Elokuva & musiikki business tulevaisuudessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fatso
  • Aloitettu Aloitettu
Miten ja millä toimenpiteillä arvelette että musa & elokuva teollisuus selviää tulevaisuudessa nettinopeuksien kasvaessa ja p2p-verkotuksen yleistyessä?

Nykyisin vielä löytyy peruspulliaista jotka ns. rahoittaa musiikin ja elokuvan tuottajien aherruksen mutta miten vuosien päästä kaikki on tätä netti sukupolvea? Aina löytyy köyhiltä opiskelijoilta selityksiä omalle piratismille, milloin ääni&kuva on liian kallista, milloin se on liian kaupallista, kuitenkin se tuote imuroidaan ja sitä katsellaan/kuunnellaan, toisinaan taas on laatu olevinaan niin paskaa mutta silti imutetaan.

Periaatteessa itse olen sitä mieltä että sellaiseen jota käyttää niin siitä olisi hyvä myös maksaa jos tuote on kaupallinen. Kysymys tietty kuuluu että paljonko?
Itse olisin jonkinlaisen verkkomaksamisen kannalla, eli kuten Paypal tms. Hinta olisi hyvä olla suhteessa sen tuotteen henkilökohtaiseen arvoon ja laatuun.
Esimerkiksi nykyisellään DVD vuokraus maksaa about 4€ per leffa (toki on halvempiakin mestoja..) ja joten uutuuksille lataushinta netistä voisi olla joku 0.5€ - 2€ (IMO) Ja joskus 5-8v päästä nettinopeudet voisi olla jos sellaisia että lataaminen olisi mielekästä. (suhteellinen käsite toki..)

Musa levystä voisi ajatella jotain 1-4€ luokkaa, näithän tulee kuunneltua useamminkin toisin kuin leffoja yleensä.

Teollisuus tietysti pyristelee nettikehitystä vastaan mutta tulee häviämään touhun, parasta olisi että kehittäisivät strategiaa siihen suuntaa millä ihmiset saataisiin maksamaan omaehtoisesti netistä ladatusta kaupallisesta mediasta.

Ajatuksia?

( Nimimerkillä sharewarea rahoittanut yksilö :) )

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elokuvateatterit ei ainakaan tule loppumaan, koska se leffassakäymisen ilo on muussakin kuin pelkän leffan näkeminen :)

Ja on ihmisiä, jotka haluaa ostaa niitä levyjä ja leffoja, vaikka kaverit tarjoo polttamista ilmatteeks :) Ei kaikki halua harrastaa piratismia.

Toki näin on.. vielä. Itse olen viriili elokuvissa kävijä ja vuokraan sitten loput DVD:llä. Ja vaikka en DVD keräilijä olekaan niin muutamia "klassikoita" on hyllyyn ilmestynyt. Musiikkia taas kuuntelen vähemmän ja siitä suurin osa tulee imuroitua tausta musiikiksi mutta joukossa on toki helmiä mistä jopa maksaisi jos olisi sellainen mahdollisuus. Levyn osto tuossa tapauksessa on hyvä homma mutta se toisaalta pönkittää nykyistä tilaa jolle soisi kehitystä tulevan.

Nyt kun nettinopeuteni hieman kasvoi ja hommasin ns. divx DVD soittimen (leffan tuijotus monitorista -> :urjo: ) olen alkanut imuroida joitakin leffoja netistä.
Pääasiassa leffoja joita ei löydy vuokra valikoimista.. tietyt leffat katson kyllä edelleen teatterissa.

Mä haluan mun levyhyllyyn ja video/dvd-hyllyyn hyvännäköisiä kansia. Ja kaikki mahdolliset esitteet tms, mitä aitojen mukana tulee.

Itse kyllä olen ihan täysi piraatti .. leffassakäynti on vähentyny melkein nollaan senjälkeen kun sain netin joskus aikoinaan.. leffoja tulee joskus vuokrattua, sellaisia mitä ei netistä löydy eli aika harvoin :) cd-levyä en ole ostanut vuosiin enkä varmaan tule ostamaan, vaikka olenkin sitämieltä että jos jostain tykkää ja käyttää, tulisi siitä tietysti maksaa. eihän muitakaan palveluja jne. saa ilmaiseksi vain ottamalla.

jotain tulee jossain vaiheessa varmaan tapahtumaan, mutta kun miettii mitä nämä jenkkien isot leffat edelleen tienaa (enemmän kuin koskaan aiemmin), niin ei leffantekijöiltä eikä ohjaajilta tule rahat loppumaan. eli leffoissa riittää silti kävijöitä todella hyvin vaikka piratismi onkin nyt isompaa kuin koskaan, ja kasvaa kokoajan koska sitä ei käytännössä pystytä rajoittamaan.

metalman sanoi:
Itse kyllä olen ihan täysi piraatti...

jotain tulee jossain vaiheessa varmaan tapahtumaan, mutta kun miettii mitä nämä jenkkien isot leffat edelleen tienaa (enemmän kuin koskaan aiemmin), niin ei leffantekijöiltä eikä ohjaajilta tule rahat loppumaan. eli leffoissa riittää silti kävijöitä todella hyvin vaikka piratismi onkin nyt isompaa kuin koskaan, ja kasvaa kokoajan koska sitä ei käytännössä pystytä rajoittamaan.

Yhdyn metallimieheen.... :jahas:

itse tykkään kyllä käydä elokuvissa ja aika paljon tulee käytyäkin..etenkin "must see" ensi-illoissa.. :) ja sit nuista dvd leffoista no itellä kyllä tulee ostettua jonkun verran uusia leffoja..ja sit on tullut paljon ostettua "hyviä" leffoja sit ku niiden hinta on pudonnut johonkin 10egen paikkeille..mut sitä en muista milloin olisi tullut ostettua joku musa levy..

CD/DVD levyjen myynti tulee lähivuosina tippumaan rankasti ja loppumaan jossain vaiheessa kokonaan. Sen sijaan netistä ostettujen "levyjen" myynti kasvaa, mutta tässäkin tapauksessa piratismi tulee olemaan ongelma. itse lataan leffat ja musiikit netistä, joskin jotkut klassikko leffat pitää ostaa. musiikista sen verran että suurin osa omasta musiikki kokoelmasta on sellasta jota ei tavallisista musiikki kaupoista edes löydy.
mutta toisaalta tolla piratismilla on hyväkin puoli, mitä enemmän on piraatteja sitä vähemmän kapallista roskaa tehdään... tosin näin ei ole vielä, mutta tulee olemaan. Eli homma muuttuu niin että ne tekee musiikkia jotka rakastaa musiikin tekemistä ja tekee hyvää ja kuunneltavaa musiikkia, ja ne jotka on vaan rahan takia mukana skippaa koko homman ja alkaa duunaa jotain muuta

Sininenporkkana sanoi:
mutta toisaalta tolla piratismilla on hyväkin puoli, mitä enemmän on piraatteja sitä vähemmän kapallista roskaa tehdään... tosin näin ei ole vielä, mutta tulee olemaan.

Enpä sanoisi, että asia on näin. Piratismin takia juuri pienemmät ja vähemmän tuottavat artistit heivataan levy-yhtiöiltä, sillä ne eivät tuota tarpeeksi. Sitten taas nämä kaikki vitun idolsanttituiskupikkugeeperkeleengimmelit jäävät levy-yhtiöiden listoille, sillä ne kuitenkin tuottavat rahaa hirvittävät määrät. Vaikka jonkun Antti Tuiskun levymyynti tippuisi puoleen piratismin takia, se tuottaisi rahaa silti, kun taas pienemmät artistit kuihtuvat pois.

Minä pyrin ostamaan mahdollisimman paljon levyjä aitoina, vaikkakin aika paljon imuroin musaa myös netistä. Ainakin parhaat levyt ilmestyvät aitoina meikäläisen levyhyllyyn, usein kuitenkin ensin lataan ne koneelle ja kuuntelen, onko levy ostamisen arvoinen. Ongelma on kuitenkin se, että uudesta CD:stä saa maksaa sen 20e, eikä opiskelijabudjetilla ole varaa ostella kaikkia levyjä, jotka kiinnostavat. Niin paljon hyvää musiikkia, niin vähän rahaa... :(

Valtio muuten saisi laskea CD-levyjen verotusta kirjojen tasolle. On aivan käsittämätöntä, että levyjen alv. on 22% ja kirjojen alv. on jotakin 8% tai sinnepäin. Levyjen hinnat laskisivat edes reilut kymmenen prosenttia verouudistuksen myötä.

esni sanoi:
Mä haluan mun levyhyllyyn ja video/dvd-hyllyyn hyvännäköisiä kansia. Ja kaikki mahdolliset esitteet tms, mitä aitojen mukana tulee.

Tarpeeksi hyvällä printterillä saa tarpeeksi hyviä kansilehtiä :) Ja se hylly näyttää ihan hyvältä :)

Aina on ihmisiä, joiden mielestä varastaminen nyt vain on väärin.

Jos uhraan aikaani pari tuntia jonkin elokuvan takia, on sen parasta olla hyvä myös tekniseltä laadultaan. Ei tulisi mieleenkään jahdata ajan kanssa piraatteja netistä ja tihrustaa niitä selkä kyyryssä monitorilta.

Mä imuttelen musaa kyl netistä kun ne uusien levyjen hinnat on tosiaan siel 20€ paikkeilla. Mutta dvd-levyjä tulee kyllä ostettua varsinkin alennus lootat tulee kahlattua tarkkaan läpi josko sieltä löytyisi jotain. Myös huuto.net:stä on tullut osteltua dvd-levyjä tiuhaan tahtiin. Moon sitä mieltä että kyllä kotosalla leffan katselua viikonloppuna iltasella avokki kainalossa :haart: voittaa leffateatterissa istumisen 100-0. Pitäs kyl kotiteatteri paketti hommata niin nautinto kasvaisi vielä. :kippis1:

Itse olen alkanut ostaa ihan aitoja levyjä, vaikkain jonkun verran netinkin kautta tulee musiikkia. Lähinnä imuttelen niitä netistä kaupassa kuuntelun sijaan, saa vähän kuvaa siitä millasta musaa on, jos on hyvä niin ostan pois.

Netistä en ostaisi imuroimisoikeuksia tai miten niitä nyt kutsutaan, vaan haluan jotain fyysistä, kotelon ja paperit. Voipahan ainakin ajatella myyvänsä eteenpäin jos haluan.

Elokuva & musiikki tulevaisuudessa? Luultavasti tuotteen (elokuva / artisti) rahallisessa hyödyntämisessä siirrytään enemmän oheistuotteiden myyntiin ja muuhun vastaavaan, keikoille tulee jotain biisejä joita ei ole levyillä ja mitä nyt tältä istumalta tulee mieleen. Tosin nää taitaa onnistua vaan jos tuote on hyvä :D

Ehkä jotain warestelematonta, monet bändit on tehny kirjoja, mitä ei tuntunut tapahtuvan muutama vuosi sitten, sitten jotkut bändit, esim. Viikate, on julkassu albuminsa kokonaisina vain LP:llä, tai ainakin näissä on ollu jotain mitä ei CD-levyillä ole.

Minulla henkilökohtaisesti on aika jyrkkä mielipide tämän asian suhteen, varsinkin koskien musiikkia.
Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta mun levytorneihin ei ole tullut eikä tule (takinkääntö on aina mahdollista... :jahas: ) CD-R/RW-levyjä.
En oikein edes tiedä mistä se "periaate" juontaa juurensa, mutta näin vain on.
Muutama "bootleg" kieltämättä löytyy, mutta käytännössä kaikki on alkuperäisiä.

Toisaalta eipä tuota tiedä mihin tämä maailma on menossa, never say never...
Ja mulle on aivan sama, jos naapurin-Jaska käyttää "piraatteja"... :D

Sininenporkkana sanoi:
CD/DVD levyjen myynti tulee lähivuosina tippumaan rankasti ja loppumaan jossain vaiheessa kokonaan. Sen sijaan netistä ostettujen "levyjen" myynti kasvaa, mutta tässäkin tapauksessa piratismi tulee olemaan ongelma.

Tästä olen rankasti eri mieltä eli musiikki-/filmiteollisuuden kenties typerin idea kuolinkamppailussaan on ollut yritys päästä mukaan verkkojakelukanavaan.

On päässyt unohtumaan vaan niinkin pieni asia kuin loppukäyttäjä - eli miksi se warettaja yllättäin haluaisikin maksaa siitä waren tapaan imutetusta materiaalista, jos sama on saatavilla warekanavia pitkin ilmaiseksi?

En vaan tajua.

Musalevyjä en ole ostanut vuosiin kuin ihan muutamia kappaleita (lähinnä harvinaisuuksia joita ei wareverkosta löydy), DVD-levyillekin käynee samoin kunhan väylät turpoavat sen verran vauhdikkaiksi, että DVD-materiaalin pystyy imuttamaan sellaisenaan ilman laatua huonontavia Xvid/Divx uudelleenpakkauksia. DVD-ostoksetkin tosin ovat meikäläisellä aika vähäisiä, enemmän tulee sponsoroitua paikallisia vuokraamoja.

Teinixinä joskus kauan sitten ostin kaikki levyt alkuperäisenä. Nyt kun on velkaa niin vittuako tässä levy-yhtiöitä tukemaan, netistä ja kaupunginkirjastosta saa kaiken tarpeellisen. :)

protsku sanoi:
Nyt kun on velkaa niin vittuako tässä levy-yhtiöitä tukemaan , netistä ja kaupunginkirjastosta saa kaiken tarpeellisen. :)

Eli käytännössä hyväksyt varastamisen? Tästä varmaan saa vihat niskoilleen, mutta silti...

BadHair sanoi:
Eli käytännössä hyväksyt varastamisen? Tästä varmaan saa vihat niskoilleen, mutta silti...

Määrittelykysymys. Viimeksi kun katsoin niin Suomessa ei ollut varastamista musiikkitallenteiden polttaminen omaan käyttöön. Aivan kuten ei ole kuluttajilta varastamista sekään että esim. omien tiedostojen tallennukseen ostettava tyhjä CD sisältää kasettimaksun, joka menee musiikin tuottajille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom