Ensikertalainen liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Tervehdys kaikiklle!
Olen aivan keltanokka näissä asioissa ja ajattelin kysellä täältä hieman neuvoa..
Kovasti olen yrittänyt läpikäydä vanhoja kirjoituksia, mutten oikein ole löytänyt vastausta omiin kysymyksiini.Paljon kyllä on hyviä vinkkejä tarttunut mukaan..
Huomasin ihmetyksekseni keränneeni vartaloani lämmittämään ylimääräisen kerroksen pakkaspäivien helpotukseksi. Mutta nyt tahtoisin päästä siitä eroon mahdollisiman nopeasti ja jos saa toivoa niin mielellään ennen kesää.. :thumbs:

Minkälaista ravintosuunnitelmaa neuvoisitte.Olen siisi nainen, pituutta on 170 cm ja painoa on kertynyt 80 kg..Joten tiputtamisen varaa on ja paljon.
Urheilupuolen hoidan kuntosalilla ja aerobicillä.(Johon kyllä myös tarvitsisin neuvontaa, mutta taitaa mennä toiselle palstalle..)
Aamupalan ja lounaan syön töissä. Joskus iltasella n. klo. 18-19 aikaan syön kotona vielä ruuan.(silloin kun jaksan kokata)Välipaloilla napostelen sitten jugurttia ja paahtoleipää + hedelmiä.

Tämä siis nykypäivänä, kuntoilun aloituksen jälkeen.
Himo herkkuihin on päivittäin kova, mutta kyllä niistä aina yli päästään..
Ennen söin yhden aterian n. klo 20-21 aikaan. Päivän jaksoin suklaata ja keksiä puputtamalla. Siis todella epäterveellistä..
Miten ja mitä minun kannattaisi syödä ns. oikein että jaksaisin töissä, kotona ja urheillessa.
Beroccaa olen yrittänyt aina sillointällöin muistaa napata pahimpaan väsymykseen, mutta uskon että oikein syöminen ratkaisee tämän minun pulmani.
Urheilun tavoitteena minulla on pudottaa painoa, kiinteytyä ja hankkia lihakset.
Mitä lisäravinteita suosittelisitte tarvitsevani ja milloin niitä aina kannattaa ottaa? Olen joskus kuullut,että ne ovat hyviä apuja painoa pudottaessa yms.

Jos on makeanhimo, niin syynä voi olla alhainen verensokeri. Ja itsekuria tässä hommassa tarvitaan.

Ravinnosta tietoa täällä ja sieltä varsinkin laihduttaminen for beginners.

Ja välipaloilta ehdottomasti pois nuo paahtoleivät ja jugurtit (jos sisältää paljon sokeria). Vaikka ne kuinka olisi vähärasvaisia etc, niin niissä on nopeita hiilihydraatteja, mitä pitäisi välttää. Välipaloiksi esim. maitorahkaa (voit maustaa vaikkapa fun light-tiivisteellä jos siltä tuntuu) ja raejuustoa. Ja ehkä järkevintä olisi jakaa ruokailut kuuteen ateriaan.

Lisäravinteista sen verran, että palautusjuoma on aika pitkälti must. Ja sitten kun niitä lihaksia alat hankkia, niin voit miettiä välipalaproteiineja. Itse en dieetillä ottaisi muuta kuin palautusjuoman, koska ne kalorit voi ottaa normaalistakin ruuasta, joka taas estää nälkää. Mutta lue tuota FAQ:ta ahkerasti ja tätä palstaa muutenkin, niin alkaa hahmottumaan ravintoasiat. Huomasit kai että täällä on myös Punttimimmit-osio?

Ja dieetin palautusjuomassa kannattaa pitää se hiilarin osuus pienenä, esim. 30g.

Jos tavoitteena olisi olla paljon hoikempi jo kesällä, (mikä kyllä onnistuu) pitäisi ensin vetää dieettiä ja myöhemmin aloittaa se lihasmassan kasvatus. Aloittelijana se lihas voi alkuun kasvaa dieetilläkin, mutta vähäisissä määrin. Eli yhtäaikaista rasvan polttoa ja lihaksen kasvatusta et voi tehdä. Nyt suurin panostus ensin tohon ravintopuoleen ja sitten etsimään itselle paras salitreenijako ja muutamat aerobiset viikolle. :thumbs:

Tervehdys vain! :)

Lauriina sanoi:
Minkälaista ravintosuunnitelmaa neuvoisitte.Olen siisi nainen, pituutta on 170 cm ja painoa on kertynyt 80 kg..Joten tiputtamisen varaa on ja paljon.
Urheilupuolen hoidan kuntosalilla ja aerobicillä.(Johon kyllä myös tarvitsisin neuvontaa, mutta taitaa mennä toiselle palstalle..)
Aamupalan ja lounaan syön töissä. Joskus iltasella n. klo. 18-19 aikaan syön kotona vielä ruuan.(silloin kun jaksan kokata)Välipaloilla napostelen sitten jugurttia ja paahtoleipää + hedelmiä.

Muutama tarkentava kysymys: Mitä syöt aamupalalla, lounaalla ja iltaruoalla? Välipaloihin saitkin jo hyviä vinkkejä edellisissä vastauksissa. Sen enempää ruokavaliostasi tietämättä voisin aivan mutulla veikata, että todennäköisesti syöt liikaa (nopeita) hiilihydraatteja ja liian vähän proteiinia ja hyvää rasvaa - tämä on nimittäin varsinkin naisilla todella yleistä, näin tein itsekin silloin, kun en vielä paremmasta tiennyt.

Lauriina sanoi:
Himo herkkuihin on päivittäin kova, mutta kyllä niistä aina yli päästään..

Herkkuhimo johtuu todennäköisesti kahdesta asiasta: a)siitä, että olet syönyt liian vähän ja/tai vääränlaista ruokaa (kts. edell. kappale) ja b)vanhasta tottumuksesta. Itse en muuten suosittele käyttämään myöskään light-tuotteita (kuten esim. kevytlimuja) makeanhimon taltuttamiseen, sillä näin itse asiassa makeanhimoa vain pidetään yllä - parempi olisi opetella kokonaan pois makeista herkuista. Ei ole helppoa, mutta tosiaankin vaivan arvoista, nimim. kokemusta on! :thumbs:

Lauriina sanoi:
Mitä lisäravinteita suosittelisitte tarvitsevani ja milloin niitä aina kannattaa ottaa? Olen joskus kuullut,että ne ovat hyviä apuja painoa pudottaessa yms.

Palautusjuoma ja proteiinijauhe (tai itse asiassa maltodekstriini ja proteiinijauhe, joista voisit itse sekoittaa palautusjuoman, tulee meinaan halvemmaksi), muuta et tarvitse. Proteiinijauheella saat nimittäin näppärästi lisättyä ruokavaliosi proteiinipitoisuutta, ja monet niistä ovat vieläpä hyvän makuisiakin jo nykyään. :)

Kiitos vastauksista. Sainkin paljon uutta tietoa..
Aamiaisella syön normaalisti kaksi paahtoleipäviipaletta, väliin flooraa, 2 meetvurstia ja 3 juustoa + kurkkua.Ja nautin sen tee-kupposen kanssa. Lounaalla syön työpaikan ruokalassa, jossa tarjotaan aivan normaalia kotiruokaa+salaatti, juomat ja leivät.
Illalla syön normaalisti jotakin nopeaa, edellispäivänä tehtyä. esim. lasagne, perunaa ja kanakastiketta, spahettia ja jauhelihakastiketta, kanansiipiä yms.
Vettä yritän litkiä paljon, mutta se jää noin yhteen litraan päivässä..

Ota aamulla jotain kokojyvä viljatuotetta ja esim. raejuustosta proteiinia. Sulaa pitkään eikä tule heti nälkä. Ja noi metukat ja paahtoleivät heivaat helvettiin. Aamupalaan pitää panostaa kunnolla. Sen vois pitää yhtä isona kuin treenin ja palautusjuoman jälkeistä ateriaa. Eli hiilaria ja proteiinia yhtä paljon kuin aamulla.

Juu... Vältä noita rasvoja aamiaisella... On turhaa mättää aamulla rasvaista ruokaa, juuri kun keho tarvitsisi nopeasti täydennystä... Eli aamulla paljon proteiinia ja vähintäänkin yhtä paljon hiilareita hyvistä lähteistä eli esimerkiksi TUMMASTA leivästä...

Joop, todellakin kannattaa vaihtaa paahtoleipä vaikka ruisleipään. On muuten HYVÄÄ paahdettuna! :thumbs:

Rahkakin on namia marjojen kanssa :kippis1:
(välttele turhaa sokerin käyttöä, ihan liian nopeaa hiilaria. Ja useimmiten turhan paljonkin.)

Niinhän se vaan on että laihdut kun syöt vähemmän kun kulutat. Eli jätäppä kaikki karkki, sokeriherkut(leivokset), limpparit, sipsit, suklaat ja muut pois ja korvaa ne välipalat vaikka täysjyväleivällä, kaurapuurolla ja rahkalla niin eiköhän se siitä lähde.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
haba sanoi:
Ja dieetin palautusjuomassa kannattaa pitää se hiilarin osuus pienenä, esim. 30g.

Jos tavoitteena olisi olla paljon hoikempi jo kesällä, (mikä kyllä onnistuu) pitäisi ensin vetää dieettiä ja myöhemmin aloittaa se lihasmassan kasvatus. Aloittelijana se lihas voi alkuun kasvaa dieetilläkin, mutta vähäisissä määrin. Eli yhtäaikaista rasvan polttoa ja lihaksen kasvatusta et voi tehdä. Nyt suurin panostus ensin tohon ravintopuoleen ja sitten etsimään itselle paras salitreenijako ja muutamat aerobiset viikolle. :thumbs:

Tämä ei nyt mielestäni tarkoita ettei sitä kannattaisi tehdä. Siis en tiedä tarkoitatko lihasmassan kasvattamisella salilla käyntiä vai nimenomaan plussakaloreilla olemista, mutta lihas käyttää myös paljon energiaa ja on siinä mielessä hyvä apu laihduttamiseen, aktivoimalla lihaksia punttitreenillä yhdistäen siihen hyvän diettiruokavalion sekä aerobisen liikunnan väittäisin rasvan palavan ihan silmiinnähtävästi :)

Ja siihen makeanhimoon vinkki joka jo jossain määrin tulikin esille, eli purkki rahkaa sekä purkki ananasta, voit lisätä ripauksen sokeria, hyvää on :kippis1:

Olen ehdottomasti punttitreenin kannalla laihdutettaessa! Eli tarkoitin just sitä, että yhtäaikaa ei onnistu kuin ehkä ihan alottelijalta se palankasvu ja rasvan katoaminen.

Ehdotin siis että ensin pistää ruokavalion kuntoon ja etsii itselleen 2-3-jakoisen ohjelman ja viikottain vielä muutama aerobinen päälle. Lihaksia rasittava treeni on pelkästään hyödyllistä dieetillä. Mutta ravinto ratkaisee eniten.

Suuret kiitokset jälleen kaikille vastanneille.
Haba suositteli 2-3 jakoista ohjelmaa. Minkälainenkohan se olisi?
Aerobista muutaman kerran viikossa, mutta mihin kohtaan ne päivät kannattaisi sijoittaa? Kannattaako esim tehdä jokatoinen päivä ae ja jokatoinen ks?? Vai kuinka...
Olen oikeesti aivan pihalla näin aluksi..

Lauriina, oletko jo tutustunut Punttimimmien omaan osioon? Siellä on etusivulla stickattuna ketju "Mimmien treeniohjelmat", josta löytyy erilaisia ohjelmia erilaisilla jaoilla ja joka lähtöön! :)

2-3 jakoinen on ihan hyvä vaihtoehto sekin, mutta itse kyllä aloittaisin mieluiten koko kroppa kerralla -ohjelmalla. Tässä oma ehdotukseni sellaiseksi (löytyy myös tuosta Mimmien treeniohjelmat -ketjusta):

Kyykky/prässi
Reidenkoukistus/SJMV/Hyvää Huomenta
Jokin penkkipunnerruksen variaatio vapailla painoilla
Ylätalja/Leuanveto, jos vain suinkin jaksat
Alatalja
Pystypunnerrus
Hauis & ojentaja superina (säästää aikaa ja tuo lisää intensiteettiä)
Vatsa

Selänojentajaliikettä en laittanut tuohon siksi, että jos kyykkäät vapailla painoilla ja teet lisäksi suorin jaloin maastavetoa ja hyvää huomenta-liikettä, saavat selänojentajat jo aika hyvin kyytiä niissäkin.

Superkiitokset Gillyanne!!
Alankin tekemään noilla sinun vinkeilläsi.
Muutama kysymys vain..
Mitä on: Reidenkoukistus/SJMV/Hyvää Huomenta ja kuinka ne tehdään..??

Kiva, jos pystyn avuksi olemaan :)

Reidenkoukistus suoritetaan laitteessa, joko istuen, vatsallaan maaten tai joskus myös seisten (tietenkin yksi jalka kerrallaan :D). SJMV = suorin jaloin maastaveto on tällainen: http://www.stumptuous.com/baddl.html (kelaa sivua alaspäin, sieltä löytyy stiff-legged deadlift). ja Hyvää Huomenta tällainen: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html

EDIT: Eli tuossa suorin jaloin maastanostossa tietenkin Diva-kohta kertoo oikean suoritustavan. Hyvää huomenta-liikkeessä en menisi ihan noin alas kuin exrx.netin videossa, alaselkää säästääkseni, enkä myöskään pitäisi missään tapauksessa polvia lukittuina.

Makeanhimo pitäisi kadota parissa viikossa, kun jaksat vain sen aikaa olla erossa makeista.

Muistaakseni makean syönti aiheuttaa kehossa semmoista kemiaa, mistä koko makeanhimo lähtee. Eli lopettamalla katoaa himotkin. Toimii ainakin mulla niin.

Back
Ylös Bottom