esiväsytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattiE
  • Aloitettu Aloitettu
itse olen miettinyt takareisille ensin koukistus sitten SjMv, jolloin alaselkä säästyisi vähän kun ei tarvitse niin isoa painoa ja silti tulis takareisille kunnolla hittiä.

miltä tällainen kuulostaa ?

missä liikkeissä teillä on tapa käyttää esiväsytystä?

en ymmärrä koko esiväsytys hommaa suoraan sanottuna. onko se oikeasti muka tehokasta? kasvaako sillä lihakset,tuleeko voimaa vai onko tuntuma parempi vai mitä helkkaria, mää en tajua. mun mielestä kukin lihas ns esiväsytetään jollain kunnon "massa" liikkeellä mikä se sitten kullekin on, niiden jälkeen tehdään sitten niitä "keveempiä" liikkeitä. ei itellä tulis mieleenkään esimerkiksi väsyttää rintaa jollain ristitaljalla ennen penkkiä tai hauiksia taljassa ennen kässäri kääntöjä jne....

Noh esimerkiksi joillain saattaa vaikka penkissä loppua voimat ojentajista ja olkapäistä ennen rintaa. Esiväsyttämällä rinnan saa siitä sarjasta täydet tehot rinnalle, kun kaikki lihasryhmät ovat "samalla viivalla".

Esiväsytyksen käyttäminen vaikeuttaa sarjapainojen kasvattamista raskaissa perusliikkeissä, eikä tämän vuoksi ole välttämättä mitenkään järkevää treeniä ainakaan naturaalina treenaavalle.
Jos taas haetaan enemmän pumppia ja tuntumaa, eikä treenipainojen lisääminen ole mikään prioriteetti nro.1, niin antaa mennä. Itse kallistuisin kyllä Neutraalin linjoille tässä.

Ratu sanoi:
Noh esimerkiksi joillain saattaa vaikka penkissä loppua voimat ojentajista ja olkapäistä ennen rintaa. Esiväsyttämällä rinnan saa siitä sarjasta täydet tehot rinnalle, kun kaikki lihasryhmät ovat "samalla viivalla".
sitä rintaako ei sitten voi millään tehdä jollain eristävällä liikkeellä penkin jälkeen? mua ei ainakaan tuo sun selitys oikein vakuuttanut.
Jallis sanoi:
Esiväsytyksen käyttäminen vaikeuttaa sarjapainojen kasvattamista raskaissa perusliikkeissä, eikä tämän vuoksi ole välttämättä mitenkään järkevää treeniä .
täsmälleen samaa mieltä olen näin näppituntumalla ajateltuna.

mattiE sanoi:
itse olen miettinyt takareisille ensin koukistus sitten SjMv, jolloin alaselkä säästyisi vähän kun ei tarvitse niin isoa painoa ja silti tulis takareisille kunnolla hittiä.

Itse olen tenyt takareisille noin ja juuri samasta syystä. Nykyään treenaan 1-2 jakoisilla ja niihin ei mitään etukäteisväsytyksiä enää mahdu ja homma toimii ihan hyvin ilmankin. Eli jos on tarve säästellä selkää, niin esiväsyttele ihmeessä.

Jaloille mä noita olen tehnyt ja joskus rinnalle, muuten erittäin harvoin. En osaa sanoa onko sen parempi kuin perinteisemmällä tavalla tehty.

En minäkään tuollaiseen esiväsytykseen lähtisi. En näe siinä juurikaan järkeä. Paitsi jos on pakko tehdä vaikka SJMV:a eikä selkä kestä niin isoja painoja, niin sitten ehkä.

Sellaiseen kuitenkin lähtisin, että esim. olkapääpäivänä tekee ensimmäisenä takaolkapäät. Ei ihan sama asia mutta sinnepäin. Koska jos ne jättää ihan viimeiseksi, niin ei niitä enää jaksa kovinkaan lujaa tehdä ja tuskin ne takaolat kellään liian isot ovat :). Tämä on kuitenkin lähinnä jotain priorisointia.

neutraali sanoi:
sitä rintaako ei sitten voi millään tehdä jollain eristävällä liikkeellä penkin jälkeen? mua ei ainakaan tuo sun selitys oikein vakuuttanut.
täsmälleen samaa mieltä olen näin näppituntumalla ajateltuna.

Toki voi tehdä liikkeitä penkin jälkeenkin. Mutta joillakin jää penkin maksimaalinen hyöty rinnalle saamatta, koska rintalihakset ovat paljon vahvemmat kuin olkapäät ja ojentajat.

Eli rintaan ei saada täyttä rasitusta, koska paukut loppuvat kesken sarjan esim. olkapäistä.

Siksi voisi olla hyvä ottaa vaikka vipareita ensin rinnalle, jolloin rinta on saanut jo rasitusta ennen kuin aletaan tekemään penkkiä (pääliikettä).

Sitten kun tehdään sitä penkkiä, saadaan tehtyä työ rintalihaksilla loppuun asti.

Tavallaan esiväsytyksen idea on musta ihan fiksu, että just vaikka penkissä ei sarja lopu ojentajien hyytymiseen, vaan niiden lihasten hyytymiseen, joita siinä yritetään reenata, ja rinta saa tehdä sen mitä jaksaa.

Mutta eiks massaliike ole massaliike just sen takia että siinä työskentelee monet lihakset, eli penkissä tissit ja olkapäät ja ojentajat, ja yläselkäkin jonniin verran
(+ runkkupenkissä reidet).
Esivätystämällä yritetään tehdä massaliikkeestä mahdollisimman paljon yhden lihaksen liike.

Eli koko esiväsytys on oikeastaan ihan paradoksi:
otetaan massaliike, ja sit yritetään muuttaa se ei-massaliikkeeksi.

Eik tää koko idea liene lähtöisin siitä, että joka lihas kyettäis reenaan erikseen muiden lihasten osallistuessa mahdollisimman vähän? Mikä ainakin mulla on koko lailla tuhoontuomittu ajatus.

käytän esiväsytystä penkissä ja etukyykyssä, mutta vain joka kolmannessa treenissä. Käsipainopenkki ennen penkkiä ja reiden ojennukset ennen etukyykkyä. Mulla ainakin on ideana se, että saan eristettyä selvemmin rinnan tai etureidet, niin pääsen tekemään nopeammin perään seuraavan treenin.

Kun otin esiväsytykset reisille, niin housut on käynyt nopeasti tiukaksi. Samoin rinnalta lähtö on parantunut penkissä ja tissit kasvanut.

Kovat perusliikkeet on mun mielestä parempia tehdä "loppuun" verrattuna nyt vaikkapa tuohon käsipainopenkkiin. Kannattaa kokeilla.

Eik tää koko idea liene lähtöisin siitä, että joka lihas kyettäis reenaan erikseen muiden lihasten osallistuessa mahdollisimman vähän?

Tuossa on hyvä yhteenveto asiasta, jota koitin selittää. Ehkäpä esiväsytys toimiikin parhaiten ohjelmissa, missä treenataan vain yhtä lihasryhmää kerrallaan.

mattiE sanoi:

Itselläni on treenissä juuri tämä järjestys ja koen sen olevan hyvä, ei ainakaan valittamista ja tuntuu hyvin takareisissä, jotka yleensä Mavessa tarvitsisivat niin paljon painoa, ettei ainakaan minulla tahdo kädet jaksaa pitää tankoa. Esiväsytys auttaa siinä, ettei tarvitse laittaa niin paljoa painoa tankoon, jolloin pystyn pitämään tangosta kiinni koko sarjan ajan eikä tosiaan se selkäkään niin paljoa rasitu :) (niin ja jos joku nyt haluaa kommentoida et käytä remmejä, niin sanon, että olen käyttänyt ja todennut paremmaksi ilman, jolloin käden lihakset saavat kehitystä myös)

Myös etureisissä mulla on esiväsytys eli ensin reidenojennus ja sitten vasta prässi ja tykkään siitäkin, mutta ollut myös toisinpäin, joka jees... :) Vaihtelu virkistää, välillä esiväsytyksiä ja sit taas välillä ei. Näin ei lihas pääse tottumaan liikaa ja kehittyy kun erilaisia ärsykkeitä.

Lyhyesti: Kaikkien erikoistekniikoiden niin esiväsytyksen kuin pakkotoistojenkin idea on se, että niitä käytetään antamaan erilainen ärsyke lihakselle kuin normaalisti, jolloin saadaan uutta kehitystä. Tekniikoita ei kuitenkaan tule käyttää jatkuvasti, koska lihas silloin tottuu, eikä erikoistekniikasta ole enää hyötyä. Yleensä esiväsytys laitetaan ohjelmaan kaikille asiakkaille jossain vaiheessa, kun kehitys alkaa hidastua, mutta seuraavassa ohjelmassa n. 3 kk:n päästä vaihdetaan taas normaaliin kaavan juuri tämän tottumisen ja vaihtelun takia.

en olekaan aikonut sitä muissa liikkeissä käyttää ja tässäkin tilanteessa juuri sen takia että alkaa nuo raudat mitä mullakin on jo vähän sjmv ssa selkään käymään, alaselkä vaivoja on ollut aina.

Mä käytän "jälkiväsytystä" esim. rinnalle penkin jälkeen vaikka peckdeck. :D

Joojoo oli pakko :lol2:

Olettekos ajatelleet, että toi esiväsytys saattaakin jopa vähentää sen kohdelihaksen rasitusta? Otetaan vaikka se penkki. Ennen penkkiä tehdään joku eristävä rintaliike, ja sitten penkin kimppuun. Rintalihaket ovat jo väsyneet, eivätkä jaksakaan enää työskennellä niin tehokkaasti kuin pitäisi, jolloin rasitus siirtyy enemmän olkapäille ja ojentajille, jotta painot saadaan edes ylös. Rasitus kyllä tuntuu kovemmalta, mutta se ei ole sama asia kuin absoluuttisesti kovempi rasitus.

Esiväsytys toimii siis silloin, jos halutaan kohdelihas hillittömään pumppiin. Jos taas halutaan oikeasti kovempi rasitus sille lihakselle, niin ei mitään esiväsytyksiä. Menee vähän samaan sarjaan kuin liian tuntumapainotteiset sarjat. Tuntuu todella pahalta ja tehokkaalta, mutta todellisuudessa lihasten mikrovauriot on aika vähäisiä liian pienestä vastuksesta johtuen. Paikkansa näilläkin sarjoilla on, mutta se ei nyt liity tähän.

Edit: Jäi sanomatta, että ehkä paras paikka jossa esiväsytystä voi käyttää, on se jos jokin vamma estää kyseistä liikettä muuten tekemästä.

täysin samaa mieltä powerhousun kanssa. esiväsyttäjien puolesta puhujien perustelut ovat vähintäänkin kummallisia mun mielestä.

Mielenkiintoinen teoria..

Jos lihas ei enää pysty nostamaan rautaa, on se todennäköisesti jonkun verran saanut jo rasitusta... Jos tekniikka näyttää yhtään vaikka penkkipunnerrukselta, suurin rasitus tuossa tulee kuitenkin rinnalle - jos lihakset on niin väsyneet ettei jaksa nostaa, tanko jää matkalle..

Totta kyllä että painot on huomattavasti pienemmät tuossa, joten kovin useasti ei tuota kannata tehdä tai tuntuma koviin rautoihin katoaa. Esim. jos normaalisti teen penkkisarjan 100-110kg, saan samat toistot käsipainopenkin jälkeen 70-80kg:lla. Esiväsytyksenä kuitenkin penkki kässäreillä, joten kyllä siitäkin tulee kovaa treeniä..

Itse olen tykännyt tuosta, vaihtelua treeniin.

neutraali sanoi:
täysin samaa mieltä powerhousun kanssa. esiväsyttäjien puolesta puhujien perustelut ovat vähintäänkin kummallisia mun mielestä.

Itse en puhunut esiväsytyksen puolesta tai vastaan, koitin vain selittää sitä ideaa kun kerran itse kysyit. Kaikille treenimetodeille kannattaa kuitenkin pitää avoin mieli ja vaihtelua kannattaa suosia. Ei pidä noin hanakasti olla tuomitsemassa jotain, jota ei ole edes kokeillut.

Powerhousu sanoi:
Olettekos ajatelleet, että toi esiväsytys saattaakin jopa vähentää sen kohdelihaksen rasitusta? Otetaan vaikka se penkki. Ennen penkkiä tehdään joku eristävä rintaliike, ja sitten penkin kimppuun. Rintalihaket ovat jo väsyneet, eivätkä jaksakaan enää työskennellä niin tehokkaasti kuin pitäisi, jolloin rasitus siirtyy enemmän olkapäille ja ojentajille, jotta painot saadaan edes ylös. Rasitus kyllä tuntuu kovemmalta, mutta se ei ole sama asia kuin absoluuttisesti kovempi rasitus.

Esiväsytys toimii siis silloin, jos halutaan kohdelihas hillittömään pumppiin. Jos taas halutaan oikeasti kovempi rasitus sille lihakselle, niin ei mitään esiväsytyksiä. Menee vähän samaan sarjaan kuin liian tuntumapainotteiset sarjat. Tuntuu todella pahalta ja tehokkaalta, mutta todellisuudessa lihasten mikrovauriot on aika vähäisiä liian pienestä vastuksesta johtuen. Paikkansa näilläkin sarjoilla on, mutta se ei nyt liity tähän.

Edit: Jäi sanomatta, että ehkä paras paikka jossa esiväsytystä voi käyttää, on se jos jokin vamma estää kyseistä liikettä muuten tekemästä.

MD, elokuu 2003: "Pre-exhaustion exercise deactivates the muscle."
Todettu EMG-mittauksella.

Kiitos Mikkis, vihdoin jotain valoa tähänkin. Itsekin olen miettinyt esiväsytyksen ideaa...sen sijaan että saataisiin työsarjat tehtyä varmasti koko lihaksen aktivoivalla rautamäärällä, niin väsytetäänkin lihas etukäteen painolla joka ei todennäköisesti aktivoi sitä täysillä lihaskasvua ajatellen, ja sitten tehdään pääliike myöskin alentuneilla painoilla. Ihan varmasti se tuntuu pahalta siinä kohdelihaksessa, niinkuin pidemmät ja/tai pumppisarjatkin tuntuvat.

Back
Ylös Bottom