Ennätyskalasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi80
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hauki, uitettiin faijan kanssa uistinta veneen perässä, tuli peräti 12,2 kiloinen.
Oli muuten aika monsteri. Tammisaaressa lomailtiin. Kannattaa mennä, paljon haukia.

Mulla on yks tollanen, enkä uskalla heitellä sillä ellei alla ole vähintään 20 metriä vettä.;)

On muuten sydäntä riipaseva ääni ku heittää hyrräkelalla ja siima vetäsee sumput ja kuuluu naks ja kattelee trutan ilmalentoa pystymättä tekemään mitään.

Joku kymmenkunta noita on pakissa ja kaikki vielä Virolaisen itsensä tekemiä. Nykyäänhän nuo tekee joku uusi oppipoika. Mutta ylistyspuheena voisi sanoa, että ainoa oikea Suomalainen keksintö uistinrintamalla, joka on pysynyt käsityötaiteena eikä Virolainen ole antanut keksintöään teollisen valmistuksen piiriin.

Hauki 2,4 kg heittelemällä
Ahven 0,3 kg pilkillä
Kirjolohi 2 kg heittelemällä
Siika 2,1 kg verkolla
Säyne 1,6 heittelemällä
Harjus 0,6 kg heittelemällä
Lahna 3 kg katiskalla
Särkiä about 20 kg perhoshaavilla
Matikka 1 kg oottokoukulla
Monni 19 kg heittelemällä
Hai 3 kg pohjaongella
Lohi 10 kg soutamalla
Hauki 2 kg Atraimella
Makrilli 0,5 kg pohjaongella
Hauki 1 kg kiväärillä
Hauki 5 kg pitkästäsiimasta
Kivennuoliainen 0,1 kg äyskärillä

Taitaa olla vielä 5 vuoden takaa 4 kg:n taimen isoin mitä ylös asti on saatu. eiköhän tuo lukema tämän kesän aikanna toivottavasti mene uusiksi kun kerrankin on aikaa lohi hommiin.

5,8kg hauki etelä-Saimaalta muutama vuosi sitten soutuveneellä uistellen, virveli jotenkin vain laitettu veneen perään niin ettei tipu. Ensin luulin pohjaksi ja sitten tukiksi tms. kun hitaasti vetämällä liikkui. Vieheenä muistaakseni Nils Master Invisible, semmoinen tumman punaruskea.

Hauki 8,1kg Keski-Suomesta, uistimella.

Harjus 1,7kg Lapista, perholla.

Kyllä sieltä ihan hyvin fisua nousee, kävin joskus vuosia sitten kerran ja 2 about kilosta lohta nous.

Oon ite käyny Pitkäkoskella varmaan 10 kertaa, tuloksena 1 karkuutettu n.1,5kg kirbeli. Ylös asti on tullu pelkästään pari reilu puolikiloista säynävää.

En tajua miten jengi onnistuu saamaan muualta päin Vantaanjokea kalaa, lukuunottamatta Mylly- ja Vantaankoskia. Ruutinkoskellakin oon käynyt varmaan parikymmentä kertaa, ainoastaan 2 sellaista reilu kiloista kirbeliä oon saanut.

Tasan kerran oon nähnyt Ruutinkoskelta itseni lisäkseni jonkun muun kalan saavan, Pitkäkoskelta en oo nähnyt kenenkään saavan itseni lisäksi mitään.

Oon ite käyny Pitkäkoskella varmaan 10 kertaa, tuloksena 1 karkuutettu n.1,5kg kirbeli. Ylös asti on tullu pelkästään pari reilu puolikiloista säynävää.
En tajua miten jengi onnistuu saamaan muualta päin Vantaanjokea kalaa, lukuunottamatta Mylly- ja Vantaankoskia. Ruutinkoskellakin oon käynyt varmaan parikymmentä kertaa, ainoastaan 2 sellaista reilu kiloista kirbeliä oon saanut.
Tasan kerran oon nähnyt Ruutinkoskelta itseni lisäkseni jonkun muun kalan saavan, Pitkäkoskelta en oo nähnyt kenenkään saavan itseni lisäksi mitään.

Niinpä niin, kyllä jossain Keski-Suomessa Äys-, Kuusaan-, yms. koskien liepeillä budjaavien kelpaa!
Joskus ysikytluvun alussa Stadi vielä lorautteli kirjokasta Haltialassa jokeen tuhannen kilon kertatahtia, ja silloin kyllä siimanpäässä riitti toimintaa läpi kauden. Säyneisiin on allekirjoittanutkin viime aikoina tutustunut.. ;)

Muuten ollaankin sitten nousukalojen varassa, ja niiden matka näyttää useimmiten päättyvän osittaiseksi sudeksi osoittautuneen Vanhankaupunginkosken nousuväylän alle. Sisä-Suomessahan on nää järvitaimenet, harjukset ja muut. Onhan Vantaassakin kai todistettavasti harria, mutta liekö joku joskus käyttänyt sellaista kuivilla?

Vaan eipä pidä valittaa, vaikeissa olosuhteissa sitä todelliset taidot punnitaan! Kyllä uuttera vispaaja Ruutinkoskestakin kesällä muutaman mukavan grillintäytteen nostaa. Sitäpaitsi miljöö on jotain aivan huippua. Kovin läheltä Helsinkiä ei vastaavaa löydä! Muut kalastajatkaan eivät useimmiten pääse häiritsemään.

Niin laittakaahan kanssa :kuvia: niistä enkkarivonkaleista!

Tuosta kiväärihommasta tuli mieleen, että joskus muinoin meitsin isoisä oli vetässyt n. 5kg hauen kirveellä. En nyt muista kertoiko tarina, että löikö teräpuolella vai miten. Venettä oli putsaamassa rannassa kesäkuntoon, kun oli vissiin kutupuuhissa hauki innostunut rantakaislikossa peuhaamaa. Ainoa kättäpitempi oli ollut kirves ja pitäähän sitä onneaan kokeilla. :D

Ite oon joutunu pahemman kerran vittuuntumaan, kun olin kesäkuumalla virvelöimässä mökkijärvellä, ettei ollut kirvestä, tms. mukana. Nakkelin samanväristä Minnow Spoonia kuin mitä tuossa emännänkin haukikuvassa ja sitähän seurasi aivan järkyttävä monsteri. Vähintään kymppiä veikkaisin, mutta todennäköisemmin oli 15kg vonkale. ;) No perkele, eihän se lopulta kuitenkaan iskenyt siihen mun Spooniini, vaikka pari-kolme kertaa "valmistautuikin". Oli niin vitun tipalla... Olis ollut kirves tai jotain, millä ois voinu koittaa kopauttaa. Jouduin tyytymään pelkkään katseluun, kun se viihtyi melkein minuutin siinä veneen vierellä. (tai tuntui minuutilta, ehkä todellisuudessa joku 30-40s.) Olis ollut kunnon puukko kourassa, ni olis pitäny hypätä sinne järveen sen perään, jos olis saanu puukotettua sen Tarzan-tyylillä... :D

Voi helvetti että nyppii, kun se ei lopulta ottanut siihen mun kuvaan. Olis ollut edes kamera matkassa, ni olis saanu todisteita sen koosta, eikä tarvis arvailla. Aikaa olis ollu kuvata kyllä.

Aaah. Ahdistaa taas ajatella koko juttua. :curs:

Hauki on siitä pelle kala, että se harvemmin rimpuilee kunnolla vastaan. Esim ahven tai taimen alkaa jo pikkasen myllyttämään...hauki ns. laahaa mukana kunnes lähestyy venettä. oma hauki enkka on 4,1kg virvelin kera ja ahven taisi olla noin 500g ja nous mato-ongella:D

Valehtelematta melkeen 60kg lahna ja vielä silmäpelillä. Oon koittanu sitä kesyttää mutta eipä tästä taija mitään tulla. Ois ehkä parempi päästää takas järveen ;) .

2,6 kiloisen taimenen oon saanu koskesta, muuten ei ole isompia tullu ylös asti.

Itse harrastan vetouistelua ja heittokalastusta lähinnä kotijärvellä. Omat rekordikalat:

Ahven: 550 g. (Punapilkkuinen Mepps, UL-vapa)
Kuha: 6,30 kg (Harmaa Tail Dancer, vetouistelu)
Hauki: 7,15 kg (Punavalkoinen Magnum, vetouistelu)
Taimen: 1,55 kg (Keltapilkkuinen Mepps, UL-välineillä koskesta)

Haavimiehenä / veneen kipparina olin kun velipoika väsytteli tasan 9-kiloisen hauen.

Ohessa fotot hauista ja kuhasta...

Tänään taas järvelle. :piis:

Liitteet

• 9kg.jpg
    9kg.jpg
    35,4 KB · Katsottu: 229
  • Kuha.JPG
    Kuha.JPG
    45 KB · Katsottu: 258
  • Hauentumppi.jpg
    Hauentumppi.jpg
    37,2 KB · Katsottu: 250