blackie sanoi:
Oldboy :5:
Tämä leffa vetää kyllä niin hiljaiseksi ja on nautittvaa katsottavaa.
Parhaimpia korealaisia leffoja joita olen nähnyt.
Olen nähnyt tämän jo aikaisemmin mutta silloin englanti-teksteillä joten piti katsoa uudestaan heti kun leffa tuli virallisena Suomi julkaisuna.
Kuuluu varmasti sarjaan elokuva joka on osan mielestä loistava ja toisten mielestä taas aivan paska.
Sitten ne toiset varmaan pitää siitä Hollywood-remakesta, joka tehtäneen ensi vuonna.
arvosteluja:
Coffee and Cigarettes (2003)
:4:
Jim Jarmuschin novelleja joille kaikille yhteistä on kahvi ja tupakka. Leffa siis koostuu yhdestätoista segementistä joissa esiintyy osassa mulle tuntemattomia näyttelijöitä sekä mm. Steve Buscemi, Alfred Molina, Bill Murray, Cate Blanchett, muusikoita Woo Tang Clanin hemmot, Iggy Pop, Tom Waits.
Ekalla katsomisella jää vähän etäiseksi. Katsoessa tuntui, että vaikka jotkut segmentit nauratti niin osa tuokioista on ympätty vain pituutta lisäämään. Heitin kutosen imdb:lle ja sen jälkeen jäin miettimään enemmän itse leffaa. Jälkeenpäin lähes kaikki segmentit tuntuivat olevan paikallaan, pohjustavat myöhemmin tulevia hetkiä. Vaikka osa noista näyttelijöistä selkeästi on amatöörejä, vetävät hyvin roolinsa silti.
Cate Blanchett esitti uskottavasti filmitähteä
enkä tajunnut kuin vasta myöhemmin että hän oli kaksoisroolissa.
Leffa kannattaa nauttia hitaasti kuten kahvikin. Voi hyvin katsoa vaikka osio kerrallaan.
Ray
:5:
Ray Charles oli aika tuntematon mulle, vaikka äijään nyt on törmänny väkisinkin musiikkinsa kautta ja joistain leffarooleista/cameoista) (mm. Blues Brothers, Spy Hard).
Puoliksi vahingossa katsoin alkua ja jämähdin paikalleen katsomaan. Jamie Foxx esittää Ray Charlesia todella uskottavasti, hienoin roolisuoritus mitä olen pitkään aikaan katsonut. Soittaa itse pianoa ja komeasti laulaa leipäkkinä vokaalit.
Charlesin elämä kuvataan hyvin toimivalla tavalla, syntyneisiin kysymyksiin vastataan toimivasti takautumien kautta. Touhu loppuu ehkä vähän tyssäten ja hypähtäen vuoteen 1979, mutta IMO kaikki oleellinen tulee kerrottua mitä halusin tietääkkin.
Suosittelen.
The Manchurian Candidate (2004)
:2:
Haluan nähdä alkuperäisen Manchurian kandidaatin, hirveetä raiskausta tällästen uusioleffojen tekeminen.
Aihe tuntuu sopivammalta 60-luvulle, nykypäiväistettynä on hieman valjun oloinen. Kommarit on vaihdettu isojen yritysten pampuiksi, pääosaan Denzel.
Järjestäen kaikki roolit oli huonon ja laimean oloisesti näytelty vaikka rooleissa on niminäyttelijöitä (Meryl Streep, Denzel Washington, Jon Voight, Liev Schreiber).
Alusta loppuun leffaa vaivaa jonkunlainen liika siisteys mikä vie sen pienenkin realistisuuden mitä siinä olisi voinut olla. Myös Hitlerin piipahtaminen pisti naurattamaan. ;)
Jos on tykänny muuten Streepista, Washingtonista ja muista leffassa piipahtavista näyttelijöistä, kannattaa välttää tätä.
Leffa menee ihan hyvin jatko-osatasoisena halpavuokraviihteenä, mutta ei tarjoa mitään uutta tai mielenkiintoa herättävää.
Vares - yksityisetsivä (2004)
:2:
Ei ei ei.. 1,5m€ ois voinu antaa oikeille työttömille eikä vaan järjestää leipää muutamille näyttelijöille ja kuvausryhmälle.
Leffa alkaa tyypillisellä alulla jolla on yritetty saada rahoittajien mielenkiintoa Hollywood tyyliin, vähän äksöniä. Kaunista, sateessa pompitaan ja ammuskellaan ilmaa. :itku:
Sitten ilmeisesti teräväpiirtokameroiden kylkiäsienä on saatu sadekone ja nosturi tänne Suomeen, mutta niitäkin ois voinu käyttää säästeliäämmin, ankeeta. Aurinkoisena päivänä ei tartte sataa eikä jokaista perkeleen kohtausta tartte kuvata nosturilla heiluen.
Trailereistakin jo näki mikä tämän kakun pitää kasassa. Mainospätkissä näytettiin enimmäkseen Kari Hietalahden ja Pekka Valkeejärven esittämiä pikkugangstereita. Trailereissa tosin näytettiin kaikki Tetsuo Sinkkosen (Hietalahti) ja Hillosilmä-Munckin sanailut mitkä leffassakin näkyi.
Silti nämä kaks hemmoa oli koko leffan suola ja ainoat positiiviset asiat jotka jäivät mieleen, jos täällä joskus jotain jatko-osarahastuksia aletaan Hollywood tyylisesti tehdä, noista kahdesta joku prequel-minisarja tai elokuva vois toimia.
En osaa sanoa kuinka hyvin leffa noudattelee romaania, mutta ilmeisesti vitsit on ainakin kirjoitettu uudestaan.
Keskinkertainen yritys, kyllä täällä vielä ehkä kahdenkymmenen vuoden päästä aletaan tehdä jotain hyvää.