Ensimmäistä autoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.1.2007
Viestejä
388
Tarkoituksena olisi hankkia ensimmäinen auto päivittäiseen työmatkailuun (n. 20 km edes takasin). Mainittakoon, että en tiedä autoista juuri yhtään mitään. Oleellista autossa olisi luotettavuus, taloudellisuus, bensakone ja vielä kerran luotettavuus. Auto voi olla melko pienikokoinen, ei mitään farmareita ainakaan. Budjetti on max. 4000e.

Mitä vähän olen koittanut googletella, niin ilmeisesti Toyota Carina ja Corolla ovat hyvin luotettavia autoja. Mutta kuinka paljon ajettua autoa kannattaa katsella? Missä vaiheessa alkavat tulemaan ne isoimmat viat esille? Vuosimallilla ei kai periaatteessa ole kauheasti väliä, kunhan auto on vähän ajettu? Ei kiinnostaisi heti viedä autoa korjaamalle, kun sen on ostanut.

Miten auto yleensä hajoavat, eli ilmoittavatko ne yleensä tulevasta ongelmasta vai onko mahdollista, että auto jämähtää yhtäkkiä keskelle tietä? :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Japseista lähtisin hakemaan: Toyota carina E tai Avensis, ei corollaa, pikkuautoista Toyota Yaris. Lisäksi Honda Accord tai Civic (ei amistuunattuja), Mazda626.

Isoimmille Toyotille, Hondille ja Mazdoille ei kyllä lähemmäs 300tkm kilsatkaan tunnu missään, jos ostaa vähintään 1.6 litran koneen. Pääsääntöisesti en pelkäisi 200-250tkm ajettuja.
Itsellä kokemuksia Toyota Avensiksesta ja Mazda 626:sta. Ensimmäisellä ajoin 170->250tkm ilman mitään ongelmia, Mazdalla (joka on vielä käytössä) kilsat 170tkm->280tkm ja 150euroa on tarvinnut vain laittaa varsinaisiin korjauksiin.
Ford Mondeot ja Focukset myös katsomisen arvoisia. Honda ja Toyota Avensis ovat jämäkämpiä kuin Mazdat, ja ehkä myös laadukkaampia.


Ei missään nimessä tuohon hintaluokkaan:
Opeleita, peugeutteja, renaultteja, bemareita, volvoja, Huyndaita, audeja yms.
Ehkälistalla on Mersut, Nissanit , skodat, vw.


Kaikki GT-mallit kannattaa kiertää kaukaa, kuten myös madalletut, tuunatut autot, joissa ikkunoissa roikkuu karvanopat, penkkeihin on imeytyny wunderbaumin haju ja soittimessa on valmiiksi Haddawayn what is love. Bassoyksikkö takakontissa on myös varma eiei-merkki.


Kun autolla on kilsat 170-220 tkm luokkaa, niin kannattaa katsoa että nokkaremmi on vaihdettu. Sen vaihtoväli on yleensä 100tkm välein ja kustantaa liikkeessä 300-500€:n luokkaa.
Iskarit myös kannattaa tsekata jonkun asiantuntijakaverin kanssa. Jouset ja iskarit koko autoon voi maksaa 500-800€ töineen.
Lisäksi on hyvä tsekata ettei moottorista tippaise öljyä.
 
Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
IMHO, yleensäkin kun ostaa käytettyä autoja niin auton kunto merkkaa enemmän kuin ajetut kilometrit. Hyvällä pidolla ollut 200tkm auto voi olla paljon parempi ostos, kun 100tkm ajettu huonosti pidetty auto. Kun ostaa käytetty autoa, niin mukaan kannattaa ottaa joku joka tietää autoista edes jotain. Vihjeitä auto kunnostapidosta saa aina pienistä yksityiskohdista. Esim. konetilan puhtaus, maalipinnan naarmuisuus, sisustan kunto ja niin edespäin(tässä kohtaa tarvitaan sitä kokemusta). Suosittelen varaamaan budjetista myös korjausrahaa.

Jos et saa ketään kanssasi autoa katsomaan, niin itse tekisin niin että lähtisin seuraavista merkeistä hakemaan autoa itselleni. Ford, VW, Skoda, Audi, BMW, Toyota, Honda, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Seat, Suzuki ja Volvo. Hyviä luotettavia malleja corollan ja carinan lisäksi olisi varmaan Mazda 323, Mazda 2, Skoda Octavia, Ford fiesta ja ka, Honda Civic, Nissan Almera sekä VW golf ja polo. Myös Toyota Starlet vois olla hyvä katsastaa.

Yleensä auto ilmoittaa etukäteen että se on hajoamassa, mutta satunnaisesti tuho käy hetkessä. Perustekniikalla varustetut autot kyllä tikkaavat hamaan tulevaisuuteen, kunhan vaan perushuolloista pidetään kiinni.
 
IMHO, yleensäkin kun ostaa käytettyä autoja niin auton kunto merkkaa enemmän kuin ajetut kilometrit. Hyvällä pidolla ollut 200tkm auto voi olla paljon parempi ostos, kun 100tkm ajettu huonosti pidetty auto. Kun ostaa käytetty autoa, niin mukaan kannattaa ottaa joku joka tietää autoista edes jotain. Vihjeitä auto kunnostapidosta saa aina pienistä vihjeistä. Esim. konetilan puhtaus, maalipinnan naarmuisuus, sisustan kunto ja niin edespäin(tässä kohtaa tarvitaan sitä kokemusta). Suosittelen varaamaan budjetista myös korjausrahaa.

Jos et saa ketään kanssasi autoa katsomaan, niin itse tekisin niin että lähtisin seuraavista merkeistä hakemaan autoa itselleni. Ford, VW, Skoda, Audi, BMW, Toyota, Honda, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Seat, Suzuki ja Volvo. Hyviä luotettavia malleja corollan ja carinan lisäksi olisi varmaan Mazda 323, Mazda 2, Skoda Octavia, Ford fiesta ja ka, Honda Civic, Nissan Almera sekä VW golf ja polo. Myös Toyota Starlet vois olla hyvä katsastaa.

Yleensä auto ilmoittaa etukäteen että se on hajoamassa, mutta satunnaisesti tuho käy hetkessä. Perustekniikalla varustetut autot kyllä tikkaavat hamaan tulevaisuuteen, kunhan vaan perushuolloista pidetään kiinni.
No jättäisin kyllä ehdottomasti alle 4k€:n autoehdokkaista pois noi Audit, BMW:t, Mitsubishit, Seatin, Suzukin ja Volvon. Mazda 2:sia löytyy nettiautosta 1 kappale alle 7k€:n. Ford Ka:t on ihan hirveitä ajettavia tuohon hintaluokkaan. Ihan hirveitä. Ja Toyota Starletit on rumia kuin petolinnun perseet tuossa hintaluokassa :)

Lisäisin vaihtehtoihin Toyota Yariksen, joka on paljon parempi vaihtoehto kuin Starlet. Itseasissa varmaan pikkuautoista paras alle 4k€:n luokassa Hondan rinnalla.. Yllättävän hyviä pikkuautoiksi.
 
No jättäisin kyllä ehdottomasti alle 4k€:n autoehdokkaista pois noi Audit, BMW:t, Mitsubishit, Seatin, Suzukin ja Volvon. Mazda 2:sia löytyy nettiautosta 1 kappale alle 7k€:n. Ford Ka:t on ihan hirveitä ajettavia tuohon hintaluokkaan. Ihan hirveitä. Ja Toyota Starletit on rumia kuin petolinnun perseet tuossa hintaluokassa :)

Lisäisin vaihtehtoihin Toyota Yariksen, joka on paljon parempi vaihtoehto kuin Starlet. Itseasissa varmaan pikkuautoista paras alle 4k€:n luokassa Hondan rinnalla.. Yllättävän hyviä pikkuautoiksi.

Olen sun kanssa osakseen samaan mieltä. Noista premium-merkeistä suurin osa on rällätty rikki ja kolaroitukin, mutta hyvällä tuurilla voi sattua löytämään jonkun papparaisen kärryn joka sattuukin olemaan ihan helmi. Mutta tässäkin kohtaa paljon merkitsee yksilö.

Kun ketjun aloittaja ei pitänyt ulkonäköä kriteerinä, niin hyvin voi ottaa starletit mukaan valikoimaan. :D Ka taas omaan silmään sattuu ihan hyvin(ajettavuus nyt varmaan on mitä on). Toi Mazda 2 tuli listaan pelkästään nopean vilkaisun perusteella. Tais olla juurikin tuo yksilö minkä bongasin.

Yaris on munkin mielestä aika passeli kärry, mutta kun se on niin suosittu, niin hinnatkin ovat kovempia. Kojelaudan muovisuus on kyl aika karu.
 
Pistetään nyt linkkejäkin:

Carina E
http://www.nettiauto.com/toyota/carina-e/3942521
http://www.nettiauto.com/toyota/carina-e/3965425

200tkm mittarissa ei ole mitään Tojon 1,6 litran koneelle. (Joittenkin mekaanikkojen mielestä kaikkien aikojen luotettavin kone). Ruosteet kannattaa tsekata ettei niitä ole.

Avensista:
http://www.nettiauto.com/toyota/avensis/4004762

mazda626.
Budjetilla ja tinkaamalla 1700euroon:
http://www.nettiauto.com/mazda/626/4001594

Pienempää kotteroa, 150tkm ajettu Yaris. Noista en välttämättä ihan sitä litraista ottaista. 1.3 liikuttaa jo vähän paremmin.
http://www.nettiauto.com/toyota/yaris/3962674
 
Kiitos näistä linkeistä. Onko muuten kauheasti väliä ostaako auton yksityiseltä henkilöltä vai autoliikkeestä? Paljonkohan autoliikkeet mahtaa ottaa välistä? Toisaalta autoliike on varmaan luotettavampi?
 
Lisäisin Skoda Fabian (fobian) tähän listaan. Munanjatkosuhde negatiivinen, sisusta tylsä, ajettavuus epäjännittävä, tehoa vähän eikä autoa kauniiksi voi kehua parhaalla tahdollakaan. Toisaalta vehje on luotettava menopeli eikä noita ole varmaan yhtään amistuunattu tai kunnolla annettu kenkää em. seikoista johtuen. Fabia perustuu VW Polon tekniikkaan ja osaa ne Tsekinmaalla ruuvata nuo kasaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäisin Skoda Fabian (fobian) tähän listaan. Munanjatkosuhde negatiivinen, sisusta tylsä, ajettavuus epäjännittävä, tehoa vähän eikä autoa kauniiksi voi kehua parhaalla tahdollakaan. Toisaalta vehje on luotettava menopeli eikä noita ole varmaan yhtään amistuunattu tai kunnolla annettu kenkää em. seikoista johtuen. Fabia perustuu VW Polon tekniikkaan ja osaa ne Tsekinmaalla ruuvata nuo kasaan.

Tämä on hyvä vaihtoehto. Itse tällaisella ajaneena suosittelen tätä suuresti. MPI-mallin on aika karu, mut jos löytyy 1.4 ei mpi versio niin siitä saa luotettavan auton. Tällä pystyy jopa heittämään pitempää matkaa eikä pää hajoa siihen touhuun.
 
Nuo Fabiat on kyllä melko kaameita ajettavia. Appiukon Fabialla (1.4 litranen, eli ei edes se laiskin malli) kun silloin tällöin on joutunut ajamaan pidempää matkaa niin aika kammottavaa touhua se on. Tosin vertailupohjaa muihin pikkukopperoihin ei ole, paitsi Puntoon, jonka tuo kyllä hakkaa mennen tullen :rolleyes:

Oma ääni menee Carina E:lle. Idioottivarmoja pelejä, eikä ole häiritsevän pieni (mukavampi ajella matkaa).
 
Olisko tällaisesta ensimmäiseksi autoksi? Kuhan vähän aikaa edes toimisi :D
Jos kriteereinä on halpa ja toimiva kärry jolla pääsee eteenpäin, kannattaisi katsella jotain vanhaa corollaa, carinaa tai jotain muuta vastaavaa katiskaa.
 
Mistä päin auto pitäs löytyä? Mulla olis täällä Oulusa tarjolla e-carina vm.96, 1.6 bensa, 245tkm eilen katsastettu, ilmastoitu, jakohihna ja vesipumppu vaihettu ajallaan. Uudet kesärenkaat.
 
Suoraan asiaan.

Haussa käyttöauto. Pitää pelata hyvin talvella --> odottaisi jonkun 5 päivää paikollaan, kunnes tulisin ja käynnistäisin. Eli inttiä varten, auto juna-aseman läheisyyteen ja sitten takaisin, kun lomille pääsee. Mielellään ostan mahdollisimman halvan ja hyvän, mutta tarvittaessa penniä voinen venyttää ehkä johonkin 3000€ asti, jota kuitenkin aion välttää.

Hyvistä talviautoista tai autoista en oikeastaan sen kummemmin tiedä, muuta kuin että mercedeksen w124 diisselit on ainakin luotettavia, ja tiedän joitakin merkkejä joita tulee välttää. Minkälaisesta autokatraasta alan valitsemaan? Toyota corollako se pitää laittaa..

Jep, kiitoksia. Ensimmäinen auto siis hakusessa.
 
Itse noilla kriteereillä etsisin pelleiltään siistissä kunnossa, juuri leimattua takavetoista ladaa. Lämmin, budjetti riittää varmasti, ei tarvitse pitää piuhan päässä kovillakaan pakkasilla sekä tietysti kirsikkana kakun päällä takaveto. Jos kesäksi haluaa vähän edustuskelpoisemman auton, niin keväällä vehje paaliin tai jollekin tussiviikselle muutamalla huntilla raiskattavaksi.
 
Etin kans muijalle halpaa kärryä, kyllä Ford Ka on suht kärjessä kun kattoo hinta/laatu/ikä-akselilla. Varmatoimisia, pienikulutuksisia, halvat osat ja saa halvalla jo suht tuoreenkin yksilön ja monessa jo ilmastointi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom