Ennen reeniä, aikana ja jälkeen reenin juotavat juomat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Usva
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
46
Elikkäs tässä oon nyt lueskellut foorumia, body lehteä ja flexiä. Flexissä esim oli just joku juttu siitä miten lisäämällä yhden "palkkarin" reenin aikana nautittavaks saat parhaassa tapauksessa jokusen kilon lihasta kuukaudessa (siis ei ikuisesti, mutta vaikutus voi olla moinen kun muutoksen tekee). Siinä oli sitten kauheen tarkka selvitys että mitä ennen, reenin aikaan ja jälkeen olevat juomat piti sisällään. Jokasessa oli kuitenkin hiilaria ja protskua ja BCAA yms aminohappoja viä erikseen ja muuta sälää.

Noista ennen juotavista juomista oon ennenkin lukenu ja jotkut sanoo, että pitäs olla hiilaria ja jotkut että ei. Lisäks oon lukenu jostain että jos reenin aikana jotain ottaa niin ei pitäs ottaa hiilareita.

Itse palautus juoma ei o mikään ongelma, sen oon jokseenkin ymmärtäny siinä määrin kun on tarvetta.

Mutta entäs nää ennen ja aikana juotavat sekotukset? Mitä niiden tulis sisältää ja miks? Miks jossain neuvotaan jotain ja toisaalla päinvastasta? Jotkut sanoo että vetää banaanin ennen reeniä ja saa siitä potkua ja sitten taas kuitenkin insuliini aiheutti sen että moinen tankkaus kai sitten vesittää koko reenin. Eli mitä tässä nyt sitten uskois ja onko noissa bodaus lehdissä mainostetut ennen reeniä juomat yhtään niin tärkeitä kuin sanotaan (eli olikos body lehti jossa oli että ennen nautittava "palkkari" on jopa tärkeempi kun jälkeen reenin nautittava.), onko reenin aikana järkee nauttia mitään (esim BCAA tai jotain aminohappoja?) vai pitäskö moiset unohtaa ja keskittyä vaan siihen että vetelee painot ilman ruokailua pariin tuntiin ennen reeniä ja sitten kulauttaa sen prode-hiilari-leusiini litkun naamariin reenin jälkeen?

Kaikesta on varmasti ollu keskustelua jossain, mutta kuten sanoin kovin ristiriitasta tietoa oon onnistunu ainakin ite kerään, eli joskos joku selkiyttäis?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa selvittää vain kokeilemalla se mikä toimii itselleen. Mitään kauheen kalliita erikoistuotteita en välttämättä suosittele ostaa, koska yleensä niistä joko on hyötyä tai sitten ei ole hyötyä sen enempää kun kärpäspaperin nuolemisesta. Riippuu toki lompakon paksuudesta ja siitä miten paljon haluaa panostaa. Kokeilemalla selviää kuitenkin se itselleen paras setti ennen ja jälkeen treeniä, itellä toimii 1x banaani + 1x 100mg kofeiinitabu ennen treeniä ja treenipulloon 10g kreatiinia veden sekaan niin jaksaa hyvin koko treenin ajan. Treenin jälkeen palkkari ja siitä ~1,5h päästä kunnon syönti.

Ennen treeniä ei kannata kauheesti tankkailla, koska sitten ei jaksa ja hapottaa pienikin tekeminen. Yksilöllistä tietysti tämäkin, mutta useimmiten aiheuttanee pahan fiiliksen vaan treenissä jos ennen sitä lataa ittesä täyteen.
Ruokailuun kiinnittäsin enemmäkin huomiota ja riittävän proteiinin saantiin, hiilareitakaan ei sovi unohtaa. Joka paikka on pullollaan eri vaihtoehtoja ja joka paikka tyrkyttää ainetta joka asian paranemiseen, tulosten nousuun ja ties mihinkä. Kaikkea ei kannata kuitenkaan uskoa mitä sanotaan ja kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Kuten sanoin jo aiemmin monesti niin kokeilemalla selviää ja terve järki aina mukaan ostoksille niin eiköhän se siitä ratkea. :)

Juu, lähinnä tuo itse toisistaan eriävän tiedon selkeyttäminen oli tän kysymyksen idea. Eli itse normaalisti nautin 0-300mg kofeiinia ennen reeniä ja juon vettä. Sitten reenin jälkeen palkkari jossa malto+maustettu protsku+leusiini. Tuosta sitten se tunti-puoltoista kun syön taas normisafkaa.

Mutta esim ennen reeniä jotkut suosittelevat että hiilihydraatteja ei kahta tuntia ennen reeniä ja protsku juoma sitten joku tunti ennen reeniä. Sitten tosiaan jossain sanotaan et pitäs vedellä nestemäisenä hiilareita ja protskuja ennen, aikana ja jälkeen ja jossain että ei aikana tai ennen vaan sitten protskuja ja sinä esim sanoit että otat banaanin ennen reeniä eli nopsia hiilareita siitä.

Eli lähinnä tuota tieteellistä puolta mietin, että miten voi eri lähteet heittää niin erilaista neuvoo ja onko tosiaan niin että on miehestä kiinni että mikä toimii? Ite oon testannu sellasta kun jossain selvitettiin että bcaa aminohappoja on hyvä saada ennen, aikana ja jälkeen reenin niin sellasta että vedin puolentoista litran pulloon appelsiinin makusta bcaa jauhetta ja litkin sitä sit puol litraa ennen, vajaan litran aikana ja loput jälkeen reenin just ennen palkkaria. En ainakaan mitään kovin näkyvää havainnu hyötynä.

On aina tapana vähän höpötellä liikaa, joten jospa tuossa oli taas yhdeksi viestiksi. Sellanen vielä ihan mielenkiinnosta, että onko tuosta kreatiinin nauttimisesta reenin aikana jotain ihan tieteellistä tietoo siitä että se auttaa, vai ihan omalla tuntumalla? Kun ite oon kreatiinit ottanu aina ennen reeniä tai joskus aamulla ja palkkarin seassakin joskus.

Tästä oli pitkä ketju, "proteiini ennen treeniä" nimeltään muistaakseni. Sieltä löytynee joitain tutkimusviitteitä/selityksiä. Se on ainakin "todistettu" että treenin ympärillä nautitut kalorit ovat hyödyllisempiä, kuin jos saman määrän ottaa muulloin. Maltoa ja heraa vaan helvetisti ennen, aikana ja jälkeen treenin :)

Tästä oli pitkä ketju, "proteiini ennen treeniä" nimeltään muistaakseni. Sieltä löytynee joitain tutkimusviitteitä/selityksiä. Se on ainakin "todistettu" että treenin ympärillä nautitut kalorit ovat hyödyllisempiä, kuin jos saman määrän ottaa muulloin. Maltoa ja heraa vaan helvetisti ennen, aikana ja jälkeen treenin :)

Tuohon täytyy mainita omakohtainen kokemus, eli jokin pakkikselta silmään sattuneen neuvon mukaisesti rupesin heittämään tuhdin protskujuoman kitusiini noin ½ tuntia ennen treeniä ja koskaan, siis ei koskaan ole energia riittänyt yhtä hyvin läpi koko treenin. Aiemmin kun nappasin alkupanokseksi hiilareita ja vähän protskua, niin jossain vaiheessa treeniä tuli väsähdys, vähintään mielenkiinto loppui, usein myös puhti. Ainakin oma kokemus on pelkästään positiivinen, mutta tietysti eriäviäkin mielipiteitä löytyy.

Itse tullut vetastua puoltoista tuntia - tunti ennen treenia 75g ruisleipää, purkki tonnikalaa ja porkkana - tyylistä ruokaa naamaan. Vaihtoehtoisesti sitten reilu puolituntia ennen treenia drinkki, jossa on hiilareita, maltoa ja mahd. myös l-glutamiinia. Hiilareita tuplat protskuun nähden.

Treenin aikana olen todennut hyväksi jonkun urheilujuoman, joka sisältää vähän hiilareita ja mineraaleja. Estää verensokerin ailahtelun ja korvaa hieman hikoillessa hukattuja ravinteita(mitä suoloja/mineraaleja ovatkaan). Varsinkin todella kovassa jalkatreenissä on enemmän kuin paikallaan. :)

Välittömästi treenin jälkeen sitten vetasen palkkarin jossa hiilareita, proteiinia hera-isolaatti, vitaaminia, l-glutamiinia ja kreatiinia. Hiilareita tuplat protskuihin nähden. Ruoka(mahd. natrium vapaa) sitten 1h-1,5h treenin jälkeen. :)

Tästä aiheesta näyttää löytyvän niitä "viimeisiä totuuksia" ääripäästä toiseen.

Zeiber puhui asiaa siinä että ensin kannattaa laskeskella että onko alkuunkaan varaa lähteä ottamaan normaalin palkkarin kylkeen jotain muuta.

Toiseksi kannattaa miettiä, olisiko levon, muun ruokailun ja treenin kannalta mahdollista tehdä jotain vieläkin paremmin. Harvemmin kuulee että joku on päässyt treeneissä merkittävästi eteenpäin ainoastaan palkkareita lisäämällä.

Ehkä tämäkin asia ratkeaa lopulta niin että todetaan ettei ole mitään palkkarien "magic bullettia" joka on paras kaikille, vaan toiselle sopii etupalkkari, toiselle perinteinen ja kolmannelle vaikka kuppi kaffetta.

Aika edullinen vaihtoehto ennen treeniä otettavaan juomaan olisi tauriini-kofeiini-yhdistelmä (ns. Red Bull). Joko tauriinia kahviin tai sitten tauriinia mehuun tms ja kofeiinitablettia naamaan. Tämä on jo kauan sitten tutkittu asia, että virkeystaso nousee noilla. Palautumisen paranemisesta en tiiä lainkaan, itelle on riittäny hyvin normipalkkari, jonka rakennan itse.

Noita energiajuomia ennen treeniä oon pyrkiny välttämään aina jos ilman on pärjänny. Opiskelijabudjetilla se parin euron energiajuomatölkki 3-4 kertaa viikossa tekee jo parin päivän ruokien hinnan:(

Zeiber sanoi:
Ruokailuun kiinnittäsin enemmäkin huomiota ja riittävän proteiinin saantiin, hiilareitakaan ei sovi unohtaa.

eikä rasvoja!!!! itse jätin rasvat pois viime massakaudella ja millä seurauksella ? vaikka olen parhaassa kasvuiässä niin bulkki ei tuntununt yhtään potkivan sisään. Sen jälkeen kun lopetin bulkkaamisen ja joululoman ajan söin mitä huvitti (rasvapitoisia ruokia) oikein tunsin kuinka hormonit alkoivat hyrräämään, nykyään rauta on kevyempää kuin koskaan ja kasvankin todella ripeää vauhtia.. :hyper:

Natu-elimistöhän ei pysty tuottamaan kunnolla esim. testosteronia ilman riittävää rasvojen saantia.. :wanha:

No tutustuin muutamaan ennen reeniä ruokailun aihepiiriin kuuluvaan keskusteluun ja vaikutti siltä, että ennen reeniä pitäs suosia syömättömyyttä pari-kolme tuntia ennen reeniä tai sitten vetästä proteiini juoma joku tunnista puoleen tuntiin ennen reeniä. Mutta hiilareita ei insuliinin takia kannata ottaa.

No eipä se selvyyttä lopulta tehny tohon, että miks sitten muualla neuvotaan ottaan hiilariakin. Se reenin aikana nautittu juominen sai pientä tukea kanssa noista keskusteluista.

Ite taidan pitäytyä tuossa, että pariin tuntiin en syö ennen reeniä ja jos jotain sitten on pakko ottaa niin protskupitosta lähinnä.

Eipä tässä kuitenkaan saatu absoluuttista totuutta selville, eli mikä on se mikä tieteellisin perustein toimii.

Tossa vielä pistän mitä mieltä Flexissä Milos Sarcev on asiasta, eli tämä juttu missä sanotaan että noilla juomilla kun muuttaa ravinto puolta niin pitäs olla mahollista saada jopa 10-20 paunaa lihasta ekan kuukauden aikana :)

Ennen reeniä
3-5g kreatiinia
3-10g glutamiinia
15-20g välttämättömiä aminohappoja
15g BCAA
30-50g vitargoa
1 teelusikallinen esim gatoradee

Reenin aikana
3-5g kreatiinia
3-10g glutamiinia
15-20g välttämättömiä aminohappoja
15g BCAA
50g vitargoa

Palkkari
3-5g kreatiinia
3-10g glutamiinia
40-50g whey proteiini isolaattia ja hydrolysaattia
50-75itargoa

Pitää viä katella jos jostain löydän niitä muita esimerkkijä noista lehdistä, että mitä sitä pitäs suuhunsa pistää ennen reeniä, mut tosi kirjavaa on toi neuvominen. Tuntuu että osalla sakista ei o tieteellistä pohjaa noille jutuille vaan jollain omalla kokemuksella heittelee noita, tai sitten ei oo yhtä tieteellistä totuutta tässä aisiassa vaan riippuu sitten ihmisestä tai jotain :)

Toi 4 kiloo lihasta ekana kuukautena on aika raju heitto. Selityksenä tohon heitetään jotain että reenin aikana lihaksiin veren mukana menevä ravintoaineiden määrä 20 kertaistuu ja insuliinista mainitaan että se hyödyttää tossa systeemissä eikä haittaa. No joo lukekaa ite tarkemmin, mää en just nyt jaksa syventyä.

Et kaikenlaisia drinkki vinkkejä niitä sitten onkin.

Tollasen testaamiseen ei itellä kyllä ois rahaa ja kuten aiemmin sanottiinkin tuolla, että kannattanee miettiä onko varaa lähtee lisäileen juomia palkkarin lisäks niin itellä ei tosiaan varmaan nyt ole varaa ees ylimääräseen protsku juomaan. Toisaalta halusinkin vaan tarkempaa tietoa tuosta aiheesta ja enkä ajatellu välttämättä just tänään lisätä mitään tuonne reeni juomiin. Ehkä sitten voi kokeilla tota ennen reeniä protsku juomaa kun työt tosta alkaa luistaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom