Epäoptimaalinen kropan muoto penkkipunnerrukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deezah
  • Aloitettu Aloitettu
Aloitetaampas nyt sillä, että itse rinnan koossa ei ole valittamista mutta voimatasoissa todellakin on.
Olen nyt 5-6 vuotta käynyt salilla aktiivisesti ja siihen treenimäärään nähtynä penkkitulokseni on paska.
Tällä hetkellä nousee penkistä n. 5x100kg ja salilla näkee jatkuvasti puolet pienempiä ukkoja samoilla painoilla.. :woot:

Onko muut törmänneet samaan ongelmaan, että tietyillä piirteillä voisi olla vaikutusta penkinkehitykseen?

Olen näitä syitä epäillyt huonoon voimankehitykseen :

-Olen 189cm pitkä
-Kädet yltävät lähestulkoon polviin asti, kun olen seisaaltaan joten erityisen pitkät kädet.
-Olen myös keskivertoa todella paljon leveämpi.
(Tarkoittaen, että rinta on myös leveä ja todennäköisesti hankalempi saada puristettua voimaa siihen punnertaessa?)

Kaikenlaisia erityistekniikoita ja keinoja on kokeiltu vuosien aikana, mikään ei tunnu vaan "boostavan" sitä penkin voimankehitystä, vaikka rinta kasvaakin vuosien varrella.
Olen myös kokeillut normi tangolla tehdä penkkiä ja myös käsipainoilla, kummallakaan tavalla ei ole ollut erityistä vaikutusta.

Lisään nyt tähän vielä tämän :
Monet kaverit jotka ovat n. 170-177cm pitkiä, omaavat keskiverto pitkät kädet tai lyhyehköt, ovat keskiverto leveitä punnertavat aivan älyttömiä määriä penkistä, vaikka samat tekniikat / treenivuodet takana kun itsellänikin.

Voisiko olla rakenteellinen vika vai heikko rinta vain kyseessä?
Ja miten muut saman kohtalon kokeneet ovat saaneet rinnan voimakehityksen nousuun?

Onko tuo sulle sitten kauhea ongelma, jos lihasta kuitenkin tarttuu?
Itse olen treenaillut 15v ja sarjapainot liikkuu tuolla samoissa. Eikä hirveesti puristele vaikka moni tekeekin isommilla.

No onhan tuo ihan perusfysiikkaa miten mittasuhteet vaikuttaa. Paksu rintakehä ja lyhyet kädet on se paras yhdistelmä ja tällöin myös otetta leventämällä saa enemmän poistomatkaa pois.

Ja kannattaa miettiä, miksi jossain ei kehity... Koon kasvattaminen ja voiman on aikaslailla eri juttuja, vaikka molemmat vähän käsi kädessä kulkeekin. Leveys nyt ei mikään huono asia ole rakenteessa. Kaikenmaailman erikoistekniikat kannattaa unohtaa ja oikeasti miettiä sitä penkin kehittämistä voimailun kannalta ja rakentaa ohjelma sen mukaan.

Ei noi kropan mittasuhteet niin paljoo vaikuta, että selittäisi noin huonoa penkkitulosta jos oot siihen kuitenkin panostanu. Eiköhän syy löydy treenistä tai tekniikasta...

Ei noi kropan mittasuhteet niin paljoo vaikuta, että selittäisi noin huonoa penkkitulosta jos oot siihen kuitenkin panostanu. Eiköhän syy löydy treenistä tai tekniikasta...
Mä ajattelin ihan samaa, että sillä on varmasti jonkin verran vaikutusta, mutta ei se kaikkea selitä. Ja onhan noita, esimerkiksi Hokkanen jolla ei ihan täydelliset penkkipunnertajan välitykset ole, mutta ei toki huonotkaan, ja nostomatka suhteellisen pitkä kun nostaa vielä kapealla, mutta ukko on siitä huolimatta aivan sairaan vahva.

Apinaindeksiksi kai sitä sanotaan, kun jaetaan sylin mitta pituudella. Optimi on vissiin se tasan 1.
Itselläni on 195/181 = 1,077 ja tuntuu että käsien voimat ja penkki on silkkaa kuraa. Luulisin, että tuolla on jotain merkitystä.

Noh, saanpahan kämmenet lattiaan suorilta jaloilta

Aika paljon helpommalla pääsee, kun ei mieti kehitystä tai sen puutetta ollenkaan omien mittasuhteiden kannalta. Voimanpuutetta yhtä kaikki, kun niillä mennään mitä on saatu. Ihan yhtä lailla sitä voisi normaalikätinen miettiä, että voi kun olisi keskivertoa lyhyemmät kädet niin nousis vielä enemmän.

Tietty jos ketjun aloittaja kertoo tulostason vaikka leuanvedossa, kyykyssä, maastavedossa ja pystypunnerruksessa niin voidaan miettiä kuinka jäljessä se penkki on.

Miten muu voimataso? Siis esim kyykyn, penkin ja vedon suhteet? Millä "erikoistekniikoilla" olet yrittänyt boostata sitä penaa? Jotkut pakkotoistot tai pudotussarjat tekevät pelkkää hallaa voiman kehitykselle. Ainiin raw penkin me-mies on muuten about parimetrinen, syliväliä en jaksa googlailla mutta on tuolla +400kg vetokin.

Kuka sitä penkin tekniikkaa on katsonut, lapojen pysyminen kiinni, selän kaari yms.? Onko täysin varma että teet liikkeen rinnalla ja ojentajilla etkä esim. olkapäitä nostamalla pinnistele ylipitkää nostomatkaa ja aiheuta huojuvaa asentoa? Entä ne pygmikaverit joihin vertaat, tekeekö ne pompulla perse ilmassa ja sinä tunnollisesti lahnana pysäytellen?

Miten muu voimataso? Siis esim kyykyn, penkin ja vedon suhteet? Millä "erikoistekniikoilla" olet yrittänyt boostata sitä penaa? Jotkut pakkotoistot tai pudotussarjat tekevät pelkkää hallaa voiman kehitykselle. Ainiin raw penkin me-mies on muuten about parimetrinen, syliväliä en jaksa googlailla mutta on tuolla +400kg vetokin.

Olen juurikin noilla pudotussarjoilla koittanut boostata penkkiä, tosi hyvä tietää tämä.

Kuka sitä penkin tekniikkaa on katsonut, lapojen pysyminen kiinni, selän kaari yms.? Onko täysin varma että teet liikkeen rinnalla ja ojentajilla etkä esim. olkapäitä nostamalla pinnistele ylipitkää nostomatkaa ja aiheuta huojuvaa asentoa? Entä ne pygmikaverit joihin vertaat, tekeekö ne pompulla perse ilmassa ja sinä tunnollisesti lahnana pysäytellen?

Kyllä teen rinnalla, saan tosi hyvän tuntuman rintaan ainakin aina ja tekniikka pitäis ainakin olla kunnossa. Tietysti olkapäille voi jonkin verran mennä, mutta tekniikka on kuitenkin suhteellisen hyvä ainakin.
Kaverit joihin vertaan niin, kyllä ne ihan omaan silmään hyvällä tekniikalla tekee liikkeen mutta vaan 30-40kg isommilla romuilla.

Aika paljon helpommalla pääsee, kun ei mieti kehitystä tai sen puutetta ollenkaan omien mittasuhteiden kannalta. Voimanpuutetta yhtä kaikki, kun niillä mennään mitä on saatu. Ihan yhtä lailla sitä voisi normaalikätinen miettiä, että voi kun olisi keskivertoa lyhyemmät kädet niin nousis vielä enemmän.

Tietty jos ketjun aloittaja kertoo tulostason vaikka leuanvedossa, kyykyssä, maastavedossa ja pystypunnerruksessa niin voidaan miettiä kuinka jäljessä se penkki on.

Maastavetoa olen nyt tehnyt 160 kilolla 5x6 toiston sarjoja ilman vyötä ja kyykkyä en pysty polvivamman takia tekemään isoilla painoilla, joten jalkatreenaus on lähinnä vaan pienemmillä painoilla tuntumatreeniä.
Mutta kyllä tuo penkki on muihin liikkeisiin silti suhteessa jäljessä jonkin verran.

Jos sulla on oikeesti pitkät kädet, niin musta näyttäis melkein siltä että veto on penkkiä jäljessä. Olettaen nyt että treenaat voimaa eikä bodausta.

Itse olen manlet, sylimitta yli 10cm pidempi kuin pituus. Penkissä hyvänä päivänä nousee 100kg. Tekniikkaa on hiottu paljon, ja satunnaisesti paketti pysyykin kasassa. Kuitenkin jos sarjan pituus on vaikka 6 toistoa, niin sinne väliin livahtaa aina huonompia toistoja jotka syövät voimaa.

Uskon että jos mittasuhteet ovat epäedulliset liikkeeseen X, on ne silti mahdollista optimoida kohtuullisen tehokkaiksi. Siltikään en ole itse onnistunut tekemään tätä, enkä nostamaan sarjapainoja ylöspäin, ja vaikka olisin, ne aina putoavat huomattavasti alaspäin jos joutuu erinäisistä syistä pitämään vähän taukoa penkistä tai reenistä.

Vertailuksi : maastavetomaksimi 240kg

100kg sarjapainot penkissä ja 160kg painot mavessa on ihan linjassa. Kovaa ja järkevää voimatreeniä ja tekniikat perustasolta paremmiksi ja tulokset on kohta ihan muuta. Hivuttaa sen penkkaamisen määrän pitkässä jaksossa nykytasosta sinne 4-6 kertaa viikossa. Toimii yleensä kaikilla.

Olisiko kenelläkään suositella hyvää penkki-ohjelmaa kokeneemmalle treenaajalle?
Ja siis olen tähän asti lähinnä bodaillut, mutta olen huomannut että penkin voimatasot pitäisi nyt saada kasvuun jotta voisi taas takoa sitä massaa bodailemalla siihen rintaan.
Tähän asti olen treenaillut penkkiä n. 2-3 kertaa viikkoon.

Aloitetaampas nyt sillä, että itse rinnan koossa ei ole valittamista mutta voimatasoissa todellakin on.
Olen nyt 5-6 vuotta käynyt salilla aktiivisesti ja siihen treenimäärään nähtynä penkkitulokseni on paska.
Tällä hetkellä nousee penkistä n. 5x100kg ja salilla näkee jatkuvasti puolet pienempiä ukkoja samoilla painoilla.. :woot:

Onko muut törmänneet samaan ongelmaan, että tietyillä piirteillä voisi olla vaikutusta penkinkehitykseen?

Olen näitä syitä epäillyt huonoon voimankehitykseen :

-Olen 189cm pitkä
-Kädet yltävät lähestulkoon polviin asti, kun olen seisaaltaan joten erityisen pitkät kädet.
-Olen myös keskivertoa todella paljon leveämpi.
(Tarkoittaen, että rinta on myös leveä ja todennäköisesti hankalempi saada puristettua voimaa siihen punnertaessa?)

Kaikenlaisia erityistekniikoita ja keinoja on kokeiltu vuosien aikana, mikään ei tunnu vaan "boostavan" sitä penkin voimankehitystä, vaikka rinta kasvaakin vuosien varrella.
Olen myös kokeillut normi tangolla tehdä penkkiä ja myös käsipainoilla, kummallakaan tavalla ei ole ollut erityistä vaikutusta.

Lisään nyt tähän vielä tämän :
Monet kaverit jotka ovat n. 170-177cm pitkiä, omaavat keskiverto pitkät kädet tai lyhyehköt, ovat keskiverto leveitä punnertavat aivan älyttömiä määriä penkistä, vaikka samat tekniikat / treenivuodet takana kun itsellänikin.

Voisiko olla rakenteellinen vika vai heikko rinta vain kyseessä?
Ja miten muut saman kohtalon kokeneet ovat saaneet rinnan voimakehityksen nousuun?

Kuinkas paljon sulla on painoa, kun olet noin pitkä?

Back
Ylös Bottom