Ehkä en tuolle lääkelinjalle itse lähtis. Sen jälkeen ne on sun henkireikä noihin esiintymisiin. Jollain muulla keinolla tuo kannattaisi selvittää. Jos esiintymispelko suoranaista kauhua/pelkoa, niin ammattiapu (henkinen) voisi olla paikallaan.
Tulihan sitä silloin jännitettyä/pelättyä päiviä etukäteen, kuin noita esiintymisiä alkoi koulussa tulla. Esiintyessä sitten alkoi monesti ääni väpättämään ja kädet tärisemään. Hakeuduin kuitenkin noihin tilanteisiin ihan tietoisesti ja pikkuhiljaa se lähti paranemaan. Pari vuotta sitten eräällä esiintymistaidon kurssilla tuli sitten taas takapakkia, kun yks kaks huonosti valmistelemani esitys ei ottanutkaan kuulijakuntaansa sillä lailla, kuin olin ajatellut. Ratkaisuna yritin päästä esiintymään uudelleen niin nopeaan, kuin mahdollista ja valmistauduin paremmin. Seuraava kerta menikin jo hyvin. Mitä enemmän esiintyy (pitää esitelmiä yms.) sitä varmempi sitä on otteissaan. Nyt joutuu töissäkin pitämään koulutuksia yms. asiakkaille ja enää ei juurikaan jännitä ja sitä luottaa itseensä ja omaan imrovisaatioon ongelmatilanteiden hoidossa.
Tätä olen pitänyt oman esitysteni runkona. Saattaa auttaa, tai sitten ei:
- Huolellinen valmistautuminen
- Puheen tempo alas, älä hätäile! Taukoja puheeseen, niissä saa itselleen pelivaraa, jos ei yks kaks muistakaan mitä seuraavaksi pitikään sanoa. Erittäin moni alkaa paniikissa puhumaan liian nopeasti ja unohtaa tärkeitä pointteja sanomasta.
- Kädet vaan roikkuu siinä sivulla ku narut. Ei mitään räplättävää niihin, koska valtaosa alkaa heti naksutella tai pyöritellä sitä esinettä mikä kädessä on. Käsiä voi käyttää myös ilmaisuun, niin ei tarvitse miettiä mitä niille tekisi
- Pysy aikarajassa, valtaosa esitelmistä/esityksistä venyy liian pitkiksi
- Jos käyttää esityksessä apuvälineitä, niin kalvoille/powerpoint slideille vaan pääkohdat
- Jos paikalla useita puhujia, valtaosa heistä jännittää. Tämäkin voi joskus auttaa omaan jännitykseen.
Tätä en enää itse käytä, mutta alkuaikoina käytin jännityksen lieventämiseen perinteistä keinoa, että esittää esityksen ensin jollekin tutulle, tyttöystävälle tms., josta saa kuvan oman esityksensä kestosta, flow:sta jne.
...ja se hankalin, relaa ;)