Esiintymispelko

Itse tänään jätin menemättä kouluun, kun olis ollut esiintyminen tiedossa.. Kokeilen sit perjantaina uudestaan.:jahas:
Mä olen tosi sosiaalinen jne, mutta nämä esiintymiset on mulle jostain syystä tosi vaikeita. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Esiintymispelkoa nyt on ehkä maailman vaikein ymmärtää, mä en mitään muuta rakasta niin paljoa kuin esiintymistä. se on aivan orgastinen fiilis jos pääsee vaan tuomaan itseään esille, mutta tälläinen liiallinen huomionkipeys se vasta sairasta onkin. esiintyminen on kivaa, hiljaa oleminen normaalisti on aivan piinallista. sivussa huomion keskipisteestä olo on aivan karseaa. mieluummin olisin esiintymiskammoinen kuin rasittavan ylivilkas ja huomionkipeä k-pää, joka rakastaa olla esillä

Mä olen tosi sosiaalinen jne, mutta nämä esiintymiset on mulle jostain syystä tosi vaikeita. :(

Kokemuksiani. Luulin hoitavani esiintymisen rutiinilla, koska muuten ei ole ollut mitään ongelmaa puheenpidossa. Paitsi kerran: eli muutama vuosi sitten jouduin/sain pitää amk:n vastavalmistuneena puheen koulumme päättäjäisjuhlassa. Yleisöä n. 200 omista sukulaisista ja luokkakavereista aina johonkin maaherraan asti. Kirjoitin puheeseen hyvän rungon ranskalaisilla viivoilla eli aihe oli hallussa.

Mutta sitten muutama minuutti ennen esiintymistä, rehtorimme puheen aikana, iski tosi pelottava ramppikuume. No, nousin korokkeelle ja pidin puheen, joka oli ihan muuta kuin olin suunnitellut. Lauoin vain mitä päähän tuli aiheesta vastavalmistunut nuori Suomessa. Ja jännitin ihan pirusti. No loppujen lopuksi klaarasin puheen suht hyvin, kun yksi opettajista kehui puhettani. Tosin äitini nauroi, että taisit vähän jännittää, kun vapisin vielä puolen tunnin päästäkin... :jahas:

Luin jostain tutkimuksen jonka mukaan seksin harrastaminen(edellisenä iltana muistaakseni, tai ennen esitystä) vähensi esiintymispelkoa koehenkilöissä. Masturboinnilla ei ollut mitään vaikutusta asiaan. :)

Aika outo selitys lekurilta, en ole koskaan tavannut henkilöä joka tekee kauhun rajamailla omaa työtään päivittäin = tarvitsis oman työnsä tekemiseen rauhoittavia.

propral beettasalpaajat ei ole rauhoittavia vaan beettasalpaajia...

On vanhanaikaista ajatella, että mihinkään muuhun kuin kuoleman tautiin ei saisi ottaa lääkettä. Se oli ennen kun lääkkeet olivat kehittymättömiä ja synnytettiin saunassa viinan avulla ja flunssaa hoidettiin tervalla.

EDIT: propral muuten auttaa vain paniikkioireisiin. Ei vie esim sitä mönttiä mahasta tai vaikuta äänen tärinään tms.

itsekään en yleensä tykkää esiintyä mutta koulussa ja töissä joutuu jonkun verran. Ensin otti päähän mutta tuo taitaa kuulua niihin ongelmiin jotka lähtee vain harjoittelemalla ja tekemällä niin ehkä on ihan hyvä että tavallaan pakotetaan sellaisiin tilanteisiin. Itsellä ainakin ihan fiiliksestä kiinni miten menee, jos on hyvällä päällä niin no problem mutta usein jo valmiiksi v*ttuuntuneena ei tule mitenkään hyvä tulos.

Esim. Wahlroosin seminaaria kuunnelleena voi sanoa että jotkut ihmiset osaavat kyllä tuon esiintymisen jalon taidot ja jotkut (useimmat meistä) ei. Onkohan kyse jostain itsevarmuudesta tai ihan tekemällä opitusta kyvystä, en tiedä. Anyway, on kyllä hyvä taito omata.

itellä tullu tää ihan uutena ongelmana. vaikka ei etukäteen jännittäis koko tilaisuus paskaakaan, eikä oikein vielä paikan päälläkään, silti alkaa sitten esitelmöidessä tulla näitä jännitysoireita. vittumaista kun ei päässään jännitä yhtään mutta kroppa on paniikissa. tavalliset sosiaaliset tilanteet ei jännitä yhtään mutta heti kun pitää jotain esitystä pitää niin johan alkaa. mikä avuks?

itellä tullu tää ihan uutena ongelmana. vaikka ei etukäteen jännittäis koko tilaisuus paskaakaan, eikä oikein vielä paikan päälläkään, silti alkaa sitten esitelmöidessä tulla näitä jännitysoireita. vittumaista kun ei päässään jännitä yhtään mutta kroppa on paniikissa. tavalliset sosiaaliset tilanteet ei jännitä yhtään mutta heti kun pitää jotain esitystä pitää niin johan alkaa. mikä avuks?

Oletko kiinnittänyt huomiota hengitystekniikkaasi kun puhut? Itse ainakin huomaa heti oireet, jos ei muista hengitellä rauhallisesti: ei liian nopeasti, mutta ei unohtaa hengittääkään. Alkaa huimaamaan ja kädet vapisemaan. Sama asia vaikkapa karaokebaarissa hoilaillessa: jos jännittyneenä ja kroppa pinkeänä vetelee, niin meinaa pettää jalat alta kun hengitykset menee väärään tahtiin.

Mä olen ihan hyvä esiintymään, mutta en mä siitä pidä yhtään. En erityisemmin jännitä, mutta mieluummin työskentelisin konesaleissa kaukana projektipäälliköistä ja markkinoinnista.

beetasalpaajaa (propral) nassuun niin fyysiset oireet katoaa useimmilla tehokkaasti. rauhottavaa nassuun niin henkinen puolikin on reilassa. näin se menee, mutta toisaalta vaikka olisit kuinka viilee jäbä esiintyessä, niin ei lääkkeet susta automaattisesti mestariesiintyjää tee. Oivallisena tukikeppinä ne toimii tiukan paikan tullen. Ensisijaisesti toki beetasalpaaja eli propral.
Toki kannatan "luonnollista" esiintymiseen harjaantumista, mutta tosi asia on se, että joillekkin on täysi mahdottomuus toimia edes kohtuullisen normaalisti huomion keskipisteenä ilman lääkkeitä. Mut ne jotka vastustaa lääkkeiden avulla saavutettua toimintakykyä, ei ole itse varmasti kokeneet pahaa esiintymispelkoa fyysisine oireineen.

Sama kuin Cooperilla, aina kehutaan esityksiä, mutta ottaa jo edellisenä iltana vatsanpohjasta ja jännittää, vaikka aihetta ei olisi. Jostakin syystä yleensä kyllä laukeaa heti tilanteen tullen :D Ja jännittyneenä unohdan hengittää välillä, wanhojentansseissa pari huomautti aina välillä että koita ny hengittää :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom