ennen ja jälkeen treenin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen hieman tietämätön mitenkä lihakset tulisi lämmitellä ennen treeniä. Jotkut polkevat kuntopyörää 10 min ennen treenin aloittamista ja rupeevat sitten treenaamaan vaikka rintaa. Tää on mun mielestä tyhmää, koska en oo tajunnut miks lämmitellä jalkoja jos treenaa rintaa? Itse venyttelen kevyesti niitä lihaksia mitä aijon treenailla. Jos treeninä on vaikka rinta, aloitan lämmittelyn penkillä jolla teen aluksi toistoja pelkällä tangolla. Sen jälkeen lisään vähän rautaa ja teen vähemmän toistoja. Jos treenaan rintaa vaikka 60 kg teen viimeisen lämmittelyn vain yhdellä 55 kg toistolla. Sen jälkeen 60 kg ja kunnon pumppausta.

Teenkö lämmittelyn väärin? Mitenkäs treenin jälkeen? Tuleeko sillon poljeskella pyörää tai venytellä? Itse venyttelen ehkä hyvin vähän tai en ollenkaan ja häivyn saunaan/suihkuun. Tietenkin sitä ennen palkkaria. ;)

Pyörää polkemalla haetaan lämpöä koko kehoon, jalat on isot lihakset ja niitä rasittamalla sitä lämpöä saa hyvin irti. Tämän jälkeen sitten aletaan tekemään niitä lämmittelysarjoja vaikkapa sille rinnalle. Näin minä ainakin teen. Tai no ajan salille pyörällä, että en mitään pyöräilysessioita erikseen tee, paitti silloin harvoi kun meen autolla.

Ok. Tämä lämmittely on varmaankin tärkeä osa treeniä? Itsellä ei tulokset nouse sitten millään, vaikka olen varmistanut syöväni tarpeeksi, nukkuvani noin 9h, vähentänyt treenikertoja jne. Päätin kokeilla pitää viikon vapaata puntista, vaikka olen juuri aloittanut dietin. Ens viikolla kokeilen sitten uudella ohjelmalla ja oikeenlaisella lämmittelyllä. Muuten onko tekemäni lämmittely oikein, vai tulisiko lämmittely painojen kanssa suorittaa esim. 2x 20 toistoa ja sit kunnon rautoihin kiinni? Kiitoksia nopeasta vastauksesta Timba. Btw. pitääkö paikkaansa ettei lämmittelyssä pidä tuntea lihaksissa poltetta, vaan treenailla sellaisella painoilla ettei "turhaa" kuluttele energiaansa?

Sori et meni :offtopic:

Ei siinä lämmittelyssä tarvi mitään poltetta tuntea, vähän kun alkaa hiki tulemaan pintaan niin tietää kehon olevan lämmennyt ja käynnistynyt treeniä varten.

Ja mitään sarja ja toistotomääriä on paha mennä sanomaan, riippuu liikkeestä ja miten kovat on treenipainot. Esim. rakkaassa penkkipunnerruksessamme teen aina tangolla yhden pitkän sarjan, eli jotain 15-20 napakkaa toistoa. Sitten 20 kg korotuksilla eteenpäin, yleensä näin 10x40, 6x60, 4x80, 2x100 ja nyt menossa 2x6 systeemissä 120 kg niin näiden lämmittelysarjojen jälkeen lähtee toi maksimirauta peliin. Eli lämmittelyt riippuu aika paljon siitä mitä tekee. Esim. ylätaljassa en ota kun pari pidempää lämmittelysarjaa, selkä tuntuu mulla lämpeevän nopeesti. Ja siinä ei tule venytystä kuten rinnassa. Taas jalat lämmittelen yhtä huolella kun rinnankin.

uusio sanoi:
Mutta hei ei pitäsi venytellä kylmiä lihaksia, eli ensin lämpöä ja sitte venytystä.

Joo ja ilman venyttelyä ei sais liikkuakkaan. Kyllä kylmää lihasta saa venyttää mutta pitää tehdä kevyitä ja lyhytkestoisia venytyksiä. Venytysten kesto on hyvä pitää 10-15 sekunnissa kun kylmää lihasta venytetään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom