Epätietoinen loukkaantunut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ranttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve kanssareenaajat! Olen lukenut tätä palstaa jo pitkään, ja siksi uskaltauduin mukaan ja tietenkin epätoivon kysymyksellä.

Eli olen motskarionnettomuudessa kokenut AC nivelrikon, eli nivelsiteet paskana vasemmasta olkapäästä puolitoista kuukautta sitten. Olen reenannut monta vuotta punteilla naturaalina ja nyt tauon jälkeen tekis älyttömästi taas mieli reenaamaan olkapään ehdoilla.

Kaikki muu onnistuu lyhyen testauksen jälkeen paitsi rinta punnerukset. Pitääsköhän mun nyt yrittää kropan käydä läpi vaikka 3 kertaa viikossa mitä pystyy, vai 4 jako, niinkuin ennenkin, mutta jättää tekemättä mitä ei pysty.

Pistänkö kädet nyt etusijalle, koska ne on siimat. Uskon ettei niile ole mitään tehtävissä.

Vai kannattaako mun odottaa sen reilun puolivuotta tai vuoden, ennenkuin teen mitään. Lopetanko sallillakäynnin ja rupian juoksemaan, jotain on tehtävä.

terve! kannattaa kysyä tuota ihan siltä lääkäriltä joka on vammaasi hoitanut. en ainakaan itse uskaltais ruveta ominpäin testaileen.. entäs jos se olkapää sitten napsuukin paskaksi jossain vähän kovemmassa sarjassa ?

itselläni onnettomuuden seurauksena mennyt olkapää rikki (lääkärin mukaan ac luxaatio muistaakseni), elikkä pomppas solisluu ylös ja taakse, ja olkapää tipahti eteen/alas...auts.

Olkapää oli niin vituillaan että se piti leikata. Alotin reenaamisen aika varovasti, esim. penkki, punnerrukset yms. tuntui kipeältä tehdä. Nyt reenannut 4kk eikä olkapäässä enään mitään kipua...

Suosittelisin vahvistamaan sitä olkäpäätä esim. pystypunnerruksella, toimi itselläni ainakin...tosin sulla toi vamma on aika tuore vielä...

Mutta älä nyt ainakaan juoksemaan ala:D, kyllä se siitä kuntoutuu...:thumbs:

ps. jos vedät penkkiä nii ota joku siihen varmistamaan....

Eiköhän sitä pidä pienestä lähteä ja tuskin kannattaa ykkösiä mennä kokeilemaan lähiaikoina. Fysioterapeutista vois olla apua, osaa varmaan kertoo, että miten kuntouttaa yms.

Edit: ja urheiluvammapuolella varmaan osaisivat vastata tähän paremmin.

Joo, kyllä nyt on tieten paras pistä jäitä hattuun, ja pysytellä erittäin pienissä painoissa, semmosissakin liikkeissä jotka ei tunnu olkapäässä kovin pahalta. Jalathan on asia erikseen, kun ei vaan tangolla kyykkää.

Pitää ottaa yhteyttä johonkin fysioterapian ammattilaiseen ja katsoa, jokin sopiva treeni systeemi hänen kanssa.

Morjes Ranttu,
Pahoittelut olkapään johdosta. Itse oon kokenut saman vamman molempiin olkapäihin. Toinen hajosi lätkämatsissa poikittaisen mailan osuessa solisluuhun vinottain ja toisella kerralla tein ilmakuperkeikan polkupyörän selästä asfalttiin n. 30 km/h vauhdista..

Jälkimmäisestä vammasta nyt hieman yli vuosi.
Kumpaakaan olkapäätä ei leikattu eli taisi olla toisen asteen luksaatio, solisluut törröttävät vieläkin, tosin epäsymmetrisesti. Vasen olkapää eli aiempi vamma ei vaivaa käytännössä ollenkaan, mutta oikea vielä hieman ilmoittaa olemassa olostaan esim maksimipainoilla penkissä. Vielä nytkin joudun jatkuvasti tekemään kuntoutusliikkeitä taljalla, jotta pienet lihakset tukevat olkapään rakenteita.
Kohtuu kuntoon molemmat olkapäät tulivat n.4-5kk vamman jälkeen. Kuntoutus oli melko intensiivistä. Alussa penkki eikä pystypunnerrus toiminut ollenkaan, esim penkissä pelkkä tanko oli liikaa ja kaikki voima oli käsittämättömästi hävinnyt.

Kehoittaisin aloittamaan kuminauhalla tai erittäin pienellä painolla yhdenkäden vetotaljassa. Itse olen fysioterapeutin ohjaamana käyttänyt pääasiassa neljää eri liiketta. Toiminut ainakin minulla(ei välttämättä kaikilla)
Voin laittaa liikkeet myöhemmin nyt en ikävä kyllä ehdi..
Sitkeyttä vaan ja malttia kyllä nillä käsillä vielä lähes mitävaan pystyy tekemään:)

Olen nyt käynyt salilla parikertaa ja tosiaankin tuo penkki onnistuu nippanappa tangolla ilman painoja, pystypunnerruskin tuotti ongelmia (kipua).
Erittäin rohkaisevaa kuulla, että suurinpiirtein saman haaverin kokeneet pystyvät taas treenata kunnolla 4-5 kuukauden kuluttua, kyllä sen kestää, eikä se loppujen lopuksi ole aika eikä mikään. Motivaatiolle voi tehä vain hyvää, näi 10 vuotta salilla käyneelle.

Tilasin ajan fysioterapeutille, mutta antakaa ihmeessä silti vinkkejä kuntoutusliikkeistä mitkä on auttanut.

Morjes Ranttu,
Pahoittelut olkapään johdosta. Itse oon kokenut saman vamman molempiin olkapäihin. Toinen hajosi lätkämatsissa poikittaisen mailan osuessa solisluuhun vinottain ja toisella kerralla tein ilmakuperkeikan polkupyörän selästä asfalttiin n. 30 km/h vauhdista..

Jälkimmäisestä vammasta nyt hieman yli vuosi.
Kumpaakaan olkapäätä ei leikattu eli taisi olla toisen asteen luksaatio, solisluut törröttävät vieläkin, tosin epäsymmetrisesti. Vasen olkapää eli aiempi vamma ei vaivaa käytännössä ollenkaan, mutta oikea vielä hieman ilmoittaa olemassa olostaan esim maksimipainoilla penkissä. Vielä nytkin joudun jatkuvasti tekemään kuntoutusliikkeitä taljalla, jotta pienet lihakset tukevat olkapään rakenteita.
Kohtuu kuntoon molemmat olkapäät tulivat n.4-5kk vamman jälkeen. Kuntoutus oli melko intensiivistä. Alussa penkki eikä pystypunnerrus toiminut ollenkaan, esim penkissä pelkkä tanko oli liikaa ja kaikki voima oli käsittämättömästi hävinnyt.

Kehoittaisin aloittamaan kuminauhalla tai erittäin pienellä painolla yhdenkäden vetotaljassa. Itse olen fysioterapeutin ohjaamana käyttänyt pääasiassa neljää eri liiketta. Toiminut ainakin minulla(ei välttämättä kaikilla)
Voin laittaa liikkeet myöhemmin nyt en ikävä kyllä ehdi..
Sitkeyttä vaan ja malttia kyllä nillä käsillä vielä lähes mitävaan pystyy tekemään:)

Löysin tällaisen minulle ajankohtaisen vastauksen kun etsiskelin AC luksaatiosta tietoa. Et viittis laittaa vähän ohjeita noista hyvistä kuntoutusliikkeistä. Mulla n. 1/2 vuotta sitten kävi samanlainen fillarilla kaatuminen. Konservatiivinen hoito oli tuomio ja nyt kun olen otropedillä käynyt niin sanoo "olis pitänyt leikata" !!!??? Ei menaa parantua millään. Koholleen se jää ja sen olen hyväksynyt mutta kun perkule kipeytyy millon mistäkin aktiviteetistä, alkaen auton imuroinnista aina penkkipunnerrukseen jota tuskin pystyy tekemää. Tai jos tekee niin kuten sanoin, kipeytyy seuraaviksi viikoiksi aivan v..tusti!!! Jotain jumppaliikkeitä vois olla hyvä tehdä? Pystypunnerruksia pystyy tekemään mutta penkki- ja etunojapunnerruksen ei oikeen luonaa. Ajattelin jos sittenkin alkais "vaatimaan" leikkausta sen perusteella että se kipeytyy tuon tuostakin kun tekee jotain normaalia. Menisköhän läpi? Ei tuo tuollaisenakaan oikeen voi jatkua? :itku:

Latest posts

Back
Ylös Bottom