kädet, ei lihaksia, lievä skolioosi, saatanasti ruokayliherkkyyksiä, sydän alkaa reistailla, hiusraja vain nousee ja hiukset harvenevat, kroppa paljon vanhempi kuin mieli. Sellaista se elämä on. Tämä bodymaailma(kin) saa helposti perspektiivin vääristymään...

Skolioosi, kiero lantio ja keskenään erikokoiset (B+C) tissit löytyvät täältäkin. Suurin epämuodostuma korjattiin 2009, kun molemmat leukani operoitiin (irrotettiin, muokattiin ja laitettiin uudelleen paikoilleen). Toisen leukanivelen liikakasvu aiheutti leuan kasvamisen kieroon ja samalla purenta oli ihan pielessä. Tämä oli valtava itsetuntoonkin vaikuttanut tekijä (minua mm. kiusattiin tästä) ja vaikka operaatio tehtiin pääsääntöisesti terveydellisistä syistä, on elämä ollut helpompaa "suoralla" naamalla.

Edit. piti vielä sanomani, etten myöskään huomaa mitään erikoista linkatussa näyttelijässä. Kai sitä katsoo vain kokonaisuutta. Kun itselläni oli yli 20v hammasraudat, en peitellyt niitä ollenkaan ja kaverit sanoivat, etteivät aina muistaneetkaan niitä. Itse tosin asiakaspalvelutehtävissä huomasin heti, jos joku niitä koetti piilotella.

Minulla eniten itseäni häiritsevä "epämuodostelma" on ihan sikin sokin olevat hampaat. Muksuna niitä oiottiin yöraudoilla, mutta kun eivät purentaan enää vaikuttaneet, niin jättivät siihen. Ovat oikeasti kamalat, löytyy täysin poikittain olevia jne... :) Ehkä joskus kun(heh) olen rikas, päädyn niitä oikomaan, mutta taitaisi aika aikaavievä ja kallis operaatio olla.

Perusvirheenä myös eriparitissit (B+C kanssa), ei varmaan rintaliivit päällä näy, mutta ärsyttävä etsiä sopivia liivejä.

Lisäksi oma ryhti on ihan hirveä. Tähän varmaan pystyisi jonkun verran vaikuttamaan, kun siihen kiinnittäisi jatkuvasti huomiota, mutta osittain taitaa olla jo lost cause kun olkapäät ovat kääntyneet kunnolla eteenpäin.

Eihän nämä nyt mitään elämää hallitsevia juttuja ole, mutta ehkä nimenomaa tätä bodymaailmaa kun on alkanut seuraamaan, niin on alkanut olemaan kriittisempi itseään kohtaan. Onneksi tässä touhussa on myös reilusti niitä kohtia mihin voi itse vaikuttaa, niin voi keskittyä niihin ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla eniten itseäni häiritsevä "epämuodostelma" on ihan sikin sokin olevat hampaat. Muksuna niitä oiottiin yöraudoilla, mutta kun eivät purentaan enää vaikuttaneet, niin jättivät siihen. Ovat oikeasti kamalat, löytyy täysin poikittain olevia jne... :) Ehkä joskus kun(heh) olen rikas, päädyn niitä oikomaan, mutta taitaisi aika aikaavievä ja kallis operaatio olla.

Oletko aikuisena käynyt arvioituttamassa kunnallisella hammaslääkärillä oikomisen tarvetta? Itselläni oikominen tapahtui Oulun yliopistollisessa sairaalassa poliklinikkamaksuilla ja itse leikkaus samaisessa sairaalassa normaaleilla osastolla olemisen hoitomaksuilla. 2,5v projekti oli rankka, mutta palkitseva ja kokonaiskustannukset oli noin 1000e.

Kiitos kokemuksesta mankki! En ole käynyt arvioimassa, olenkin vasta nippa nappa aikuiseksi laskettava (23) ja opiskelija vielä jonkun aikaa, joten vielä ei ole edes sitä tonnia laittaa oiontaan. Mutta kuvittelin kyllä, että voisi olla paljon kalliinpaa, 1000e on vielä ihan inhimillinen kustannus. Tietenkin voi olla eri lähtökohdilla eri hinnat, mutta kuitenkin.

Aika nuivia ovat kyllä julkisella puolella oikomaan hampaita, jos ei ole mitään oikeasti haittaavaa häikkää siellä. Esteettinen haitta ei vielä riitä perusteeksi. Luulen kyllä, että jos julkisella päätyvät oikomaan, pääsee alle tonnilla mikäli ei tarvitse alkaa leikkauksiin. Ja harvemminhan niitä tarvitaankaan. Toisaalta myös oikomishoidon kustannukset jakautuvat hoitojakson ajalle, eivätkä tule kertapaukkuina.

Itselläni on menossa oikomishoito yksityisellä, tyypillistä ahtauden suoristamista ja ylä- ja alaleuan purennan korjaamista kiintein kojein. Ei mitään erityisen haastavaa. Kustannusarvio 4500 euroa ja kesto 1,5-2 vuotta, mikä on varsin tyypillinen kesto ja hinta-arvio.

Se on totta, että seula on aika tiukka julkisella puolella, mutta arviointi on kuitenkin suht edullinen tapa selvittää oma tilanne. Kulut tosiaan jakautuvat pidemmälle aikavälille. Alussa oli useampi polikäynti (27e/krt) ja lisäkuluja tuli viisaudenhampaiden leikkaamisesta (ei voinut vain kiskoa, 200e) ja kahden pysyvän hampaan poistosta (ylimääräinen käynti 27e). Itse oikomisen aikana kävin noin kerran kuussa polilla tuolla samaisella maksulla. Leikkauspäivät olivat tuolloin 30e/sairaalapäivä. Leikkaaminen tuo kuluja lisää pidemmän jälkihoitoajan puitteissa poliklinikkamaksuina, toki tarkastukset harvenevat koko ajan. Oikomista oli itsellä 1,5v, sitten leikkaus syyskuussa 2009 ja viimeisessä tarkastuksessa kävin vuonna 2011. Suurin osa taitaa päästä ilman kirurgisia operaatioita ja hyvä niin.

Itsekin opiskelijana aloitin, kun totesin, etten vain voi enää sivuuttaa ongelmaa tilaisuuden tultua. Olin hoidon alkaessa 21v ja leikkauksen aikana 23v. Neljäs vuosipäivä meni juuri ja kaikki hyvin :)

Itsellä on toisessa jalassa kolme ja toisessa 2,5 varvasta kasvaneet yhteen :-D eli räpyläjalat

itel oli syntyes 12varvasta ja 12 sormea eli 6 kussakin raajassa mutta näyttivät "normaaleilta" ja mun tytöl oli 12 varvasta mut nekin leikattiin pienenä eipä näista mitään muuta haittaa olis ollu paitti ettei löytynyt kenkiä joutu teettään edelleen nuo jo leikatut särkee vaik niit ei oo enää et siinä mielessä ehkä ois ollu patempi olla leikkaamatta niit. varsinkin ylimääräset sormet ois kiva ol vieläkin näin aikuisena aatellen.

^ olisko ne ollu ihan toimivat sormet, vai vaan jotkut leuhakkeet jotka roikkuis tiellä?
Sellaiset toimivat olis varmaan ihan huippunäppärät askarrellessa!

Lisäksi oma ryhti on ihan hirveä. Tähän varmaan pystyisi jonkun verran vaikuttamaan, kun siihen kiinnittäisi jatkuvasti huomiota, mutta osittain taitaa olla jo lost cause kun olkapäät ovat kääntyneet kunnolla eteenpäin.
)
Ei suinkaan!
itse sain lähtetteen fysioterapiaan kun olkapää alkoi kremppaamaan, ja tämä siellä sanoi et mun perimmäinen ongelma on huono ryhti, sain sitten ryhti jumppaohjeet ja kinesioteipit lapojen yli muistuttamaan oikeasta asennosta, ja itsellä kyllä muutamassa kuukaudessa ryhti muuttu totaalisesti!

Skolioosi ja toinen jalka hieman lyhyempi kuin toinen, olen siis pikkasen vinossa muttei sitä erota kuin fysioterapeutit yms. ammattilaiset.
Tammikuun lopulla menossa uudelleen arvioitavaksi näin alikuisena. Katsotaan mikä tuomio tulee.

Tarkoituksena olisi kuitenkin saada mahdollinen treenin helpottamisen suunnitelma. Esim. prässi ja kyykyt hankalia saada tasapainoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom