Ensimmäinen punttisaliohjelmani

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja killjoy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa kun olette tapelleet tuosta 1-jakoinen vastaan jaetumpi ohjelma aloittelijalle, niin mun mielipide on vahvasti sen kannalla että aloittelija ei osaa ottaa itsestään tarpeeksi irti, ja tämä nimen omaan sotii esimerkiksi 4-jakoisen käyttöä vastaan. Jos kropan käy vaan kerran viikossa läpi, vaatii se siltä yhdeltä kerralta todellista murjomista. Tähän ei mielestäni aloittelijana pysty kovinkaan moni. 1-jakoisessa, kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmassa voidaan ajatella että "riittää" kevyempikin treeni, sellainen, jonka aloitteleva salinkävijä saa itsestään irti vaikka luuleekin treenaavansa kovaa. Lisäksi tiheämmän treenifrekvenssin kantaa puoltaa mielestäni nopeampi ja parempi tekniikoiden oppiminen niissä tärkeimmissä liikkeissä.

Tämä mielipide perustuu ihan omaan kokemukseen ja sitä vain tukee suurimman osan mielipiteet. En väitä etteikö 4-jakoisella voi aloittelijakin kehittyä, mutta olen varma että suurin osa aloittelijoista saa paremman kehityksen harvempaan jaetulla ohjelmalla.

Nimenomaan. Jos kerta alottelija ei osaa rasittaa lihasta kunnolla niin tällöinhän joku 4-jakonen on ihan paska vaihtoehto koska siinä reenataan lihas vaan kerran viikkoon kun taas 1-jakosessa reenataan kolmesti viikkoon. Eikä sillä sarjojen määrällä nyt niin väliä oo vaan sillä kuinka kovaa ne sarjat tekee. En kyllä ymmärrä sun perusteluja tissikeisari.

Nimenomaan. Jos kerta alottelija ei osaa rasittaa lihasta kunnolla niin tällöinhän joku 4-jakonen on ihan paska vaihtoehto koska siinä reenataan lihas vaan kerran viikkoon kun taas 1-jakosessa reenataan kolmesti viikkoon. Eikä sillä sarjojen määrällä nyt niin väliä
oo vaan sillä kuinka kovaa ne sarjat tekee.
En kyllä ymmärrä sun perusteluja tissikeisari.

Totta, et selkeästikään tajunnut edellistä tekstiä. Aloittelijalle juuri sarjojen määrillä on merkitystä, sillä jos tämä yrittää tehdä vain 3 sarjaa "kovaa" niin se rasitus ei vain mene tottumattomiin lihaksiin perille tarpeeksi hyvin, ellei ole todella lahjakas. Jos taas samalle lihasryhmälle otetaan lisää sarjoja ja vaikka 2 liikettä lisää, niin noissa viimeisissä liikkeissä ja sarjoissa alkaa se lihas olemaan tarpeeksi väsynyt ja valmis kasvaakseen, eli täynnä verta. Aloittelija ei pysty ottamaan itsestään irti tarpeeksi, että muutama sarja/treeni saisi lihaksen kunnon kasvuun.

Myöskään 4-jakoisella ei tarvitse noudattaa 7-päivän kiertoa. Siinä on myös helposti mahdollista ottaa vaikka 2on 1off 1on 1off 2on...

Olen itse seurannut monta kertaa aloittelijoiden ohjelmavalintoja ja kehitystä. Viimeinen esimerkki on mun pikkuveli ja sen kaverit.

Ostin 15v veljelle ohjelman, eli yks paikallinen sm-tason bodari laati sille 4-jakoisen treenin. Treeni oli 8 päivän kierrolla, koska jamppa pelaa jalitsua. Ohjelma perustettiin isoille liikkeille ja tekniikat kävin veljen kanssa läpi, vaikka se osaski ne heti todella hyvin. Veljen kaverit alko kans käymää aktiivisti salilla ja ottivat käyttöön nyt viimeaikoina hypetetyn arskan golden sixin.

Lähtötilanne veikalla oli 180cm/90kg ja hanska 35cm. Reilun 2 kuukauden treenin jälkeen paino 100kg ja hanska 38,5cm. Voimatasot kans nousseet ihan kiitettävästi ja oltiin siinä matkan varrella muokkailtu treeniä vähän raaempaan suuntaan.Tulokset oli havaittavissa aivan selkeästi. Taas nämä velipojan kaverit eivät olleet saaneet paljoakaan tulosta 1-jakosilla menetelmillään ja vaihtoivat sittemmin 3-jakosiin perusohjelmiin, että saavat paremman peruskunnon pohjalle.

Nyt kun aloitellaan taas pienen tauon(futiskauden alun harjoitus/turnaussuman) jälkeen punttisalia, niin ajattelinkin rakentaa veljelleni, jonkin 1 tai 2 jakoisen ohjelman mutta vain 2 x viikkoon. Kaveri sai jaetulla ohjelmma todella hyvän pohjan ja tasapainon koko kroppaan, sekä tekniikat ovat hallussa.

Totta, et selkeästikään tajunnut edellistä tekstiä. Aloittelijalle juuri sarjojen määrillä on merkitystä, sillä jos tämä yrittää tehdä vain 3 sarjaa "kovaa" niin se rasitus ei vain mene tottumattomiin lihaksiin perille tarpeeksi hyvin, ellei ole todella lahjakas. Jos taas samalle lihasryhmälle otetaan lisää sarjoja ja vaikka 2 liikettä lisää, niin noissa viimeisissä liikkeissä ja sarjoissa alkaa se lihas olemaan tarpeeksi väsynyt ja valmis kasvaakseen, eli täynnä verta. Aloittelija ei pysty ottamaan itsestään irti tarpeeksi, että muutama sarja/treeni saisi lihaksen kunnon kasvuun.

Myöskään 4-jakoisella ei tarvitse noudattaa 7-päivän kiertoa. Siinä on myös helposti mahdollista ottaa vaikka 2on 1off 1on 1off 2on...

Olen itse seurannut monta kertaa aloittelijoiden ohjelmavalintoja ja kehitystä. Viimeinen esimerkki on mun pikkuveli ja sen kaverit.

Ostin 15v veljelle ohjelman, eli yks paikallinen sm-tason bodari laati sille 4-jakoisen treenin. Treeni oli 8 päivän kierrolla, koska jamppa pelaa jalitsua. Ohjelma perustettiin isoille liikkeille ja tekniikat kävin veljen kanssa läpi, vaikka se osaski ne heti todella hyvin. Veljen kaverit alko kans käymää aktiivisti salilla ja ottivat käyttöön nyt viimeaikoina hypetetyn arskan golden sixin.

Lähtötilanne veikalla oli 180cm/90kg ja hanska 35cm. Reilun 2 kuukauden treenin jälkeen paino 100kg ja hanska 38,5cm. Voimatasot kans nousseet ihan kiitettävästi ja oltiin siinä matkan varrella muokkailtu treeniä vähän raaempaan suuntaan.Tulokset oli havaittavissa aivan selkeästi. Taas nämä velipojan kaverit eivät olleet saaneet paljoakaan tulosta 1-jakosilla menetelmillään ja vaihtoivat sittemmin 3-jakosiin perusohjelmiin, että saavat paremman peruskunnon pohjalle.

Nyt kun aloitellaan taas pienen tauon(futiskauden alun harjoitus/turnaussuman) jälkeen punttisalia, niin ajattelinkin rakentaa veljelleni, jonkin 1 tai 2 jakoisen ohjelman mutta vain 2 x viikkoon. Kaveri sai jaetulla ohjelmma todella hyvän pohjan ja tasapainon koko kroppaan, sekä tekniikat ovat hallussa.

No ei tästä enää kannata väitellä. Sanotaan näin, että kukin tekee miten parhaaksi näkee.

Mä vaan todella kaipaan sun omia perusteluja, eikä vaan sitä, että "kaikki on sitä mieltä". Helvetti soikoon, ne monet jotka vannoo 1-jakosen nimeen, eivät varmasti kaikki ole aloittaneet 1-jakoisella punttisaliharrastustaan. Se on nyt vaan niin kova juttu ja kaikki muut ohjelmat on jotain horkkipäiden hifistelyä.

Itse olen saanut todella hyviä tuloksia 1-jakoisilla ohjelmilla, mutta kun rakennetaan ihan peruskuntoa aloittelijalle, niin moneen jaettu ohjelma on osoittautunut alkuun paremmaksi ja minulle on kokeneet treenaajat perustelleet miksi näin on. Ihmettelen todella, jos yleisurheiluvalmentajien tai kokeneiden nostajien mielipide peruskunto-ohjelmasta on täysin väärä ja oikeassa ovat ne jotka vannovat 1-jakosen nimeen asiassa kuin asiassa, kun sattuvat sillä tätä nykyä treenaamaan.

Mä vaan todella kaipaan sun omia perusteluja, eikä vaan sitä, että "kaikki on sitä mieltä". Helvetti soikoon, ne monet jotka vannoo 1-jakosen nimeen, eivät varmasti kaikki ole aloittaneet 1-jakoisella punttisaliharrastustaan. Se on nyt vaan niin kova juttu ja kaikki muut ohjelmat on jotain horkkipäiden hifistelyä.

Itse olen saanut todella hyviä tuloksia 1-jakoisilla ohjelmilla, mutta kun rakennetaan ihan peruskuntoa aloittelijalle, niin moneen jaettu ohjelma on osoittautunut alkuun paremmaksi ja minulle on kokeneet treenaajat perustelleet miksi näin on. Ihmettelen todella, jos yleisurheiluvalmentajien tai kokeneiden nostajien mielipide peruskunto-ohjelmasta on täysin väärä ja oikeassa ovat ne jotka vannovat 1-jakosen nimeen asiassa kuin asiassa, kun sattuvat sillä tätä nykyä treenaamaan.

Mielestäni nuo Marden perustelut on aika hyvät. Eipä noi sunkaan perustelut hirveen vakuuttavat oo ja oon edelleen sitä mieltä et 1-jakonen on paras vaihtoehto alottelijalle. Sää voit ihan vapaasti neuvoo sitä sun veljee ja sen kavereita tekeen vaikka 5-jakosella jos se sun mielestä paremmin toimii ku 1-jakonen. Jos lopetettais tää turhanpäivänen väittely tähän.

Mielestäni nuo "aika hyvät" perustelut eivät pidä paikkaansa,ja siinä kumotaan omia sanoja mutta on siinä kuitenkin tuotu esille oma kokemuspohja yms. toisin kuin sinä, joka et perustele mitään kirjoittamaasi, vaan nojaat muiden mielipiteisiin. Ja samat sanat sinne. Saat kuule reenata ihan millä tavalla vaan, mutta älä mene kauppaamaan mitään treenityyliä "ehdottomasti parhaimpana" vain siksi että se on uusi trendi ja sillä treenaavat ovat oikeassa suunnassa. Totuus on monen kohdalla toinen. Ne jotka eniten jaksavat paasata innoissaan foorumeilla jonkun treenitavan ylivoimaisuudesta, yleispätevyydestä ja kovasta treenistä, eivät sitten muuta tiedäkkään, eivätkä juuri itse treenaa kovaa.

Hetkinen seis, missä kohtaa minä kumoan omia sanojani tuossa edellisessä postissani? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en itse huomaa.

. Jos kropan käy vaan kerran viikossa läpi, vaatii se siltä yhdeltä kerralta todellista murjomista. Tähän ei mielestäni aloittelijana pysty kovinkaan moni. 1-jakoisessa, kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmassa voidaan ajatella että "riittää" kevyempikin treeni, sellainen, jonka aloitteleva salinkävijä saa itsestään irti vaikka luuleekin treenaavansa kovaa. Lisäksi tiheämmän treenifrekvenssin kantaa puoltaa mielestäni nopeampi ja parempi tekniikoiden oppiminen niissä tärkeimmissä liikkeissä.

"Jos kropan käy vaan kerran viikossa läpi, vaatii se siltä yhdeltä kerralta todellista murjomista. Tähän ei mielestäni aloittelijana pysty kovinkaan moni."

Tätä et pysty millään perustelemaan oikein. Kyllä aloitteleva treenaaja pystyy nimenomaan ottamaan itsestään enemmän irti kun sarjoja on enemmän. Oletetaan, että aloittelija kykenee treenaamaan 50% intesiteetillä, eli voimia jää aina varastoon käyttämättä. Jos 4-jakoisessa on 15sarjaa/lihasryhmä yhdessä treenissä niin hyöty jää väkisinkin isommaksi kuin 3 sarjaa samalla teholla per treeni, vaikka niitä sarjoja tulisikin viikkoon se 9.

"1-jakoisessa, kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmassa voidaan ajatella että "riittää" kevyempikin treeni, sellainen, jonka aloitteleva salinkävijä saa itsestään irti vaikka luuleekin treenaavansa kovaa".

Jos esim näissä ohjelmissa on nyrkkisääntönä, että jätetään pari toistoa taskuun, niin muutenkin jo kevyellä intesiteetillä treenaava ei varmasti saa vietyä sarjaa tarpeeksi tiukaksi eli lähelle todellista failurea.

"Lisäksi tiheämmän treenifrekvenssin kantaa puoltaa mielestäni nopeampi ja parempi tekniikoiden oppiminen niissä tärkeimmissä liikkeissä."

Tuo pitää kyllä kutinsa, mutta harvempijakoisessakin ohjelmassa pystyy ne tekniikat hinkkaamaan kohilleen, jos on malttia. Ja sitä ei saisi puuttua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
1 tai 2 jakonen sopii täysin aloittelijalle hyvin harvoin, koska puntilla käymistä aloitteleva ei voi osata heti kohdistaa lihakselle tarpeeksi rasitusta, vaikka geenitekijät olisivat kohdallaan ja urheilutaustaa paljon (lue. koordinaatio, lihashallinta).

Hieman kokoneempi treenaaja sitten pystyy ottamaan sen hyödyn irti jo muutamasta sarjasta, sillä saa paljon suuremman osuuden kapasiteetista käyttöön. Suomeksi: saa jo muutamalla kovalla sarjalla rasitetettua lihasta niin hyvin, että kasvutekijät käynnistyvät.

Ensinnäkään aloittelija ei kykene ottamaan muutamasta ns kovasta penkkisarjasta lihakselle sitä kasvuun tarvittavaa rasitusta, sillä tottumattomat lihakset eivät aktivoidu samoin kuin pitempään treenanneen lihat.

Pitkään jaksoin pysyä erossa tästä, enkä nytkään halua lähteä väittelykisaan mukaan. Se ei kuitenkaan tulis ikinä loppumaan. Kuitenkin se pitää sanoa, että tissikeisarin perustelut särähtää aikalailla korvaan. Kuulostat siltä, niin kuin oisit suorittanut jonkinkaltaiset tieteelliset kokeet aloittelevan puntin harrastajan lihaksistosta. Puhut kasvutekijöistä ja lihasten aktivoitumisista. Ei siinä mitään, jos oot todellakin lukenut jonkun arvostetun tutkijan tutkimuksen aiheesta. Heitä sit ihmeessä linkki materiaaliin tai mainitse lähde. Veikaan kuitenkin, että noi jutut on mutupohjaa, eikä perustu oikein mihinkään. Voin olla väärässäkin.

Jos alottelijalle paras on, että saadaan se rasitus kohdistumaan juuri oikeaan paikkaan niin sillä periaatteella ohjelma pelkästään täysin eristävillä olisi paras jotta ei menisi mikään ohi.

Ei hyvä.

Suuremmilla jaoilla joissa joudutaan runnomaan tappiin asti on riski, että tekniikat hajoaa.

Joten en nää mitenkään huonommaksi tehdä esim. 2-jakoisella alussa. Ei joudu tehdä loppuun asti -> ei niin suurta riskiä tekniikan pettämiseen. Samalla tavalla hioutuu tekniikat ajan mittaan kuin suuremmissakin jaoissa.

Ja tuotakaan nyt en ihan allekirjoita, että alottelija ei osaa laittaa rasitusta oikealle lihakselle. Kaverit mitä olen neuvonut niin kyllä niillä on tissit ollu penkin jälkee kipeet ja jalat kyykyn.

Jotain mustaa valkoisella minäkin haluan tuosta nähdä enkä vain mutu puhetta niinkuin oma tekstini.

Edit. Ja tuohon velipojan kehitykseen niin se ei punttia vaadi ottaa 10 kiloa painoa päälle.

Jos alottelijalle paras on, että saadaan se rasitus kohdistumaan juuri oikeaan paikkaan niin sillä periaatteella ohjelma pelkästään täysin eristävillä olisi paras jotta ei menisi mikään ohi.

Suuremmilla jaoilla joissa joudutaan runnomaan tappiin asti on riski, että tekniikat hajoaa.

Joten en nää mitenkään huonommaksi tehdä esim. 2-jakoisella alussa. Ei joudu tehdä loppuun asti -> ei niin suurta riskiä tekniikan pettämiseen. Samalla tavalla hioutuu tekniikat ajan mittaan kuin suuremmissakin jaoissa.

Siis täh?

"Jos alottelijalle paras on, että saadaan se rasitus kohdistumaan juuri oikeaan paikkaan niin sillä periaatteella ohjelma pelkästään täysin eristävillä olisi paras jotta ei menisi mikään ohi"

Ensinnäkin, 10 sarjalla aloittelijan intesiteetillä suoritetusta mavesta saa taatusti paremmin rasituksen perille, kuin mavesta aloittelijan intesiteetillä 3 kolmasti viikossa. En ymmärrä mistä kaivoit noi eristävät liikkeet mukaan.

Tosi on, että monijakoisella saa hiottua tekniikkaa, ja että loukkaantumisriski kasvaa jos runnotaan kovaa loppuun huonolla tekniikalla. Siltikin, ei ole missään sanottu, että jaetuissa ohjelmissa aloittelijan kannattaa runnoa loppuun asti. Raskaiden pääliikkeiden jälkeen on vain paljon helpompi ottaa se lihas todellisesti työn alle. Vaikka se kyykky ei olisikaan mennyt aivan perille, ja oltaisiin otettu sellasilla painoilla, että tekniikka saadaan pidettyä kasassa, niin sitten taas seuraavassa liikkeessä, esim. jalkaprässissä päästään juuri niin lähelle failurea kuin halutaan. Saadaan todella otettua se sarja siten, että jätetään se 1-3 toistoa taskuun, eikä se tuntuma jää arpomisen varaan, vaan kaveri tietää oikeasti milloin on stoppi lähellä. 1- 2 jakosissa aloittelija ei välttämättä osaa arvioida paljonko paukkuja olisi todella jäljellä ja 3 suoritettavan sarjan jälkeenkin jaksaisi vielä vetää vaikka samanlaisen setin.

Kyllä käsittääkseni 1-2 jakosissa, joissa ei kuulu usein tehdä loppuun asti, niin täytyy silti viedä suoritus sinne lähelle maksimia. Riippuu tietysti minkälaista progressiota käyttää.

Sitten taas siihen, että olenko perustanut mututietoon?

Ei ole mitään artikkelia näyttää punttia aloittelevien treenistä, mutta olen itse jonkin verran keskustellut asian tiimoilta yu-valmentajien ja personal trainerien kanssa,mm. yks sm-tason bodari. Heidän kantansa on monesti ollut, että ei todellakaan mitään arskan golden sixia sisäänajo-ohjelmaksi tappamaan treeniä heti alkuunsa, vaan jokin 3-4 jakoinen palautumisen ja mahd. muun liikunnan ohelle. Kyllä niiden perustelut ja tietämys painavat jonkin verran enemmän omalle kohalle, kuin se että kaikki täällä foorumilla on jossain hardcore 1-2 jakoisten huumassa sanovat joka asiaan ratkaisuksi 1-2 jakoisen. Lyön vetoa, että monet näistäkin jampoista on treenannut ekat treeninsä jollain 3-4 jakoisella ohjelmalla, mutta eivät nyt tietenkään koviksi treenaajiksi vihkiydyttyään sellaista enää muista/ myönnä.

Siis täh?

"Jos alottelijalle paras on, että saadaan se rasitus kohdistumaan juuri oikeaan paikkaan niin sillä periaatteella ohjelma pelkästään täysin eristävillä olisi paras jotta ei menisi mikään ohi"

Ensinnäkin, 10 sarjalla aloittelijan intesiteetillä suoritetusta mavesta saa taatusti paremmin rasituksen perille, kuin mavesta aloittelijan intesiteetillä 3 kolmasti viikossa. En ymmärrä mistä kaivoit noi eristävät liikkeet mukaan.

Tosi on, että monijakoisella saa hiottua tekniikkaa, ja että loukkaantumisriski kasvaa jos runnotaan kovaa loppuun huonolla tekniikalla. Siltikin, ei ole missään sanottu, että jaetuissa ohjelmissa aloittelijan kannattaa runnoa loppuun asti. Raskaiden pääliikkeiden jälkeen on vain paljon helpompi ottaa se lihas todellisesti työn alle. Vaikka se kyykky ei olisikaan mennyt aivan perille, ja oltaisiin otettu sellasilla painoilla, että tekniikka saadaan pidettyä kasassa, niin sitten taas seuraavassa liikkeessä, esim. jalkaprässissä päästään juuri niin lähelle failurea kuin halutaan. Saadaan todella otettua se sarja siten, että jätetään se 1-3 toistoa taskuun, eikä se tuntuma jää arpomisen varaan, vaan kaveri tietää oikeasti milloin on stoppi lähellä. 1- 2 jakosissa aloittelija ei välttämättä osaa arvioida paljonko paukkuja olisi todella jäljellä ja 3 suoritettavan sarjan jälkeenkin jaksaisi vielä vetää vaikka samanlaisen setin.

Kyllä käsittääkseni 1-2 jakosissa, joissa ei kuulu usein tehdä loppuun asti, niin täytyy silti viedä suoritus sinne lähelle maksimia. Riippuu tietysti minkälaista progressiota käyttää.

Sitten taas siihen, että olenko perustanut mututietoon?

Ei ole mitään artikkelia näyttää punttia aloittelevien treenistä, mutta olen itse jonkin verran keskustellut asian tiimoilta yu-valmentajien ja personal trainerien kanssa,mm. yks sm-tason bodari. Heidän kantansa on monesti ollut, että ei todellakaan mitään arskan golden sixia sisäänajo-ohjelmaksi tappamaan treeniä heti alkuunsa, vaan jokin 3-4 jakoinen palautumisen ja mahd. muun liikunnan ohelle. Kyllä niiden perustelut ja tietämys painavat jonkin verran enemmän omalle kohalle, kuin se että kaikki täällä foorumilla on jossain hardcore 1-2 jakoisten huumassa sanovat joka asiaan ratkaisuksi 1-2 jakoisen. Lyön vetoa, että monet näistäkin jampoista on treenannut ekat treeninsä jollain 3-4 jakoisella ohjelmalla, mutta eivät nyt tietenkään koviksi treenaajiksi vihkiydyttyään sellaista enää muista/ myönnä.

No bodarit nyt lyö noita kolmi ja nelijakoisia urheilijoidenkin ohjelmiin :). Tekniikka itseasiassa paranee yksijakoisella, koska voidaan treenata useammin samaa liikettä. Liikkeitä on vähemmän, joten yhteen liikkeeseen voi keskittyä paljon paremmin ja tehdä enemmän sarjoja, joilla saa ilman muuta paremman pohjan.

No bodarit nyt lyö noita kolmi ja nelijakoisia urheilijoidenkin ohjelmiin :). Tekniikka itseasiassa paranee yksijakoisella, koska voidaan treenata useammin samaa liikettä. Liikkeitä on vähemmän, joten yhteen liikkeeseen voi keskittyä paljon paremmin ja tehdä enemmän sarjoja, joilla saa ilman muuta paremman pohjan.

Lyö lyö, jos ne kasvattaa pihviä. Ja kyllä tekniikka 1-jakosella kehittyykin hyvin, jos sen on harjoitellut oikein. Mutta tekniikkaa täytyy joka tapauksessa hinkata alussa huolella oli ohjelma mikä tahansa.

Puhut kasvutekijöistä ja lihasten aktivoitumisista. Ei siinä mitään, jos oot todellakin lukenut jonkun arvostetun tutkijan tutkimuksen aiheesta. Heitä sit ihmeessä linkki materiaaliin tai mainitse lähde. Veikaan kuitenkin, että noi jutut on mutupohjaa, eikä perustu oikein mihinkään. Voin olla väärässäkin.

No ensinnäkin, ihan perusjuttu joskus lukiossa opittua, että veren määrä lihaksessa korreloi testosteronireseptorien aktivoitumista. Se taas saa aikaan mm. kasvuhormonin erittymistä.

"Kovan intensiteetin voimaharjoitus stimuloi myös useiden kasvutekijöiden lisääntymistä, kuten neuraalisen kasvutekijän (Matsuda ym. 1991), epidermaalisen kasvutekijän (Konradsen & Nexo 1988) ja lihaksen MGF:n (Golspink 2003)."

http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/Luurankolihaksen hypertrofiasta.pdf

"Kun treenaat niin
rankasti, aina siihen saakka, kun
et enää jaksa yhtään enempää,
elimistö lisää omaa testosteronin
tuotantoaan ja mehän tiedämme,
että testosteroni ja massan lisäys
kulkevat käsi kädessä. Mutta, jos
lepopäiviä on liian vähän, tapahtuu
päinvastoin."

http://www.bodylehti.fi/uimg/pdf/20058/034-037_maksimoi_b8.pdf

Tossa pähkinän kuoressa.

Siis täh?

Tarkoitin siis sitä, että jos aloittelijan halutaan saavan joka treenissä se liike menemään juuri oikealle lihakselle ja tuntuma kohdilleen niin silloinhan eristävät olisi yksinkertaisin vaihtoehto. Aloittelijalle siis joka ei välttämätt tunnista heti mihin liikkeen pitäisi kohdistua.

Miten se aloittelija tietää isommassa jaossa millon stoppi tulee jos ei tiedä pienemmässä jaossa? Tuntuma ku on lihaksessa niin siitä osaa laskea? Itse aina arvioinut sen sillä miten edellinen toisto nousi. Jos sitä saa puskee kaksi kertaa kauemmin kuin edellistä niin se alkaa olee merkki, että enää ei yhtä tahi kahta enempää tule. Ja siihen riittää jo maalaisjärki :D

Itse aloittelin myös 5-, ja 4-jakoisilla. Olihan siitä varmasti jotain iloa, mutta kyllä eniten on vain tuntunut purevan noi pienemmät jaot. Enkä sitä kiellä, että ei olisi hyvä suurempikin jako kun fiksusti rakentaa, mutta en vieläkään keksi mikä siinä olisi niin paljon parempaa kuin pienemmässä jaossa. Ja aloittelija olen vieläkin kun ei tässä ole vasta kuin reilu 2v käyty :puntti:

Niinkuin tuolla aikasemminkin mainittiin niin kun penkkaat ja kyykkäät pari kertaa viikossa siten, että aina jää taskuun niin tekniikan voisi kuvitella ainakin parantuvan helpommin. Verraten esim. johonki 4-jakosen jalkapäivään missä eka kyykätään ja otetaan reidenojennukset jonka jälkeen siirrytää suorinjaloinmaastavetoon. Vahvaa mutuilua tosin tämäkin, mutta omalla kohdalla helpottui ainakin.

No ensinnäkin, ihan perusjuttu joskus lukiossa opittua, että veren määrä lihaksessa korreloi testosteronireseptorien aktivoitumista. Se taas saa aikaan mm. kasvuhormonin erittymistä.

"Kovan intensiteetin voimaharjoitus stimuloi myös useiden kasvutekijöiden lisääntymistä, kuten neuraalisen kasvutekijän (Matsuda ym. 1991), epidermaalisen kasvutekijän (Konradsen & Nexo 1988) ja lihaksen MGF:n (Golspink 2003)."

http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/Luurankolihaksen hypertrofiasta.pdf

"Kun treenaat niin
rankasti, aina siihen saakka, kun
et enää jaksa yhtään enempää,
elimistö lisää omaa testosteronin
tuotantoaan ja mehän tiedämme,
että testosteroni ja massan lisäys
kulkevat käsi kädessä. Mutta, jos
lepopäiviä on liian vähän, tapahtuu
päinvastoin."

http://www.bodylehti.fi/uimg/pdf/20058/034-037_maksimoi_b8.pdf

Tossa pähkinän kuoressa.

Parempi etten enää sanois mitään mut sanompa kuitenkin. Tajusit nyt ihan väärin mun viestin. Nuo lähteet, jotka löit tiskiin, eivät anna tukea sun perusteluille, eivätkä tuo mitään tietoa, jota en jo ennestään olisi tiennyt. Ihan lukiopohjalta sä et väitteitäs pysty perustelemaan, et mitenkään. Eihän noissa mitään sanota aloittelevan harrastajan kasvutekijöiden käynnistymisestä. Niissä puhutaan vaan yleisesti et kuin harjottelu lisää filamentteja.

Vasta sitten, kun osoitat mulle selkeästi, että yksijakoisella treenaavan aloittelijan elimistö ei kykene tuottamaan lihakseen lisää filamentteja TAI parantamaan lihaksen hermotusta, uskon että aloittelijalle sopii paremmin monijakoinen. Uskon vieläkin, että väitteesi pohjautuvat vain musta tuntuu -tietoon. Sellaisen pohjalta kenekään ei pitäisi mennä laukomaan väitteitä ainakaan yhtä suoraan, mitä sä teet. Voihan olla, että ammattilaisetkin jotkut suosittelevat nelijakoista aloittelijalle, mutta sekään ei vielä tee väitteistäsi tosia. Makuasiat ratkaisevat myös aika paljon. Eivätkä ne ammattilaisetkaan nyt aina perillä ole asioista, kuten nämä viikonlopun kirjekurssin suorittaneet personal rainerit

Musta on vähän vaikea sanoa, että kumpi aloittelijalle nyt sopii paremmin, yksi- vai nelijakoinen. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja aloittelijalle voisin ihan hyvin suositella kumpaa tahansa, kunhan vain toteutus tehdään oikein ja treeniohjelma on järkevä.

Oothan sä tissikeisari ihan hyvin perustellut oman kantas ja moni asia, mitä oot sanonut, varmasti pitääkin paikkansa. Särähtää vain korvaan se, että sanotaan tuollasia absoluuttisia totuuksia. Ainakin ne vaatis pohjalle tieteellisen näytön.

Parempi etten enää sanois mitään mut sanompa kuitenkin. Tajusit nyt ihan väärin mun viestin. Nuo lähteet, jotka löit tiskiin, eivät anna tukea sun perusteluille, eivätkä tuo mitään tietoa, jota en jo ennestään olisi tiennyt. Ihan lukiopohjalta sä et väitteitäs pysty perustelemaan, et mitenkään. Eihän noissa mitään sanota aloittelevan harrastajan kasvutekijöiden käynnistymisestä. Niissä puhutaan vaan yleisesti et kuin harjottelu lisää filamentteja.

Vasta sitten, kun osoitat mulle selkeästi, että yksijakoisella treenaavan aloittelijan elimistö ei kykene tuottamaan lihakseen lisää filamentteja TAI parantamaan lihaksen hermotusta, uskon että aloittelijalle sopii paremmin monijakoinen.

Joo, en väitä etteikö 1-jakoinen toimisi aloittelijalle, ja varsinkin hermotuksen suhteen, mutta tässä treadissa on kyse "ensimmäisestä saliohjelmasta". Jotkut laskee itsensä aloittelijoiksi 3-vuoden treenin jälkeen, mutta tässä alun perinkin tarkoitetaan niitä muutamaa ekaa kuukautta treenin parissa.Vasta-alkaja on parempi nimi. Toisin sanoen lihasten pitäisi saada siitä juonesta kiinni. 3 tai 4 jaetussa ohjelmassa tiettyä lihasryhmää rasitetaan enemmän per treeni, mutta palautumisaika on pidempi eli lähtö on rauhallinen, mutta tasaisesti kehittävä.

Myöskään en sanonut, että 1-jakoisessa ohjelmassa kasvutekijöitä ei tulisi. Muutamalla sarjalla vaan ei saa rasitettua lihasta siinä missä 10 sarjalla. Vasta-alkajilla se sääntö pätee eniten. Mitä enemmän saadaan lihasta stimuloitua, niin siihen saadaan paremmat edellytykset kasvaa. Ja varmasti jää mielee mitä lihasryhmää ollaan reenattu. Vasta kun ollaan vähän kokeneempia aloittelijoita, ja oikeasti osataan tuntea kussakin liikkeesä, että perille tulee, niin niistä parista tiukasta rutistuksesta jääkin jotain käteen.

Miten se aloittelija tietää isommassa jaossa millon stoppi tulee jos ei tiedä pienemmässä jaossa? Tuntuma ku on lihaksessa niin siitä osaa laskea? Itse aina arvioinut sen sillä miten edellinen toisto nousi. Jos sitä saa puskee kaksi kertaa kauemmin kuin edellistä niin se alkaa olee merkki, että enää ei yhtä tahi kahta enempää tule. Ja siihen riittää jo maalaisjärki :D

Itse aloittelin myös 5-, ja 4-jakoisilla. Olihan siitä varmasti jotain iloa, mutta kyllä eniten on vain tuntunut purevan noi pienemmät jaot. Enkä sitä kiellä, että ei olisi hyvä suurempikin jako kun fiksusti rakentaa, mutta en vieläkään keksi mikä siinä olisi niin paljon parempaa kuin pienemmässä jaossa. Ja aloittelija olen vieläkin kun ei tässä ole vasta kuin reilu 2v käyty :puntti:

Vasta-alkaja vaikka kyykkää ensimmäisiä kertoja esim 4x10. Tekniikka on jotakuinkin hallussa. Hän lyö vaikka 60kg tankoon ja kyykkää sillä ihan kelpo 10toistoa. Seuraavat sarjat tehdään samoilla painoilla. Tuntuu hieman raskaalta, mutta jaloissa ei tunnu enää hetken päästä. Alussa on vaikea arvioida mm. sarjakestävyyttä, ja kuinka tiukalle yksittäinen toisto voi mennä, että seuraava tulee. Voidaan tulkita pienkin väätäminen merkiksi siitä, että nyt se loppu tulee.
Se jalkatreenistä. Ei mielestäni palvele ajatusta, että jossain vaiheessa sarjapainoja pitäisi kehittää, vaikka ei olla opittu, että isot lihasryhmät vaativat kovaa treeniä joka on vasta "sinne päin", kun tuntuu todella raskaalta.

Isommalle jaetussa ohjelmassa, jossa olisi varattu jaloille vaikka kokonainen treeni alkaisi ehkä samalla tavalla, mutta voisi jatkua esim. prässillä ja ojennuksilla+ koukistuksilla, jotka vievät jalat totisesti uuvuksiin oli sitten kuinka aloittelija tahansa. Intensiivisempi treeni = Isompi rasitus = enemmän kasvutekijöitä. Se taas luo paremman pohjan myöhemmälle jalkatreenille millaisessa jaottelussa tahansa, kun on sitä lihaa mitä hermottaa. Ainakin liha tietää miltä treenin kuuluu tuntua.

"Itse aloittelin myös 5-, ja 4-jakoisilla. Olihan siitä varmasti jotain iloa, mutta kyllä eniten on vain tuntunut purevan noi pienemmät jaot"

Joo, olen samaa mieltä sillä parhaat tulokset olen saanut pienillä jaoilla, ja intensiivisellä treenillä, mutta en aivan vasta-alkajana. Oma kokemuspohjasikin on 5 ja 4 jakoisilla rakennettu niin rohekenen väittää, että moni joka nyt vannoo 1- 2 jakoisen nimeen ja vaatii sitä aloitteleville, ei kuitenkaan itse ole lihaksiaan näin treeniin alun perin totuttanut. En ainakaan tunne yhtään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom