Epilepsia

:anssi: Noi ajokiellot on ihan EU-direktiivien mukaisia. Ajokiellosta ei tietoa mene poliisille ellet sano lääkärille että aiot ajokiellosta huolimatta ajaa autoa. Mutta mene vaan ajamaan tuo 3kk ajokielto alla autolla ja ajat jonkun hengiltä. Vakuutusyhtiö ja poliisi tsekkaa potilastietosi varmasti. Ja sen jälkeen varmasti olet aika kusessa.

Joo, ilmaisin epäselvästi kantani.

Osaatko sanoa mikä vaikutus on kuvaamassasi tapauksessa sillä että onko onnettomuus aiheutunut kohtauksesta vai ei ?

Jos kiellät lääkäriä ilmoittamasta ajokieltoasi niin saatko sanktioita jos asia poliisille selviää?
Erikseenhän on kuitenkin vielä vaikeat tapaukset joissa potilaan mielipidettä ei kysytä ja lääkäri lähettää ne tiedot joka tapauksessa. Tästä voisi päätellä että asioilla on eroa.
Hatarasti muistelen että lääkärini sanoi minulle että jos ajan tuon 3kk aikana, se tapahtuu "omalla vastuulla". Viittaisiko tämä sitten vakuutusasioihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaatko sanoa mikä vaikutus on kuvaamassasi tapauksessa sillä että onko onnettomuus aiheutunut kohtauksesta vai ei ?
Sanoisin että ei oo vaikutusta, koska aika vaikea varmaa todistaa ettei onnettomuus aiheutunut kohtauksesta.

Jos kiellät lääkäriä ilmoittamasta ajokieltoasi niin saatko sanktioita jos asia poliisille selviää?
Siis eihän lääkäri sun potilastietoja poliisille kerro.

Niin se on. Vakuutus ei korvaa mitään jos ajat tuona aikana kolarin vaikka olisiki toisen vika. Mutta sitä en tiedä missä tilanteessa vakuutusyhtiö tarkistaa potilastietosi tuskinpa pienemmissä kolareissa.

Lain mukaan yhdestä äkinnäisestä tajuttomuuskohtauksesta tulee 3kk ajokielto ja tämän lääkärin pitää ilmottaa potilaalle.

Kysyn tässä epilepsiaan liittyen, että lisäravinteita varmaan voi käyttää lääkityksestä huolimatta siis meinaan vaikkapa kreatiinia (pyruvaatti, monohydraatti) jne. Laihdutuslääkkeitä ei ilmeisesti saa popsia. Olenko oikeassa?

Mulla on leikkaus tossa 15.2. sitä ennen pitää käydä viel jossain tutkimuksissa.Itseasiassa ylihuomenna tutkimuksii...

Mul ei oo ollu enään mitään kohtauksia tai mitään oireita. Selkävaan meinaa olla joskus kipeenä... ainaski ku on käynyt kävelemässä. En oo kehannu vetää mitään treenejä. Oon vaan ollu ja odotellu... kirjotti sairaslomaa koko ajaksi... ja jatkuu sit ainaski toukokuuhun...

nostellaanpas vanhaa trediä siltä osin ylös, että kysellään kuulumisia. leikkauksenhan piti olla helmikuussa, eikö niin? mites leikkurissa meni, ja miten on elo mennyt sen jälkeen?

(viimeksi toni on näkynyt olevan online pakkiksella joskus heinäkuussa, joten voi olla ettei vastailekaan, mutta ainahan sitä voi kysyä :))

Kysyn tässä epilepsiaan liittyen, että lisäravinteita varmaan voi käyttää lääkityksestä huolimatta siis meinaan vaikkapa kreatiinia (pyruvaatti, monohydraatti) jne. Laihdutuslääkkeitä ei ilmeisesti saa popsia. Olenko oikeassa?

Riippuu ehkä sairauen luonteesta, mutta omakohtaisesti voin todeta, että kaikkia lisäravinteita voi popsia vapaasti. Laihdutuslääkkeistä olisi hyvä tietää mitä ne on. Pääsääntönä voisi ajatella, että kaikista reseptilääkkeistä kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoa.

Epilepsialääkityshän vastaa pitkälti masennus&mielialalääkitystä (ts. samat vaikuttavat aineet), enkä ole koskaan kuullut masentuneilta kiellettävän reenaamista.

jep Kuten esim karbamatsepiini. Onko muuten kukaan huomannut, että karbamatsepiini aiheuttaisi tällaista:

Karbamatsepiinin sivuvaikutukset saattavat kuitenkin olla varsin pahat. Lääke turruttaa aivotoimintaa niin pahasti, että tuloksena saattaa olla sekavuutta, väsymystä, lihasheikkoutta, unohtelemista. Nimenomaan lähimuisti usein pettää. Pitkäaikainen runsas karbamatsepiinin käyttö aiheuttaa yleensäkin lähes dementian oireita.

Ite oon kyseistä nappia vetänyt vuodesta -89 :) Lisälääkkeenä Lamictalia, jota ilman en pärjäisi. Oonkohan mä kohta dementikko:(

jep Kuten esim karbamatsepiini. Onko muuten kukaan huomannut, että karbamatsepiini aiheuttaisi tällaista:

Karbamatsepiinin sivuvaikutukset saattavat kuitenkin olla varsin pahat. Lääke turruttaa aivotoimintaa niin pahasti, että tuloksena saattaa olla sekavuutta, väsymystä, lihasheikkoutta, unohtelemista. Nimenomaan lähimuisti usein pettää. Pitkäaikainen runsas karbamatsepiinin käyttö aiheuttaa yleensäkin lähes dementian oireita.

Ite oon kyseistä nappia vetänyt vuodesta -89 :) Lisälääkkeenä Lamictalia, jota ilman en pärjäisi. Oonkohan mä kohta dementikko:(

Melko huoleti voit olla ton lääkkeesi kanssa, jos kerran olet sitä noin monta vuotta jo käyttänyt eikä vielä ole mitään tullut, joten ilmeisesti lääke sopii sinulle. Jos noita sivuvaikutuksia on tullakseen, niin kyllä ne yleensä ilmaantuu melko pian lääkkeen aloittamisen jälkeen. Noi sivuoireet on pakko tietysti siinä pakkausohjeessa luetella, mutta ei niitä kannata kauheasti säikähtää, suunnilleen samanlaista tekstiä löydät perusburanan pakkauksesta sivuoireiden kohdalla.

Mulla kaksi kohtausta takana. Ensimmäinen murrosiässä, toinen 29-vuotiaana. Ensimmäinen saattoi olla aivotäräyksen laukaisema, toisessa saattoi olla osasyynä ECA kokeilu. Jälkimmäisestä on kulunut aikaa 8 vuotta. Kummallakin kerralla heräsin ambulanssista, mikä ei todellakaan ole miellyttävä kokemus.

nostellaanpas vanhaa trediä siltä osin ylös, että kysellään kuulumisia. leikkauksenhan piti olla helmikuussa, eikö niin? mites leikkurissa meni, ja miten on elo mennyt sen jälkeen?

(viimeksi toni on näkynyt olevan online pakkiksella joskus heinäkuussa, joten voi olla ettei vastailekaan, mutta ainahan sitä voi kysyä :))

Joo eipä oo pakkiksella tullu pyörittyy hirveesti. Eläminen on sujunut hyvin. Ei ole ollut mtn kohtauksia tai mtn siihen sairauteen liittyvää. Itseasiassa helmikuun 6 on jälkitarkastus. Toivottavasti ei oo mtn ongelmia. Selkä on ollu kyllä kipeenä joskus enemmän joskus vähemmän. En tiiä sit mistä se johtuu. Ei mulla ennen sitä kohtausta ollu selkä kipeenä juuri ollenkaan.

Puntilla en ole käynyt. Ei vaan ole tullut lähetty sinne salille ja on ollut niin paljon muuta. Varsinkin tyttöystävä on vienyt paljon aikaa. noin 8kk ollaan oltu yhessä:) Katsotaan sitä salia joskus myöhemmässä elämän vaiheessa..

Hellou,

olen uusi tällä palstalla. Bodailua/voimailua on tullut harrastettua viitisen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Puolitoista vuotta sitten mulle tuli toinen tai kolmas yöllinen epilepsiakohtaus (yksi varma tapaus oli ollut 06 alussa ja toinen ehkä syksymmällä hieman ennen tota toista). Toisen jälkeen mulle määrättiin valproaattia lääkkeeksi, ja sen jälkeen treenit ovatkin menneet aivan miten sattuu. Ukko on kuihtunut silmissä ja lihonut vatsasta ja aina tuntuu siltä ettei jaksais/kiinnostais. Myöskin tuolla makuukammarin puolella halukkuus/kyvykkyys on vähentynyt. Tätä ihmeteltiin tyttöystävän kanssa jossain vaiheessa. En kuitenkaan osannut yhdistää näitä vaivoja ja valproaattia/epilepsiaa. Äsken törmäsin kuitenkin tämmöiseen uutiseen:

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=5397/news_db=web_lehti2006/type=1

Joo kiva, munat ja testot (?) ja hedelmällisyyskin sotkeutuu tän sairauden ja lääkityksen mukana. :curs: Tosi mahtavaa. Ei huvittais enää syödä tota lääkettä yhtään. Toisaalta kohtauksia ei ole ollut, mutta kuitenkin. Pitää kai avautua lekurille oikein kunnolla seuraavan kontrollin yhteydessä. Kuitenkin kai jotain pitäis syödä kun kohtauksia oli ollut kasvavaan tahtiin.

Kenelläkään mitään kommenttia tai tarkempaa tietoa tosta uutisesta?

Mulla epilepsia ollut nyt 13 vuotta,enkä sen kummemmin anna häiritä elämääni,paitsi autolla en voi ajaa.
Treenaminen ja muu kyllä jatkuu vaikka sairastankin tuommoista tautia. Viinan kanssa en läträile juurikaan,kun se ei oikein noiden lääkkeiden kanssa sovi

Mulla epilepsia ollut nyt 13 vuotta,enkä sen kummemmin anna häiritä elämääni,paitsi autolla en voi ajaa.
Treenaminen ja muu kyllä jatkuu vaikka sairastankin tuommoista tautia. Viinan kanssa en läträile juurikaan,kun se ei oikein noiden lääkkeiden kanssa sovi

Onko sinulla niin voimakas epilepsia, että lääkkeet ei pidä sitä täysin kurissa?

Eikös ajoluvan saa takaisin jos kohtauksia ei ole tullut viimeiseen 6kk...vai miten se meni...?
Itselläni epilepsiaa ei ole, mutta sukulaistytöllä kyllä ja muistelin että sitä joskus jonkin verran kuormitti olla ilman ajolupaa kuukausi kaupalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom