Mä kuvittelisin, että näissä rekisteröidyissä parisuhteissa samanlaisen oikeudellisen aseman saavuttaminen perinteisen avioliiton kanssa voidaan toteuttaa sopimusoikeudellisesti ilman sen suurempia vaikeuksia. Tämä on vain täysin turha, ja aikaa ja erinäisten tahojen resursseja syövä välivaihe, joka avioliittolakia uudistamalla voidaan välttää. Täällä on muut jo kommentoineet asiaa ihan riittävästi, mutta siis minustakaan ei pitäisi olla mitään estettä sille, ettei tätä juridista tasa-arvoisuutta voisi toteuttaa. Varsinkaan, jos tämä este on kirkollisiin arvoihin vetoaminen.
Minusta tilanne missä kirkko saa toteuttaa omia arvojaan, ja samaa sukupuolta olevat voivat hankkia suhteelleen virallisen statuksen muualla saaden kuitenkin samat oikeudet kuin perinteisessä avioliitossa elävät, on ihan tasapainoinen. Silloin ei tarvitse sotkea kahta ihan eri asiakokonaisuutta, eli kirkollisia arvoja sekä näkemystä avioliitosta, ja kirkon ulkopuolista avioliiton antamaa juridista statusta toisiinsa. En mä lähtisi kirkkoakaan vaatimaan toimimaan omaa vakaumustaan vastaan olkoonkin se minusta näkemyksiltään vanhanaikainen ja ahdasmielinen.
Minusta tilanne missä kirkko saa toteuttaa omia arvojaan, ja samaa sukupuolta olevat voivat hankkia suhteelleen virallisen statuksen muualla saaden kuitenkin samat oikeudet kuin perinteisessä avioliitossa elävät, on ihan tasapainoinen. Silloin ei tarvitse sotkea kahta ihan eri asiakokonaisuutta, eli kirkollisia arvoja sekä näkemystä avioliitosta, ja kirkon ulkopuolista avioliiton antamaa juridista statusta toisiinsa. En mä lähtisi kirkkoakaan vaatimaan toimimaan omaa vakaumustaan vastaan olkoonkin se minusta näkemyksiltään vanhanaikainen ja ahdasmielinen.