Elokuva-arvostelut!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
carrey507.jpg


Todella tapahtuneet ovat useinmiten ne raaimmat .....
Moni-ilme Jimi melko totisessa roolissa .... ja Suomen edustajana Kati Outinen

7.5/10






-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Mistä katoit?
 
The Commuter (2018)
https://www.imdb.com/title/tt1590193/
Brody-The-Commuter.jpg


Päivästä toiseen perheenisä ja entinen poliisi, Michael matkustaa junalla töihin. Kun hän saa yllättäen kenkää, tarjoaa mystinen nainen hänelle matkan kotiin junalla. Jos hän kieltäytyy, hänen perheensä kuolee.

Leffa alkaa varsinaisesti siinä kohtaa kun Liam Neeson istuu junaan ja vastapuolelle tulee istumaan Vera Farmigan esittämä nainen, joka kyselee kysymyksiä Neesonin esittämälle Michaelille ja kysymykset muuttuvat pikkuhiljaa mystisemmäksi. Tuo mystinen nainen sanoo että junan vessassa on paketti, joka sisältää 25 000 dollaria ja jos Michael hakee sen hän saa 75 000 dollaria lisää. Sitten tulee leffassa mystisiä kohtauksia toisensa perään ja iso kysymys leijuu ilmassa että mitä helevettiä tää oikein on?? Hirveän monet matkustajat käyttäytyvät hyvin epäilyttävästi ja tuon enempää en kerrokaan. Ihan pirun jännittävä ja tosi otteessa pitävä leffa. Syy miksi piti niin tiukasti otteessa johtuu just tuosta todella kovasta mystisyydestä, kun ei tiedä yhtään mistä on kyse ja odotti tosi kovalla mielenkiinnolla että mitä tässä leffassa tulee tapahtumaan. mitä pidemmälle leffa etenee, sen jännittävämmäksi se muuttuu. Myös dialogi on tosi hyvää ja piinaavaa. Leffassa myös riittää tosi hyviä käänteitä ja lopussa on tosi iso ylläri, Noista käänteistä ja ylläristä tosi isot propsit. Sit kuten sanoin niin leffa jännenee mitä lähemmäs loppua se etenee ja loppu on tunnelmaltaan suorastaan kuin painekattila.

Liam Neeson vetää aivan loistavaa roolia kasvot tuskan hiessä, kuten tuollaisessa tilanteessa olisikin ja Neesonilla on iso osuus leffan kannattelevaisuudessa, vaikka leffa pysyykin jo muutenkin omilla jaloillaan, mutta tuon lisäksi siis Neeson tehostaa paljon leffan tasoa. Pirun hyvät näyttelijät leffassa. Liam Neeson, joka on kyllä melkein mun suosikki näyttelijä. Sitten leffassa on mm Conjuringeistä tutut loistavat Patrick Wilson ja Vera Farmiga ja sit vielä Sam Neill poliisipäällikkönä.

Saamarin tiukka ja jännittävä leffa, jota ei kannata kyllä missata. Tuli ihan puskista miten hyvä leffa oli, kun en odottanut mitään kummoista.

9-
 
Tuntematon Louhimies - päätin tarttua kepeään rillumarei-elokuvaan vastapainona sateiselle sunnuntaille. Eilen katoin jo pohjiks Louhimiehen 8-pallon, joka oli hyvä, mutta ei yllä tokikaan Pahan maan tasolle. Mutta tämä Tuntematon - ensinnäkin ekaa kertaa noteerasin Eero Ahon näyttelijäksi ja häähän vetää Rokan roolin ihan helvetin hyvin. Paras kaikista kolmesta. Melekeen yhtä kova o Vatanen Ltn Koskelana. Kattelin pätkää ja muistelin samalla isoisän niukkoja kertomuksia jatkosodasta. Hää kun ei tykänny aiheesta juuri puhua. Vapauden risti kirjahyllyssä kuitenkin kertoo, että pelkästään puhetta siellä ei ollut tuotettu. Sitten tajusin, kun leffaa katoin - se oli tuolla. Just tuolla. Ja tuossa. Ja tuossakin. Ja tuollakin se olisi voinut olla. Ja iso osa miestä myös jäi sinne. Mutta jos ei olis takasi tullu, tätäkään tekstiä ei tähän kirjoitettaisi. Kun leffan lopussa Rokka palaa kotiinsa, se kuin potku maiharilla Kukon kyynelkanavaan on. Saatana, mikä leffa. Kova on. Louhimies on kova tekijä ja luonut leffan joka kestää aikaa.

Oli se hirveää - toivottavasti ei enää koskaan jouduta vastaavaan tilanteeseen.

Miten tuon nyt sitten arvioi numeroilla? Ei mitenkään.
Se oli Elokuva!
 
The Commuter (2018)
https://www.imdb.com/title/tt1590193/
Brody-The-Commuter.jpg


Päivästä toiseen perheenisä ja entinen poliisi, Michael matkustaa junalla töihin. Kun hän saa yllättäen kenkää, tarjoaa mystinen nainen hänelle matkan kotiin junalla. Jos hän kieltäytyy, hänen perheensä kuolee.

Kyllä vituttais olla Liam Neesonin sukulainen. Eka ihmiskauppiaat kidnappaa ja raiskaa sun tyttären. Sit seuraavassa ne kaappaa vaimon, sit taas seuraavassa ne tappaa vaimon. Nyt taas uhataan tappaa koko perhe. Ehdotan father of the year palkintoo kyllä johonkin toiseen osotteeseen.
 
Battle Drone
https://www.imdb.com/title/tt2936390/?ref_=nv_sr_1

Oli niin paskan tuntuinen leffa, että jätin 20 minuutin jälkeen kesken. Hidastettu alkukohtaus oli ihan hirveetä kuraa, epäuskottavaa ja tosi typerää huumoria. Sitten humoristinen dialogi oli kanssa hirveetä paskaa ja tuntemattomat näyttelijät oli musta tosi huonoja. Pirun halvan tuntuinen leffa jotenkin. Pitikin mennä vuokraamaan tämä.:kakka:
 
Kyllä vituttais olla Liam Neesonin sukulainen. Eka ihmiskauppiaat kidnappaa ja raiskaa sun tyttären. Sit seuraavassa ne kaappaa vaimon, sit taas seuraavassa ne tappaa vaimon. Nyt taas uhataan tappaa koko perhe. Ehdotan father of the year palkintoo kyllä johonkin toiseen osotteeseen.

Kun mainitsit tosta asiasta niin vasta sit tajusin että tosiaan noi Liam Neesonin leffat toistaa "vähän" liikaa itseään tyyliltään.:LOL: Kun katsoin leffaa niin ei herätyskellot soinut mulla yhtään tuosta asiasta.:david:
 
Jumanji: Welcome to the Jungle (2017)
https://www.imdb.com/title/tt2283362/
jumanji_.jpg

Neljä nuorta - nörtti, iso Amerikkalaisen jalkapallon pelaaja, pissis ja nörttityttö joutuvat kaikki neljä jälki-istuntoon johonkin pölyiseen kellariin, josta löytävät tuntemattoman konsolin ja sen pelin Jumanjin ja valittuaan avatarinsa peli imaisee heidät viidakkoon ja he ovat muuttunet ihan erinäköisiksi kuin mitä oikeasti ovat. Nörtistä on tullut hirmuinen lihaskimppu seikkailija (The Rock), siitä isosta kaverista on tullut sen sijaan helvetin lyhyt eläintieteilijlä (Kevin Hart), pissiksestä läski joku kartanlukija (Jack Black) ja nörttitytöstä taas badass muija (Karen Gillan).

Ensiksi pitää sanoa, että pirun hyvä juttu, että Jumanji peli oli tässä konsolipeli eikä se lautapeli. Hitto miten tyhmää olisi ollut, jos kyseessä olisi ollut vielä se homeinen lautapeli. Kivoja uudistuksia on tullut paljon tähän uuteen versioon. Mm just tuo että Jumanji olikin videopeli tässä.

Sitten se oli kyllä hauska juttu, että esim nörtistä oli tullut lihaskimppu ja lihaskimpusta taas sellainen pieni kaveri.:LOL: Eniten kuitenkin nauratti että siitä ilman puhelinta pärjäämättömästä pissiksestä oli tullut sellainen keski-ikäinen läski, ihan oikein sille:ROFLMAO: Sitten se olis ollut aika syvältä suorastaan, jos esim se lihaskimppu olisi ollut pelissäkin lihaskimppu jne. Tälleen se oli just hauskempaa kuin olivat ihan päinvastaisia henkilöitä ja tuo juttukin oli tosi hyvä uudistus että muututaan henkilöinä erinäköiseksi pelissä.

Alkuasetelma on ihan hyvä leffassa ja mielenkiinnolla seurasi mitä siellä viidakossa tulee vastaan. Myös kiva uudistus
oli tuo, että oltiin pelissä viidakossa, eikä niin että otukset tulee oikeaan elämään kuten alkuperäisessä Jumanjissa. Sitten siellä viidakossa kun oltiin niin pakko mainita myös siitä veikeestä jutusta, että jos pelaaja kuolee siellä, hän tippuu taivaalta alas, eli pelistä ei niin vaan päästäkkään pois. Myös se oli veikeetä että jokaisella oli kädessä kolme tatuoitua viivaa ja ne kertoivat monta henkeä on jäljellä.

Juoni on ihan kelvollista sellaista 7 tasoista siellä kun siellä seikkailivat. Piti löytää mm sellainen jalokivi ja ei helevetti, että repesin pahasti kun porukka lenti helikopterilla ja Kevin Hartin esittämä hahmo kääntyi yrjöämään ja samalla tiputti repustaan sen jalokiven. Ai saatana.:LOL::LOL: Muutenkin nauratti se Kevin Hartin kiukkuaminen, kun sillä on niin hauska ääni.:LOL: Hauskaa aikuisille suunnattua läppää oli paljon leffassa, mutta sitten osa läpästä ei taas toiminut, kun osa huumorista oli vähän sellaista koko perheelle suunattua.
Sitten henkilöhahmojen toteutus oli paremmin toteutettua kuin leffan juoni. Ihan hyvää tasoa itse asiassa. Näyttelijöistä niin The Rockista tosi paljon plussaa ja Kevin Hartikin oli hyvä ja Karen Gillan oli pirun nätti. Niinkuin allaolevasta kuvasta näkyy:heart:
Karen%2BGillan%2Bas%2BRuby%2BRoundhouse%2B001.jpg

Tätä jos vertaa siihen alkuperäiseen Jumanjiin, niin olihan tää aivan pirusti viihdyttävämpi ja paaaljon enemmän aikuisille suunnattu kuin se vanha. Alkuperäinen Jumanjihan oli ihan lapsille suunnattu ja silloin kun itse olin lapsi, niin pidin siitä silloin paljon. Nykyään ei uppois kyllä enää se vanha Jumanji. Olihan tää uusikin tosin vähän koko perheelle suunattu, mutta ei siis niinkuin lähimainkaan niin paljon kuin se eka. Et tätä pystyy ihan aikuisetkin kattoo.

Ihan hauska aivot narikkaan leffa tää oli, jonka katsoo ihan mielellään.

7
 
Viimeksi muokattu:
^^ jep jumanji oli kyl hyvä ja parhaimman suorituksen veti kyllä jack black teinipissiksenä :D rock oli aika sama niinku joka roolissa ja kevin hart myös mutta heidön yhteistyö toimii hyvin...
 
Eilisen kuiskaus (1991)
https://www.imdb.com/title/tt0102587/
ffb1069d93251cd20048f5001ba680ef0edeb2c3_hq.jpg

Elettyään koko elämänsä Tokiossa 27 vuotias Taeko päättää vierailla sukulaistensa luona maaseudulla. Matkustuksen lomassa lapsuuden muistot pulpahtavat pintaan ja kohdatessaan nuoren maanviljelijä Toshion alkaa hän miettiä, mitä tapahtui lapsuuden unelmille

Odotukset oli kovat leffaan, koska tämä on Isao Takahatan tekemä leffa, miehen joka on tehnyt helvetin kovan Tulikärpästen Haudan.

Leffa lähtee hitaasti käyntiin ja mitä pidemmälle leffa etenee, sen paremmaksi se koko ajan menee, koska mm leffan pointti ja sanoma tulee koko ajan enemmän ja enemmän selvemmäksi ja leffan loppupuolisko olikin huomattavasti parempi kuin alkupuolisko, myös senkin takia koska siinä kuvataan nykytilannetta jossa tyttö on 27 vuotias nainen. Alkupuolisko kun oli tyyliin kokonaan lapsuuden muistelua, vaikkakin ne lapsuuden muistot oli suorassa yhteydessä leffan pointille, joten niille oli tärkeä paikkansa leffassa, mutta jos vertaa niin loppupuolisko oli parempi. Sitten tuosta leffan pointista ja sanomasta, niin huomasi että tämä ei ole ihan lasten anime, sillä lapset ei sata varmana tän leffan pointtia ymmärrä ja leffan takakannessa lukeekin k12.

Leffan pointti/sanoma kertoo etenkin elämän valinnoista ja miten naisen on alettava katsoa elämää uudesta vinkkelistä, vaikka lapsuuden ja nuoruuden muistot vaikuttavat voimakkaasti nykypäivän häneen vieläkin. Leffa kertoo myös menetyksestä ja nuo kaikki mainitsemani asiat on todella taidokkaasti tehtyjä. Mm miten ne muistot vaikuttaa tytön nykyiseen elämään ja koko ajatusmaailmaan. Erään Suomalaisen biisin kohta sopii tosi hyvin yhteen tän leffan asiaan. Tai mulla se tuli mieleen kun tätä katsoin "ja ite ymmärrän sen nytte, se aika minkä menetetään ei vaan ikinä palaudu"
myös ihastuksen huumaa leffassa käsitellään hienosti hienovaraisesti ja pienin elkein.

Sitten leffan ulkoasusta. Heti kun leffa alkoi, niin hämmennyin sen ulkoasusta, vaikka leffa on tehty 1991. Hienosti piirretty kaikki asiat ihan pieniä yksityiskohtia myöten. Siistin näköinen oli myös mm Tokion yö ja yöjuna valoineen (kuvassa). Sitten aamusumu ennen auringon nousua maaseudulla oli todella siistin näköistä ja tunnelmallista ja jos pitää sanoa visuaalisesti leffan hienoin kohta, niin se on just tuo aamusumu maaseudulla ja sit kun lopulta aurinko nousee.
DLJicxzX0AI06lX.jpg

Leffa loppuu tosi hienoon lauluun. Tosi hyvä älykkäästi tehty leffa, mutta pidän enemmän kuitenkin Studio Chiblin niistä mielikuvituksellisista elokuvista, kuten Mononoke ja Henkien kätkemä.

9
 
The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006)
https://www.imdb.com/title/tt0463985/
NISSAN-350Z-Cover-1024x435.jpg

Seanilla on joku pakkomielle ajaa autolla kisoja ja leffan alussa olevan kisan jälkeen Sean on kuulusteltavana, kun ajoi kisassa rakenteilla olevan talon läpi. Sean on joutunut kaahailujensa takia jo kolme kertaa vaihtamaan kaupunkia äitinsä kanssa, mutta tällä kertaa hänet "karkotetaan" Japaniin yksinään isänsä luo asumaan. Ei tarvitse varmaan edes kertoa mitä siellä Japanissakin tulee tapahtumaan autoihin liittyen.:LOL:

Oiskohan tää jo yli kymmenes kerta, kun tän leffan katson. Jotenkin tää on vaan musta niin viihdyttävä leffa, joka kestää monia monia katselukertoja imo. Leffan alussa oleva kisa ei vielä iske oikein, mutta siinä vaiheessa kun kaveri lähtee Japaniin, niin leffa muuttuu pirun mielenkiintoiseksi.Johtuu osin siitä että tykkään Japanista ja Tokiosta ihan helvetisti, joten leffan miljöö ja kulttuuri oli siksi pirun siisti ja täten teki leffasta jo siltä osin viihdyttävän. Mielenkiintoista katsottavaa oli se kun Sean tutustuu vieraaseen kulttuuriin ja ei mene aikaakaan kun Sean löytää tien Tokion alamaailmaan, jossa yllätys yllätys on autoja...

Siellä onkin driftaus kisat käynnissä ja jo ekana päivänä Tokiossa Sean on taas kisaamassa, mikä oli tosin aika epäuskottavaa, että jo ekana päivänä kaveri on heti kisaamassa autolla. Yksi hölmö juttu myös oli kun Sean kysyy kaveriltaan et miten driftataan. Ei helevetti. Kaveri on tyyliin koko ikänsä autoilla kisannut, eikä tiedä että miten driftataan. Lol.

Mut sitten tän leffan juoni on muuten pääosin ihan ok tasoa ja etenkin henkilöhahmot ja heidän välinen dialogi on hyvin toteutettua. Henkilöhahmoista etenkin päähenkilö Sean, uusista hurjapäistäkin tuttu Han, Neela eli tyttö johon päähenkilö ihastuu ja sitten leffan pahis DK on hyvin toteutettuja hahmoja. Sitten se että leffassa oli mafiajuttuakin, niin oli ihan hyvä veto, teki leffasta jännittävämmän päähenkilön sekaantuessa tuohon pahaan alamaailmaan, jossa homma menee vaaralliseksi. Myös driftauksesta aiheena plussaa, kun poikkeaa mukavasti muista hurjapäät leffoista.

Lopun driftaus kisa oli tosin yllätyksetön, kun tiesi jo etukäteen et mitä siinä tulee tapahtumaan. Sitten muutamista elokuvallisesti aika epäuskottavista ja kömpelöistä jutuista myös miinusta leffalle. Silti todella viihdyttävä leffa, jossa niinkuin aikaisemmin sanoin, niin henkilöhahmot hyvin toteutettuja ja juoni tosiaan pääösin ihan kelvollista. Sitten leffa sisältää tosi hienoja autoja ja driftaus oli pirun makeen näköistä ja vielä Tokio miljöönä.

Tosi viihdyttävä ja mukavan poikeava tällainen "väliosa" Fast and Furious leffasarjaan.

8-
 
Oon aina pitänyt tuota Tokyo Drift F&F:stä. Kestänyt mulla useamman katselukerran, ja taisin viimeeksi katsoa ehkä kuukausi sitten.
Tässä kohtauksessa on jotain hienoa:


View: https://youtu.be/pwSC4Yd7eio


Myös leffan loppu on magee, siis aivan loppu. :D
 
Toi oli kyl tosiaan hieno kohtaus ja tääkin on aivan huippu joka tapahtuu leffassa just ennen tota sun laittamaa kohtausta. Nuo musat sopii niiiin hyvin tohon kohtaukseen.:LOL:
 
Warcraft (2016)
https://www.imdb.com/title/tt0803096/
8J07_PA0525_COMP_148203_1120R_CROP-pc-games.JPG

Rauhaa rakastava Azerothin valtakunta on sodan partaalla ja sen asukkaita uhkaavat kauhistuttavat tunkeilijat, örkit, jotka pakenevat omasta kuolevasta maailmastaan asuttaakseen toisen. Kun maailmojen välillä avautuu portaali, asukkaiden on taisteltava.

Aluksi pitää sanoa, että en ole Warcraft pelisarjaa pelannut, joten en osaa verrata tätä leffaa siihen pelisarjaan mitenkään.

Leffa alkaa ainakin siistin mahtipontisesti. Ihminen ja örkki ovat kaksintaistelussa ja ihminen lyö kilvellään miekkaa, että nyt ollaan valmis, et antaa tulla. Sit kuvataan örkin selkää ja kädessään pitävää jäätävän isoa lekaa. Sitten kuvataan örkin näkövinkkelistä niinkuin ekasta persoonasta, kun örkki lähtee puuskuttaen juoksemaan kamera heiluen ja sit kuvataan alhaalta päin kun örkki lyö ihmisen pannukakuksi karjaisun kera. Noin mahtipontisena kun leffa olisi pysynyt niin jumaliste, mutta ei leffassa minkäänlaista mahtipontisuutta tuon alkukohtauksen jälkeen ollutkaan.

Alkukohtauksen jälkeen kiinnitin heti huomiota leffan ulkoasuun. Örkit oli hienon näköistä CGI:tä ja monet örkit oli mielikuvituksellisen näköisiä. Esim yhdellä örkillä oli lohikäärmeen luurangosta tehty hartiapanssarit. Sitten se leffan pahisörkki Gul`Dan oli aika mielikuvituksellisen näköinen, kun mm selästä kasvoi isoja piikkejä. Örkit oli myös asiallisen kokoisia möykkyjä. Sit sellainen juttu että vaikka kehuin tota CGI:tä, niin sanotaanko näin, että lähikuvissa se oli hienon näköistä, mutta kaukaa esim taistelukohtauksissa se oli jotenkin taas muovisen näköistä.

Ihan hyvä alkuasetelma oli imo että örkit pakenee kuolevasta maailmastaan ja se oli aika karu juttu, että se pahisörkki käytti fel nimistä vihreää taikuuttaan imien sillä mm vangeista elämän pois valmistaakeen portaalia. Käytti niin sanotusti polttoaineenaan muiden elämää.

Kun örkit menee portaalista alkaa ihmisten maailmassa toimenpiteet örkkejä varten. Ihmisten eri kaupunkeja näytetään vilaukselta Game of Thrones tyylisesti. Ihan suoraan kopioitu tuo juttu, enkä tiedä onko tollainen idean pölliminen asiallista ja sitä paitsi se oli ihan turhaa tässä, koska niihin kaupunkeihin ei edes tutustuttu yhtään sen enempää.

Se oli sen sijaan hyvä juttu leffassa, että kaikki örkit ei ollut mitään tappokone pahiksia, vaan joukosta löytyi tosi inhimillisiäkin örkkejä. Etenkin se päähenkilö örkki Durotan oli hyvin toteutettu hahmo ja monet muutkin örkit vastustivat omaa johtajaansa, Sitä pahaa ja elämää tuhoavaa Gul`Dania, mutta eivät uskaltaneet vaan oikein käydä häntä vastaan.

Sitten se leffan isoin miinus. Juoni. Tietyssä vaiheessa se alkoi mennä jotenkin ihan sekasotkuksi. Juoni ja henkilöhahmojen käytös alkaa poukkoilla vähän miten sattuu ja tuntuu että leffa ei tiedä itsekkään mihin suuntaan se haluaa olla menossa ja se yks savimörkökin oli täys turhake, vailla mitään järkeä.

Leffassa on joitain hyviä asioita, mutta paljon enemmän huonoja sellaisia että jäädään tosi miinuksen puolelle. Ihme sillä ohjaajana on kuitenkin Duncan Jones joka tehnyt loistavat Moon:n ja Source Code:n.

6
 
Brimstone (2016)
https://www.imdb.com/title/tt1895315/
Brimstone_Quad_Art_FINAL_LO.jpg

Leffassa alussa mykkä kätilö Liz (Dakota Fanning) on tilanteessa, että eräs nainen synnyttää ja tulee sellainen hätätilanne, että joko lapsi kuolee tai nainen kuolee. vain jompikumpi voi jäädä eloon synnytyksestä ja kätilö eli Liz päättää pelastaa naisen ja täten lapsi kuolee synnytyksessä. Vähän aikaa tuon jälkeen synnyttäneen naisen mies tulee Lizin ja hänen miehensä pihalle ampumaan varoituslaukauksia ja syyttää Liziä murhaajaksi. Leffassa oli tuossa kohtaa jo painostava tunnelma ja etenkin siinä vaiheessa kun pastori (Guy Pearce) tulee Lizin ja hänen miehensä kotiin ja puhuu mm että Liz pitää polttaa roviolla. Tuosta eteenpäin en juonta kerrokaan, mutta sen voin kertoa, että se painostava tunnelma muuttuu ahdistavaksi ja se ahdistavuus pysyy loppuun saakka. Siis hyi helvetti niitä monia kohtauksia ja ne vaan pahenee loppua päin...

Sitten aika erikoinen veto leffaan tuollainen mykkä kätilö ja siitä plussaa leffalle, sillä aina toivon leffoilta persoonallisuutta. Tuon lisäksi leffa oli muutenkin suht hiljainen, mikä loi jotenkin sitä ahdistavaa tunnelmaa lisää.

Leffassa on neljä episodia, jotka etenee sekalaisessa aikajärjestyksessä. Toi oli hyvin toimiva ratkaisu, koska jos leffa olisi edennyt kronologisessa järjestyksessä, niin se olisi saattanut käydä tylsäksi loppujen lopuksi koska leffa kestää 2h28min ja se olisi käynyt pitkäveteiseksi koska tän leffan tarina ei olisi jaksanut kannatella noin pitkään suorassa aikajärjestyksessä, joten nuo sekalaisessa aikajärjestyksessä olevat episodit toimivat, kun ne toi niin paljon vaihtelevuutta leffaan, tarinassa hyppimistä edes sun taa ja vaihtelevuutta myös miljöitä myöten.

Leffa on raaka ja ja siis aivan v*tun sairas, siis ei helevetti. Se pastori oli siis niin vastenmielinen ihminen, että ei niinkuin mitään rajaa. Mitä pidemmälle leffa etenee sen enemmän toivoo, että siltä pastorilta lähtee henki.
Dakota Fanning vetää erittäin kovan roolisuorituksen ja Guy Pearce osoittaa olevansa kyvykäs näyttelemään vastenmielistä tyyppiä, sillä sitä hän oli Lawless:ssakin ja sitten tässä moninkertaisesti vastenmielisempi kuin tuossa lawless:ssa.

Vaihtelevista miljöistä tosi paljon plussaa. Ensin ollaan kuolleen näköisen metsän keskellä, tokassa episodissa villin lännen kaupungissa, kolmannessa nyt ei ollut muistaakseni mitään erityisen näköistä miljöötä ja neljännessä episodissa oltiin lumisissa maisemissa mikä oli leffan miljöiltä kaikkein siisteimmän näköinen.

Tässä leffassa ei ole siis mitään ilonpilkahduksia, pelkkää ahdistavuutta ja sairasta meininkiä. Leffa onnistui siinä mitä se varmaan yrittikin, shokeeraamaan katsojaa järkyttävillä asioillaan. Vaikka leffa on sairas, niin siinä on noin muuten hyvin rakennettu tarinakokonaisuus, nuo sekalaisessa aikajärjestyksessä tehdyt episodit toimivat kokonaisuuden kannalta ja niissä taustoitettiin hyvin tapahtumia ja noiden vaihtelevien episodeiden ansioista leffa jaksoi kantaa loppuun asti läpi pitkän elokuvan. Kostoteema toimi myös hyvin leffassa.

 
Kukkulan tyttö, sataman poika (2011)
https://www.imdb.com/title/tt1798188/
n5u9l1e.png

Vuoden 1964 Yoykohama herää eloon Studio Chiblin haikeansuloisessa tarinassa Umi-tytöstä, joka merelle kadonnutta isäänsä kaivaten nostaa joka päivä merkkiliput salkoon: Varoittamaan vaarasta, toivottamaan turvallista kotimatkaa. Yokohaman etelä-saataman hinaajasta vastaa omilla merkkilipuillaan saman koulun poika, joka ihailee tyttöä etäältä.

Leffan kädejnälki on Hayao Miyazakin pojan tekemä. Käsikirjoituksen on tosin tehnyt musta ylivoimaisesti paras Studio Chiblin ohjaaja/käsikirjoittaja Hayao Miyazaki. Mielenkiintoista musta oli kuin luin, että on Miyazakin ja hänen poikansa yhteinen tekele tää leffa.

Jotenkin helkkarin hieno tunnelma leffan alusta asti, jota tukee hienot musiikit, kirkas värimaailma ja hieno animointi. Etenkin kirkkaan sininen meri ja sininen pilvetön taivas oli näyttävän näköistä ja tuo on vaan yksi monista upeista maisemista leffassa. Tunnelma on välillä kepeä ja sellaisen hyvän fiiliksen tuomaa, mutta välillä leffa myös vakavoituu, kun mm tyttö odottaa edelleen kuollutta isäänsä kotiin. Leffassa on pointtina kaikkein isoimpana asiana kaipaus ja leffassa harmitti kyllä tytön puolesta, kun hän nosti liput joka päivä, että isä tulisi kotiin, vaikka tiesi että hän on kuollut. Teki haikean tunnelman leffaan musiikkeineen tuo juttu välillä leffassa. Jollain tasolla pystyn samaistumaan tuohon, koska isäni on merimies ja kun olin pieni, niin hän saattoi olla merillä 2 kuukauttakin putkeen ja oli kyllä silloin kova ikävä kun pieni olin. Tosin sillä erolla, että isäni ei kuollut merille herranjestas sentään:LOL: kuten tässä.

Leffan pointtina on myös ihastuminen ja se on tehty tyylikkään hienovaraisesti, kuten aiemmin arvostelemassani eilisen kuiskauksessa. Vältän normaalisti lähes kaikkea romantiikka leffoja kuin ruttoa, kun en tykkää yhtään sellaisesta siirappisuudesta. Yleensä jos näen että leffassa on genrenä romantiikkaa, niin jää leffa katsomatta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuten esim Titanic ja Adelen Elämät. Oikeissa elokuvissa siis imo harvoin löytyy poikkeuksia, mutta sitten näissä Japanilaisissa Studio Chiblin leffoissa jos on romantiikkaa, niin se on AINA hyvin tehtyä. Hyvin uskottavalla tavalla toteutettu ihastumis asia. Tässä tosin ihastumis asialle tulee tietyssä vaiheessa kunnon stoppi. Tuli ihan puskista se yllätys ja sitten olin vaan silleen "ööööö tuota noin" jos joku haluaa katsoa tän leffan, niin tajuatte kyllä mitä tarkoitan tuolla...
img_19655.jpg


Leffassa on myös yksi pointti joka jää tosin ihastumis ja kaipaus teemojen taka alalle. Leffassa on siis sellainen kerhotalo, joka meinataan purkaa, mutta opiskelijat vastustavat sitä kovasti ja kunnostavat kerhotalon, koska eivät halua mitenkään sitä menettää ja tuo pointti minkä sanoin jäävän taka alalle on uusien mahdollisuuksien löytäminen.

Sitten kuten eilisen kuiskaus jonka arvostelin, niin tämäkin leffa on enemmän aikuisille suunnattu, vaikka tässä ei mitään ikärajaa ole. Sanotaanko näin että leffan voi lapsetkin katsoa, mutta he eivät saa tästä varmaan yhtään mitään irti. Yksi kohta ei todellakaan ole perheen pienimille tehty, koska se tytön isän kuoleminen näytetään, kun laiva räjähtää. Leffassa etenkin loppupuolella käsitellään raskaita teemoja, johon kuuluu myös tuo laivan räjähtäminen.

Lopussa ja etenkin aivan lopussa isän kaipaus ja tytön ja pojan välinen suhde teemana kasvaa leffan isoksi keskiöksi ja rakentuu lopulta todella hienoksi kokonaisuudeksi, jossa on ajatusta hyvin ja leffan loputtua upean loppulaulun soidessa tajuaa leffan hienouden ja tuo eka kuva minkä laitoin on juuri tuosta leffan lopusta, joka oli maisemiltaan leffan hienoin kohta.

Jumaliste miten kaunis leffa pakko sanoa. Tulikärpästen Haudan jälkeen koskettavin Studio Chiblin leffa ehdottomasti.

 
Viimeksi muokattu:
Jurassic Park III (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0163025/
unnamed (9).jpg

Paleontologi tohtori Alan Grant saa houkuttelevan tarjouksen ryhtyä oppaaksi rikkaalle pariskunnalle Isla Sorna -dinosaurussaaren ylilennolle. Vastoin Grantin tahtoa retkikunta laskeutuukin dinosaurusten asuttamalle saarelle, josta pois pääsy ei onnistukaan aivan yhtä helposti.


Nyt kun uus Jurassic World on tuloillaan, niin sitä odotellessa kun se tulee vuokrattavaksi, niin katsoin huvikseen tooosi pitkästä aikaa tän kolmannen osan.

Onhan tää paljon heikompi kuin kakkos-osa ja siis aivan helvetisti heikompi kuin se aito ja alkuperäinen Jurassic Park. Myös Jurassic World on tätä parempi, Toisin sanoen tää kolmonen on huonoin Jurassic sarjasta, mutta silti pidän tästäkin jollain tasolla, koska sarjan fani olen.

Ekana pointsit siitä että Sam Neill on mukana. Se millä tavalla Sam Neillin Esittämä Alan joutuu dinosaurussaarelle vähän vasten tahtoaan on ihan ok tasoisesti tehty. Hänelle sanotaan että vain ylilennetään matalla saaren ylitse, mutta nämä henkilöt jotka houkuttelivat Alanin mukaan, niin kusettivat häntä. he nimittäin laskeutuivat saarelle vaikka mitään puhetta ei ollut siitä.:LOL:Alan hermostuu paljon kun huomaa, että nyt muutes laskeudutaan ja hänet tyrmätään täten nyrkillä, että pysyisi aloillaan. Ihan hauska juttu tuo että hänet kusetettin saaren maaperälle.

Kun Alan herää, osa porukasta on jo lähtenyt käppäilemään saarelle. Sitten kuuluukin jäätävä karjaisu, Johon Alan sanoo että nyt on jotain isompaa kyseessä kuinT-Rex ja tuo oli mielenkiintoista, koska mua on aina kiinnostanut dinosaurukset ja oon lukenut mm just tuosta että on T-Rexiä isompiakin petoja ollut olemassa. No, kun kone lähtee kiireellä ja porukka juoksee vauhdilla äkkiä koneeseen, niin siinä on aika kuumottava tunnelma saatu aikaan, et kerkeääkö kone nousta karkuun. Ei ole edes varmaan spoilausta kertoa että porukka ei pääse karkuun, vaan jää saarelle...

Juonen ja henkilöhahmojen käsikirjoitus ja toteutus on sellaista ihan tyyydyttävää tasoa, ollaan tooosi kaukana ekasta osasta, mutta ei missään nimessä susipaskaa kuitenkaan ole, vaan sellaista 7 tasoista settiä.

Sitten leffan pääbossista niin se ei olekaan T-Rex, vaan rexiä isompi peto Spinosaurus, joka on jollain tapaa ahdistavampi kuin mikään Jurassic Parkeissa ollut dinosaurus. Onko se nuo alla olevassa kuvassa näkyvät vihreät silmät sitten vai mikä, mutta paljon pelottavamman näköinen otus kuin T-Rex ja jotenkin paljon epäinhimillisemmän näköinen peto. Kuin joku tappokone saatana. Kun leffassa seikkailivat siellä viidakossa, niin ihan mukavan ahdistava tunnelma, kun tollainen otus on perässä.:eek:Isot pointsit siitä leffalle että on osattu luoda tosi pelottavaksi tuo dino, joka loi kuumottavavuutta, joskin huumoria sisältävä dialogi sotki ahdistavuutta paljon. Samoin tyhmän kliseisen kuuloiset jännitys/toiminta musiikit. Leffassa on siis kuumotusta, mutta se olisi voinut olla paljon parempaakin, ihan jees joka tapauksessa tuo jännitys. Lopun ukkosmyrskysytä plussaa, jossa Spinosasurus hyökkäsi oli leffan tyylikkäin kohtaus.
6b11ca8f0891dfbf850b2f70682ab748.jpg

latest

Ihan viihdyttävä puoltoista tuntinen leffa, etenkin jos tykkää aiheesta, niin tämä voi olla ihan mukava katselukokemus silloin. Alla leffan plussat kiteytettynä.

+ Spinosaurus on todella pelottava otus
+ Sam Neill
+ Paikoitellen mukavan ahdistava
+ Se vanha aito Jurassic Park tunnelma on jollain tasolla mukana

7
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom