Ensimmäistä autoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ruostesuojaus varmistaa vain sen, ettei alusta/rakenteet ala heti mätänemään alta; ovien tai helmojen lahoamista estä. Ja siis tuossa kuutosessa ne ovet ja helmat tosiaan mätänee aika voimakkaasti. Muuten toki hyviä pelejä tuohon tarkoitukseen ja tuolla hinnalla! Itse suosittelisin noita Toyota-merkkisiä kärryjä Daiinalle.
Totta, hyvä selvennys :) Voi kuitenki olettaa, että kun kyseessä on jo 9 vuotta vanha auto, niin ei luultavasti tuota mätänemisongelmaakaan pitäisi ilmentyä. Se mätäneminen kuitenki oli niin voimakasta, että jo parissa vuodessa alkoi näkyä "tuloksia"
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Laskeskelin noita dieselin ja bensan eroja, niin juuri toi 15 tonnia kilometrejä oli aikalailla se kynnysarvo, että on plus miinus nolla ajaako bensalla vai diisselillä. :) Ei muuten kyllä oo väliä kumpaa se polttaa.

Suosittelen Toyota Aurista 08 vm. eteenpäin (uusi korimalli alkaa tästä) tai Corollaa jos haluaa isommalla takakontilla. Kannattaa valita Sol-varustelulla automaattinen ilmastointi ym.
Itsellä Auris 1.6 bensa, ajanut sillä 27tkm-80tkm ilman vikaa, pakolliset huollot noissa tietenkin tulee. Bensaa tuo kuluttaa hieman liikaa, omassa ajossa n.7l/100km talvella enemmänkin. 1.4 koneella pääsee varmasti pienempiin lukemiin jos vaan kiityvyys (13s) riittää.

Muista, että autojen hinnat on pyyntihintoja kannattaa ja pitää tinkiä!
Kannattaa valita esim. nettiautosta yksiöitä jossa on pienet kilsat, hyvät renkaat ja huollot tehty niin ei tule kustannuksia heti eteen.
 
Toi olisi kova peli jos hieman joustaa kriteereistä. Ford P100 1.8td 1988 - Vaihtoauto - Nettiauto

^^Totta. Pienellä bensapihimyllyllä oleva pirssi olisi noilla kilsoilla ehdottomasti järkevintä. Tossa pari ihan mellevää kiesiä, jossa myös tilaa ja tyyliä. Suzuki Carry Lyhyt - Puolikorkea 1986 - Vaihtoauto - Nettiauto ja Subaru E12 Libero / Domingo 1997 - Vaihtoauto - Nettiauto

Nauroin niin saatanasti, että meinasin kusta ja paskantaa housuihini :hyper:
 
Voi ostaa järkevän auton, jonka pieneenkin korjaamiseen vituttaa laittaa rahaa.

Tai sitten voi ostaa auton, josta tykkää. Sen korjaaminen ei vitutakaan niin paljoa. Eikä se, että se luultavasti syö pikkasen enemmän, koska rahalle saa vastinetta moninkerroin enemmän.

Joka tapauksessa autoon tulee jossain vaiheessa jotain laittoa, niin siihen merkkiin ja malliin ei kauheena kannata tuijottaa. Pahimmat karikot kannattaa tietty välttää. Parhaimman kuvan saa, kun käy kokeilemassa mahdollisimman paljon erilaisia autoa. Paperilla ominaisuudet ei kerro aina puoliakaan.
 
Kyllähän se auton korjaaminen tuntuu vituttavan ihan yhtä lailla näitä jotka ajavat "autoilla joista tykkäävät". Joillekkin auto on vain kulkuvälinen paikasta toiseen, tässä varmaan haettiin sellaista. Toki en tiedä oliko tuo yleisluontoinen kommentti eikä juuri tähän auton hakuun liittyvä.
 
Ensimmäinen auto itselläkin hankinnassa, ajoa tulisi vuodessa noin 15 000 kilometriä. Luultavasti näin ollen saisi olla dieseli. Mitkä automerkit olisivat luotettavia ettei remontteja olisi aivan heti tiedossa? Toyotoista olen kiinnostunut, koska vaikuttavat kestäviltä ja luotettavilta. Kuinka vanhan tai paljon ajetun auton uskaltaa hankkia? 10 vuotta vanhempaa en hankkisi. 200 000 kilometriä ajettu ei varmaan vielä mikkään kauhea olisi vai? Hinta voisi asettua 5000-10 000 e välille. Kiinnostaa myöskin mitä automerkkejä ei kannata ainakaan hankkia ja mitkä voisivat olla hyviä merkkejä.
Tosta hintaluokasta kannattaa unohtaa ranskalaiset, italialaiset sekä Mazda 6. Viimeksi mainittu hirveiden ruosteongelmien ja karmean äänieristyksen takia. 200tkm ei välttämättä ole dieselille juuri mitään, mutta bensalle voi ollakin.

Tuohon hintaluokkaan ostaisin Honda Accordin. Omassani (-07) ei ollut ikinä mitään vikaa, varustetaso noissa on yleensä varsin hyvä + huomattavasti parempi ajaa kuin toyota. Dieseliä kun ostat niin katso auto missä on webasto / eber, paras keksintö ilmastoinnin jälkeen.


Ja kaikista tärkein, unohda premiumit. Ellet ole varannut merkittävää budjettia huoltoihin ja korjauksiin.
 
Älä ainakaan Diesel Avensista osta. Luotettava auto toki, mutta jos ja kun jotain hajoaa, niin kaikki varaosat etenkin dieseleihin maksaa aivan saatanasti. Tyyppivikana esim. kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin, joiden vaihdosta merkkiliike pyytää yli 3t€, nyrkkipaja jonkin verran vähemmän. Lisäksi esim. ilmastoinnin kompura kuuluu tyyppivikoihin ja maksaa mansikoita. Edellisen ranskanpullan pikku sähköviat oli puistossa kävelyä näihin anjoviksen vikoihin, kohta auto on maksanut tuplat ostohinnasta.
 
Hyviä (ja huonompia) vinkkejä olettekin antaneet, kiitos! :D Lisää saa kertoilla. :)
 
Zone-sarja -42%
Älä ainakaan Diesel Avensista osta. Luotettava auto toki, mutta jos ja kun jotain hajoaa, niin kaikki varaosat etenkin dieseleihin maksaa aivan saatanasti. Tyyppivikana esim. kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin, joiden vaihdosta merkkiliike pyytää yli 3t€, nyrkkipaja jonkin verran vähemmän. Lisäksi esim. ilmastoinnin kompura kuuluu tyyppivikoihin ja maksaa mansikoita. Edellisen ranskanpullan pikku sähköviat oli puistossa kävelyä näihin anjoviksen vikoihin, kohta auto on maksanut tuplat ostohinnasta.

Samanverran kaksoismassapyörät maksaa mihin vaan, missä sattuu hajoamaan. Tai joku vois kertoa ensin, että missä ne kestää. Taitaa olla jokaisen VAG vehkeen akilleen kantapää. Eikö Avensikseen muka saa yhden levyn versiota?
 
Samanverran kaksoismassapyörät maksaa mihin vaan, missä sattuu hajoamaan. Tai joku vois kertoa ensin, että missä ne kestää. Taitaa olla jokaisen VAG vehkeen akilleen kantapää. Eikö Avensikseen muka saa yhden levyn versiota?
Vanha koppaiseen saa, T25:een on joku tuningfirma tehnyt jonkun oman versionsa, jota en laittanut, koska roippeet ei käytännössä olis tulleet kauheasti halvemmaksi, kuin tarvikeosat yleiskorjaamolla, niin turha ottaa riskiä.
Tottakai ne maksaa joka autossa, mutta silloin melkeen kannattaa katsoa joku, missä sitä ei ole. Lisäksi tuossa on muutkin korjaukset aivan törkeän kalliita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vanha koppaiseen saa, T25:een on joku tuningfirma tehnyt jonkun oman versionsa, jota en laittanut, koska roippeet ei käytännössä olis tulleet kauheasti halvemmaksi, kuin tarvikeosat yleiskorjaamolla, niin turha ottaa riskiä.
Tottakai ne maksaa joka autossa, mutta silloin melkeen kannattaa katsoa joku, missä sitä ei ole. Lisäksi tuossa on muutkin korjaukset aivan törkeän kalliita.

Yleistynee koko ajan enemmän enemmän nykyisen kulutustrendin takia, ei niistä edes haluta kestäviä. Tähänkin asiaan pätee, että vanhassa vara parempi. 1 iso ja painava levy on huomattavasti kestävämpi ratkaisu kuin 2 kevyttä. Nykyään koneissa on liikaa tehoa ja voimansiirron jämäkkyydessä (eli tehonkestossa) säästetään liikaa.
 
Hyviä (ja huonompia) vinkkejä olettekin antaneet, kiitos! :D Lisää saa kertoilla. :)

Reilun vuosikymmenen PaskaKaupunnin katuja työkseni rullanneena uskallan suositella ihan ehdottomiksi nastarenkaita ja automaattivaihteistoa. Automaattia uskallan suositella monestakin syystä, päällimmäisenä ja ilmeisimpänä ihan käytön mukavuus mutta myös liikenneturvallisuus koska pystyy keskittymään paremmin olennaiseen kun kytkin ja vaihteet eivät varasta huomiota. Jos autolla pitää tosiaan töihin päästä kulkemaan säällä kuin säällä niin nastarenkaiden tarpeellisuudesta esim. tämän aamun jälkeen tuskin tarvitsee edes keskustella. Olettamatta mitään Daiinan ajokokemuksesta tai -taidoista totean yleisellä tasolla että molempien hyödyt vielä korostuvat mitä kokemattomampi kuski ja haastavampi liikenneympäristö.

Jos sitten lähdetään auton ostoa miettimään niin tuohon hintahaarukkaan liikkeestä ostaminen varmaan se järkevin vaihtoehto ihan kuluttajansuojankin kannalta. Tietysti yksityiseltäkin uskaltaa ostaa mutta riski pitää hinnoitella ja silloin pitää hinnan olla reilusti pienempi kuin vastaavien laskennallinen suorankaupan käteishinta liikkeessä olisi. Erityisesti kun olet ostamassa autoa suoralla kaupalla on täydellisesti ostajan markkinat ja olet ehdottomasti kuninga(tar)s, älä häpeile tingata tai vaatia esim. uusia renkaita tai uutta akkua jos siihen vähänkin tarvetta.

Tuossapa olisikin nuorelle aktiiviselle naiselle mielestäni lähes täydellinen auto jossa hyvät muunneltavat tilat ja helppokäyttöisyys yhdistyy taloudelliseen ja luotettavaan Hondan tekniikkaan: Honda Jazz 1.4i LS 5d Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hinta toki sieltä haitarin yläpäästä mutta suoralla kaupalla tuon pitäis lähteä max. 8000-8200€:lla. (Suora kauppa tarkoittaa tilannetta jossa liikkeeseen ei anneta vaihtoautoa, josta luvattava hyvitys+riski on tietysti leivottu sisään myytävän auton hintaan)
 
Reilun vuosikymmenen PaskaKaupunnin katuja työkseni rullanneena uskallan suositella ihan ehdottomiksi nastarenkaita ja automaattivaihteistoa. Automaattia uskallan suositella monestakin syystä, päällimmäisenä ja ilmeisimpänä ihan käytön mukavuus mutta myös liikenneturvallisuus koska pystyy keskittymään paremmin olennaiseen kun kytkin ja vaihteet eivät varasta huomiota. Jos autolla pitää tosiaan töihin päästä kulkemaan säällä kuin säällä niin nastarenkaiden tarpeellisuudesta esim. tämän aamun jälkeen tuskin tarvitsee edes keskustella. Olettamatta mitään Daiinan ajokokemuksesta tai -taidoista totean yleisellä tasolla että molempien hyödyt vielä korostuvat mitä kokemattomampi kuski ja haastavampi liikenneympäristö.

On kyllä huonon kuskin merkki, jos vuosikymmenenen ammatikseen ajanut pitää automaattivaihteistoa turvallisuusuutta lisäävänä. Sitäpaitsi, manuaalilla on parempi lähteä liikkeelle liukkaalla kelillä..
 
Ei pelkästään auton ikää kannata tuijottaa. Itsellä on Corollasta hyviä kokemuksia vm. 92 ja 02, jälkimmäinen nyt käytössä.
 
Jos autolla ei ole muita vaatimuksia, kuin lähteä joka kerta avaimesta käyntiin, niin -94-98 välillä olevat bensa corollat raudanlujia vehkeitä. Itse sellaisella 50 000 KAASU POHJASSA ajaneena ilman ainoatakaan vikaa tiedän että kestää. Ajo-ominaisuuksista sitten ei voi puhua, koska niitä ei ole.

Tällä hetkellä kolmella kaverilla on kyseistä ikäluokkaa olevat autot (ollut jo vuosia), ja ainoat viat ovat olleet takajarrut (250 tkm ja maksoi 29 € osat) ja toisessa virtalukko meni 350 tuhannessa. Hinta tais jäädä alle 50 €. Ja oli vartin homma.

Hienoin ominaisuus on, että kestää seistä viikkoja -30 pakkasessa ja lähtee ilman roikkaa ekalla käyntiin.

Ainut syy miksi en corollaa opelini tilalle osta, on ehdottomasti se, että joka ikinen metri jota tuommosta joutuu liikuttamaan, vituttaa ihan simona.
 
On kyllä huonon kuskin merkki, jos vuosikymmenenen ammatikseen ajanut pitää automaattivaihteistoa turvallisuusuutta lisäävänä. Sitäpaitsi, manuaalilla on parempi lähteä liikkeelle liukkaalla kelillä..

Saattaa tosiaan olla huonon kuskin merkki enkä ala selkeästi itteäni paremman kuskin kanssa asiasta vänkäämään.

Sinällään manuaalihan mä näemmä enteellisesti tässä ketjussa Daiinalle suosittelinkin vaikka kuvittelin pelkästään automaatteja hakeneeni. Taitaisin siten olla vielä huonompi automyyjä kuin mitä olen kuljettaja.
 
Hyviä (ja huonompia) vinkkejä olettekin antaneet, kiitos! :D Lisää saa kertoilla. :)


Mä lähtisin tuossa tilanteessa bensalla käyvää autoa ettimään. Sun työmatkalla ne saattaa ehtiä jopa lämpimäksi :D Bensakin ilman turboa niin ollaan jo karsittu paljon kalliita vikoja pois. Jos nyt tosiaan semmosta hyvää käyttöautoa kohtuu ajo-ominaisuuksin lähtisin ittelle hakemaan niin golf ja focus jollain 1.6 bensakoneella. Honda civic ja tuo accord varmasti kans ok vaihtoehtoja, vikojen suhteen varmaan saksalaisia parempia. Varusteista katot vakionopeudensäätimen ja ilmastoinnin, noita tarvii aina, vakkaria joka päivä. Corolla/auris palvelis varmasti hyvin sua kans, vaikka ite en jostain syystä oo toyotaa kohtaan vielä syttyny :) Aluksi aattelin ehdottaa myös toisen korimallin s40 Volvoa, en tosin tiedä niiden hinnoista.
 
Hämmennetääs soppaa vähän lisää. Alla kuvat eniten mainostetuista autoista. Eniten kannattanee olla kiinnostunut sivun alalaidan grafiikasta, ei tarvitse kovin montaa sanaakaan suomentaa. Nuo värit kuvastaa ongelmia tietyissä kategorioissa. Jos vähän vanhempaa hakee niin noiden kuvien valossa päätyisin golffiin tai aurikseen/corollaan.

IMG_5918.webp
IMG_5916.webp
IMG_5914.webp
IMG_5913.webp
IMG_5911.webp
IMG_5908.webp
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom